Virker Negativ SEO – eller negativ politik? Og skal du bruge Negativ SEO?
I gårsdagen live-udsendelse af Strikepoint på WebmasterRadio.FM snakkede vi om negativ SEO. Det er et spændende og sprængfarligt emne, som der ikke snakkes meget om. Så det vil jeg uddybe lidt her …
Negativ SEO går grundlæggende set ud på, at forsøge at skade sine konkurrenters synlighed i søgemaskinerne for derigennem at forbedre sin egen synlighed. Teorien er, at hvis man kan sætte nogle af sine modstandere ud af spillet, så bliver det lettere at trænge igennem selv. Og det er sådan set rigtigt nok. I princippet.
Men der er mange gode grunde til, at overveje meget nøje, om det samlet set er bedst for din virksomhed at bruge Negativ SEO. Selvom det kan lyde som en fed strategi, sådan at kunne banke sine modstandere af banen, så er det faktisk meget sjældent, at jeg mener det kan betale sig. Samlet set.
Nogle af de vigtigste problemer med Negativ SEO er:
1. Negativ SEO virker ikke altid
De fleste af de teknikker der anvendes til Negativ SEO er ikke særlig stabile. Nogle gange virker de, andre gange ikke. Så hvis man satser for ensidigt på Negativ SEO, som løsningen på ens konkurrence-udfordringer, så risikerer man meget let, at stå tilbage med ingenting efter den negative SEO kampagne er rullet ud. Det er lidt som en fisketur uden for sæsonen – nogle gange er man heldig at få bid, andre gange går man tomhændet hjem.
2. Negativ SEO giver negativ stemning
Nu bliver det måske lidt buddhistisk – men jeg tror meget på, at hvis man bruger for meget af sin energi på negative ting, så bliver hele stemningen omkring en også meget let alt for negativ. Og jeg tror generelt set man opnår bedre resultater, bliver et gladere menneske og får gladere medarbejdere ved at fokusere mere på positive, opbyggende aktiviteter – frem for negative. Selvom resultatet måske i teorien ville blive næsten det samme.
3. Negativ SEO kan meget let blive kriminelt
Negativ SEO er ikke i sig selv ulovligt. Det afhænger helt af de ting man faktisk gør og de teknikker der anvendes til det. Problemet er, at man som regel kommer til at arbejde meget tæt på de grå zoner, når man arbejder med Negativ SEO og der skal ikke meget til at træde over stregen.
De mest ekstreme former for Negativ SEO vil næsten altid være ulovligt – som f.eks. at hacke konkurrenternes websites, og “opdatere” deres Robots.txt file, eller tilsvarende terror.
Jeg kan på ingen måde anbefale, at du går over stregen og begår kriminalitet! Jeg har intet imod agressive og kreative strategier – men vi er forretningsfolk, ikke kriminelle!
For mig at se er det netop det der vandene skiller mellem sådan nogle forretningsfolk som mig, og dig og de fleste andre – og så de få som Stein Bagger, Riskjær m.fl., der øjensynligt ikke har de samme naturlige grænser som os andre.
4. Negativ SEO kan give bagslag!
En af de største risici ved negativ SEO, udover at de ikke virker, er, at man bliver opdaget – afsløret i det man har lavet. For selvom den negative SEO man laver måske er lovlig – ligger lige på den rigtige side af stregen, så kan det sagtens føre til alvorlig offentlig kritik, hvis det opdages. Og det kan naturligvis skade din forretning alvorligt.
Vi ser i disse dage et næsten smukt eksempel på det fra den politiske verden. For her arbejder de i princippet med samme strategier og overvejelser som vi gør i SEO. Først har der kørt en historie over nogle dage om Ole Sohns fortid som kommunist.
Man skal altså ikke være PHD’er i medievidenskab for at gennemskue, at den historie naturligvis er plantet. Særligt set i lyset af, at den ud af det blå, efter mere end 20 år, dukker op i to aviser, der normalt ikke samarbejder, samme dag – med stort set samme vinkling.
I dag har anklagerne så vendt sig mod en mulig afsender. I TV blev det mere end antydet at det er partiet Venstre, der står bag “smædekampagnen” mod Ole Sohn. Hvis det viser sig at være sandt – og kan det sandsynliggøres med tilstrækkelig stor sikkerhed, så kan det godt ende med at skade Venstre meget mere, end det ville have skadet Ole Sohn, og hele S/SF projektet. Og samtidig med at det vil skade Venstre vil det gavne Ole Sohn, da han vil fremstå som forfulgt.
Jeg aner naturligvis ikke hvad der er sandheden i den sag – det må tiden vise.
Nogle gange er Negativ SEO OK
Selvom jeg i reglen vil anbefale folk at holde sig fra Negativ SEO kan der godt være situationer, hvor milde former for Negativ SEO kan anbefales. Et godt eksempel var, da jeg for nyligt snakkede med en fyr, der oplevede en konkurrent vinde frem, med et nyt domæne, der inkluderede de store varemærke de begge forhandlede. Fordi der var mange søgninger på netop brand-navnet, var der en smule værdi i et sådan varemærke-domæne. Men konkurrenten havde naturligvis ikke lov til at købe og bruge et sådan domæne – det tillader de store varemærkeejere normalt ikke. Hvis de opdager det. Og måske har de ikke opdaget denne konkurrent. Jeg foreslog ham jeg snakkede med, at han skulle overveje at sende et tip til varemærkeejeren. Hvis deres advokater så vælger at snuppe domænet, så vil det jo gavne ham jeg snakkede med.
Det er uden tvivl at betegne som Negativ SEO – men det er målrettet en aktivitet, som konkurrenten i første omgang skulle have afholdt sig fra. Han har selv brugt ulovlige metoder – hvilket køb af varemærker i domænenavne man ikke selv ejer er, til at konkurrerere. Du anmelder ham bare for det.
Der findes også andre former for mild Negativ SEO, som man godt kan overveje. Men som sagt, synes jeg ikke man normalt skal bruge alt for meget tid på det. Brug hellere tiden på selv at blive bedre til det du allerede gør godt 🙂
Strikepoint programmet fra i mandags kan høres i sin fulde længde her (gratis, naturligvis)
Casper skriver
Det er super rigtigt interessant emne. Specielt negativ search reputation management, hvor man prøver at hive de negative sider/historier frem for konkurrenten. Jeg har i hvert fald oplevet eksempelvis trustpilot komme ualmindeligt frem ved søgninger på et firma (det var primært negative anmeldelser). Da jeg gik i dybden med det, var tydligt at det var et forsøg fra en konkurrent på at skubbe den trustpilot-side længere op.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Et godt eksempel på Negativ marketing findes i dagens udgave af Markedsføring: http://www.markedsforing.dk/artikler/vis/?tx_dmf_pi1%5Barticle_id%5D=31792&tx_dmf_pi1%5Baffiliate%5D=2
Jesper skriver
The Yes Men er sq sjove. Elsker den dokumentar hvor de spillede WTO.
Lars M skriver
Medmindre man er særligt dygtig og har 100% styr på hvad man laver, så kan det vel meget vel være spild af tid. Jeg mener hvis man nu havde brugt den samme mængde tid og energi på at arbejde på sin egen websites seo, så var det måske i sidste ende mere værd.
Særligt i et marked hvor der er mange konkurrenter, så er det måske slet ikke nogen hjælp at slå én af pinden, hvis der er 200 andre lige i kølvandet som er næsten lige så store konkurrenter. Det forholder sig selvfølgelig lidt anderledes hvis det er et marked med få konkurrenter.
Jeg vil nok hellere være lidt for kreativ og på kanten med min egen seo af eget website, end at gå igang med at skyde modstanderen ned. Medmindre han altså er en rigtig skidt karl, så kan der måske være noget om det, ved fx at anvende metoder som du nævner i dit sidste eksempel (hvis det altså kan kaldes negativ seo, det er jo lidt en anden og mere fair måde at gribe det an på).
Anders skriver
Rigtigt spændende emne. Jeg spekulerer på om ikke negativ seo i Danmark er endnu mere problematisk end i fx USA. Her tænker jeg på markedsføringsloven i Danmark, som jo stort set forbyder konkurrerende firmaer at udtale sig om hinanden, som jeg forstår sagen. Fx må man ikke lave sammenlignende reklame i Danmark (I’m a Mac – I’m a PC er forbudt).
Gætter på at samme kunne gøre sig gældende, hvis man som konkurrent forsøger at påvirke en anden spillers markedsposition i søgemaskinerne. Nogen som kan sige mere om den sag?
Mikkel deMib Svendsen skriver
En vigtig del af det meste negative SEO er ikke at blive opdaget. Og bliver man ikke opdaget – eller kan det ikke bevises, så er der jo ingen sag 🙂
Men netop dette er jo så en af de risici jeg nævner i mit indlæg.
Rolf skriver
Spændende emne 🙂
Er selv tilhænger af, at man går efter bolden og ikke spilleren. At man går efter at blive bedre til at drible med sin egen seo-bold i stedet for at vælte modstanderen.
Når det er sagt, er det selvfølgelig godt at vide, at der findes folk derude der måske går efter mand.
I langt de fleste tilfælde er det vel også sjovere selv at blive bedre, end at være nødt til at bruge sin tid på negative ting overfor sine konkurrenter. Mon ikke der i mange tilfælde er dukket en ny konkurrent op imens, som man så igen “skal” bruge sine kræfter på at få ned.
René Madsen skriver
Der er ingen tvivl om der findes forskellige former for negativ SEO, ting som kan skade det pågældende website, men jeg ved også at hvis det er en virksomhed som vores og din der finder ud af en kunde er angrebet med negativ SEO, så vil enhver sten blive vendt, her tænker jeg på footprints i logfiler, og steder hvor teknikken påvirker det enkelte website.
Folk skal huske på der afsættes mange aftryk når der foretages dispositioner på nettet, det er nok ikke så fedt for en virksomhed at få at vide den har foretaget noget der er direkte ulovligt i forhold til konkurrenter.
Men det er sikkert at vi vil komme til at se de forskellige former for negativ SEO fremover, i forskellige afskygninger.
Anders skriver
Man bliver næsten altid opdaget til sidst, når man laver noget negativt. Sådan er verden bare skruet sammen.
Tobias Bay skriver
Efter min mening burde alle former for negative SEO gøres ulovlig. Det svarer jo lidt til at Kvickly sender en medarbejder ned til Føtex’ indgang for at skræmme kunderne væk, det gør man da ikke.
Mange webshops, inkl. min egen, er 100% afhængige af placeringerne i søgemaskinerne. Havde jeg ikke de placeringer som jeg har i dag, så ville jeg have meget svært ved at få det til at løbe rundt. Hvis mine konkurrenter begyndte at lave negativ SEO på min webshop, så ville de ikke bare ødelægge min placering på Google, de ville også dræbe lidt af min indre iværksætter og få mig til at overveje om det er den rigtige sti jeg har bevæget mig ud på. Hvorfor skulle man dog det? For egen vindings skyld? Hellere fokusere på at SEO delen på ens egen side.. Det er da alt i alt også lettere at motivere sig selv til at bygge op fremfor at rive ned.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Anders, nej, det er absolut ikke altid tilfældet 🙂
> Mange webshops, inkl. min egen, er 100% afhængige af placeringerne i søgemaskinerne.
Så har du et SERIØST strategisk problem. Du bø’r ABSOLUT ikke give Google hovednøglen til dit firma. Det er en meget, meget farlig strategi!
> Efter min mening burde alle former for negative SEO gøres ulovlig.
Det er en ligså umulig opgave som at gøre dårligt humør eller sure sokker ulovligt.
Digimusen skriver
Kan man kalde dette negativ seo.
F.eks har jeg 2 konkurrenter der følger mig dag for dag.
De er dog nemme at spotte, og lavede i starten blokeringer på deres ip.
men, det løste de ved at bruge proxy server, eller google chache.
Okay, det er jo kun sjovt i starten, give dem lidt “gas” den vej.
Når de nu er så opmærkesomme på, hvad man gør.
Tja, hvis jeg lavede en konkurrende side mere “samme kategori” , vil de så også gøre det.
Det skulle afprøvet, og passed på ikke at overdrive det så meget at, jeg fik flyttet fokus fra min egen side over på den.
tja, ca 4 måneder efter havde den ene lavet 2 nye konkurrende websider.
Så nu har han 3 ialt, han bruger jo tekster fra sin primær hoved side og det var jo lige hvad jeg næsten havde forventet.
der er nu gået et stykke tid, og nu begynder han svippe op og ned på pladserne google, får lå vi og skiftede mellem 1 førstepladsen.
nu svinger han, fra 4 til 2 pladsen.
Andreas fra PPC Profit skriver
IMO er det fantastisk SEO Digimusen 🙂
Kasper Bergholt skriver
Ikke fordi jeg har i sinde at gi’ mig i kast med det, men vil I vurdere, at proceduren i Caspers kommentar — altså boosting af konkurrenters dårlige ratings/historier — vil være i strid med dansk lovgivning?
Thomas Frost skriver
Du kan aldrig lovgive så bredt. Lad os sige jeg har en webshop der forhandler mærkestrømper og jeg har en stor konkurrent på nettet som jeg kæmper med.
Lad os sige jeg finder en side der skriver en masse negativt om min konkurrent.
Jeg kan derefter lave lidt linkbuilding til siden med de dårlige kommentarer om min konkurrent, for at få den højere op på google. Det er bestemt negativ SEO, men skal det være ulovligt at linke på nettet?
Jeg kunne jo lave mit link med en anchortekst der hed “sød forretning” og linke til den dårlige artikel. Jeg kan ikke se hvordan dælen du vil lovgive imod den slags.
Det er aldrig noget jeg overhovedet vil beskæftige mig med, men jeg er imod bredde love der ikke har nogen virkning eller nogen berettigelse.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Kasper, i princippet tror jeg godt det kan stride mod Markedsføringsloven. Men hvis det er udført tilstrækeligt omhyggeligt vil det være så godt som umuligt at bevise. Dog vil der nok være mange, som tror de kan “skjule” sig, men glemmer alle de fodaftryk de faktisk efterlader.
De fleste tyve tror jo også at de aldrig bliver snuppet. Men mange gør alligevel 🙂
Peter skriver
Negativ SEO – det skal da prøves
René Madsen skriver
@De fleste tyve tror jo også at de aldrig bliver snuppet. Men mange gør alligevel
Footprints og omtale er vejen til at blive opdaget, så snart mere en person ved, hvad der er udført, er der i princippet risiko for at blive opdaget af andre.
I disse tider ser vi folk fortælle vidt og bredt om aftaler osv. pludselig kommer ting frem, som skulle være fortrolige.
Derfor vil det som SEO virksomhed være yderst farligt at indgå aftaler om optimeringsformer, der strider imod lovgivningen, her tænkes ikke på overtrædelse af søgemaskinernes guidelines, men direkte lovbrud i forhold til markedsføringsloven og straffeloven.
Så jeg vil nok ikke anbefale af have dette produkt på menukortet.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Man kan godt købe kriminelle ydelser rundt omkring i verden – men dem der udbyder den slags har det ikke ligefrem på noget menukort 🙂
Jeg kan dog på ingen måde anbefale folk at kaste sig ud i klare ulovligheder og man kan ikke betale mig for at medvirke til det.
Christian Kjær skriver
Det er et meget interessant emne, som jeg dog personligt ville afholde mig fuldstændigt fra. Det er klart det kan virke, hvis man får konkurenternes dårlige historier eller trustpilots anmeldelser op og ligge lige under ens egne resultater, men som det er nævnt mange gange før så vil de footprint der afsættes nemt kunne spores.
I sidste ende der tror jeg på at man skal behandle andre folk, som man selv ønsker at blive behandlet. Jeg ville selv blive pænt træt af, hvis der var nogle der forsøgte at køre eventuelle dårlige historier op – måske småting, som bliver blæst op uden grund.
Det er dog altid meget interessant at høre folks holdninger til det 🙂
sebastian skriver
lækkert radio program fik lige lyttet til en del af de sidste afsnit for at høre om der evt var noget mere guf om de dramatiske folk oplever her på det sidste.
Fandt dog jeres samtale om review sites rigtig spændene.
omar skriver
Jeg havde faktisk ikke læst dette indlæg som jeg ellers sagde. Må indrømme at det rammer et spørgmål som jeg har frygtet kunne ramme os. glæder mig til at høre mere om emnet. håber også du snart kommer med noget lækkert mht. link og linkbuilding.
Tumbs up 🙂
ps. håber du kan få lavet en funktion som på andre rss feeds – som markerer besøgte links så man ved hvad man har læst på rss feedét -håber det giver mening-
Mvh Omar