Off-line kunder bruger ikke Nettet, right?
Magasinet Lederne, har denne gang en fin lille artikel om Reputation Management, som jeg er interviewet til. I artiklen optræder også Fona, der bl.a. må lide under en temmelig negativ – omend meget morsom, debattråd på Amino om dem. Men Fona forklarer, at de er helt ligeglade med Nettet, for deres kunder kan bare komme ind i butikken hvis de vil noget. Ja, off-line kunder benyter naturligvis ikke Nettet, når de vil tjekke om en leverandør er værd at handle med, right? 🙂
Det er sgu noget tragisk at se, at en del store virksomheder – herunder Fona – øjensynligt stadig har SÅ lidt forståelse for, hvordan Nettet i dag indgår i de fleste menneskers hverdag og ikke mindst beslutninger om hvad de skal gøre – hvilke personer de skal ansætte, hvor de skal investere, hvilket sommerhus de skal leje og ja, hvilket TV de skal købe og af hvem.
Uanset om din virksomhed fokuserer på Nettet eller ej, er det dybt naivt at tro, at kunderne ikke (også) benytter Netet til at researche områder af interesse. Naturligvis gør de det! Og hvis de finder stærkt negativ omtale påvirker det altså deres handliner. Tro det eller ej.
Det kan ikke undre, at de fleste off-line virksomheder for tiden går så meget ned ad bakke – samtidig med at de mere internetorienterede virksomheder fortsat går frem.
Det mest possitive ved det er, at det giver masser af plads til driftige iværksættere, der gerne vil og kan gøre det bedre …
Rosenstand skriver
Det er rystende, at ledere ved så lidt. Men ikke overraskende…
Jeg læste også en historie for nylig om klasikkeren over dem alle – “Vordingborg Køkken”. Der udtalte firmaet, at man skam lod historien være, fordi det var en god måde at fortælle på, at man havde en ny ledelse i firmaet…
Jeg har også valgt at lade være med at fjerne mos i min græsplæne i år, for jeg kører på vinterdæk. Samme logik 😉
Jonas Cronfeld skriver
Naivt!
Lars Bachmann skriver
Fona er et skræmmende, men dog godt eksempel på hvordan nogle virksomheder er ligeglade med deres online profil.
Når jeg er ude og tale om dette emne, og fortæller folk at ca. 50% “googler” deres virksomhed inden de tager kontakt til dem, så kan de pludselig bedre forstå vigtigheden i at priotere deres online profil højere.
Michael Kjeldsen skriver
Lars Bachmann >>
“Når jeg er ude og tale om dette emne, og fortæller folk at ca. 50% “googler” deres virksomhed inden de tager kontakt til dem”
Har du eventuelt en kilde på det?
Emil skriver
Jeg lavede selv en video om Fona-sagen til min afsluttende projektopgave i Dansk (jeg havde om “manipulation på internettet” og fik 12 :P)
Kan ikke andet end at give dig ret.. enhver god forbruger reseacher da lidt før han/hun handler. Både on/offline.
Jeg havde selv to dårlige oplevelser med et jysk firma – som jeg så svinede til på trustpilot… efter noget tid lå den anmeldelse nr 2 på nettet på deres vigtige søgeord… så jeg blev så kontaktet med tilbudet om en ny ordre – som jeg takkede ja til.
Generalt er det småpenge som firmaerne bruger på kunderne for at løse problemerne, end alle de penge de mister på nye ordrer – og så er det jo en dyr omgang hvis de så lige pludselig ønsker RM.
Karsten Lund skriver
FONA har som så mange større handelskæder en dødvægt at slæbe rundt på. Der er tale om 100% købmænd (jeg har holdt mange møder, med bla. FONA hvor dette til fulde er blevet berkæftet). Også coop har denne købmandsmentalitet, dog ikke i så udpræget grad.
FONA er exceptionelt gode til det de gør, og er jo stort set den eneste “brown goods” kæde i Danmark der kommer med overskud, men metaliteten “Jammen folk kommer jo ind af døren, så hvorfor overhovedet gøre noget som helst” er desværre en af de lidt større udfordringer man kan have når man handler med købmænd.
Believe you me, vi har haft vores diskussioner, også når det handler om for eksempel loyalitet og loyalitetskort. Dog er de ved at være overbeviste 🙂
-Karsten
Claus D Jensen skriver
Hej Mikkel.
Tak for et spændende indlæg!
Ja, det kan virkelig undre, at en virksomhed, som ellers umiddelbart synes med
“på beatet” (når man besøger dem!) har en sådan dinosuarus-agtig holdning…..
Mvh Claus
Rasmus skriver
Det er beklageligt at virksomheder af den størrelse endnu ikke kan se idéen i online…
Brugerne vil researche i en eller anden form via nettet – uanset produktets størrelse, udformning, pris og hvordan produktet i sidste ende købes.
Lars Bachmann skriver
@Michael Kjeldsen: Normalt sørger jeg altid for at have en pålidelig kilde når jeg udtaler mig om sådanne ting, men lige i denne situation, kan jeg faktisk ikke finde ud af hvor det er jeg har læst det henne.
Det kan være Mikkel eller andre kan hjælpe mig?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeg tror ikke det er et citat fra mig…
Jeg tror det nøjagtige tal varierer en del, alt efter hvilken beslutning folk skal tage. Jeg har set tal for nogle områder – f.eks. jobansøger, job-ansættere, investorer, journalister osv, der ligger LANGT over de 50% – for andre områder ligger det sikkert lavere.
Men uanset om det nøjagtige tal, skal man vist være døv-blind for ikke at kunne se, at folk i stigende grad bruger Nettet til at indsamle den data og viden de skal bruge for at vurdere snart sagt enhver sag.
Naturligvis kan man fortsat drive en forretning i dag selvom man ignorerer Nettets indflydelse. Fona har jo f.eks. øjensynligt stadig en sund forretning kørende. Spørgsmålet er bare hvor mange gode handler Fona går glip af ved at ignorere det der foregår på Nettet?
Jacob Kildebogaard skriver
Hvis man spørger Zitech´s tidligere ejere om de var succesfulde med deres offline strategi, så kan det være de vil anbefale Fona anderledes.
I følge Google Keyword Tool søges der 74.000 om måneden på FONA (som bredt søgeord). Det kunne være spændende at sætte dette op mod antal besøg og antal salg i deres butikker.
Leif skriver
På trods af træghed, tror jeg såmænd nok, at FONA skal lære på et tidspunkt, at nettet er og bliver en integreret del af det, at drive forretning på – også selvom man er detailbutik med fokus på den fysiske forretning.
Daniel | Diesel Tuning skriver
Er der virkelig stadig folk der handler i FONA? – De er jo til grin med deres priser, men måske det er en bevidst strategi at undgå internettet, når de nu alligevel ikke kan konkurrere på det marked.