Sælg mange gange mere på Nettet!
Som jeg nævnte var der helt udsolgt til det ehandelsseminar jeg talte til i forbindelse med iværksættermessen Iværk07. Vi gentager derfor succesen d. 3. oktober. Du kan finde tilmeldingen her. Hvis du er medlem af iværksætterdebatten Amino.dk (det er gratis!), så kan du benytte denne tilmelding, og få billetterne lidt billigere.
Foto Søren om artikelmarketing skriver
Hi Mikkel og læsere.
Det er meget vigtigt at hjælpe især iværksættere med at komme godt ud i verden (= deres marked), for de har som regel meget travlt med selve virksomheden. Det er mit indtryk, at de netop ofte ikke har hverken tid eller råd til at igangsætte en ordentlig markedsføring af deres produkter og service.
Som du ved bedre end jeg, Mikkel, kan det være kostbart at hyre professionelle marketing folk til at stå for opgaven, og alternativet er ofte, at der ikke rigtigt foregår noget.
Efter at have eksperimenteret en del med at skrive målrettede artikler på engelsk kan jeg nu se, hvor hjælpsomme de er for ens markedsføring af egne hjemmesider, produkter og branding af forfatteren. – Uden at det er for at prale, kan jeg fortælle, at mine gamle artikler (på engelsk) dukker op igen og igen på alle mulige og umulige websites. Det er virkeligt viral marketing.
Derfor tror jeg, at du kan hjælpe folk endnu mere ved at henvise iværksættere og andre i opstartsfasen af ny virksomhed med at skrive artikler til fri distribution. Det er en klassisk win-win situation for alle, sådan som nettet var i gamle dage 🙂
De danske artikelportaler (jeg kender til) findes på
http://www.GratisArtikler.com
http://www.artikelpuljen.dk/
http://godeartikler.dk/
Jeg har selv oprettet GratisArtikler.com fordi mine kolleger på universitetet efterlyste steder, hvor man kunne få sine dansksprogede artikler gjort tilgængelige, da jeg argumenterede for nytten af at skrive engelske artikler og gøre dem tilgængelige på bl.a. EzineArticles,com , som er verdens største artikeldatabase med artikler til fri distribution.
Ligeledes ved jeg, at Britt Malka oprettede Artikelpuljen for at gøre denne mekanisme tilgængelig for danskere, der har brug for at få markedsført deres ting.
Artikelmarketing er både for iværksættere og for folk i det hele taget, der gerne vil sælge mange gange mere på nettet.
Held og lykke.
PS
Det tager 1/2 til 1 time at skrive en frisk ny artikel – den tid er givet godt ud.
Ulrik Brøndum skriver
Ideen med at skrive artikler og udgive dem på artikeldatabaser er en fin ide, og især udbredt i udlandet. Men ”værdien” af det er efter min mening tvivlsom, hvis dit mål f.eks. er at ”brande” din egen hjemmeside, og efter min mening risikere du blot at skyde dig selv i foden.
Du forøger selvfølgelig dine chancer for at din artikel vil blive fundet og læst på det ene eller andet domæne, som benytter din gratis artikel. Men du vil stå meget ”stærkere” på f.eks. Google hvis dine artikler er unikke, og det er de pludselig ikke længere hvis de bliver spredt på en masse andre hjemmesider.
Du risikerer at løbe ind i problemet ”duplicate content”, og hvis du læser Googles retningslinjer, så er det meget tydeligt at de har en mening om det du beskriver:
“Don’t create multiple pages, subdomains, or domains with substantially duplicate content”.
Som du kan læse mere om her:
http://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?answer=66359
Nu er der jo ingen der siger at Google skal bestemme alt, og dermed ingen der siger at man skal følge deres retningslinjer.
Men når du nu snakker om at ”markedsføre”, så når du længere ved at skabe et unikt indhold på dine egne sider. Og hvis du er god til at skrive, så brug evnerne og skab dine egne små websites der omhandler et bestemt emne. Det er lige som på travbanen, spil på flere heste, så er der større chance for at vinde 🙂
Mikkel deMib Svendsen skriver
Ja, jeg vil heller ikke anbefale at man lægger artikler ind i de gratis artikel-databaser. Hvis man skal skrive artikler til andre websites, så skal man hellere gå målrettet efter de sites, hvor de skaber værdi at de ligger, og så lave en direkte aftale med dem. Så er man også sikker på korrekt kreditering og ikke mindst et link tilbage
Jacob skriver
Tak for et rigtigt godt “sælg mere på nettet” arrangement d. 3. okt. – Jeg er meget glad for efterfølgende at modtage dine slides pr. mail, Mikkel – for det gik stærkt!! Har tilladt mig at lave en hurtig anmeldelse på: http://designbloggen.wordpress.com/
Klaus Holm Møller skriver
Hej
Jeg har været på det forrige seminar og det var en ganske lærerig oplevelse.
Jeg har dog observeret følgende som undrer mig en del.
Det ser ud til at Google ikke længere indeksere mine nye sider – men kun opdaterer de allerede forekommende sider i deres indeks.
Er der nogen forklaringer eller steder hvor man kan se hvad man skal ændre/gøre for at google begynder at indeksere nye sider også ?
Der er en robots.txt fil som beder om at indeksere alle sider samt meta tag til indeksering, og jeg er igang med at lave et sitemap.
Er der ellers noget man kan gøre ?
PS sitet er resubmittet til google igen og jeg har tilmeldt mig til DMOZ(uden jeg dog optræder der endnu)
Mvh
Møller
Mikkel deMib Svendsen skriver
Der er ikke så meget andet at gøre end at få skaffet nogle flere links, evt. få tjekket om der skulle være et eller andet teknisk der forhindrer søgemaskinerne i at finde alle sider, og så ellers vente …
Morten Kamper skriver
Det var sjovt at være med begge gange – selvom jeg måtte gå lidt tidligere den 3. okt.
Men Mikkel…… hvor og hvornår optræder du næste gang med et af dine sjældne oplæg i Danmark? Er der ikke noget om et eller andet sidst i oktober?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Joooh, det er vist rigtigt. Men det kan du sikkert fortælle meget bmere om, Morten 🙂
Morten Kamper skriver
Jeg har holdt lidt efterårsferie med drengene og er nu tilbage. Men den 25. oktober 2007 optræder du på FDIHs konference “Financial Services” – http://www.fdih.net/071025/banking.aspx
Der er i øvrigt godt 80 tilmeldte. Der er plads til flere så de læsere, der arbejder med finansielle virksomheder online, kan stadig nå det.
Britt Malka skriver
Det *er* en god idé at bruge artikeldatabaser. Det viser erfaringer fra de engelsksprogede lande uden nogen form for tvivl. Der er ingen grund til, at det skulle være anderledes i Danmark.
Argumentet med, at man skal gå efter mere målrettede sider, holder ikke.
Idéen bag artikeldatabaser er, at brugere søger efter artikler inden for deres område, fx husdyr, og enten poster dem med forfatterens oplysninger og links i deres ezines, eller på deres hjemmeside eller blog. I alle tilfælde skal forfatterens oplysninger og links med.
Kan man være sikker på, at disse oplysninger medtages? Nej, naturligvis findes der uhæderlige – eller bare udygtige – mennesker alle vegne, men med ganske enkle søgninger på fx Google er det let at tjekke, om man bliver korrekt krediteret for sin artikel.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeg må skuffe dig – for du har altså ikke ret. Det er erfaringen fra langt de fleste at disse artikeldatabaser ikke er meget værd. Man skal i hvert fald ned på en indisk timeløn for at finde det attraktiv – men nuvel, der er da muligvis iværksættere der tjener så lidt, men så vil jeg anbefale at de istedet for opgraderer med en avisrute 🙂