Reputation Management? Det er vist ikke så vigtigt for mig …
Jeg har gennem flere år holdt foredrag om Reputation Management i søgemaskiner – dog mest i USA og England. Det er et emne, som flere og flere er begyndt at interessere sig for. Jeg hører dog meget ofte folk sige, at det da bestemt er spændende, men at det nok ikke lige er et område de har brug for at arbejde med – lige nu. Men det er det! Det er det helt bestemt! Spørgsmålet er bare hvordan og i hvilket omfang.
I min nye SEO bog har jeg skrevet et længere afsnit – bestående af 11 kapitler, om Reputation Management. Og hvis du køber bogen, får du også en 30 minutters videpræsentation med om emnet. Lige til at gå til for enhver.
Såvidt jeg ved er der ingen andre SEO bøger på markedet, som dækker dette vigtige emne overhovedet – og i hvert fald ikke så grundigt som i SEO 2.0 bogen.
Og som sagt synes de fleste også at det er rigtig spændende – mange mener bare ikke, at det er noget de behøver, at bekymre sig så meget om (i hvert fald lige nu). Mange ser det nok på samme måde som “branding”, som de også synes mest er noget de lidt større virksomheder skal bruge tid og penge på. Men det er helt forkert!
Både branding og Reputation Management er områder som langt de fleste virksomheder bør have fokus på. Spørgsmålet er alene, hvor mange resurser du skal bruge på det – for det skal naturligvis stå i rimeligt forhold til de øvrige marketing aktiviteter, du også skal have kræfter til. Men helt at droppe enhver fokus på Reputation Management – eller branding, det er dumt. Meget dumt. Og i sidste ende meget farligt.
I første omgang handler Reputation Management om at få et overblik – og bevare dette overblik over tid. Ved du hvordan folk opfatter dig i søgemaskinerne i dag? Hvad er det folk ser når de søger efter dig, dine produkter, på dit eller andre ledende medarbejderes navne, jeres slogans, tag-lines osv?
De fleste virksomheder har desværre ikke noget særligt godt overblik over dette. Og det er som sagt farligt. For faktum er, at folk i bred almindelighed anvender søgemaskinerne, når de skal undersøge om de vil købe et bestemt produkt, hvilket og hvem de vil købe det af. Særligt hvis det er lidt dyrere varer, søger folk en del inden de beslutter sig. Og det som de så finder i søgemaskinerne – godt eller skidt, er med til at afgøre om de ender med at købe de produkter DU sælger og ikke mindst om de køber dem af lige dig. Dette gælder iøvrigt uanset om din virksomhed har fokus på on- eller off-line salg.
Når du først har fået etableret et bedre overblik over, hvordan din målgruppe opfatter dig i søgemaskinerne kan du gå igang med, at vurdere hvor meget du vil gøre for at ændre på det. Hvis det hele bare er super godt, så er der naturligvis ingen grund til at ændre på det. Så skal du bare fortsætte din overvågning. Men hvis der er nogle problemer – og det er der i et vist omfang for de fleste, så skal du igang med at vurdere, hvor vigtigt det er at gøre noget ved det og hvor mange resurser du har mulighed for at bruge på det.
I alle fald skal du ikke ignorere Reputation Management helt. Du bør virkelig forholde dig til det – uanset på hvilket niveau du gør det!
Hvis du er usikker på hvordan du skal gribe det an, hvordan du undersøger din nuværende “reputation” i søgemaskinerne og ikke mindst hvad du så gør ved det (i fald der er noget der skal gøres noget ved), så kan jeg anbefale, at du skynder dig at få købt SEO 2.0 – her står alt det du skal vide, for at komme godt igang med Reputation Management.
Hvis du ikke selv orker at gå i krig med arbejdet kan jeg også tilbyde at gøre det for dig. Jeg og mine medarbejdere benytter os af samme metoder og teknikker, som er beskrevet i bogen.
René Koluda skriver
Jeg mener også klart det bliver aktuelt for nogle firmaer og personer fremover.
Internettet bliver mere og mere en del af hverdagen, og her er det jo nemt at sparke til konkurrenterne, hvis ikke de er på vagt.
Ens online omdømme kan jo hurtigt ændres, hvis en konkurrent ser sig sur på en, og man opdager det sikkert alt for sent, hvis ikke man allerede har gjort lidt forarbejde på det.