PR-branchen skrumper – Reputation Management vinder frem
Business.dk skriver i dag, at virksomheder i PR-branchen har oplevet et fald i omsætningen på 5-20% – baseret på 2009 regnskaberne. Samtidig oplever jeg en stærkt stigende interesse for online og search reputation management.
Er det et tegn på, at den “gamle” PR-branche – i lighed med mange andre brancher, ikke har været i stand til at udnytte de elektroniske medier godt nok?
Avisbranchen er en anden branche, der har haft meget svært ved overgangen til eletroniske medier. I de seneste tal er det samlede danske oplag af aviser for første gang faldet til under 1 million og Politiken, som en af de tre store dagblade, er nu under 100.000. Og de har slet ikke hentet det tabte ind på Nettet – hverken i udbredelse eller indtjening.
Heldigvis er aviserne så, i bred forstand, begyndt at få tilpasset deres omkostninger, så det hænger sammen med indtægterne. Således er f.eks. Berlingske kommet ud med et virkelig pænt regnskab. Men altså med en del færre læsere end for blot 10-15 år siden.
Måske hænger PR-branchens tilbagegang sammen med avisernes. I hvert fald ville det være logisk at antage, hvis det virkelig forholder sig som jeg tror – at PR-virksomhederne ikke i tilstrækkelig grad har forstået, og forstået at udnytte, de elektroniske medier på vegne af deres kunder. I takt med at virksomhedernes fokus i stigende grad rettes mod Nettet er det således naturligt at pengene følger med (med en vis forsinkelse, naturligvis).
Et godt tegn på, at i hvert fald nogle af de “gamle” PR-folk ikke helt har forstået Nettet er den kritik flere af dem har fremført om bl.a. Search Reputation Management. De harstår det tydeligvis ikke – og derfor er det nok “noget farligt og uetisk noget …”.
Heldigvis virker det ikke somom “skræmmekampagnerne” fra de gamle PR-folk bider på virksomhederne. Jeg oplever i hvert fald, som sagt, at flere og flere får øjnene op for hvilke muligheder aktiv online og search reputation management giver. Og, at det naturligvis ikke er hverken mere eller mindre uetisk end al anden form for forsøg på “manipulation” af sine omgivelser. Og det er jo grundlæggende set det al markedsføring og PR handler om – vi vil gerne have folk til at se tingene på vores måde.
Det kan jeg ikke se noget odiøst i – uanset om man så kalder det PR, spindoktorer, lobbyister eller search reputation management. Naturligvis kan både PR og search reputation management misbruges, man kan bruge ulovlige eller groft uetiske metoder osv. – men det er ikke normen, og det er bestemt ikke noget jeg anbefaler mine kunder at gøre – på samme måde, som jeg da heller ikke tror at dygtige PR-folk råder deres kunder til det.
Det bliver spændende at se om udviklingen fortsætter i den retning jeg sporer nu – at pengene flyttes fra traditionel PR til online og search reputation management.
René skriver
Der er nok ingen tvivl om at der flyttes flere penge fra den traditionelle PR til online og search reputation management, det skyldes vel, at virksomhederne er blevet mere opmærksomme på at måle på effekten af marketing af de enkelte markedstiltag.
Jeg er uenig i, at kommunikation og PR, er det første sted der spares, når virksomheder slanker sine udgifter jvnf. Business artiklen. Virksomhederne er snarere begyndt at se efter andre muligheder for annoncering, og her vægter søgemaskinerne højt i dag.
Hvis man ser på Google, oplever man adwords annoncering fra gamle hæderkronede reklamebureauer, som nu er begyndt at tilbyde opsætning af adwords kampagner, det viser med al tydelighed, at de er klar over at den måde man tidligere gjorde ikke holder længere.