Optimering af dynamiske websites
Det er sørgeligt at konstatere, at så mange folk i branchen tror at optimering af dynamiske websites udelukkende handler om at lave “pæne” URL’er. Igen og igen ser jeg beskrivelser på SEO-firmaers websites, i debatter og blogs, hvor det påstås, at hvis bare URL’erne er pæne, så er alting godt.
Jeg ser også ofte content management systemer (CMS) og eCommerce systemer, hvor der reklameres med at de er fuldkommen søgemaskinevenlige, når faktum er, at det eneste de har gjort er, at kode URL’erne lidt pænere.
Det er altså ikke nok. Langt fra! Optimering af dynamiske websites – ja bare det at gøre dem søgemaskinevenlige, kræver langt mere end blot at omskrive URL’erne til nogle lidt pænere og læsevenlige formater.
Jeg opdeler normalt optimertimeringen af dynamiske websites i to dele:
- Indeksering
Først skal alle de rigtige sider med i søgemaskinernes indeks – og kun dem!
- Ranking
Herefter skulle de sider så gerne ranke når der søges på det som er relevant for siderne.
Omend der kan være visse overlapninger mellem de to områder, så kan det være en stor hjælp at betragte dem hver for sig, og løse de problemer der følger.
Indeksering af dynamiske websites
Med dynamiske websites er det den første del, indekseringen, som volder de største problemer. De komplekse strukturer på de fleste dynamiske websites gør det ofte svært for søgemaskinerne at finde rund, og der er er mange ting de kan snuple over.
At gøre et dynamisk website søgemaskinevenligt handler først og fremmest om at fjerne alle de forhindinger der måtte være for en ordentlig indeksering.
Lange grimme URL’er, med mange parametre er en forhindring. Så der er intet galt i at lave nogle kortere URL’er, som er mere læsevenlige. Det er gilmrende. Men det er bare langt fra nok.
For det første åbner hver eneste løsning op for nye problemer, og for det andet er der mange andre indekseringsproblemer som skal løses.
Når man omskriver en URL, f.eks. med Apaches mod_rewrite, eller et ISAPI filter på IIS, så lukkes der ikke automatisk af for de gamle, uomskrevne, adresser. Således kan der opstår dobbeltindeksering. Og det er noget rigtig skidt. Så når der omskrives, skal der også blokeres for de gamle adresser, og man skal sørge for, at der ikke skabes flere unike omskrevne adresser til de samme fysiske resurser. Det kan godt være lidt bøvlet, og i alle fald langt mere omfattende end den simple omskrivning som mange desværre reklamerer med som en universel og hurtig løsning på alle problemer med dynamiske websites.
Og så er der alle de andre indekseringsforhindringer. Jeg arbejder selv med en meget lang liste af forhindringer som jeg allerede kender. Men selv det er ikke nok. Hver eneste gang jeg har analyseret et større dynamisk website har jeg fundet nye, hidtil usete, måder at forhindre søgemaskinerne i at få adgang til hele websitet, eller at forstå det rigtigt. Den eneste måde at finde alle de indekseringsforhindringer der måtte være på et dynamisk website er ved at vide hvordan søgemaskinernes crawling og indeksering fungerer, og hvilke praktiske begrænsninger de arbejder med.
Jeg oplever normalt to forskellige typer af indekseringsproblemer: Dem man direkte kan se skader websitet – de er lette nok at forklare, og så dem som måske på et tidspunkt kan give problemer, og de kan være langt sværere at identificere og ikke mindst forklare for folk der ikke ved så meget om søgemaskiner. Hvorfor skal jeg ændre på det her, det virker jo fint, og mange andre gør det? – hører jeg tit. Jeg indrømmer, det kan godt være svært at forstå, men et hul i vejen skal jo lappes, uanset om man kan konstatere at det allerede har givet anledning til uheld eller ej – de skal nok komme.
Af de indeskeringsproblemer jeg oftest ser kan bl.a. nævnes:
- Mange-til-en problemer
- Circular bread-crumb navigering
- Redirects
- Javascript
- Cookies
- Personificering
- GEO-localisering
- Forkerte HEADER responses
- Sessionized URL’er
- Click tracking i URL’er
- Timestamp i URL’er
- Site-wide META-data
Og meget meget mere …
Ranking af dynamiske websites
Når man har fået helt styr på, at alle unikke sider på ens dynamiske website kan findes af søgemaskinerne – og kun dem, så kan man gå i gang med at få dem til at ranke.
Og her er det igen ikke nok bare at lave nogle pæne URL’er – der skal meget mere til. Og heldigvis er det netop i forhold til ranking, at dynamiske websites har sine fordele. Fordele der i praksis gør, at et dynamisk website til enhver tid kan udkonkurrere et statisk website – hvis altså, at de rette faciliteter er til stede. Og det er de alt for sjældent i dag, som udgangspunkt. De fleste leverandører er desværret fokuseret på alene, at lave de der pæne URL’er og så ikke så meget mere. For sløvt! For uambitiøst!
Der er næsten uendeligt mange kreative muligheder for at optimere et dynamisk website – lige fra centraliserede systemer til hel eller delvis automatisering af optimerede TITLEs og META-data, til søgemaskine- og brugervenlig krydslinking mellem relaterede sider, over dynamisk inkludering og rotation af indhold, brugerinput osv. Det er næsten kun kreativiteten der sætter begrænsningerne – og så leverandørernes velvilje til at forstå vigtigheden af dette. Og det er tit det sidste det kniber med.
Nå, nu blev dette et lidt længere indlæg end jeg havde regnet med. Pointen var egenligt bare, at gøre opmærksom på, at man ikke nødvendigvis skal tro på at et publiceringssystem er “søgemaskinevenligt” bare fordi leverandøren påstår det er det, eller fordi der ingen “synlige” fejl er. Og dertil kommer så alle redskaberne til optimeringen – hvor er de? Hvad hjælper det med et “søgemaskinevenligt” website, hvis det ikke ranker på en skid?
Jesper Rohde skriver
Hej Mikkel.
Godt indlæg 😉
Kunne dog godt savne at høre endnu mere om SEO og dynamiske websites.
Jeg benytter ofte selv CMS systemet Joomla, hvortil der er lavet flere forskellige komponenter til URL omskrivning – oftes benævnt som SEF komponenter (SEF =Search Engine Friendly). Joomla er open source og mange udviklere og privatpersoner sluger ganske rigtig disse løsninger råt. Så kender bestemt godt problematikken.
Tendensen er klar; anvendelse af URL omskrivning i CMS’et er stort set = SEO.
Jeg har selv helt fravalgt at benytte disse komponenter og fortrækker hellere de grimme url’s end at sætte mig selv i “mange-til-en problematikken”.
Har henvist til dette indlæg i Joomlas danske forum;
http://forum.joomla.org/index.php/topic,188604.0.html
Mikkel deMib Svendsen skriver
Tak 🙂
Ja, der kan skrives meget og længe om det emne – mere end der er plads til her. Der bliver et ret omfattende afsnit om det i min nye bog. Og der skulle også gerne snart komme nogle kurser – om bl.a. optimering af dynamiske websites … mere om det snarest
Jesper Rohde skriver
Jamen jeg ser da frem til din bog 🙂
Hvornår er den på trapperne og er det i bogform eller pdf?
Mikkel deMib Svendsen skriver
I første omgang er det planen kun at udsende bogen i PDF, men man ved jo aldrig … Den skulle meget gerne komme lige på den anden side af sommerferien – eller kort derefter 🙂
Jesper Rohde skriver
Måske i rigtig papir..jamen jamen.
Gad vide om du ikke giver Amino-rabat….eller måske læser-rabat 🙂
Nå men holder bestemt øje med bogen.
Niklas skriver
Hej Mikkel!
Rigtig godt indlæg, glæder mig virkelig til din nye bog, du kan godt regne med at jeg køber den ASAP! Dog helst som “rigtig” bog.
Søren Mortensen skriver
Jeg har optimeret et statisk site så det ligger rigtigt godt, men de vil gerne have det transmogriffet om til et CMS – hvordan gør man det smartest?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Søren, det kommer helt an på hvilket dynamisk publiceringssystem du vælger. Det er forskelligt hvilke features de har til import af data
Søren Mortensen skriver
Hej Mikkel
tak for svaret – kunne man få et par links til steder der kunne forklare det?
Thomas Justesen skriver
Cool indlæg, og der er lige et par ting jeg skal have kigget på vedr. CMS systemet Typo3, som jeg bruger.
Lyder spændende med din nye bog, og glæder mig til den kommer online 🙂
Mikkel deMib Svendsen skriver
Søren, jeg kender ikke lige nogle steder hvor du kan få forklaret det nærmere. Det er som sagt 100% systemafhængigt, så du skal nok starte med at spørge dem der udbyder det publiceringssystem i skal bruge.
Søren Mortensen skriver
Når du siger dynamisk publiceringssystem betyder det så hvilket sprog (fx ASP) det er skrevet i og i hvilke slags databaser ?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Nej, du skal vide mere om det. Har du valgt en leverandør, så spørg ham. Er det noget I bygger fra grunden, så lav en eller anden import-funktion. Der er ikke nogle faste måder at gøre det på.
Daniel Nøhr skriver
Hejsa Mikkel.
Havde lige et spørgsmål mht. til url rewrite og dynamisk websystem.
Her i søndags valgte jeg at skifte alle mine stier ud fra querystring stier til brugervenlige stier på mit programmerings community http://testmax.dk, som du kan se er næsten alle linkene omskrevet, MEN man kan stadig benytte de gamle, simpelthen fordi der er mange som linker til dem stadig, google/søgemaskiner index m.m.
Så er det vel ikke grimt jeg stadig benytter de gamle?, min url rewrite peger jo alligevel på de gamle som source, så det er vel okay i sådan en sammenhæng?, ellers ville jeg have mange problemer med en masse links samt index forskellige steder på nettet.
Håber du har lidt information på dette problem, sådan jeg/vi ved det til en anden gang..
Mikkel deMib Svendsen skriver
Daniel, du bliver nødt til at etablere 301 redirets fra alle dine ikke-omskrevne URL’er til de nye omskrevne formater så både brugere, links og søgemaskiner peges et og samme sted hen. Ellers ender du med meget store problemer.
Daniel Nøhr skriver
Tak for informationen
Vil kigge på det iaften så, der er bare visse problemer jeg må kode mig fra, fordi min rewrite pejer på samme fil som stadig virker. Håber ikke der er sket nogen problemer indtil videre så.
Søren Andersen skriver
Hej Mikkel
Jeg arbejder på den tekniske del af http://mange-gode-raad.dk og her er en del kategorier og råd, men der vil unægteligt skulle kategoriseres yderligere. Når man flytter på nogle sider er de jo ikke længere til at nå via den samme adresse.
Typo3 som er det underliggende system kan sagtens lave 301 redirects, men det er mere end hvad redaktøren kan overkomme. Derimod bliver alle adresser der ikke har en tilknyttet side sendt til en 404 side (også 404 header). Jeg er klar over at rankingen ryger med 404, men det er vel bedre end at den pludselig henviser til en side med alm header?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Hvis ikke i goder at opsætte ordentlige redirects så bliver folk trætte af at linke til jer. Det er møg-irreterende at linke til et website, hvis linket kort tid efter bliver til en 404. Sådan nogle sites er jeg i hvert fald selv tilbageholdende med at linke til.
Søren Andersen skriver
Enig, det ville ikke være godt, hvis links pludselig resulterer i 404. Jeg må sætte redaktøren ind i at oprette 301 redirects eller lave et værktøj der gør det lidt lettere. Tak for tippet