Rabatkoder i reklamer er dømt ulovligt af Højesteret
Erhvervsbladet rapporterer i dag, at Højesteret har afsagt dom i en sag om brug af rabatkoder i reklamer. Det danske advokatfirma der var under anklage tabte sagen, og skal nu betale en bøde på 100.000 kroner.
Advokatfirmaet havde reklameret med deres services indenfor bolighandel, hvor man kunne få 2.490 kroner i rabat, hvis man brugte den rabatkode der fremgik af annoncerne. Samme rabatkoder var også at finde på advokatfirmaets hjemmeside.
I første omgang blev advokatfirmaet dømt i Sø- og Handelsretten, med en lidt underlig dom. De fik 60.000 kroner i bøde for at yde rabatten, men blev frikendt for at bringe rabatkoderne i deres reklamer. Dette omstødte Højesteret, så de også blev dømt for indrykningen. Alt andet havde da også være temmelig ulogisk.
Spørgsmålet er så hvad der sker nu. Der er nemlig rigtig mange firmaer der benytter rabatkoder, som jeg synes meget ligner det dette advokatfirma har gjort – f.eks. Dell, Google (bl.a. via hostingfirmaer som f.eks. DanDomain, One.com (se nederst), rentapage og mange flere) de fleste annoncører i kuponhæfterne og masser af andre firmaer.
Med Højesteretsdommen står det i hvert fald klart at det er ulovligt og at man kan få en bøde for det. Med en bøde for at bryde Markedsføringsloven vil jeg også tror at man mister rettet til eMærket, hvis man har et sådan – det er i hvert fald sket for andre tidligere. Og dertil kommer så den generelle ydmygelse og negativ omtale sådan en dom kan betyde.
Søren Sprogø skriver
Jeg forstår ikke helt hvorfor den slags er ulovligt i Danmark?
Hvad er det lige der er så slemt ved rabatkuponer?
Jeg gætter på rabatkoder (“Indtast denne kode i checkout ved næste handel, og du får rabat/gratis fragt”) også er ulovligt så?
Det er ellers et ganske udemærket middel til at måle conversion rate hen over online / offline kanal, hvis man både har web- og fysisk butik. Eller kun fysisk, men laver online markedsføring.
Og vil et banner med “Klik her, og få 10% rabat ved din første ordre” så egentligt ikke også være ulovligt?
Anders Rasmussen skriver
Forbrugerstyrelsen har mere information om forbuddet mod rabatmærker/kuponer:
http://www.forbrug.dk/klage/love/forbrugerlove/mfl/retningslinjer/maengdebegraensning-og-rabatter/
Mikkel deMib Svendsen skriver
Lige nu tror jeg de fleste af os sidder med flere spørgsmål end svar. Alle dem jeg i dag har snakket med, som er berørt af noget der ligner rabatkoder, har sendtt det til vurdering hos deres advokat – inkl. et af mine egne projekter.
God dag for advokaterne 🙂
Mattias Skovhøj skriver
Det var da sindssygt.
På Anders’ link man kan i øvrigt læse, at:
Det er tilladt at:
Påtrykke rabat på kasserulle
Så det er altså tilladt at give en rabatkode til mennesker, der allerede ER kunder.
Eller hvad med:
Det er tilladt at:
Ophænge rabatkuponer ved varen
Erhvervsdrivende må gerne hænge rabatkuponer op ved varen i forretningen, således at kunden skal tage en kupon og aflevere den ved kassen for at få del i rabatten. Derimod må der ikke ophænges eller opstilles rabatkuponer uden for selve forretningslokalet.
Gad vide hvordan den tolkes på nettet?
Jorgen Juul skriver
Det burde måske være to sider af samme sag, men dommen handler om rabatkuponer, der fysisk skal afleveres vor at købe:
“I annoncerne indgik en rabatkupon, som gav læserne tilsagn om en rabat på 2.490 kr., hvis de afleverede rabatkuponen, når de købte sig til rådgivning hos firmaet i forbindelse med huskøb. Rabatkuponer var desuden tilgængelige på firmaets hjemmeside.”
Efter min bedste vurdering må man atså godt bruge rabatkoder – bare der ikke er tale om at man skal aflevere et fysisk rabatbevis 😉
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeg er ikke sikker på du har ret, Jørgen. Men tør du SELV satse 100.000 på den antagelse? 🙂
Jørgen Juul skriver
Well, jeg ved heller ikke hvor sikker jeg er hvis 😉 Især ikke med 100.000 som indsats. Fra anden side har dog jeg i skrivende stund fået en bekræftelse af at
rabatkuponforbuddet i markedsføringslovens § 10 er begrænset til fysiske mærker/kuponer.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Ja, jeg vil sgu heller ikke stå inde for de 100.000 selv 🙂
Det hele hænger på om loven skal fortolkes helt firkantet som kun dækkende fysiske rabatkuponer, eller om “og lign.” kan fortolkes sådan at elektroniske rabatkuponer også gælder.
Men uanset dette er der i hvert fald en masse andre virksomheder, som må komme i klemme her. Google udleverer f.eks. fysiske “vouchers” på typisk $50 eller $100 som man ka indløse ved åbning af en AdWords konto. Og hvad med kuponhæfterne?
Som sagt, jeg tror advokaterne i Danmark har en god uge 🙂
Jorgen Juul skriver
Det er nok rigtigt at lovens formulering: “Der må ikke gives rabat eller anden ydelse ved brug af mærker, kuponer el.lign.” ville være dækkende. Hvis ikke lige det var fordi betænkningen i relation til bestemmelsens formulering (side 174) udtrykkeligt understreger at anvendelsesområdet er begrænset til fysiske mærker/kuponer.
Men det er jo noget mudder. For det giver jo ikke mening, at man kan lovligt kan give rabat til folk, der møder op i en butik med en mundtlig rabatkode, men hvis kunden har printet koden ud på et stykke papir, så gælder det om at afvise den, for ellers vanker der en bøde på 100.000. Det er jo heeeelt åndsvagt….
Mikkel deMib Svendsen skriver
Helt enig! Og derfor kunne jeg også godt være bange for at en domstol ville fortolke dette spørgsmål anderledes end de oprindelige bemærkninger til loven foreskriver
Olof Pape skriver
Hvad med gavekort – hvor går grænsen??
Mikkel deMib Svendsen skriver
Gavekort er en helt anden ting – det er et “tilgodehavendebevis”, og det mener jeg ikke er ulovligt.
Jorgen Juul skriver
Jep. Tilgodehavendebeviser/gavekort er helt lovlige. Man skal primært være opmærksom på at loven siger at gyldigheden er 5 år, og ikke lovligt kan angives til at være kortere, samt at uklarheder om værdien af gavekortet tolkes til forbrugerens fordel. Ellers ingen indviklede paragraffer.
Olof Pape skriver
Ok, så kan rabatkoderne vel maskeres som gavekort
Krisitan Sørensen skriver
Nogen der har fået afklaret om dette også gælder nethandel?
Kristian - Rabatkoden.dk skriver
Så vil jeg da selv lige følge op på ovenstående.
Det er lovligt at benytte rabatkoder i forbindelse med e-handel, så længe rabatkoder er elektroniske – som de jo typisk er.
Se mere her: http://www.rabatkoden.dk/rabatkoder.asp hvor der også er link til det forbrugerombudsmanden skriver om elektroniske rabatkoder.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Da jeg går ud fra, at du ikke dækker eventuelle bøder, vil jeg fortsat anbefale, at folk lige vender deres konkrete rabatkode-projekt med deres advokat, da der såvidt jeg kan se, stadig kan være fortolkningsspørgsmål, som er relevante i lige din sag.