Nej tak til reklamer – et vink med en vognstang!
DR.dk skriver i dag, at der har været en kæmpe stigning i antallet af husstande, der har sat et NEJ TAK til reklamer på deres postkasse. Det samme gælder tilmelding til den såkaldte “Robinson-liste” hvor man frabeder sig addresserede reklamer.
Dette burde være et vink med en vognstang til virksomheder og reklamebureauer om, at det ikke nytter blot, at blive ved med at “råbe højere” og højere når færre lytter. Resultatet bliver som nu, at folk til sidst løber skrigende bort. Branchen har med andre ord undergravet sig selv – savet den gren over de selv sidder på.
Stigningen i husstande der har sat et NEJ TAK til reklamer skilt på deres postkasse er på hele 18% på bare 1 år! Der er nu 556.000 hustande der siger nej til reklamer – svarende til ca. en femtedel af alle husstande.
Antallet af tilmeldte til Robinson-listen er steget med 16% over de sidste to år, så der nu står 926.000 danskere på den.
Seth Godin forudså allerede for mange år siden, i hans bog Permission Marketing (1999), at udviklingen ville gå denne vej. Reklamefolk med stærkt begrænsede kreative evner formår kun, at råbe højere når færre lytter. Og dem er der desværre rigtig mange af. Hvad alle disse tankeløse tumper laver i den kreative branche fatter jeg ikke – men når man ser på resultaterne i branchen er det tydeligt, at der desværre er en overvægt af dem.
Måske er det derfor, at “push marketing” – markedsføring der “proppes” ned i halsen på folk, der ikke selv har bedt om det, har tabt så meget tærren i de seneste år på bekostning af “pull marketing” (som f.eks. search marketing er et af de mest succesfulde eksempler på).
Man får ikke flere til at lytte ved at råbe højere – men ved at “råbe” smartere!
Mads skriver
Men hvis der kun findes pull marketing, risikerer vi som forbrugere så ikke at gå glip af en del tilbud/potentielle besparelser?
Takket være push marketing, dvs. læsning af tilbudsaviser, kan vi jo spare en del på vores indkøb – besparelser ville være gået glip af, hvis der kun fandtes pull marketing.
Eller mener du, at folk aktivit vil gå ind på de enkelte butikkers hjemmesider og kigger i tilbudsaviser online?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Du skulle læse Permission Marketing – det er faktisk stadig en god bog 🙂
Der er masser af mennesker der i dag aktivt har tilmeldt sig alverdens steder, for netop at modtage gode tilbud mv. Derudover ligger næsten alle tilbudsaviser online i dag.
Så at gå bort fra en stadigt mere og mere højtråbende direct marketing er bestemt ikke ensbetydende med, at der ikke længere kan sendes gode tilbud ud til forbrugerne. Det betyder bare, at du som virksomhed bliver nødt til at indgå i en lidt mere tillidsfuld dialog med kunden (pull) – frem for bare at “råbe højere” når han ikke lytter (push).
I stedet for at finde kreative måder, hvor man kan komme udenom de mange NEJ TAK til reklamer, så bør virksomheder fremover tænke meget mere på, at opbygge tillid til modtagerne over tid.
Og det sker jo også. Det er i hvert fald en af grundende til, at f.eks. search marketing har haft så ekstremt stor fremgang i de sidste år. I dag omsætter Google alene i Danmark for over en milliard om året. Det er penge, der i høj grad er flyttet fra push markedsføring – det er ikke en ny milliard, der pludselig er opstået.
Bastian Jørgensen skriver
Lad os endelig fælde nogle flere træer, og udlede noget mere CO2 😀
Nej da – selvfølgelig fortsætter de.
Christian Brix fra Eee PC Bloggen skriver
I samme dur er telefonbøgerne: Hvordan kan f***** kan de blive ved at trykke dem og dele dem ud til ALLE – når jeg kan se alle mine naboer som jeg straks går ud i skraldepanden med dem. Sikke et spild! Men selvfølgelig, hvis sælgeren fra DGS skulle sige “og så kommer de annonce ud til 1500 af byens befolkning” fremfor “og så kommer din annonce jo ud til ALLE byens folk”, så får han nok ikke solgt så meget – så hellere fælde regnskoven, som Bastian skriver…
René skriver
Der har igennem flere år været lagt op til et paradigmeskift i markedsføringsmetoder, mange ”gamle bureauer” arbejder stadig med devisen vi gør som vi altid har gjort, hvilket i dag tydeligt ses mere og mere.
Vi oplever i forbindelse med opgaver til traditionelle reklamebureauer, at opfattelsen af online mediet næsten ikke er eksisterende, men opfattes som et nødvendigt onde.
Men det er et spørgsmål om tid, så er det nødvendigt også for disse reklamemastodonter at tilpasse sig den virkelighed der er indenfor afsætning i dag.
Uhyggelig meget reklame og markedsføring er spild af penge, budskabet skal have gennemslagskraft og ramme den tiltænkte målgruppe, mange af dem der ikke aktivt har fravalgt reklamer, slæber i mange tilfælde bare reklamerne fra postkassen og ned i skraldespanden, uden at have læst dem først.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Bastian, stort set alle de træer der bruges i papirfabrikationen i vores del er verden kommer fra træer der er plantet med det ene formål. Skulle der ikke laves papir blev de ikke plantet. Men mange tror stadig som du, at det forholder sig anderledes 🙂
Jan skriver
Jeg er selv en af de personer, som har været på posthuset får at få det velkendte røde klistermærke – Nej tak til reklamer. Det hænder alligevel at der kommer reklamer i postkassen, men de må man nok desvære tage med.
Mikkel skriver
Men samtidig med at nogen synes det er træls med reklamer må der jo alligevel være nogen der bider på ifølje denne artikel: http://www.markedsforing.dk/artikler/vis/?tx_dmf_pi1%5Barticle_id%5D=31523&tx_dmf_pi1%5Baffiliate%5D=1
Mark skriver
Jeg hørte også om det i radioen. Hvor en ekspert ræsonnerede, at detailhandlen og særligt supermarkedskæder ikke bruger nogen penge, medmindre det kan betale sig. Ergo kan det betale sig.
Der er også de, der siger, at det i virkeligheden er producenterne, der køber sig ind i tilbudsaviserne. At f.eks. Ariel eller Arla betaler kassen for at være “på tilbud” i denne uge og stå på forsiden af tilbudsavisen.
Personligt vil jeg mene, at jeg sparer rigtig mange penge på ikke at læse tilbudsaviser.
René skriver
@ Jeg hørte også om det i radioen. Hvor en ekspert ræsonnerede, at detailhandlen og særligt supermarkedskæder ikke bruger nogen penge, medmindre det kan betale sig. Ergo kan det betale sig.
Det er leverandørerne der betaler til disse kataloger, i form af markedsførings tilskud, det foregår typisk ved at kæderne udvælger varer til kataloger ved mønstringer, her sammensættes så de varer der ønskes vist i det pågældende katalog.
Leverandører kan så evt. byde ind med slagvarer udover sortiment varer, som de gerne vil have afsat. Disse varer udvælges så, hvis kæden finder dem egnede i det pågældende katalog som de udgiver.
Alle kæder opkræver tilskud i form af markedsføringsbidrag, nogle af dem gør det som en generel procentsats af den omsætning der finder sted imellem leverandør og kæde, andre steder betales for markedsføring i et givent katalog og for aftalte varer.
Mark skriver
Så er det jo faktisk leverandørerne der råber og ikke supermarkedskæderne.
Det er lige som de Gule sider. Der er ingen firmaer, der *ikke* tør stå der, selvom de trykte bøger i hvert fald er passé.
Klaus skriver
Tror i nogensinde der vil komme et lovkrav om, at folk skal kunne sige nej tak til reklamer når de surfer på nettet, eller er det et område hvor det ikke er muligt at lovgive om ?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Nej, det tror jeg ikke. For i modsætning til reklamer der sendes til dig er det jo det modsatte der sker – du besøger et website. Det er dig der er på besøg hos dem. Det ville svare til at forbyde tøjbutikker, at de kan have reklamer for tøjet hængende i butikken. Det kan jeg ikke forestille mig vil ske.
Morten Bo skriver
Hej Mikkel
Interessante pointer i dit indlæg.
Min kommentar er farvet, da jeg er medejer af eTilbudsavis. Jeg kunne dog godt tænke mig at fortælle lidt om hvad vi laver for at gøre livet nemmere for forbrugere.
Først og fremmest har vi forsøgt at udvikle en simpel hjemmeside, hvor man kan de helt basale ting som at læse og søge i ugens tilbudsaviser.
Vi har yderligere lavet mange forskellige kreative tiltag, der gør det nemmere og sjovere at gå på udkig efter tilbud. Vi har fx vores guldæg i form af en iPhone-applikation, hvor man kan søge i ugens tilbudsaviser. Det fede er, at den finder de tilbud, der er tættest på din nuværende placering. Du kan se et produktbillede og få rutevejledning direkte til butikken. Applikationen har været et kæmpe hit blandt forbrugere, og var i nogle dage den anden mest hentede applikation på App Store. Det bekræfter behovet for nye innovative tiltag for forbrugere til at overskue tilbudsjunglen med. Man kan læse mere om applikationen på http://etilbudsavis.dk/iphone, hvis det har interesse 🙂
eTilbudsavis gør også utroligt meget ud af at SEO-optimere virksomhedernes tilbud, hvilket betyder, at deres tilbud kommer frem i bl.a. Google, og det mener vi også er en kanon hjælp for forbrugerne.
Jeg tror aldrig den trykte tilbudsavis bliver afskaffet. Den beskæftiger for mange og er en for vigtig markedsføringskanal for virksomheder til at det vil være ansvarsfuldt at afskaffe, men tendensen er at flere og flere bruger deres computer (og nu også mobiltelefon) til at finde gode tilbud.
Christian E skriver
Ja lad os få alle disse gammeldags trykte reklamer væk, det er spild af tid og ressourcer. Så er det sevlfølgelig lige hvor stor en værdi og effekt det fortsat har for annoncørerne. Men måske der kunne optimeres på intervallet i stedet, hvis nu fx bilka kataloget kun kom en gang hver måned eller en gang hver 3. måned, så kunne det jo være at folket gerne ville have det?
Mængden af reklamer er ihvertfald helt abnorm, og det er jo sjældent særligt meget nyt i reklamerne.
Rolf skriver
Nej tak skiltene er vel i et eller andet omfang et symbol på samme problem, som så mange andre reklameformer har. Bliver tv-programmerne afbrudt for mange gange, og med for lange reklamepauser skifter folk kanal, er en hjemmeside overklistret til med reklamer, så man knap kan finde det reelle indhold, er brugeren hurtigt surfet videre… osv.
Eneste forskel imellem dem og de trykte reklamer, der kommer en gang om ugen, så vidt jeg lige kan se, er at de trykte reklameaviser ikke har den samme mulighed for en stopknap. Tv-stationen kan sætte en grænse på maks 10 reklamer i en reklameblok, eller webmasteren kan pille et par reklamer af hjemmesiden, hvis han kan se folk forlader sitet for hurtigt.
Hvis Bilka skal skrue ned for farten, og kun sende kataloger tror jeg bestemt også der vil være en gavnlig effekt på de trykte reklamer. Problemet for Bilka er bare at konkurrenterne vil tage det meste af kagen så?
Bastian Jørgensen skriver
@Mikkel, jeg beklager det sene svar. Min kommentar skal tages med et grant salt.
Jeg har også set skovhuggerne på Discovery 🙂
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeg har nu ikke set discovery om skovhuggere – jeg er uddannet indenfor den grafiske branche. Så jeg kender lidt til papirproduktion “indefra” 🙂