Nyhedsavisen lukker – hyklerne står i kø!
Som de fleste sikkert har set her til morgen, eller i går aftes hvor meddelelsen kom, er Nyhedsavisen desværre blevet nødt til at lukke. Jeg synes det er ærgeligt – ikke bare fordi Morten er en af mine gode venner, men også fordi jeg altid synes det er spændende, når nogle prøver at vende en branche på hovedet. Særligt en selvmorderisk branche som avisbranchen, der i de sidste 10 år har klumret ligeså meget i det som musikbranchen og filmindustrien.
Og nu står alle de bagkloge hyklere så parart. Udmeldingerne fra de øvrige dagblades ledere er pinlige, men dog forudsigelige. Rigtig “danske” på den ufede måde!
Lisbeth Knudsen fra Berlingske udtaler: “Nyhedsavisen var et fantasiprojekt, der har ødelagt konkurrenternes sunde forretninger. ” Hvortil man næsten kun kan sige: Nååhhh, hvor er det synd for dig lille Lisbeth, at du har skulle lide under reel konkurrence på markedet. Og “sunde forretninger” … hmmm, hvornår er det lige at Berlingske var en sund forretning? De andre avisledere følger trop med nogenlunde samme udmeldinger …
Jeg er overbevist om, at de mange “kloge” avisfolk ville have sagt det samme om Skype, eller Google (da de startede) hvis ikke det lige var fordi det gik så godt. Ja, faktisk husker jeg telefolk sige lige nøjagtigt det om Skype: Man kan ikke drive en gratis telefontjeneste. Men det kunne man! Og på samme måde var det bestemt en realistisk mulighed, at Nyhedsavisen kunne have vendt avismarkedet på hovedet – ligesom Skype har gjort det i forhold til telefoni.
Det er naturligvis lettere ikke at tro på forandringer og store projekter. Det er vi kendt for i Danmark! Men hvordan er det lige det så går for de “store” danske dagblade” Er deres strategi særlig god? Se på resultaterne – de taler for sig selv.
Jeg håber at der fremover vil komme endnu flere iværksættere, der tør at kaste sig ud i det Lisbeth Knudsen kalder for “fantasiprojekter”, for det er netop gennem sådanne højtravende projekter, at der for alvor kan ske nogle store ting. Man ændrer ikke verden ved at læne sig tilbage, ignorere udviklingen (Internet, Lisbeth Knudsen??) og i det hele taget blot ønske at alting var som i gamle dage.
Så held og lykke til alverdens fantaster – I har min fulde moralske opbakning! 🙂
Birgit Larsen skriver
Jeg kan kun give dig ret, jeg synes også det er fantastisk når der kommer nye kræfter på bordet som “udfordrer” de eksisterende og på mange måder tvinger dem til at se på deres produkt/virksomhed med nye øjne.
Jeg tror på at vi skal have endnu flere af disse nytænkende firmaer/personer på banen for at slut-produktet fra de eksisterende firmaer bliver bedst muligt. Det er vel det vigtigste?
Det er alt for nemt at “hvile på laubærene” når man er på toppen og ny-tænkning kan blive en negativ bagside af medaljen fordi man ikke føler sig truet.
Heldigvis er der mange kreative personer derude som dukker op fra tid til anden.
De bedste hilsner
Birgit – http://www.min-mave.dk
Søren Holm skriver
Der var jo nok ikke nogen, der havde forventet sig, at de “etablerede” medier ville have ærgret sig over Nyhedsavisens død. Selvfølgelig går de ud og siger, at det var et fantasiprojekt uden hold i virkeligheden, hvilket det i højere og højere grad også blev efterhånden som alle kunne se, at det var umuligt at banke noget økonomi i projektet.
Jeg siger på ingen måde, at det var et dårligt projekt eller at det ikke var godt at få luftet lidt ud i medieverdenen. Men man må jo også bare sige, at de små slog sig på de store – JP/Politikens hus reagerede ved at lancere 24timer og det har jo været med til at gøre Nyhedsavisens gang på jorden svær.
Kasper Bergholt skriver
Hej Mikkel!
Skadefrohed skal vi nok få meget at se af i løbet af de næste par uger.
I modsætning til Google & Skype manglede Nyhedsavisen måske en disruptiv kerne(teknologi).
/Kasper
Tommy skriver
Jeg synes det har været rigtig spændende at følge med i gratisaviserne og synes da det er ærgeligt at Nyhedsavisen nu også lukker. Det er dog lidt svært ved at forholde sig til de enorme beløb, der har været investeret i dem.
Det kunne være spændende at se, hvilken netavis de kunne have skabt for 10% af pengene – nyheder baseret på ens personlige præferencer, leveret direkte i indbakken hver morgen. Konceptet er selvfølgelig lidt simpelt stillet op – men man kan immervæk have mange journalister ansat, før at man opnår et underskud på 1mio/dagen… det må være distributionen der hiver tænder ud.
Ang. at vende ting på hovedet, så prøv at se på Equinox’s tilbud den forgangne weekend (en kæde af motionscentre). Hvis du træner mindst én gang i ugen er det gratis – ellers koster det 400 kroner i måneden. På den måde belønner de faktisk dem der slider mest på udstyret med laveste priser, mens dem der ikke får taget sig sammen og derfor ikke påfører centrene en udgift skal betale mest.
Jesper skriver
For pokker, det har kostet en halv mio om dagen at udgive den avis. Det er da fuldstændig og aldeles indiskutabelt et fantasiprodukt. Det er da ikke piveri at kalde det for hvad det er – et luftkastel, så umuligt og så dundrende en fiasko at ikke engang Dagen kan følge med.
At bebrejde nogen at de kalder en fiasko for en fiasko, bare fordi fiaskoen kunne være blevet en succes, det er da fjollet. Enhver fiasko ville være blevet en succes, hvis det ikke lige var fordi den var blevet…en fiasko. Selv uden indsigt i markedet er det da tydeligt at man ikke kan tjene penge på at forære en avis væk i et marked med tre store konkurrenter, betalingsaviser, faldende annoncepriser …
At det har skabt vilde dønninger på avismarkedet er da også indlysende, når islændingene kommer buldrende med 100vis af millioner, som de er villige til at brænde af. Kald det skadefryd og bagstræberisk (og ja, kom bare med jantelovs-kortet også) men Nyhedsavisen VAR en bragende fiasko af enorme dimensioner og selvfølgelig vil ingen af de overlevende kombettanter stille sig op med sørgeminer nu. DET ville være hyklerisk – at påpege det indlysende, det er altså ikke hykleri.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeg tror du skal læse citat igen, for du kommenterer noget andet end der blev sagt, og som jeg skriver om. Udtalelsen var “fantasiprojekt” – ikke “fiasko”. Det er DINE ord.
Og alt det du iøvrigt siger kunne man også have sagt om Skype – og det BLEV sagt af nøjagtigt de samme kedelige typer som Lisbeth Knudsen – som jeg i øvrigt synes det er vigtigt at understrege, selv driver en avis som det virkelig går ad helvedes til for. Berlingske er der måske ikke meget “fantasi” over men en fiasko er det fandme. Se bare på regnskaberne og de mange fyringer!
Alle store projekter koster store penge at skyde igang. At du tænker så småt, at ½ million skræmmer dig er NETOP et godt billede på den smålighed, som jeg synes nogle gange kan være trættende her i landsbyen Danmark.
Men heldigvis er vi en del som skider på, hvad smålige mennesker mener – vi gør det vi synes er rigtigt, og så kan forsmåede journalister og andet godtfolk brokke løs som de har lyst til 🙂
Kasper skriver
Trist at projektet ikke gik, men det er altid forfriskende med ambitiøse idéer som sætter overlæggeren højt og rører rundt i akvariet. Folkene bag skal nok komme igen, da avisbranchen i høj grad er befolket med dinosaurer, som ikke fatter bl.a. internettets mekanismer. Det er unfair at tørre hele misæren af på Morten Lund, som kom sent ind i projektet med de bedste intentioner og et tilsyneladende stærkt team i ryggen. Chin up & op på hesten igen! 🙂
Hertik H. Nilsson skriver
Der var lagt op til blodbad fra starten, da 4 gratisaviser skulle forsøge at konkurrere mod hinanden.
Det er vel en anelse naivt at tro at man kan tjene penge på det skidt. Selv min 5-årge søn kunne have forudsagt dette.
Bad lock at man ikke tjener penge på det, men det handler vel om manglende overblik fra ledelsen og investorenes side.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Din 5-årrige søn ville med garanti have sagt det samme om Skype, Google, ZYB og mange andre højrisiko-projekter der blev store succeser.
Hvis man konsekvens siger “det går ikke” med alle former for iværksætteri, så vil man ofte få ret – men betyder det at man har ret? Absolut ikke.
Iværksætteri er risikofyldt og ingen har langt skjul på at Nyhedsaisen i den grad var et risikofyldt projekt. Men at påstå at det er naivt at tro man kunne tjene penge på det, synes jeg er ligeså dumt, som dem der postod det samme om føromtalte Skype, Google og ZYB – for bare at nævne nogle få.
Jeg kender i øvrigt samme problematik fra min gamle fag, musikbranchen. ALLE de kunstnere jeg har kendt, eller kendt til, der skabte store successer har alle haft et til fælles: Stort set alle i branchen har sagt nej til dem og grinet ad dem, på samme måde som du og sin 5-årrige nu griner bagklogt af Nyhdsavisen.
Heldigvis har der så til sidst, hver gang, været nogle der troede på dem. Ace Of Base er et godt eksempel – det band de 3 første singler købte en af mine gamle venner for 10.000 kroner af et scensk selskab – og solgte derefter 18 millioner plader.
Der er derfor en god grundregel, hvis man vil tjene penge på store projekter – og det er, at lade helt være med at lytte på de kedelige nej-sigere, som af ren refleks bare altid vil sige nej – som din 5-rrige søn. Der ER jo en grund til at det var Morten, og ikke din 5-årrige søn, der tjente ½ milliard på Skype 🙂
Rosenstand skriver
Når noget ikke går – som det er tilfældet med Nyhedsavisen – er det meget klogt at kigge på, hvad der gik galt. Men jante-fjolser der bare har travlt med at sige “hvad sagde jeg” kan man heldigvis lukke ørerne for.
Selv den mest uintelligente kan nemt være klog bagefter – og det ser vi jo så også, at de er nu…
Sund skepsis er altid godt – men forudindtagethed overfor nye og “vanvittige projekter” er dræbende for alt initiativ.
Jeg havde også svært ved at forestille mig, at Nyhedsavisen ville lykkes, men stort set hver gang, jeg inden i mig selv tænker sådan om andres projekter, bliver de bragende successer. Det kunne Nyhedsavisen også have blevet en anden dag eller i en anden tid.
Det er altså smartere at lære af det passerede end at stille sig op i et hylekor af lavtlønnede og med slet skjult skadefrohed sige, at “det vidste jeg da godt”.
Heldigvis er det ikke alting, Lille Palles fans skal bestemme. Lille Palle? Det er ham med “Flyv ikke højere end vingerne bærer”…
Søren skriver
Jeg er fuldstændig enig i at vi skal prøve alle de sindssyge projekter, men det her har fra starten været idiotisk. Selv arbejder jeg på en avis / koncern hvor vi gennem et helt år brugte over 1 mill. om dagen på at konkurrere med Nyhedsavisen. Aldrig har jeg set penge brændt af så meningsløst.
Desuden er Nyhedsavisen helt fundamentalt anderledes end de andre projekter du nævner. Den har dette fysiske, mekanisme element som hedder god gammeldags avisdrift. Det koster simpelthen ekstremt mange penge at udgive en avis og det er en ekstremt besværlig og træg process. Papiravis er ikke fremtiden og jeg forstår ikke hvordan en ellers så fremadskuene person som Morten Lund kunne tro at der var penge i det her.
Her sidder vi tilbage og har brugt over en halv milliar på noget meningsløst. Havde vi kanaliseret de penge over i Internettet i stedet kunne vi have lavet noget VIRKELIG interessant.
Mikkel deMib Svendsen skriver
> Havde vi kanaliseret de penge over i Internettet i stedet kunne vi have lavet noget VIRKELIG interessant.
Søren, avisbranchen har haft 10 år til at nosse sig sammen til at få lavet de investeringer i Internet, som jeg synes de skulle have foretaget – og som du måske ovenikøbet er enige med mig i (lyder lidt sådan …).
Det er IKKE Nyhedsavisens skyld, at det ikke er sket – det skyldes udelukkende, at lederene i avisbranchen har undervurderet og fejlvurderet Internettet i en ekstrem grad.
Det undrer mig meget, at din ledelse har fundet det nødvendigt at bruge en million kroner om dagen på at konkurrere med Nyhedsavisen, men ikke har ment at det var nødvendigt at bruge en brøkdel af dette på at udvikle nogle mere holdbare internetstrategier. Det mener jeg er en fatal fejldisponering. Havde de i stedet for brugt 1 million om dagen på at udvikle og implementere verdens bedste nyhedskoncept på nettet, tør jeg næsten ikke tænke på HVOR fed din avis kunne have været på nettet i dag. I kunne med de penge have vundet kampen over Google News! Glem Nyhedsavisen 😉
Det er iøvrigt også en af de fejl som jeg mener Nyhedsdavisen lavede – fra starten af var det planen, at de skulle være MEGET mere progressive og nyskabende på nettet, end jeg synes det faktisk endte med. Freeway – eller tilsvarende folk med virkelig forståelse og passion for nettet, kom alt for sent ind i billedet og fik en dominerende magt.
Jeg mener ikke at der helt fundamentalt er så stor forskel på Nyhedsavisen og de mange andre “skøre” projekter Morten har kastet sig ud i. De handler alle om, at forsøge at vende en branche lidt på hovedet. En form for “Blue Ocean strategi” – tilsat lidt “punk-marketing”. Og altid med en meget høj risikoprofil.
Trykning og distribution er dyrt, helt sikkert, men det kan større IT-projekter i den grad også være, skal jeg hilse og sige – og så er netop IT-omkostninger ofte langt sværere at forudse. Prøv bare at spørge en udvikler hvor meget det koster, at programmerer en epokegørende “dims” vi aldrig har set før … Trykning og distribution kender man trods alt nogenlunde priserne på (trykning er faktisk det eneste jeg har uddannelse idenfor :))
Jeg synes det er vigtigt med erhvervsprojekter som dem Morten sætter igang – inkl. Nyhedsavisen. Jeg synes det er vigtigt med “idiotiske” projekter – eller “fantasiprojekter”, som nogle kalder det. Længe lever de fantasifulde idioter 🙂
Måske er det fordi jeg har en fortid i musikbranchen – for her synes jeg i den grad det samme gælder. Kunst uden kan er slapt og ligegyldigt. Og er der kant, ja så er der nogle der vil blive stødt. Kan t giver risiko. Det synes jeg er værd at leve med. Ja, faktisk synes jeg ikke det er sjovt, at leve uden.
Det er ikke “idioternes” skyld, at det går skidt for andre i en branche. Det er de andres egen skyld. Det er enhver virksomheds pligt, at sikre sig mod trusler af enhver art, og have gode strategier parat, der kan modvirke et pres. Det har de danske dagblade ikke været så forbandet gode til i de sidste 2 år synes jeg. Strategisk set har det ikke været så elegant at se på. Men det er jo bare min mening.
Jeg kunne sagtens komme med en lang række af kritikpunkter i forhold til Nyhedsavisen også – f.eks. deres manglende evne til at bruge Nettet mere progressivt, og deres alt for omfattende “kopiering” af næsten hele artikler fra bl.a EB, Politiken og Se&Hør. Men det ændrer ikke på, at jeg synes det var godt, at de satte projektet i luftet, prøvede det af og kæmpede som de gjorde. Jeg ville nok have gjort en del ting anderledes, men nu er det jo ikke min avis.
Jeg holder personligt meget af Morten, som jeg betragter som en god ven, men det betyder ikke at jeg er enig i alt hvad der foregår i alle hans virksomheder. Naturligvis ikke. Men overordnet synes jeg, at det er virkelig godt, at vi har nogle “tosser” som ham, der tør sætte “idiotiske” projekter i verden.
Og særligt synes jeg det er vigtigt med mennesker som Morten, for han er ikke bare en skør iværksætter, men også i bund og grund et rigtig rart menneske, der gerne vil behandle alle ordenligt og anstændigt. Han har ingen af de der små-bedrageriske og selv-centrerede tendenser, som jeg desværre synes en del andre “erhvervs-tosser” har haft. Nogle så meget, at de er endt i spjældet. Morten er et godt menneske.
thorsten skriver
Berlingske bruger jo en halv mio om dagen på Århus Stiftstidende før at holde JP i skak, og har gjort det i 10 år uden resultater.
For 20 år siden emmede ethvert avishus i Danmark, med deres ofte 100-årige historie og solide egenkapital, af udødelig evighedsmaskine.
Den noget ukollegiale velkomst af nyhedsavisen illustrerer udemærket dagbladenes udviklingstrin. Man vil ty til alle kneb før at beskytte trykpessen og den “tilkæmpede udødelighed” – og i den optik er fremtiden en fortsættelse af fortiden.
Kun ville jeg have ønsket at nyhedsavisen havde kørt helt igennem med distribution og internet fra starten. Men jeg tror sgu at man lettede lidt på speederen da man så det bjerg af “spærre-gratis-aviser” bladhusene sendte og ikke mindst den uvederhæftige opdigtede nyhedsstrøm på dagbladenes lederplads om nyhedsavisens snarlige død.
Hvis man skruede ned for ambitionerne da, så var det en fejl. Hvis noget er lært af dette og Dagen, så er det at man ikke kan “opbygge” en avis. Man starter full scale og så er man bevæbnet til tænderne til årelang aviskrig.
Martin Nielsen skriver
Jeg savner Nyhedsavisen.
1. Det var den eneste gratis-avis, der reelt kunne kalde sig en avis. De andre bringer mest nyhedsoverskrifter og ligegyldige underholdningsartikler. Nyhedsavisen bød på journalistik.
2. Nogle mener at Nyhedsavisen aldrig vil kunne tjene penge, de har brændt sølle 800 millioner kroner af på 2 år. Berlingkse Media omsætter for 3,8 milliarder om året. Der er penge i aviser, men der er ikke en fremtid for betalingsaviser.
3. På min togtur, som tager 20 minutter har jeg altid læst alle fire aviser. Før passede tiden ofte, nu er jeg færdig med de tre tilbageværende aviser efter ca. 5 minutter. Det er seriøst blevet tydeligt for mig, hvor lang tid jeg brugte på Nyhedsavisen. Det er også den eneste avis, som jeg nogle gang tog med på arbejde, for at læse videre på vej hjem fra arbejde.
4. Nyhedsavisen var den eneste avis med en weekendudgave. Den blev desværre ikke så gammel. Der havde ellers været meget potentiale i weekendudgaven, det kunne have været en fed markedsplads til at konkurerer med Den Blå Avis.
5. Jeg tror bestemt at et projekt som Nyhedsavisen kan have gode chancer. Nyhedsavisens fald, kan jeg kun beskylde at de har været for seriøse og for målrettede mod kvalitet. De ville være en rigtig avis fra dag ét og indtægtsmulighederne har måtte vente. Havde Nyhedsavisen satset mere på kvantitet, kunne de have tjent flere penge på deres udgivelser.
Kort sagt: Jeg savner Nyhedsavisen.