Nedbrud på DIBS og PBS – pressen er tavse!
Når de store udbydere af online betalingsløsninger, DIBS og PBS, går ned lammes alle online forretninger – og kunderne går forgæves. Hele markedet går dødt, når betalingssystemerne ikke virker.
I går kom turen så (igen) til DIBS, der var nede det meste af dagen. Tidligere på måneden var PBS nede. Det er intet mindre end en katastrofe.
Da hele banksystemet var ved at bryde sammen sidste år, stod politikerne parat med milliarder. Vi kan ikke leve med, som samfund, at det sker. Men når det samme så – igen og igen, sker online, hører vi intet. Jeg har ikke set en eneste politiker udtale sig om det her – men måske skyldes det pressens tavshed.
Jeg har ledt og ledt, men jeg kan kun finde en avis, der har skrevet om gårsdagens langvarrige nedbrud hos DIBS – EPN.dk. Det vidner meget godt om, hvor aviserne har deres fokus – og kan måske iøvrigt være med til at forklare, hvorfor det går så skidt for dem selv.
Online handel er ikke længere bare sådan et lille hjørne med nogle få nørder. Titusindvis af mennesker er i dag afhængige af at lortet virker – det handler om deres jobs og deres virksomheders overlevelse. Der omsættes for milliarder … ja, det vil sige, når det altså virker. Det gjorde det ikke i går.
Jeg bruger ikke selv DIBS, men kunderne er tilsyneladende ved at have fået nok. Det er vist ikke første gang DIBS har alvorlige nedbrud. På Morten Larsens blog (Just Eat) kan du læse om hans og andre større online handlenes frustrationer over de her nedbrud. Det ser ud til at flere af dem har fået nok nu og leder efter alternativer.
Visse typer af IT systemer KAN vi bare ikke leve med er så ustabile, som vi nogle gange oplever med de store udbydere af betalingsløsninger! Det dur heller ikke med en pacemaker, der går ned en gang om måneden (så dør folk), eller et flysikkerhedssystem, der lukker ned lige så ofte. Og det gør de faktisk heller ikke, hvilket vidner om at man godt kan lave stabile IT systemer … Hvis man altså gider og prioriterer det højt nok. Det sker øjensynligt ikke for de store udbydere af betalingsløsninger. Jeg er glad for, at det ikke er DIBS eller PBS der står bag pacemakere og flysikkerhed!
Men selvom man ikke styrter ned og dør lige med det samme, når online betalingsløsninger går ned, så er det alligevel noget der minder om en langsom kvælningsdød. Ingen forretninger kan leve med den ustabilitet! Hverken virksomheder eller kunder kan være tjent med det.
Og hvor er FDIM, FDIH, eHandelsfonden og alle de andre der ellers påstår, at de på deres medlemmers vegne kæmper for god og sikker nethandel?
Det er skuffende og pinligt, at vi i 2009 ikke er i stand til at tilbyde online virksomheder stabile betalingsløsninger!
Vejle Bryghus skriver
Enig – Det er på ingen måde holdbart at vi ikke kan få stabile online betalinger. Det er ikke holdbart at PBS ikke kan leverer en stabil løsning. Her gang PBS er nede, så svarer det jo til, at de lukkede hele detailhandlen i flere timer. Gjorde de det, så ville kan hurtig kunne læse det i nyhederne.
PBS vågn op – Jeres løsning er ikke holdbar
Wellness Ophold skriver
Synes også det er hen ad det skammelige.
Det er som om at man ikke tager webshoppene lige så seriøst som “murstens” butikkerne. Men De glemmer blot at der er faktisk er mange der lever af sin webshop, har ansatte og driver den meget professionelt. Ved ikke hvorfor politikerne ikke snart får sat PBS på plads.
Næh, de burde oprette et IT ministerium….
Mikkel deMib Svendsen skriver
Ja, det burde i hvert fald tages mere seriøst, at der opretholdes en stabil online infrastruktur, hvilket naturligvis inbefatter betalingsløsninger. Danmark bliver – ligesom det meste af verden, mere og mere afhængige af at hele online infrastrukturen fungerer – på samme måde, som vi er afhængige af det offline.
Men er ikke alene skal driftstabiliteten være på plads – der bør også etableres bedre foranstaltninger til beskyttelse af alle os der i dag lever af Nettet, hvis der en dag skulle komme mere bredspektret og agressive cyber angreb.
Bl.a Dorte Toft har tidligere påpeget, hvor lille fokus politikerne har haft på det her, så midlerne til området er små og vores praktiske forsvar elendigt. Hvad ville det økonomisk og praktisk set betyde for Danmark, hvis alle online betalinger blev umulige i 1 uge, 1 måned eller længere?
Offline har vi ret veletablerede systemer til at forsvare os. Hvis Russiske hackere f.eks. fløj til København og forsøgte at spærre strøget af for de handlende, så ville der ikke gå mange minutter før politiet fik clearet gaden. Jeg er svært bange for, at det samme ikke ville være tilfældet, hvis de samme hackere for alvor gik til angreb på f.eks. de danske betalingssystemer. Jeg håber jeg tager fejl, men jeg er bange for jeg ikke gør det.
Anders Rasmussen skriver
Der er heldigvis alternativer til DIBS, det er straks værre med PBS. Her har vi et helt klassisk eksempel på et monopolmarked når det er værst. PBS kan sætte prisen op og kvaliteten ned helt som det passer dem, uden at butiksejerne kan gøre noget som helst. Vi er jo nødt til at tage imod dankort, og så er det altså svært at komme udenom PBS.
Thomas Jensen skriver
Hej,
Naturligvis må det ikke ske at leverandører som DIBS er nede i 12 timer (og nu øjensynligt igen søndag). Men vi lever i en verden hvor den slags nu en gang sker, og det bør de højt profilerede kunder altså også have med i deres strategi.
Min pointe er ikke er man skal acceptere nedbrud, men at kunderne efterhånden også bør være så professionelle at de har nødplaner og tænker bare en smule redundant når det kommer til fødekædens øjensynligt svageste led.
Mit bud er at de største shops tænker redundans i snart sagt hele det tekniske setup. Men når det kommer til lige præcis betalingsdelen er det eet stort SPOF.
Man kunne måske ønske at flere havde tænkt tanker ala http://quickpay.dk/redundancy/ – i stedet for at stå ovre i hjørnet og tude uge efter uge .)
/thomas
Morten Larsen skriver
Thomas Jensen du har fuldstændig ret, det er ikke godt nok ikke at have en backup løsning på plads og det kan vi kun takke os selv for.
Men jeg er sikker på vi har lært det på den hårde måde efter denne weekend.
Morten Larsen
Just-Eat.dk aps
Mikkel deMib Svendsen skriver
> Men vi lever i en verden hvor den slags nu en gang sker,
Ja, uanset hvad man gør kan man naturligvis ikke få sikkerhed for 100,00% oppetid på noget som helst. Fly sturter også ned og patienter dør på hospitaler fordi teknik fejler.
Men, hvis netop flysystemer og sundhedsudstyr fejlede bare halvt så meget som PBS og DIBS gør, så skulle der nok ske noget. Det ville ingen finde sig i.
Jeg tror heller ikke politikerne stiltiende ville acceptere ligeså voldsomme driftsforstyrrelser på andre centrale infrastrukturer – vejnettet, lufthavne, telefonnettet osv.
Store virksomheder kan naturligvis godt vælge, at opsætte redundante systemer selv. Og måske bliver danske virksomheder nødt til at gøre det fremover. Men for de mange gode mindre og mellemstore virksomheder er det ikke altid en realistisk mulighed. De er meget afhængige af de færdige systemer der offentligt udbydes.
Hvis vi vil sikre at der forbliver plads til iværksætteri og innovation på Nettet så er det super vigtigt, at der er god adgang for alle til velfungerende grundlæggende infrastrukturer – herunder som sagt betalingsløsninger og båndbredde på lige vilkår med andre (lapper ind over hele snakken om net neutralitet …).
Og det ville være dumt andet. For Nettet er jo netop som udgangspunkt et af de mest innovations-venlige miljøer vi nogensinde har set. Og jeg tror de fleste er enige om, at innovation er en af de ting vi i Danmark skal leve mere og mere af i fremtiden.
Jørgen Skoglund Hansen skriver
Ja det kan da godt være de har fået det op og køre igen, men deres administrationsvindue virker stadig ikke i dag Mandag.
I deres driftsstatus nævnes kun at der arbejdes på det.
Det betyder at vi kan modtage ordre fra kunder (hvilket jo også er det vigtigste), men ikke afslutte ordrene og dermed få penge i kassen.
Thomas Pedersen, ePay skriver
Denne tråd er meget relevant da PBS også har haft store problemer og løbende nedbrud hele dagen i dag.
Da vi står ved starten af julehandlen og for mange e-butikker den tid hvor de har klart den største omsætning er det helt utilgivelig – vi har kun PBS at bruge til de danske kort! Faktum er at PBS ikke altid har nok seriøsitet om deres systemer. Man laver ikke ændringer op mod så vigtig en periode som denne – det gør de jo heller ikke på deres systemer til fysisk handel (som klart har den største prioritet hos dem). De er simpelthen ved at blive for store og hvis de mister fokus eller har problemer, har vi ikke andre alternativer, da de har et beviseligt monopol i Danmark.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Med alle de nedbrud begynder det at stinke af, at de (PBS, DIBS m.fl.) er under angreb udefra. En ting er i hvert fald helt sikker – hvis de er det fortæller de det ikke.
Søren Sprogø skriver
Jeg synes Thomas Jensen rammer fuldkommen plet!
Personligt synes jeg de danske webshops skulle tage at stoppe med at b*itche så meget, og begynde at implementere backup-/failover systemer. Noget, der er ganske naturligt andre steder i IT-branchen, når det kommer til forretningskritiske systemer.
Benytter man f.eks. DIBS som gateway, hvor besværligt er det så lige at lave en “knap”, der gør at man kan skifte over til Quickpay eller et af de andre, når der er nedbrud? Det koster sgu’ ikke så meget at have et ekstra abonnement.
Eller hvis hele PBS er nede, hvorfor så ikke give mulighed for betaling via Paypal eller Google checkout?
Enig, det seneste nedbrud fra DIBS og de traditionelle julenedbrud fra PBS, er under al kritik. Men når man nu ved hvor ustabilt de kører, hvorfor pokker gør man så ikke noget ved det istedet for konstant at brokke sig. Så dyrt/besværligt er det altså heller ikke.
Mikkel deMib Svendsen skriver
For de store webshops er det naturligvis overkommeligt – men for de mange mindre og mellemstore webshops, der ofte kører på standardiserede platforme, er det simpelt hen noget nørded vrøvl at det skulle være specielt let eller rentabelt.
Man ville jo heller ikke bede små virksomheder om at købe både biler og flyvemaskiner i det tilfælde at vejene ikke virker.
Når der opstår monopoler, eller monpolignende virksomheder, så er det afgørende vigtigt at de faktisk fungerer. Og det gør det ganske enkelt ikke godt nok i Danmark lige for tiden.
Niels Henriksen skriver
Men hvis ansvar er det at have en backup løsning? Er det webbutikken som skal betale ekstra i form af en ekstra betalingsgateway samt omkodning af shoppen som kan skifte automatisk hvis den primære gateway går ned eller er det gateway’en som skal have en ekstra formidler.
Det mindste arbejde (og nemmeste) ligger i at det er gatewayen som sørger for at have backup løsning og kan derfor skifte efter behov. Det er også her at butiksejeren kun har ét sted at logge ind og trække betalingerne.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Helt enig, Niels!
Det er desværre alt for udbredt indenfor IT branchen, at man skyder skylden på brugerne når tingene ikke virker. Faktum er, at rigtig meget IT er af en SÅ ringe kvalitet, at det aldrig ville blive accepteret, hvis det drejede sig om biler, hakket lammekød eller tøj.
Et velfungerende internet og dertil hørende betalingsløsninger er ved at blive mere og mere afgørende for vores samfund. Det er derfor i alles interesse at det faktisk fungerer – ligesom vores lufthavne, offentlige transport og vejnet skal.
Thomas Jensen skriver
Hej,
Jeg må erkende at jeg er uenig i hvorledes man bedst og billigst sikrer optimalt oppetid.
Giver øget kompleksitet øget oppetid?: sjældent.
Er øget kompleksitet billigt: nej tværtom
Lad os tage de danske banksystemer som nok er nogle af det mest redundante setups i vores lille land.
Mon Danske Banks setup koster kassen hver måned? – ja, det gør det m. garanti. Er Danske Bank aldrig nede: jo de er.
Kompleks IT-drift er – ja, kompleks.
Lets KISS
Jeg har i den anledning forfattet et åbent brev til FDIH: http://quickpay.dk/fdih.php
Venlig hilsen
Thomas Jensen, Quickpay
Mikkel deMib Svendsen skriver
IT systemer til drift af flyvemaskiner, hospitalsudsty, pacemakere og meget andet er skam også også meget kompleks, men det går bare ikke ned NÆR så ofte som de nuværende danske betalingssystemer.
At man ikke kan lave det stabilt nok er en gang fordrukken vrøvl fra dovne udviklere.
Thomas Jensen skriver
Hej,
Jeg har vist ikke på noget tidspunkt sagt at jeg er imponeret over driftsstabiliteten af danske betalingssystemer.
Min pointe er hvis ansvar det er og hvem man skyder efter.
Fødekæden består af:
– merchants
– PSP’s (gateways)
– Acquirer (ex. PBS)
Hvem tror du har de største problemer m. oppetid af de 3? – Hvem bliver skudt i skoen ?
Med fordrukken og doven hilsen
thomas jensen, quickpay
ps. jeg tror iøvrigt du ville blive overrasket over hvor ofte flyssystemer, hosptalsudstyr etc. melder fejl.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Vi snakker jo ikke om at “melde fejl” men om systemer der bryder ned, og det kan jeg garantere dig for at både flyteknik og livsnødvendigt hospitalsudstyr på ingen måde gør bare en brøkdel så meget som de online betalingsløsninger der er tilgængelige for danske virksomheder.
En oppetid på 99% giver stadig 7,2 timers nedetid pr måned!
Hvis pacemakere gik ned så ofte, så ville alle hjertepatenter død 4 gange om måneden 🙂
Man kan vælge at snakke udenom – som jeg synes du gør, eller se i øjnene at det vi har i dag er for ringhe og så forlange, at det bliver bedre. Det er det jeg gør.
Thomas Jensen skriver
Hej
Jeg føler måske lidt at mine pointer slet ikke bliver fanget.
Jeg er på ingen måde heller imponeret af den samlede fødekædes oppetid… men man skal altså kritisere de korrekte hvis man vil tages seriøst.
Det er fakta at det er PBS som primært af årsag til problemerne
Tillad mig at notere at vi over en periode på 6 år indtil videre har leveret en oppetid på 100% for vores del af fødekæden. (jeg kender ikke tallene for de øvrige leverandører – men jeg antager at det er tæt på de samme tal – m. en enkelt undtagelse)
Tror du – set i det lys – at det kan virke som en rød klud at blive klandret af vores brancheforening for ustabilietet?
Tror du – set i det lys – at det kan forekomme lettere provokerende at antydninger af fordrukkenhed og dovenhed finder sted?
Enhver har naturligvis ret til at skyde vildt rundt m. kritk – men når man sigter efter de rette virker det mest sagligt. Alternativt bliver det blot betragtet som unødig og unuanceret støj – i al fald af dem m. reel indsigt.
vh
thomas jensen, quickpay
Mikkel deMib Svendsen skriver
> Jeg føler måske lidt at mine pointer slet ikke bliver fanget.
Jo, men jeg er bare ikke eni med dig. Det må du nok bare leve med 🙂
Det er desværre meget udbredt i IT branchen, at de forskellige delleverandører på et samlet produkt, der købes et sted, skyder skylden på hinanden – eller kunderne.
Det er som kunder patetisk at høre på.
Thomas Jensen skriver
Hej
Jeg kan kun være enig – det _er_ patetisk at høre på for den helt almindelige og typiske kunde.
Men som nævnt andetsteds kan jeg nu se at jeg har misforstået præmisserne for hele den her diskussion. Jeg havde naivt håbet at vi var kommet ud over stadiet: “DET VIRKER IKKE – GØR NOGET!” og måske i højere grad kunne diskutere de egentlige årsager til at noget ikke virker, og hvordan man bedst kunne lave tiltag overfor dette.
Jeg beklager og trækker mig tilbage.
/thomas
Morten Larsen skriver
Jeg kan desværre bidrage til dette indlæg igen idag den 11. dec 2009.
DIBS har været nede i knap 1 time til stor gene for ihvertfald sultne kunder ved Just-Eat.dk. Alt kører igen, men jeg begriber ikke hvorfor det fortsætter med nedbrud.
/Morten Larsen