Track rankings med Google Analytics
Min gode ven Joost har haft en gæsteskribent på bloggen, der beskriver en sjov metode til at tracke rankings ved hjælp af Google Analytics. Du kan læse hele beskrivelsen her. Metoden benytter de særlige filtre man kan opsætte med Google Analytics på en kreativ måde.
Det er bestemt ikke noget særlig god metode – efter min mening, men det er da bestemt en sjov måde at bruge Google Analytics på.
Der er flere problemer med metoden – dels viser den kun hvilken side du ranker på, ikke den nøjagtige position. Og så viser den jo kun de rankings der giver trafik – ikke de der ikke gør, og som måske burde justeres til bedre keywords. Og endelig, så bliver statistikken hurtigst svær at læse, hvis der indgår f.eks. danske karakterer i søgestrengen (og det gør der jo for de fleste danske sites vedkommende).
Men, det er absolut en sjov metode – og så er det jo helt gratis. Og om ikke andet kan det måske være med til, at flere bliver inspireret til at bruge filtrene i Google Analytics til flere ting.
Thomas From skriver
Ja, sjovt, men kan heller ikke gennemskue hvordan det skal bruges i praksis.
En anden lidt mere brugbar måde er, at benytte filtre til at se hvilke søgefraser der tricker adwords reklamer – det er især godt til at finde negative keywords. Se hvordan her: http://www.ga-experts.com/blog/2006/11/how-to-get-detailed-ppc-keyword-data-from-google-analytics/
Jeg kunne forestille mig flere her allerede kender den metode? Ved nogen hvorfor det kun er muligt at se søgefrasen for nogle af keywordene, mens andre optæder uden søgefrase?
(Mikkel, jeg håber det er ok jeg stiller det sp her, ellers kan du jo altid fjerme min kommentar 🙂 )
Joachim Løvgaard skriver
Tak for et dejligt indlæg Mikkel, det fik da i sandhed lige mine øjne op for filtre. Og tak for dit link Thomas.
Glæder mig til at prøve det af i praksis!
Jacob Kildebogaard skriver
Glimrende tricks til Google Analytics. Ovenstående er dog meget lettere tilgængeligt hvis man i stedet benytter Indextools (Yahoo! Web Analytics). Man kan finde annoncens placering ved at filtrere direkte i entry URL. Og man behøver ikke lave hack 2 for at få det fulde søgeord.
Google Analytics har vist gjort det til en dyd at folk der forstår heroglyffer kan få lidt ekstra ud af værktøjet. Fx forstår jeg heller ikke hvorfor Google Analytics ikke automatisk registrerer outbounds, men man i stedet skal implementere endnu et hack…
HIlsen Jacob
Jesper Jørgensen skriver
@Thomas From
At finde søgefrasen der trickede et bestemt søgeord kræver at brugerens browser videresender “Referer” information. Altså hvilken URL folk kom fra. Det kan slås fra i browserne og er det nogle per default pga. sikkerhedsinstillinger. Uden referer ingen søgefrase, derfor er den tom.
Mvh Jesper Jørgensen