SAS reklamerer med billige priser og nul gebyrer – men sandheden er en anden
SAS har i den senere tid brugt en frygtelig masse energi på at forklare befolkningen, hvorfor det er så forfærdeligt med de gebyrer flyselskaber ligger oveni de priser de reklameres med, alt efter hvilke services de ønsker. Mest agressivt er SAS gået efter RyanAir. Da jeg endnu en gang så en af SAS “NUL GEBYRER” reklamer kunne jeg derfor ikke lade være med at se nærmere på det for, at finde ud af om de gode priser og nul gebyrer nu også passer … hvad tror du resultatet blev?
Ja, du gættede rigtigt. Reklamerne lover mere end de kan holde. Sådan oplever jeg, som storforbruger af flyrejser, det i hvert fald. Lad os starte med at se den reklame, som jeg faldt over:
Som det fremgår kan man komme tilParis for 595 – og der skulle være nul gebyrer. Ærlige priser. Det ser jo godt ud, så lad mig prøve at klikke på den …
Man kommer så frem til den almindelige bestillingsside forudindstillet til netop en tur til Paris – og hjem igen. For hjem igen skal man jo. Så langt så godt.
Når man så klikker på søgningen, for at finde en ledig afgang bliver man igen mindet om, at der ingen gebyrer er, mens deres søgemaskiner forsøger at finde en rejse (hvorfor skal den søgemaskine iøvrigt være så langsom?).
“Altid ærlige priser” og nul gebyer. Det ser fint ud. Men slem bliver skuffelsen så, da jeg kommer frem til den endelige side. Ganske vist kan man få rejsen til Paris for 578 kroner, hvis jeg vil flyve kl. 7 om morgnen (kl. 18 stiger den til 1.108 kr.), men hjemrejsen kan jeg ikke få for under 752 kr. Og endnu værre, der har på trods af garantierne om “nul gebyrer” sneget sig et gebyr ind alligevel! De kalder det for et “salgstillæg” uden iøvrigt at forklare hvad det så er for noget. Den samlede pris til Paris og hjem igen bliver 1.380 kr.
Et “salgstillæg” – er det ikke bare en måde at sige på, at de gerne vil have noget mere for den vare de reklamerer med, end den pris de angiver?
Og så undrer SAS ledelse sig stadig over, at de kunderne strømmer ud af butikken …
Jeg vil i al beskedenhed anbefale dem, at de starter med at være lidt mere ærlige. Nu er ovenstående billet ikke noget der vælter mit budget, men jeg bliver alligevel irreteret, når den pris jeg bliver tilbudt, slet ikke er den pris jeg faktisk kan købe varen til.
Jesper Jarlskov skriver
For at gøre det rigtig godt er det, så vidt jeg kan se, hjemrejsen der kan fås for ca. den pris de lovede udrejsen til, mens udrejsen faktisk koster 750kr, og ikke 595 som lovet.
Henrik Blunck skriver
Der er intet overraskende i dette. Der er mange gode grunde til, at SAS har problemer. Én af dem således den manglende kundeservice i den forstand, at man bevidst lyver for kunderne.
Det er blevet muligt for alle at tjekke priserne selv, og derfor er selv Lufthansa billigere på mange afgange, og dér halter servicen bestemt ikke. Vi brugte dem for et par år siden mellem Hamburg og Paris, og det var en absolut fornøjelse.
Så SAS er på vej ned, hvis ikke de lærer at omstille sig. Lektionen fra Jan Carlsson-æraen er tydeligvis ikke forstået endnu. 😉
Emil skriver
Ej hvor sjovt! Jeg har for en uges tid siden lavet et blogindlæg klar, som stadig ligger under klader… Også med perspektivering til RA,
Når men tak for et godt indlæg… jeg kan kun give dig ret! Og jeg kan med det samme sige at der faktisk er flere gebyre i processen!
Jensen skriver
Jamen Mikkel som der blev beskrevet i et andet indlæg omkring personlige branding/din viden er det jo pga. du på dette felt er bagud.
Salgstillæg er vel et “indkøbsvogn” gebyr som modsvarer når du lægger 20kr i en indkøbskurv nede i supermarkedet og du får dem retur efter handlen er afsluttet.
Dvs. de 50kr returneres efter du har været på ferie og i grove træk dækker det over sædeleje.
Flyselskabet SAS oplyser følgende omkring gebyrer:
“Der er penge at spare, hvis du booker din rejse på sas.dk. Salgstillægget er altid mellem 75 kr og 400 kr mindre, hvis du vælger at bestille på sas.dk frem for at ringe til SAS.”
Kopieret fra: http://www.sas.dk/da/Alt_om_rejsen/Booking/Gebyrer/?vst=true
Tænk hvis vi mindre selvstændige krævede op til 400kr ekstra for at betjene kunderne pr telefon.
Om ovenstående er udtryk for god eller dårlig købmandskab skal jeg ikke kunne vurdere – men rystende er det.!
John skriver
Jeg giver ikke en sk.. for flyselskabernes tilbud.
Fruen og jeg ville på en weekendtur til Paris, da flere selskaber reklamerede med et ophold til ca. 1700,- Vi kontaktede to af selskaberne og fik hhv. priser der lød på 3800 og 4000 kr. intet, der var i nærheden af de 1700 kr.
Min tillid til rejse- og flyselskaberne er lig nul.
Christian Jørgensen skriver
Hej Mikkel,
Nu står der jo “Fra” :-)..
Som gammel SAS-medarbejder, så ved jeg at priserne faktisk bliver udbudt til de priser de skriver, hvor billetprisen er lidt lavere end annonceret, men sammen med salgstillægget giver det den annoncerede pris, men at der selvfølgelig er et begrænset antal af de allerbilligste. Ellers løber det jo ikke rundt.
Når de billigste er solgt, så hopper prisen et skridt op. Når de så er solgt, så tager den et hak mere.
Jeg er enig i at et salgstillæg for bestilling på nettet tangerer udnyttelse.. det er lidt ligesom sagen med Betalingsservice i øjeblikket, hvor div. selskaber tager op til 15 kroner, for at man selv opretter automatisk betaling, til glæde for virksomheden..
Mange hilsner,
Christian Jørgensen
Mikkel deMib Svendsen skriver
> ved jeg at priserne faktisk bliver udbudt til de priser de skriver
Ikke i det her tilfælde. Og det der “salgstillæg” står så oven i dette i skærrende kontrast til deres garanti for nul gebyrer. Det er simpelt hen fusk.
Og se på resultaterne … Synes du SAS klkarer sig særligt godt?
SAS laver den samme fejl som du – de forsøger at forklare hvorfor det de gør er rigtigt, samtidig med at det bare går værre og værre, i stedet for at se virkeligheden i øjnene. Kunderne strømmer ud af butikken, og forretningen går ad helvedes til.
Jeg er overbevist om, at SAS ikke får forretningen på ret køl ved hverken en “strudsestrategi” eller den form for småfusk som de praktiserer nu.
Christian Jørgensen skriver
Hej Mikkel,
Jeg må desværre give dig ret hehe.. Var lige lidt for hurtig – læste indlægget igår og kommenterede idag.. dum idé :-). Du har ret mht. gebyr-delen.. det er kikset at skrive “nul gebyrer” og så smide et gebyr på.
Hvis du nu skulle komme med en ny strategi, som både give tilfredse kunder, men som samtidig maksimerer profitten, i et marked, som er ekstremt prisfølsomt – hvad ville du så komme med af råd?
Det er jo nemt nok at kritisere, men konstruktiv feedback er lige niveauet mere interessant 😉
Mikkel deMib Svendsen skriver
De kunne jo starte med at lære lidt af de (ganske vist få) flyselskaber, der faktisk skovler penge ind i øjeblikket – i stedet for at bruge al deres tid på at forklare omverden, hvorfor dem der faktisk tjener penge gør det helt forkert.
Herefter burde de (ejerne) fyre størstedelen af ledelsen. De er helt åbenlyst ikke i stand til at føre en ordentlig dialog med deres ansatte – det resulterer i det der udefra ligner et rædselsfuldt arbejdsklima, og de er ude af stand til på en anstændig måde, at få de ælndringer ført ud i livet som nok er nødvendige. Og de har slet ikke fattet hvilke strategier der faktisk virker. Igen, se på resultaterne.
Det er desværre blevet meget udbredt blandt ledere, at de meget gerne vil have ansvar og MEGET høje lønninger for det – men når de så skal stå ansigt til ansigt med det ansvar de får penge for, så er det lige pludselig alle mulige andres skyld, at det går ad helvedes til for virksomheden. Det er simpelt hen barnligt!
SAS skal ud og finde en helt ny position i markedet. Den gamle er død og de har ikke fundet en ny der virker. De har f.eks. Ryan Air og Norwegian.
Hvis de vil være et luksusselskab med dyre priser, så SKAL der fand’me også være luksus på – og det er der absolut ikke. Hvis de vil være avprisselskab, så SKAL det sgu være billigt hele tiden, og det er det ikke.
Med andre ord er deres possitionering i markedet mudret. Og det, sammen med en elendig ledelse, nok deres største problem.
Dertil kommer så en masse spekulative handler (igen ledelsen), som tilsyneladende har været helt forkerte. De bør fokusere meget mere på deres kærneforretning i stedet for at lege finansgenier (når de nu ikke er det).
Christian Jørgensen skriver
Vi er enige om at deres position i markedet er en “vi prøver at være det hele”, altså både lavpris, men også et flyselskab for forretningsrejsende med hang til store sæder og god mad.
Ulempen ved en ren Ryanair/Norwegian-strategi er at så er konkurrencen udelukkende vil være på prisparameteren, og kun point-to-point flyvninger. Og blandt lav-lav-prisselskaberne er konkurrencen endnu hårdere end blandt de let differentierede selskaber. Det fjerner også en del af kundegrundlaget, da der ingen muligheder vil være for at flyve til mere afsides destinationer pga. point to point (Fx. København – Seattle med SAS og New York – Cottonwood med US Airways). Kunden kan selvfølgelig købe to billetter, men så skal de checke ind igen i USA, stå i kø osv.
Den anden yderlighed, et luksusflyselskab, er selvfølgelig en mulighed, men i et marked, hvor business class er bandlyst i de fleste virksomheders rejsepolitik, ja så er den måske en anelse svær at gennemføre, når hovedparten af indtægterne højst sandsynligvis kommer fra de forretningsrejsende.
Jeg ved ikke hvad den rigtige strategi er.. Det kunne være en de-bundling af produkterne, fx. Transport fra A til B: 500 kroner. Loungeadgang: 200 kroner. Checkin ved skranke: 50 kroner osv… altså en gennemsigtighed i de forskellige ydelser, så man kan vælge til og fra. Ulempen vil højst sandsynligvis være en nedgang i omsætning pr. passager.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Med mindre de vælger luksus-strategien – som jeg iøvrigt er enig med dig i nok er svær, så VIL de komme til at tjene mindre pr. passagere fremover. Det må de indrette sig på.
Det er dybest set samme problem som også bl.a. musikbranchen og avisebranchen har haft – for bare få år siden var det guldrandendede forretninger, hvor de kunne sidde på toppen af deres guldpaldser og gulffle caviar i sig. Sådan er det kke mere, og de (alle 3 brancher) bliver nødt til at lære at leve et langt mere ydmygt liv.
Det betyder bl.a. lavere lønninger (mere i samme niveau som alle andre brancher!) og langt mindre prangende kontorer på landets dyreste adresser.
Det er helt ude i hampen – i dagens marked, at man lønner journalister og piloter med mere end det vi giver vores Statsminister! Og man KAN altså sagtens drive en rigtig god virksomhed fra Rødovre eller Brøndby – den behøver ikke ligge på Rådhuspladsen.
Emil skriver
Lige en update til min tidligere post: http://flyfreak.dk/nyheder/saadan-overlever-sas
Casper skriver
Er der ingen steder hvor man sammenligne flybilletter reelt – billetprisen er jo en lille del af den samlede udgift, men det eneste man får oplyst på de typisk sider. Er der ingen regeler ala lån penge skal ÅOP oplyses, mobilabonnement skal min. pris oplyses?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeg kender ikke til et sådan sted 🙂
Miros skriver
Hvornår lærer folk, at det ikke er priserne der er billige – det er produkterne der er billige! Derfor er en lidt pinlig overskrift på denne nyhed: “SAS reklamerer med billige priser og nul gebyrer…” – “Jamen så snupper jeg tre af de der billige priser!” :o)
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeg er slet ikke enig. Det er en ganske almindelig talemåde, at “priserne er lave” eller “billige”. At du så ikke kan lide det overlever vi andre nok 🙂
Helle Thomsen skriver
Jeg har engang arbejdet for Sterling (i dag Cimber) og der var det sådan at de reklamerede for meget billige billetter, men jeg kan så sige at der kun var 10 af dem på hver afgang. Når de var udsolgt, steg de til den næste pris, ca. 100 dyrere osv.
Kenneth Karskov skriver
Gebyrer er noget knald, og det er altid forbrugerne, der taber på flyselskabernes mange krumspring. Jeg synes dog, at SAS i det her tilfælde er så tæt på at være fine i kanten, som man nu kan i en branche, der ellers elsker at operere i gråzonerne.
SAS reklamerer med en pris på 595,- fra København til Paris. Det lykkes dig at finde pladser til den annoncerede pris, som desværre ikke passede med dine rejseønsker. Havde det nu passet, og havde du bestilt den billige billet, så havde SAS trukket nøjagtig 595,- kroner på dit kreditkort.
Salgsgebyret er allerede indregnet i den annoncerede pris, og selvom det lyder elementært, så er det ikke helt nemt for flere aktører i flybranchen. Prøv engang at gennemgå et bestillingsflow hos Ryanair til sammenligning.
Det bestillingsgebyr SAS lægger oveni prisen MÅ de faktisk ikke lade være med at opkræve. For nogle år siden fjernede SAS kommissionen til rejsebureauerne, der ellers havde fået et par procent i kickback på hver solgt billet, og dermed så røg SAS ud i et kæmpe skænderi, som til sidst blev afgjort ved domstolene. De pålagde SAS at opkræve et “salgsgebyr” på alle transaktioner. Tanken var, at med et sådan gebyr ville SAS komme til at stå på lige fod med rejsebureauerne, der efter kommissionens afskaffelse jo også måtte indføre et salgsgebyr for at tjene penge på at sælge en flybillet.
Det mindste de kunne gøre var jo at skrive det et sted, men tosset nok må man ikke få den information noget sted. Forstå det, hvem der kan.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Faktum er, at SAS annoncerede en billet og reklamerede med at der ingen gebyrer var – men det var der så. Det er i mine øjne en løgnagtig form for markedsføring og jeg VED at den slags reducerer konverteringsraten betragteligt (har netop lige været til et godt foredrag i morges her i London af en af verdens førende eksperter på dette område, Bryan Eisenberg, der har data som kan bekræfte dette!).
Jan skriver
Selvom det er mange år efter, er jeg nød til at sige det ikke er et gebyr i juridisk forstand, da SAS er tvunget til at tage et salgstillæg. Det blev fastslået i en Højesteretsdom.