Sankt Hans aften og Hekseafbrænding – en modbydelig tradition
Når er det så snart Sankt Hans aften igen. Sidste år lavede min datter en heksedukke. Hun synes ikke den skulle brændes. Det synes jeg faktisk er sympatisk. Hun lavede en lille seng til den i stedet for. Jeg er glad.
Den symbolske afbrænding af hekse Sankt Hans aften er i sandhed en af de mest usympatiske og ækle tradioner vi har. Hvorfor ikke krydre traditionen med nogle offentlige hængninger, tvangskasterationer og steninger – og som prikken over i’et kunne man slå festlighederne sammen med Hitlers fødselsdag. Så mangler vi bare at båltalen holdes af pædofilgruppen, så er der vist lagt i oven til en rigtig hyggelig aften.
Måske kunne man udvide med andre mærkedage – f.eks. en dag hvor man gasser jøder, eller hælder napalm ud over vietnamesiske dukker.
Nej, jeg synes i sandhed ikke der er nogen grund til at fejre noget som helst med den slags symbolik.
Jeg ved godt, at hekseafbrændinger Sankt Hans aften først mange år efter, Kirkens afbrændinger af rigtige hekse startede. Og Kirken har da også brugt en masse krudt på at forklare, at der skam slet ingen kobling er. Jeg kan dog ikke lade være med at koble de to ting sammen – begge dele handler jo om, at hvis vi bare brænder og torturerer “de onde” til døde, så bliver verden bedre. Og det tror jeg simpelt hen bare ikke på. Jeg synes det er en bastialsk middelaldertankegang, som er mig så ufattelig fjern.
Så ved jeg godt, at nogle vil sige, at det er sådan en smuk dansk tradition – og gamle traditioner er altid gode. Nej, gamle tradioner er bestemt ikke altid gode. Og da slet ikke bare fordi de er gamle.
Vi har også haft slaveri, kasteration af handicappede, offentlige hængninger, stavnsbinding og mange andre traditioner, som vi helt har droppet. Af gode grunde. Det festligholder vi heller ikke. Det ville være usmageligt. På samme måde, som jeg finder Sankt Hans aftens afbrænding af hekse modbydeligt.
Så jeg er faktisk glad for min datters helt spontane reaktion på den her hekseafbrænding – giv heksen en varm seng at sove i, og syng en sang for hende i stedet for.
Per Allerup skriver
Jeg vil give dig helt ret – Det værste er jo at hekseafbrændinger foretages i vore dage, i mindre “oplyste” lande især i Afrika.
Kunne vi bare nøjes med at fejre midsommeren, og så lade den bunke klude blive hjemme i pulterkammeret.
Rosenstand fra Concept-i skriver
Så er der Fastelavn, hvor børn hylder den gamle tradition med at putte en levende kat i en tønde og så slå katten af tønden. Den er også led. Væk med den!
Erik skriver
Tjae jeg synes nu at det er en hyggelig tradition. Du har fuldstændig ret i at de gamle hekseafbrændinger var en skændsel for menneskeheden. Men for for børn idag (som er dem der synes, at det er sjovt med heksen), så er hekse og trolde osv. alle bare nogle fantasivæsener fra film og bøger. Børnene forbinder det altså ikke med afbrænding af rigtige personer, hvilket man jo på forfædeligste vis gjorde dengang for lang tid siden.
Som Thomas nævner, skal vi så også afskaffe fastelavnen hvor man slår katten af tønden, eller den Mexicanske Pinata hvor man slår på et sagesløst pap mache æsel?
Mikkel deMib Svendsen skriver
> Børnene forbinder det altså ikke med afbrænding af rigtige personer
Jo, det er jo netop det som jeg oplever mange børn associerer det med, herunder min egen datter.
> Tjae jeg synes nu at det er en hyggelig tradition.
Hvad ville du så mene om en årlig gasning af snå dukke-jøder i mini gaskamre? Ville det også være hyggeligt? Det synes jeg ikke.
Det er glimrende med en midsommerfedt – men jeg ser absolut ingen grund til, at den skal indeholde hekseafbrænding eller toturscener.
Dimitri Hardorff skriver
Vi burde afskaffe sankt hans heksen på bålet, og i stedet gøre som svenskerne – fejre midsommer og nyde livet 🙂
Jesper Laugesen skriver
Tag til Skt. Hans på Blågårds Plads – der er garanteret ingen heks på bålet (og det er ikke bare fordi de har glemt det 😉 )
Erik skriver
> Jo, det er jo netop det som jeg oplever mange børn associerer det med, herunder min egen datter.
Æv, så forstår jeg godt at du vil have hekseafbrændingen afskaffet. Jeg ved ikke hvordan det bliver tolket idag, så du har måske ret, men jeg har nu aldrig oplevet problemer med forkerte associationer i den henseende.
> Hvad ville du så mene om en årlig gasning af snå dukke-jøder i mini gaskamre?
Man kan jo sætte alt på spidsen, hvilket du også altid er god til 😉
Jeg ønsker naturligvis ikke gasning af jødedukker, men du har ikke svaret på mine spørgsmål. Synes du at det er dårlige traditioner med at slå katten af tønden, samt at slå til en æselpinata? Det er da symboler på dyremishandling.
Mikkel deMib Svendsen skriver
At slå katten af tønden har efterhånden ikke megen symbollighed med sit bastialske ophav. Havde man stadig brugt en tøj-kat, som skulle hamres i smadder, så ville jeg synes man var gået over grænset. Men nu hvor der alene er en tønde og slik tilbage oplever jeg det ikke så slemt. Og jeg oplever heller ikke at børnene oplever det sådan.
Jeg synes iøvigt der er langt fra dyremishandling – som naturligvis er noget grimt noget, og så til næsten hundrede års afbrænding af stort set alle kloge koner (og nogle mænd) i Europa. Det er lidt som at sammenligne liggesår på grise med 2. verdenskrig.
Jeg synes hekseafbrænding får mig til at tænke på ting så grimme som netop 2. verdenskrig og andre forfølgelser af store befolkningsgrupper. Det ligger altså i den rigtig tunge ende af de mest modbydelige ting mennesker har gjort ved hinanden gennem al den historie vi kender. Det er en af Kirkens største forbrydelser, efter min mening (omend den katolske kirke virkelig kæmper for at slå rekorden i disse år …).
Mathias skriver
“Hvad ville du så mene om en årlig gasning af små dukke-jøder i mini gaskamre? Ville det også være hyggeligt? Det synes jeg ikke.”
Det er forskellen på jøder og fantasivæsener der er essensen her. Der er naturligvis ingen der vil kunne svare ja til dit spørgsmål, hvilket gør det retorisk.
Hvis jeg tager fejl og det ikke er retorisk, synes jeg det er lidt hårdt at ligge op til at Erik er jødehader fordi han synes om Sankt Hans 😉
En heks er på samme måde som en trold et fantasivæsen, der er ond af natur.
Jøder er et udskældt og udpint folkefærd, der ikke adskiller sig fra dig og mig.
Mener du ikke der er en forskel? Jeg mener slet ikke der er et sammenligningsgrundlag.
Det må være op til forældre at forklare deres børn om denne tradition og alt efter hvad man mener om det forklarer at det onde/dårlige her i livet, ikke bare kan smides på et bål og brændes væk.
Udover det er jeg enig i at traditionen ikke har nogen værdi i form af sin alder eller noget som helst andet. Synes egentlig også heksen er en stupid tradition.
Synes dog din argumentation er lidt flosset i kanterne 🙂
Mikkel deMib Svendsen skriver
> En heks er på samme måde som en trold et fantasivæsen, der er ond af natur.
Det er bestemt ikke en holding jeg deler. De mange hekse der blev brændt på bål engang var ligeså almindelige mennesker, som du og jeg, jøder og mange andre forfulgte folk gennem tiden. Så jeg synes hekseafbrændingen ligger tættere på jødeudrydelsen end på dyremishandling.
Ikke at jeg synes hverken det ene ,det andet eller det tredie bør hyldes 🙂
Lars Bo Thomsen skriver
>Jeg synes iøvigt der er langt fra dyremishandling – som naturligvis er noget grimt noget, og så til næsten hundrede års afbrænding af stort set alle kloge koner (og nogle mænd) i Europa. Det er lidt som at sammenligne liggesår på grise med 2. verdenskrig.
Den sammenligning er forkert, men din sammenligning med afbrænding af hekse og gasningen af jøder er rigtig/korrekt?
Vaettr skriver
Synes det er ufatteligt dumt, uintelligent og et tegn på at man ikke har nogen fornuftige argumenter at komme med, at sige “Heksen er et fantasi væsen”
Det er meget mulig at jer/dig der mener at heksen er et fantasi væsen ikke har læst andre bøger end Hans og Grete og Soldatenen med fyrtøjet.. Hvilket er fremragende bøger..
Men så FINDES der også bøger der beskriver hekseprocesserne i Europa… Og HEY!!! Hold fast….nu kommer det nemlig……. DE BØGER BESKRIVER RIGTIGE MENNESKER! 🙂 Ja, det ER sandt..Jeg snyder ikke… 😉
Og at sætte en dukke på et bål sct hans aften, kan på ingen fornuftige måder undskyldes ved at det er fantasi og eventyr..
Det er en direkte parallel til middelalderens bålfester… Nogen lægger jo også heksehyl i dukkerne… Og tror ikke man skal hedde Einstein til efternavn for at regne ud hvilken effekt man vil frembringe ved den handling…
Sååeee er helt enig med ham der startede tråden… En forfærdelig tradition der burde forbydes ved land og lov..
Nadja skriver
Faktisk…
Så er Sankt Hans aften, Johannes Døberens fødselsdag og altså en fejring af ham.
Det fordanskede navn er Sankt Hans. Dagen falder præcis 6 måneder før Jesu fødsel, hvor man mener at Johannes Døberen har fødselsdag.
Som vi holder jul dagen før juledag, fejrer vi også Johannes Døberens fødselsdag dagen før, nemlig den 23. juni.
Jehovas vidner har en anden mening om, hvornår Jesus er født og mener at den ligger nu kan jeg ikke huske om det er oktober, men det er dagen før en af de største jødiske helligdage.
Holder vi os til den gængse fortolkning af biblen, så hænger historien sammen som ovenstående.
Hekseafbrændinger kommer langt senere og har intet med Sankt Hans aften at gøre.
Det er midsommer- traditionen. Nu i dag den 21. juni holder vi Midsommar i Sverige og Sankt Hans falder først den 23.
Altså to forskellige hændelser.
MEN – midsommeraften siges det at alle overnaturlige kræfter er løse. Både de gode kræfter og de onde. Derfor brændte man heksene af midsommeraften.
Faktisk er det en tysk tradition, som blev ført hertil. Vi har ikke haft så mange hekseafbrændinger i Dk – dog er antallet lig det antal for meget.
Bloksbjerg ligger i Harzen i tyskland.
Derfor : traditionen er Johannes Døberens fødselsdag – Midsommeraften er en anden tradition. Nu fejrer vi ikke midsommer i Dk, så det er vel derfor at hekseafbrændingen er røget over til at være del af Johannes Døberens dag.
Jeg synes ikke, at hekseafbrændingen bør “fejres” på en god dag, som sankthans og midsommeraften er. Jeg synes at Sankt Hans aften skal tilbage til at være en fødselsdag som jesu fødselsdag og så lav evt. midsommer-dagen (som vi ikke fejrer så stort) til en sort dag, så vi naturligvis husker hekseafbrændingen, men kun for at huske historien til skræk og advarsel.
Nadja skriver
Her er historien om fastelavn.
Citat: http://www.maerkedage.com/fastelavn/
Det er nu meget nemt at google sig frem til traditionerne bag.
Som regel kan man gætte sig til at der enten ligger en hedensk eller kristen mærkesdag bag navnene.
Fastelavn=faste og Sankt Hans, ja sankt er jo noget med religion 😉
Fastelavn er dagen før den 40 dage lange faste, hvor man ikke må spise kød.
Det korrekte ville i mine øjne være at tage de morbide indslag bort og så fejrer det som oprindeligt skulle fejres…
Men – vi faster jo ikke længere, så hvorfor holde fastelavn?
Skal vi holde fastelavn, må vi også faste 🙂
Pyt vi har jo også halloween til at klæde ungerne ud i og skræmme de onde ånder væk 🙂
Men det er jo kun spøgelser, skeletter og uhyggelige ting…. what to do what to do 🙂
Helle Jensen skriver
Mikkel Denib Svendsens indlæg er lige i skabet – jeg fatter heller ikke denne barbariske tradition som det lader til at et fåtal stiller spørgsmål ved og endnu færre der tager afstand fra. Der skøjtes derudaf nu her til aften på DR 1 hvor man nu også er begyndt at gøre et stort nummer ud af “folkefesten” Sankt Hans måske i mangel af kongelige dåbshandlinger og bryllupper som også er “folkefester” – som TV-folket kalder det. Lad os på TV se en folkefest i form af stening af en dukke – mon ikke det åbner øjnene på mange? Hekse er ikke ånder men kloge koner, medicinmænd (ja, mænd blev/bliver også kaldt hekse og blev brændt) og urtesamlere m.m. Når man i mit kvarter om lidt tænder bålet med en kvindelig heksedukke og alle børnene hygger sig og leger på boldbanen er det vist naivt at tro at en fornuftig snak med børnene om at det bare er for sjov vil finde sted eller styrke tilliden til voksnes dømmekraft.
Nanna skriver
Jeg kan kun være enig i at hekseafbrænding er en uting. Jeg troede egentlig at skikken var på retur og blev først her i 2011 opmærksom på problematikken. Her er en klage jeg skrev til DR og som jeg gerne vil dele med jer:
jmol@dr.dk
Til Lytternes og seernes redaktør, DR
Hekseafbrænding til Sankt Hans
Jeg ønsker hermed at klage over Aftenshowet sendt Sankt Hans aften og genudsendt mandag den 27.6.2011 om formiddagen på DR1.
Heri fremstilles store tøjdukker forestillende “hekse”, hvoraf én angiveligt skal afbrændes på et bål i en senere udsendelse om aftenen på DR1. En af dukkerne forestiller en ung teenage-pige. Der jokes om, at teenage-piger også kan være stride og nogle værre hekse, man har lyst til at afbrænde på bålet. Rie Helmer, den ene studievært, udtrykker at dette “ville være synd”. Men ingen udviser bekymring over at man symbolsk vil afbrænde en dukke forestillende en grim ældre kvinde med lang næse og tørklæde om hovedet.
Som jeg læser gældende lovgivning, direktiver og konventioner, er det ikke tilladt at behandle nogen grupper i samfundet sådan, at man man joker med drab og afbrænding af mennesker fra denne gruppe. Ej heller dyr behandler man sådan. Derfor brød Aftenshowet med gældende lovgivning og etik i såvel Danmark, EU som hvad der gælder overalt på kloden. Det samme gælder formentlig den udsendelse, som blev vist senere på aftenen, men som jeg desværre ikke så.
Jeg beder på denne baggrund om dels en ansvarlig behandling af denne klage. Dels en vejledning vedrørende yderligere klagemuligheder i Danmark og internationale fora, fx EU, menneskeretsorganisationer eller FN.
Jeg troede personligt, at man var på vej væk fra at sætte hekse på bålet. Jeg har set mange Sankt Hans bål uden.
Men i år konstaterede jeg for første gang, at man ligefrem kunne KØBE en heks i et supermarked i Danmark, nemlig i Netto, som ejes af skibsreder Mærsk McKinney Møller, som har stor indflydelse i Danmark, understøtter bestemte politiske partier samt omgås Kongehuset.
Mon ikke det var denne annonce på forsiden af Nettos hustandsomdelte reklame, som gav DRs programlæggere ideen om at der skulle tilvirkes en heks for åben skærm i den bedste sendetid?
Og mon ikke studieværternes manglende kritik af ideen i udsendelsen skyldes, at de er underlagt chefer, som havde besluttet at en tøjheks skulle afbrændes for åben skærm i en live-udsendelse samme aften? Havde de kritiseret denne handlemåde, havde de kritiseret deres egne chefer, hvilket de formentlig ikke turde.
Reklamens magt er stor. Det er tv-mediets også. Brug den ikke til heksejagt på piger, kvinder og ældre mennesker. Brug den i det hele taget aldrig til hetz og heksejagt, for det er ingen tjent med.
Midsommer bør være en glædesfest, som det har været i Danmark fra gammel tid. Ikke en genoplivning af et mørkt kapitel i Danmarkshistorien, hvor kvinder blev brændt levende på bålet og hvor dette barbari blev bifaldet af konge såvel som præsteskab så sent som i 1600-tallet under Christian IV.
Personligt har jeg også fulgt Sankt Hans-dækningen hos den konkurrerende kanal TV2, blandt andet Go Morgen Danmark samt sendefladen om aftenen. Her oplevede jeg ikke den slags problemer, som jeg her beskriver. Det har jeg i øvrigt heller ikke gjort i de tidligere år.
Jeg håber inderligt ikke, at det lykkes A.P. Møller og DR at gøre det trendy igen at ødelægge Sankt Hans med nedværdigelse af kvinder og at indoktrinere den danske befolkning til at være med på noget sådant.
En hurtig Googling af emnet på Internettet viste mig, at jeg ikke er den eneste, som finder det forkert med hekseafbrændinger til Sankt Hans. En kvinde skrev, at hun slet ikke går til sådanne bålarrangementer, da hun ikke bryder sig om det. Så lad os dog gøre noget aktivt for at få stoppet denne umenneskelige skik, som mange af os ikke bryder os om!
Med venlig hilsen
Nanna Gersov
Lars skriver
Vi er helt enige. Jeg hader når div. onde skikke skal adopteres i DK! Hvorfor skal vi dog mindes om “de gode gamle dage” og deres lig i lasten. Har vi ikke nok at kæmpe med i dag?
Michèle Naur skriver
Hvis det blot er at fejrer, at hekse skal flyve til Bloksbjerg for at danse, så kan jeg ikke se noget ondt i det.
Men jeg synes det er en dårlig tradition, hvis det opfattes som hekse-afbrænding.
Hekse står for mig som nogen, der gik på tværs af eksisterende overbevisning, hvad enten det var ved at have særlige evner indenfor lægekunsten som den etablerede lægevidenskab ikke anerkendte, eller det var nogen der gik imod den herskende politik eller religion (som fx Jeanne d’Arc) eller de havde andre evner, som folk ikke forstod og derfor anså som “onde kræfter”. De etablerede magt er ofte meget trænge til at inkorporere ny tænkning (det udfordrer den magt de har nu).
Men ny viden og nye indfaldsvinkler er noget vi bør støtte og ikke ødelægge, blot fordi vi ikke forstår det med det samme.
Vi burde derfor i stedet tage os godt af og pleje hekse og særlige, da de kan repræsentere en nødvendig forandring.