PPC Click fraud højere end nogensinde!
Ifølge Click Forensics, der siden 2006 har målt og analyseret PPC click fraud, er mængden af PPC click fraud højere lige nu end nogensinde før!
Den gennemsnitlige PPC click fraud var således oppe på 17,1% for Q4 2008 – en stigning fra 16% i Q3. Og på content network er det helt oppe på 28,2% – i Q3 var det 27,1%
Både Google, Yahoo og Microsoft gør ganske vist et stor arbejde for at filtrere så meget PPC click fraud fra som de kan. Hvor meget af de 17-28% der så er tilbage – som annoncørerne uretmæssigt betaler for, er umuligt at vide. Google selv mener naturligvis at det er ganske lidt. De påstår det er 0,2%. Men som sædvanligt er det blot et tal de slynger ud uden at levere nogen form for dokumentation. Så det er op til dig selv om du mener du kan stole på det 🙂
PPC click fraud ser således ud til fortsat at blive værre. Når det kobles med de sparerunder alle de store søgemaskiner har været igennem, kan jeg godt frygte at mere og mere af det ekstra PPC click fraud vil slippe igennem søgemaskinernes filtre – og dermed ende på din regning.
Så hvis du kører større kampagner var det måske nu du skulle overveje, om det kan betale sig at få noget overvågning på …
Christian Foged skriver
Det er godt nok nogle høje tal, og har også selv undret mig en del over den meget meget lave andel af fraud som Google selv opgiver på deres regninger.
Men hvordan kan man aktivt selv overvåge fraud? Nogle gode værktøjer til den slags? Der er jo mange mange tusinde kroner at spare hver uge, hvis procenten ligger tæt på de 30…
Mikkel deMib Svendsen skriver
Enquisite er nogle dygtige folk. De har et produkt der kan hjælpe …
http://ppcassurance.enquisite.com/
Frederik skriver
Det kan godt være at det bare er mig der er galt på den, men er de tal ikke ret misvisende?
Det er selvfølgelig nogle skræmmende høje tal, men i Danmark er det (vel) ikke så slemt som i USA f.eks. hvor markedet er størrer..
Det jeg mener er bare at, det lyder som om 17% af alle sine kliks er ugyldige og det tror jeg ikke tilfældet er, uden at have noget grundlag for det..
Desuden når der tales om Clickfraud, menes der så en automatiseret click-fraud eller?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Om du vil tro på det eller ej er jo op til dig selv, men Click Forensics er nu meget anerkendt for deres seriøse arbejde.
Danmark er nøjagtigt ligeså hårdt ramt som alle andre lande, hvor PPC er udbredt. Det er et grænseløst problem.
Click fraud er for det meste helt automatiseret.
Faktum er, som det har været bevist masser af gange, at click fraud sagtens kan laves på måder, hvor det i praksis er umuligt for søgemaskinerne at adskille det fra korrekte kliks.
Denne video fra Defcon forrige år giver et meget godt indblik i den verden
http://video.google.com/videoplay?docid=-768255321106963809&ei=C2qBSdKgBIL8igKDtPSZCw&q=defcon clickfraud
Christian - Eee PC Bloggen skriver
Ved du hvordan Google reagerer, når man så afleverer en rapport fra fx Enquisite, der viser at der er mere fraud end de selv har angivet..?
De skriver jo godtnok, at “PPC Assurance Gets Your Money Back from Bad PPC Clicks” og at man let kan forespørge om refundering direkte hos Google, men hvis de så betaler pengene tilbage er det jo det samme som at indrømme, at de tager røven på alle os andre….
Mikkel deMib Svendsen skriver
Sidste gang jeg snakked med ejeren, Richard (som er en af mine gode venner) om det havde de en 100% succes rate. Om den fortsat er 100,00% ved jeg ikke – men den er høj 🙂
Christian - Eee PC Bloggen skriver
OK, det lyder jo super godt, når man skal have gang i større kampagner.
Samtidig er det dog tankevækkende, da det jo betyder at Google indrømmer, at deres egne opgørelser i bedste fald er misvisende – i værste ren vildledning/fusk…!
ask josephsen skriver
Findes der ikke nogle åbne lister over IP-numre som man kan holde øje med? Der findes nogle lister over IP-numre for mail-spammere, det er vel lidt samme problematik?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Nej, det er slet ikke så simpelt – bl.a. fordi en meget stor del kommer fra botnets