Sandhed er det nye sort
Der er i disse år ved at opstå et interessant spændingsfelt mellem Organisk Søgemaskineoptimering (SEO), Public Relations (PR), Social Media Optimering (SMO) og Handlings- og Konverteringsoptimering (CRO). Der er et tæt sammenfald imellem nogle af de vigtigste kernefaktorer, som har betydning for success indenfor alle fire områder. Og de påvirker indbyrdes hinanden.
Jeg vil i den kommende tid skrive lidt mere her på bloggen om denne spændende udvikling, hvad det betyder for dig og din virksomhed, og hvordan du bedst kan styrke og fastholde din digitale identitet og synlighed i årene frem. Det hele vil blive krydret med nogle interessante gæsteindlæg og interviews.
I dag vil jeg starte med en introduktion den tankegang jeg gerne vil spore dig ind på og lidt af baggrunden for det hele.
Troværdighed tæller
Siden tidernes morgen har troværdighed, autoritet og ekspertise spillet en afgørende rolle i kommunikation, markedsføring og salg.
I redaktionelle medier, som TV, radio og dagblade, har vurderingerne altid været foretaget af kompetente journalister og redaktioner. Det gør den til dels stadig.
I de mange nye digitale medier, fra Google news, søgemaskiner og sociale medier som Facebook og Twitter sker den ”redaktionelle” behandling primært algoritmisk og først indenfor de sidste få er er de blevet bedre i stand til at forstå komplicerede forhold som ”troværdighed”.
Gode sælgere ved hvordan man taler til kunderne, så den tillid der skal til for at få salget hjem etableres.
Men år for år flytter mere og mere salg fra fysiske butikker til de digitale platforme. Kun de dygtigste digitale købmænd har formået at oversætte traditionelle sælgeres erfaringer til avancerede digitale salgsløsninger, der skaber den samme tillid.
Information overflow
Der er siden internettet for alvor fik fat publiceret mere information end fra Gutenbergs tid frem til år 2000. Og informationshastigheden er fortsat stigende.
Ingen kan nå at se det hele. Det har skabt nødvendige filterbobler med et stærkt begrænset informationsflow, tilpasset hvert enkelt individ, og bedre søgefunktioner.
Hvad de færreste virksomheder ved er, hvordan og hvor tæt det hele spiller sammen i dag og hvilke konkrete parametre det bygger på. Og ikke mindst hvordan de skal agere på det.
Autoritet avler tillid og øget synlighed
Den digitale troværdighed der skal til for at opnå tilstrækkelig synlighed i Google er bl.a. påvirket af, hvor høj forbrugernes tillid er til de digitale forretninger de besøger og hvor meget de nævnes i både traditionelle og sociale medier.
Journalister bruger i stigende grad Google, når de søger inspiration og researcher historier.
Public relations er stærkt påvirket af de mange digitale fodaftryk og signaler. Shitstorms og negative søgeresultater skader dit omdømme.
Det hele spiller sammen i et helt nyt digitalt ekkokammer. Tillid skaber handling. Handling sender bølger gennem økosystemet. Filterbobler formes af digital troværdighed, synlighed og engagement.
Der er en klar rød tråd i måden tillid måles og bruges – fra off-line PR, søgemaskineoptimering, digital handlingsoptimering og social media marketing. Hvis de digitale såvel som kommunikative fodspor koordineres er effekten på tværs af medier overraskende stor.
Kom ind i kampen – og vind forbrugerne
Kampen om kunderne vil i stigende grad vindes af dem, der forstå hvordan alle disse signaler skabes, fortolkes og bindes sammen. Enten er man med i filterboblen, eller også står man udenfor og taber kampen.
Indtil nu har de fleste virksomheder i bedste fald arbejdet alt for løsrevet og segmenteret med optimeringen af forretningen i den digitale tidsalder – og på de enkelte platforme.
De faglige ekspertiser indenfor PR, søgemaskineoptimering, handlingsoptimering og sociale medier har været ukoordineret.
Jeg har derfor igennem et stykke tid – i samarbejde med nogle af mine meget kompetente kollegaer indenfor indenfor SMO, CRO og PR arbejdet på, at få sat ord på alt det her.
Følg med her på bloggen – eller endnu bedre, tilmeld dig mit nyhedsbrev – så vil du løbende få artiklerne tilsendt.
Skriv kommentar