Reputation management breder sig
Der er tydeligt at reputation management (som jeg tidligere har skrevet om) i forbindelse med søgemaskiner vinder hastigt frem. På den netop overståede SMX konference i Santa Clara, var det et emne som var oppe at vende mange gange og der var også afsat en hel session til formålet, som jeg desværre ikke nåede at se.
En af mine gamle venner i SEO og kollega på WebmasterRadio (SEO Rockstars), Todd Friesen, bedre kendt som Oilman, er også lige skiftet fra at arbejde for SEM burauet Range Online til Visible Technologies, der bl.a. er fokuseret på netop reputation management.
Jeg tror dette område vil vokse gevaldigt i de kommende år. Jeg har også selv oplevet en stigende forespørgsel på den type opgaver. Det skyldes nok dels den generelt øgede fokus på søgemaskiner, og ikke mindst at de større brands og navne er begyndt at bruge søgemaskinerne mere aktivt og derfor oftere lægger mærke til de skadelige resultater der kan være.
Ofte er det store virksomheder eller kendte enkeltpersoner, der søger hjælp.
De store virksomheder har en naturlig interesse I, at der ikke flyder for meget negativ omtale rundt om deres varemærker. Det kan meget konkret skade salget og skabe uønsket utryghed ved deres produkter og services.
Kendte privatpersoner er også en stigende kundegruppe. Det er bl.a. rigmænd, der pludselig opdager at f.eks. informationer om en vild ungdom dukker op øverst i søgeresultaterne. Det er de naturligvis kede af og vil derfor gerne have det fjernet.
I alle tilfælde er det noget der kan gøres noget ved. Det er ikke sikkert at alt det “grimme” kan fjernes men gennem en ihærdig indsats kan problemerne reduceres betragteligt.
Det er fortsat ikke så mange danske virksomheder og privatpersoner der har fokus på området, men det skal nok komme. Både politikere, organisationer, rige privatpersoner og større virksomheder og brands lider i vidt omfang under negativ omtale på nettet, der dukker op øverst i søgemaskinerne når man søger på deres navne.
Tranberg skriver
Går det groft sagt ikke ud på, at finde “dårlige søgeresultater”, finde sider som man gerne vil have foran de dårlige, og så lave f.eks. linkbuilding for disse sider man synes om?
Eller er der områder jeg slet ikke har opdaget? 😛
Mikkel deMib Svendsen skriver
Njaahh, det er ofte lidt mere kompliceret end det – og der er mange forskellige strategier der kan føre til det ønskede resultat 🙂
Tranberg skriver
Kommer det også til at være et emne i din længe ventede e-bog? 🙂 Det et super spændende område..
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeps