Personlig branding kan hurtigt vende
Vi har i den seneste tid oplevet nogle ret groteske eksempler på, hvordan folk der har brugt årevis på at opbygge stærke personlige brands, med en enkelt handling sætter det hele over styr. Den ene dag er de respekteret for deres troværdighed og virke, den næste er det hele væk.
Det er bemærkelsesværdigt hvor skrøbelig personlig branding kan være. Personlig branding er et meget stærkt redskab, sålænge det går godt, men hvis det går rigtig galt kan det ramme med dobbelt negativ effekt: Jo mere kendt du er, jo stærkere dit personlige brand er, jo voldsommere bliver skaden, hvis det for alvor går galt.
Den mest opsigtsvækkende sag lige nu er vel nok sagen om Jørgen Poulsen’s meget uheldige håndtering af sin udtræden af Dansk Røde Kors. Det er ret utroligt, at en så medieerfaren mand som Jørgen Poulsen ikke har kunne forudse hvilket ramaskrig hans handlinger ville medføre. Man kan altså ikke, selv som chef, opføre sig på samme måde når man er leder af en nødhjælpsorganisation – eller et politisk parti, som hvis man er leder af en privat kommerciel virksomhed. Og det skulle man næste tro, at netop Jørgen Poulsen godt ved.
Lad mig starte med at beskrive hvordan jeg helt personligt ser den sag …
Jørgen Poulsen har søgt et nyt job – som folketingspolitiker. Han får så jobbet, og møder derfor ikke længere på sit gamle job. Naturligvis mener Røde Kors så, at de ikke længere kan bruge ham. Dette opfatter Jørgen Poulsen så som en opsigelse. Og det er altså her kæden hopper helt af for mig. Hvis man søger et andet job, og får det, og ikke længere møder på sit gamle job, så er det altså ikke det samme som at blive fyret. Og det er såvidt jeg har forstået netop kun ved en fyring, at Jørgen Poulsen har krav på et i forvejen diskuterbart “gyldent håndtryk” på 2 års løn – svarende til 2 millioner kroner. Jørgen Poulsen hævder så, at han havde forventet at han kunne få orlov, men for det første kan jeg forstå at det strider mod Røde Kors politik, at have ansatte (eller ansatte på orlov) der sidder i en ledende politisk stilling. Den politik burde Jørgen Poulsen af alle kende og have forståelse for. For det andet kan jeg ikke forstå at han søger det nye job som folketingspolitiker uden først at sikre sig at han faktisk kan få orlov, når det nu er det han gerne vil. Det virker meget uprofessionelt – og derfor mystisk, for i alle andre sammenhænge har han ellers virket meget “tjekket” og professionel.
Anyway, uanset hvordan du opfatter sagen er det i hvert fald tydeligt, at en meget stor del af befolkningen har tanker der minder om mine ovenfor. Argumenterne kan variere, men konklussionen for de fleste er, at Jørgen Pulsen har handlet uansvarligt og egoistisk, og at dette strider så alvorligt imod de værdier der ellers var knyttet til hans brand – hans gode navn og rygte, at vi ikke længere har tillid til ham. Det store problem er, at han med sine handlinger har undermineret lige præcis de værdier han ellers har kæmpet for. Jørgen Poulsens styrke, som brand og person, var, at vi opfattede ham som de nødlidendes frontkæmper – nu ser vi ham som en grådig utjekket fyr. Det vil afskære ham fra, at blive taget alvorligt i en hel masse af de diskussioner, hvor han ellers ville have haft en masse stærke kort på hånden, netop fordi han havde så stærkt et “nødhjælps-brand”.
Det har taget Jørgen Poulsen et halvt liv at opbygge det meget, meget stærke personlige brand han havde. Det tog under en uge at ødelægge det. Og det kan tage mange år at få rettet op på det igen. Måske lykkes det aldrig.
Det værste er næsten den skade som Jørgen Poulsens handlinger sandsynligvis vil påføre både Røde Kors og andre nødhjælpsorganisationer. Jeg tror at mange folk, med rette, vil spørge alle organisationer, hvilke aftaler de har med deres chefer og om de også kunne risikere, at blive forgyldt på samme åbenlyst urimelige, måde som det er sket med Jørgen Poulsen.
Røde Kors vil helt sikker lide under det her ved deres næste indsamling. Det kan sagtens komme til at koste dem mange gange mere end de 750.000 kroner de måtte af med til Jørgen Poulsen i det netop indgåede forlig. Det kan sagtens ende med at koste dem mange millioner. På lidt længere sigt skal Røde Kors image dog nok rette sig op igen. Men der kan godt gå et stykke tid, og i den tid kommer de til at bruge en masse energi på at forklare det der skete …
De andre organisationer vil nok også komme til at lide under denne sag – i hvert fald hvis de ikke gør noget meget aktivt. Jeg tror f.eks. de bliver nødt til at melde klart ud om, hvordan deres aftaler med cheferne ser ud – evt. offentliggøre aftalerne i deres fulde ordlyd. Og hvis der er tegn på samme type af gylde håndtryk som i Røde Kors-sagen, så tror jeg de bliver nødt til at ændre dem – uanset om det ellers kan argumenteres at være rimeligt nok.
Både Jørgen Poulsen og Dansk Røde Kors har håndteret denne sag ekstremt dårligt. Og det kan godt undre. For begge parter er ellers meget professionelle og erfarne.
Da historien brød ud forleden dag nægtede Jørgen Poulsen at udtale sig til pressen. Det er virkelig dumt. Først dagen efter sagde han ja, men fremstod bare ikke særlig troværdigt. I dag har han så igen nægtet at udtale sig til bl.a. TV2 Nyhederne.
Røde Kors har så udtalt sig, men det har de bare ikke gjort specielt godt. Her til aften toner Hans Beck Gregorsen frem på skærmen. Han gør det sådan se OK, men så er der lige det der i baggrunden … En 5-armet PH lampe, af den slags der koster en formue. Det sender altså ikke de rigtige signaler i forhold til en sag om pengespild. I næste klip toner Røde Kors’ Bodil Bybo Andersen op, filmet på sit kontor, med en flot udsigt over Christiansborg – fint (MEGA!) dyrt kontor og gudhjælpemig om der ikke står en dyr PH-lampe mere + de forskellige varianter vi ser hænge rundt omkring. På under 30 sekunder har vi set lamper for næsten ligeså mange penge, som de lige har spildt på Jørgen Poulsen. Det er altså ikke skide smart. Måske skulle de sælger nogle af alle de dyre lamper for at dække Jørgen Poulsens gyldne håndtryk, og så fise ud i Ikea og købe noget billigere belysning, som de fleste andre almindelige mennesker gør – herunder alle os der tidligere har støttet dem.
Lars D skriver
Hørt! 🙂
Rosenstand skriver
Røde Kors får nu ikke én øre af mine penge. Når mit hjerte løber af med mig, er det Læger uden Grænser, der får. Sådan har det været længe, og historien med Jørgen Poulsen understreger bare, at sådan skal det vedblive at være.
Generelt om personligt brand: Ja, det er umådeligt skrøbeligt. Og især når det udelukkende er opbygget på tom luft, som vi også har set eksempler på i den seneste tid.
Der er to særlige fejl, der kan begås, når det personlige brand kommer under angreb:
1. Gem dig og undlad at udtale dig
2. Lyv som bare pokker
Helt galt går det, hvis de to muligheder kombineres i nævnte rækkefølge.
Nicolas Zangenberg skriver
Hej Mikkel
Sjovt du tager den op. Jeg tænkte præcis det samme da jeg så forsiden af BT eller Ekstra Bladet i dag.
Hilsen
Nicolas
michael pedersen skriver
er vi ikke alt for hurtige til at dømme folk?
det er som om det er blevet in at lave smagsdommeri og vurdere og kritisere. det sniger sig ligsom ind alle vegne.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Ja, en ting er i hvert fald helt sikkert: Det er ikke sjovt at være hverken Jørgen Poulsen eller Dansk Røde Kors i disse dage
Casper Stendal skriver
Ja, det kan man jo kun sige “helt enig” til…
Rasmus skriver
Jeg er normalt ikke meget for de “personlige” indlæg her, men ovenstående er sgu godt skrevet og jeg er 100% enig Mikkel.
Føj hvor er det bare ikke fed stil – hverken af Jørgen Poulsen eller Røde Kors. Hvor er det dog det egentlig fantastisk usmageligt, at man nærmest tigger folk om at rende rundt en søndag eftermiddag og samle penge ind i godhedens tegn, hvorefter man så overdynger en tidligere medarbejder med gyldne håndtryk (baseret på en efter min mening uhyrlig høj løn) og i øvrigt propper sine lokaler med designermøbler i den dyre ende.
De skulle skamme sig!
Bo Tranberg skriver
Heller ikke så fedt for Ny alliance 😛 gad vide om de klarer spærregrænsen næste gang?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeg tror ikke nødvendigvs det vil få den store langsigtede betydning for dem, men det er helt sikkert at Jørgen Pulsen ville ike i morgen få ligeså mange personlige stemmer som han kunne få i sidste uge – og spørgsmålet om han nogensinde vil nå samme popularitet igen.
Lars Bachmann skriver
Hr. Jørgen Poulsen er virkelig røget nogle trin ned på troværdighedskontoen, med griske stunt han har lavet der.
Og som du selv nævner, så er jeg alvorlig bange for at der er mange danskere der vil smække døren i, næste gang de frivillige og ulønnede ildsjæle kommer rundt med raslebøsserne.
Jørgen Poulsen = Fjols
Lars Krogh Jensen skriver
Hele seancen omkring NA gav jo også mindelser om linseluseri, når den ene kendis efter den anden pludselig ville på Tinge.
Man kan argumentere, at Jørgen Poulsen skulle have lov til at gå i “borgerligt ombud”, men lige præcis det, at det sker som del af NA-bølgen gjorde ham utroværdig allerede da.
Spørgsmålet er, om ikke Røde Kors ville have accepteret en orlov, hvis Poulsen i stedet havde stillet op for fx Kristendemokraterne (og var blevet valgt ind, forstås). Den almindelige offentlighed ser nok mere KD som en art humanitært parti, og mindre som en politisk organisation.
Det hele kommer til sidst ned til, at selv en organisation som Røde Kors har brug for at give høje lønninger for at få dygtige ledere, ligesom der er folk i det offentlige som tjener over 1 mio. om året, mens SOSU’erne måske ligger på 250.000.
Hvis de ikke giver lønninger/kontrakter på niveau med det private erhvervsliv, så er det netop at organisationerne kommer til at fremstå som amatører.
Nå, men indlægget handlede jo om personlig branding, og jeg er helt enig med Mikkel på dette punkt 😉
Lars skriver
Tja, hvem sagde *HOST* “Marcel Fuursted” *HOST* …?
Mattias Skovhøj skriver
Det var der vidst ikke nogen der gjorde, Lars, men det var måske meget passende at du så fik det ordnet 😀
John de Summer-Brason skriver
Også tre år efter er Jørgen Poulsen et godt eksempel på, hvor hurtigt et med møje opbygget personligt brand kan reduceres. Problemet for Jørgen Poulsen, som alle andre aktører i den offentlige meningsdannelse, er selvsagt, at der skal markante udmeldinger til for at vedblive at være “top of mind”.
Og her kom han så til at overspille. Ikke bevidst. Men for at inkassere hvad han mente var hans gevinst for sit stærke brands.
Uheldigvis havde offentligheden en noget anden opfattelse af Jørgen Poulsens fortjenester. Som Røde Kors-mand var Jørgen Poulsen pludselig en død sild. Som politiker har han på sigt kunne redde sit skind gennem “sjælevandringer” fra Ny Alliance til Liberal Alliance eller er det Det Radikale Venstre?
Inden for katolicisme har man et begreb “De 7 Dødssynder”: Grådighed, Forfængelighed, Hævngerrighed etc. Det er min opfattelse, at Dødssynderne alt for ofte er i stand til at afspore et veltilrettelagt brand.
Noget af det bedste man kan sige om et stærkt personligt brand er, at vedkommende gjorde noget godt for andre. Når dødssynderne slår igennem, er det som en kold tyrker. Og vi tænker nu, at Jørgen Poulsen som Røde Kors-spids måske heller aldrig havde storformatet, men at han var produktet af perfekt networking. Sønderjyden. Den faglærte journalist, der bliver frem og opad af andre journalister. PR-dinosauren som ville noget nyt…
Nicolas skriver
Som Warren Buffet siger:
“It takes 20 years to build your name and 5 minutes to ruin it” Det er meget i samme stil, som det du beskriver i dette indlæg.
Hilsen
Nicolas