Salgsafdelingen ødelægger Nettet!
Jeg er virkelig ved at være træt af de salgsafdelinger på ellers gode danske websites, der ikke fatter, at der er en grænse for hvor meget man kan tillade sig, at genere brugerne med stærkt forstyrrende reklamer uden at det får konsekvenser.
Jeg snakker ikke om almindelige eller kreative annoncer. Det kan jeg sagtens leve med. Nej, jeg snakker om annoncer der på den ene eller den anden måde forhindrer mig i – eller forsøger på – at gøre det jeg kom for.
Det er videoer, der pludselig brager løs, og overdøver lyden fra den netradio jeg ellers havde valgt at lytte på. Det er storformat annoncer, der lægges sig som en vådt ryatæppe henover det jeg klikkede mig ind for at læse uden at jeg kan fjerne det (i hvert fald plejer de at skjule den lille bite “luk her-knap” virkelig godt!). Og det er kæmpe pop-up reklamer – nogle overtager endda hele skærmen. Det er reklamer, der alt i alt gør det umuligt, besværligt og utroligt langsomt at bruge disse websites. Det gider jeg fandme ikke!
Alt dette – og meget mere, har jeg på det seneste oplevet på ellers gode danske websites som bl.a Business.dk og ComOn. Senest kørte Business.dk en reklame der scrollede siden sidlæns når man kom ind på forsiden – helt ud til højre, så sidens rigtige indhold forsvandt helt fra skærmen, uden en enkel mulighed for at komme tilbage. Ja, jeg troede faktisk at jeg havde tastet forkert URL og var endt på et russisk pornosite. Men det var jeg ikke – det var sørme Business.dk.
Jeg har flere gange snakket med journalister og redaktionsfolk på de store medier om det her. Og det er (naturligvis) helt enige med mig: De hader også den måde deres arbejde bliver voldtaget af salgsafdelingen. De forsøger, internt, at kæmpe for at læserne behandles mindst skidt – men desværre taber de normalt kampen, og må passivt se til, at deres læsere forhindres i at læse artiklerne.
En del af skylden ligger naturligvis også hos de hjernedøde reklameburauer, der kun har et svar på den øgede støj i medieverden: At råbe højere. Kommer der endnu mere støj – så råbes der bare endnu højere. Til sidst – som nu – ender det i et skingert inferno at råben og skrigen – alles kamp for at overdøve hinanden.
Det er fadme for svagt! Hvis reklamebureauer fortsat vil være end el af den “kreative branche” så må de til at tage sig sammen! Er det mest kreative de kan finde på bare at råbe højere når støjen stiger, ja så synes jeg de skulle finde sig et andet job – for kreative er de sgu ikke.
Men i sidste ende er det webmedierne der siger ja, til de her hjernedøde kampagner, der ødelægger oplevelsen for læserne. Det er ethvert websites eget ansvar at sige fra, når grænset er nået. Og det er den nu!
Men hvad kan vi som læser så gøære ved det? Her er et par forslag …
- Droppe at bruge de webmedier, der går mest amok med stærkt forstyrrende reklamer
- Instalere et reklamefilter, der effektivt fjerne alle reklamerne fra de sites man besøger
- Sende en email til redaktionen, hver gang du oplever disse ekstreme reklamer, hvor du klart og tydeligt fortæller dem, at du ikke gider bruge deres site (eller at du vil installere et reklamefilter) såfremt de ikke stopper med det pjat
Særligt vil jeg opfordre til det sidste. Jo flere emails disse medier får, jo større chance er der for, at de fatter det tåbelige i deres udsalg.
Rosenstand skriver
Du er et brokkehoved, Mikkel – men for pokker hvor er jeg bare 100 % enig. Jeg blacklister simpelthen sites, der pludselig sender bragende lyd ud til mig, fordi jeg formaster mig til at bevæge min mus. Så godt brok! Og god weekend!
Mikkel deMib Svendsen skriver
Brokkehoved? Nahh, jeg kommer da bare med et konstruktivt forslag til sælgerne: Fuck af! 🙂
Casper skriver
Fantastisk godt indlæg Mikkel, det er virkelig på tide at der bliver råbt omkring det her!
Sagt ligeud er det til at brække sig over den måde reklame-/mediebureauerne tér sig på, og det skal stoppe nu!
Det er ikke iorden at min skærm & lydudgang bliver overtaget bare fordi jeg har klikket mig ind på et website. Det svarer til at man begyndte at sende DirectMail med posten, i form af den slags fødselsdags-kort der larmer og blinker når man åbner det (!).
De forsk. takeover-bannere, der er så udbredt nu, er en klar overtrædelse af FDIM standarderne og jeg beder inderligt til at FDIM snart træder ind med sanktioner i en eller anden grad.
Det er ulideligt og en forfærdelig oplevelse for brugerne, specielt fordi det jo typisk opleves på et site hvor man rent faktisk gerne vil se noget indhold med kvalitet.
Når det er sagt, tror jeg nu også at der vil komme mere magt internt til dem der laver sites’ne (designere/udviklere mv.) når sælgerne selv kan se at de bannere er for meget.
Jeg arbejder selv et sted hvor vi laver flere større sites, og her har vi internt over den seneste måned fjernet alle de rigtigt slemme bannere & kampagner, der slet og ret ødelægger brugeroplevelsen. Det bliver svært at måle effekten af det, men nu pisser vi ihvertfald ikke nogen af.. 🙂
Mht. dine forslag om hvad brugere/læsere skal gøre, vil jeg også klart opfordre til at man ytrer sin klage i form af email til redaktionen, kommentarer på sitet el. lign. – det er det bedste man kan gøre, for at sikre at det site man normalt er glad for at bruge forbliver sådan.
Jeg krydser fingre med dig, og håber der snart kommer øget opmærksomhed på det her problem.
Christian skriver
Jeg er helt enig med dig, hvilket også er grunden til jeg nu kører med AdBlock plus installeret til min Firefox, og ser et meget begrænset antal reklamer. Jeg er faktisk lidt ked af, at være nødt til at have den installeret, for jeg har bestemt ikke noget imod at folk skal tjene penge på nettet – jeg ved, at det koster penge at have en stor side kørende og da jeg bruger dem gratis synes jeg kun, at det er fair, at jeg skal se på lidt reklamer, men når reklamerne begynder at komme så langt ud, som det du beskriver; så siger jeg sgu stop.
Mikael Køster Andersen skriver
Jeg tror nu, at salgsafdelingen desværre altid vil vinde over designafdelingen – i hvert fald i langt de fleste virksomheder.
Til gengæld kan brugerne så vinde over salgsafdelingerne og ganske enkelt boycotte de sites, hvor disse problemer hersker til ulempe for brugerne.
Men at der er mange af disse sindsyge reklamer, er jo nok også en form for udtryk for, at der er krise og elendig kreativitet hos disse virksomheder. Spørgsmålet er så blot, om der så er tale om en sammenhæng eller bare en dårlig undskyldning. Normalt er det jo sådan, at hos kreative mennesker, så stiger kreativiteten i pressede situationer.
Så hvis en virksomhed kun kan klare sig med disse vanvittige og ukreative reklamer, så har de nok heller ikke så meget at byde på mht. det almindelige indhold.
Lars skriver
Jeg er meget enig. Der er et stigende antal af det “store” sites, hvor reklamerne fuldstændig overskygger indholdet. Til stor irritation.
Tranberg skriver
Det er vel den evige kamp mellem profit og god service. Er naturligvis enig i det er for meget af og til, men hvad nu hvis situationen er, at de har underskud og derfor er tvunget til at skabe noget omsætning? Adsense kan jo ikke rede hele nettet 😛
Jeg har ofte opfordret min ynglingsside, bold.dk til at droppe alle reklamer og dårlige artikler, mod at opkræve 10 kr om måneden for en bruger som mig. Det ville jeg gerne give, og slippe for alt det junk!
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeg tror også at brugerbetaling vil vinde frem i de kommende år – bl.a. for at slippe for annoncerne. Faktum er, at det beløb de fleste sites tjener på reklamer pr. bruger pr. år er SÅ lille, at rigtig mange brugere gerne vil betale 3-4 gange mere end det. Så jeg fatter slet ikke, at flere sites ikke gør det – og så tager de “lette” penge frade 10-20% af brugerne der typisk gerne vil med på den deal.
Michael skriver
Salgsafdelingerne vil aldrig fange fidusen.
Faldende indtægt i annoncørpenge, jamen, det er da fordi, der ikke er nok reklamer og at annoncøren ikke for nok værdi for sin bannereklame.
Det er der blandt andet mange, som ta’r en cand.merc-uddannelse for at regne ud. :o)
Søren skriver
Vi havde egenligt tænkt os noget ligende, men efter at jeg selv er ved at være godt træt af eks. jp og deres lyd så er det helt og grundig stemt ned.
God artikel – bare min kommentar
Martin skriver
Lige netop bold.dk har fået spærret for AdBlockPlus samtidig med deres blokering af brugere med AidOnline.
Nogen som ved hvilket script de bruger for at verificere, om ads bliver loaded i browseren eller ej? For så kan man jo tillade dette ene script men ikke alle andre.
jimmi johansen skriver
Det er simpelthen over stregen med reklamer der ufrivillig sender lyde ud i MIT HJEM
for min strøm iøvrigt.
hvordan kan vores lovgivning tillade den slags chikane?
jo fordi planen er at vi skal bombarders så meget med reklamer og spam at
de kan tage penge for at fjerne lortet og tage penge for at sende emails
og det vil staten aldrig forhindre for de skider på os og tænker kun på indtægterne.
indtægter der er endnu større end guldhønen “sms”
når det kommer kan de have deres lorte-net for dem selv,det er jo snart ikke til en skid alligevel.