Brug Live.com mere!
Jeg tror godt vi alle – altså os der har en interesse i mar kedsføring i søgemaskiner, kan blive enige om, at det ville være rigtig sundt for markedet hvis Google fik lidt mindre dominans – og de andre søgemaskiner fik lidt mere af markedet. Google er alt for dominerende – særligt her i Danmark. Det er noget rigtig skidt!
Problemet er, at det gør os alle sammen så forbandet afhængige af Google. Jeg har ike noget imod Google – det er en glimrende søgemaskine, men det er altså aldrig godt med monopoler, eller det der ligner. Og med den dominans Google har i Danmark i dag nærmer det sig reel praktisk dominans.
Denne dominans betyder bl.a. at det er praktisk umuligt at droppe Google, til fordel for f.eks. Microsofts Live.com, når det handler om PPC. Derfor kan Google stort set gøre som de har lyst til, for de ved at vi ikke kan flytte budgettet. Der er Google – eller (så godt som) ingen søgetrafik.
Men, hvis vi nogensinde skal gøre os håb om en lidt mere ligelig fordeling af markedet tror jeg vi – os søgenørder, bliver nødt til aktivt at arbejde for det. Vi bliver nødt til at vise andre vejen – væk fra Google og over på Live.com, som faktisk efterhånden er en ret god søgemaskine.
Jeg vil foreslå at vi gør flere ting:
- Vi skal selv begynde at bruge Live.com noget mere
- Vi skal fortælle vores kunder, og dem der ellers lytter på os (f.eks. i vores blogs, som de fleste af os har), at de skal bruge Live.com noget mere – eller i hvert fald prøve den søgemaskine
- Vi skal skrive om det og hjælpe Microsoft med at få lidt mere presseomtale af deres glimrende søgemaskine
- Vi bør overveje at promovere en “week of a different search engine” – et foreslag som Danny Sullivan oprindeligt kom med. En uge hvor vi lover hinanden ikke at bruge Google, men i stedet for bruge Live.com. Hvis vi alle bakker op om det og skriver om det, så tror jeg godt vi kan loke mange med på vognen
Hvis du har nogle andre gode ideer til, hvordan vi kan hjælpe Microsoft med at få flere til at bruge Live.com, så kom meget gerne med dem her. Husk, at jo flere vi får til at bruge Live.com – jo bedre er det for os alle. Så det her handler egentligt ikke så meget om at hjælpe Microsoft – det handler om at hjælpe os selv med at få skabt et mere velafballanceret marked med en langt mindre Google dominans.
Nu kunne det her jo godt ligne et betalt indlæg, men dem af jer der kender mig ved, at det er det ikke! Jeg indrømmer, at jeg har diskuteret indholdet af dette indlæg med Microsoft – senest i denne uge, hvor jeg har snakket en del med Mel Carson der er Europæisk manager for AdCenter – en rigtig flink fyr som jeg har kendt et stykke tid. Jeg mener vi har en fælles interesse i det her projekt.
Så, kom med dine gode ideer til hvordan vi kan gøre Live.com større, og dermed Google lidt mindre, her i Danmark. Det vil gavne os alle på sigt …
Søren Sprogø skriver
Hvad der er endnu bedre: Conversion Rate fra Live.com plejer faktisk at være en smule højere end fra Google, og Live er efterhånden begyndt at levere ret gode, relevante søgeresultater!
Jeg selv er dog en smule for afhængig af min iGoogle, så der skal en del til før jeg tager “springet”.
Michael Kjeldsen skriver
Min “week of a new browser” starter hermed fra på mandag 🙂
Rosenstand skriver
Hvad har browseren nu med den sag at gøre? 🙂
Mikkel deMib Svendsen skriver
Det ligner en skrivefejl, Thomas 🙂
> Jeg selv er dog en smule for afhængig af min iGoogle, så der skal en del til før jeg tager “springet”.
Hvis ikke VI kan skrifte, hvordan kan vi så forvente at alle andre gør det? Min pointe er, at vi bliver nødt til at gå foran i forsøget på, at få flere over på Live.com – og Yahoo for den sags skyld (de har blot så uendeligt lidt fokus på Danmark, at det er tvivlsomt om de kan følge op på vores initiativ, hvorimod jeg ved at Microsoft vil gøre alt hvad de kan)
Claus skriver
Ikke forstået??
Du vil altså hav folk til at hoppe over til live.com som er eget af et af verdens største monopolselskaber som kæmper en indædt kamp for at få google ned med nakken. Google som er de eneste der har været i stand til reelt at overgå microsoft i en sådan grad at de ryster.
Jeg syntes fortsat google har så meget mere at byde på rent søgemaskinemæssigt, men jeg syntes også virkelig godt om deres filosofi for at tjene penge.
Skulle microsoft hav gjort det samme havde var blevet på typisk amerikansk manér med fede dyre reklamer, men der har google virkelig forstået og lytte til deres brugere.
Så hold jer endelig til google – så microsoft fortsat har bare lidt at kæmpe for!!!
Søren Holm skriver
Man kan jo begynde at italesætte Live.com som et reelt alternativ til Google, for på når man søger på Google, “googler” man noget, og derfor må alle med interesse i ovenstående projekt også begynde at sige, at man “liver” noget…
Mikkel deMib Svendsen skriver
Claus, jeg synes ikke nogle monopoler er godt – det synes jeg, at jeg har har slået så fast som jeg nu kan 🙂 – Og så er jeg iøvrigt ligeglad med om det er Microsoft eller Google. Det lyder på mig somom at du gerne vil have nogle monopoler og ikke andre. Det har jeg lidt svært ved at forstå …
Google har været virkelig gode til at sælge en anden profil, end den som Microsoft har været kendt for. Men virkeligheden er ved at ændre sig. Google handler i højere og højere grad nøjagtigt ligeså kritisabelt som de fleste andre kæmpe multinationale koncerner – hverken så meget bedre eller værre. Der har været masser af sager der viser dette.
Så jeg ser ikke nogle specielle grunde til at skulle støtte Google mere end Microsofts Live.com, Yahoo eller ASK. De to sidste har bare ike så forfærdeligt meget at byde på lige or os her i Danmark – men det ville jeg da ønske de gad at fokusere mere på det. Så sent som i går havde jeg en session på SMX i London hvor en af mine meget gamle bekendte, der nu arbejder hos ASK var med i panelet og jeg punkede ham for lidt mere skandinavisk fokus – men det det ligger desværre ikke lige i deres planer nu og her …
Jeg er så måske også lidt “handicappet” af at jeg kender så mange mennesker personligt på både Google, Yahoo, Microsoft og ASK og derfor ikke kun baserer mine anskuelser af disse virksomheder, ud fra de, ofte lidt mere overfladiske, informationer pressen har fokus på. Og når man kender folk personligt i disse virksomheder, bliver det også lidt lettere at forholde sig til at det jo ikke bare er de der store monster-virksomheds-maskiner – det er mennesker, der hver dag går på arbejde, og prøver at skabe noget possitivt. Ja, sådan er det faktisk – det er sgu gode folk på alle søgemaskinerne, som gør deres bedste i det daglige. Så kan man så være uenig i nogle af de beslutninger der tages – og det sker som sagt, synes jeg, for dem alle ind imellem.
For os der lever af at markedsføre virksomheder i søgemaskiner – og for de virksomheder hvor markedsføring i søgemaskiner er et vigtigt element, kan der dog ikke være nogen tvivl om, at det er skidt at markedet er så godt som monopoliseret i Danmark. Uanset hvad man så iøvrigt mener om den ene eller den anden udbyder, så kommer man ikke udenom dette.
En mere ligelig fordeling mellem flere udbydere på markedet ville være godt for os alle: Brugerne, der får mere mangfoldighed – og os der får flere medier at vælge imellem, i stedet for som nu kun at kunne gå efter en enkelt.
Bo Tranberg skriver
Kan du så ikke komme med lidt tips til optimering i live.com? 🙂
Synes ikke rigtigt, det der give pote i google, også giver en effekt i live.com.
– Har selv lige sat live-baren til min browser..
Hans-Henrik Hansen skriver
Synes også Live Search er blevet bedre.
Og de har fået Webmaster Tools – nice!
http://webmaster.live.com/
Rosenstand skriver
Ja – Live Search har fået webmaster tools, men uanset hvad jeg prøver g fra hvilken browser får jeg bare denne så typisk Microsoft: Sorry, something went wrong. Please try again.
Har I andre mere held med at tilføje et website til deres nye tool?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Webmastertools fra MSn er stadig i BETA – public beta, så vi må nok forvente lidt fejl – sådan er det med beta.
Lars Borup Jensen skriver
Jeg vil give dig ret i at monopol er en Bad Thing(TM), det er der utallige eksempler på, specielt når monopol haveren kan/skal tjene penge på sin monopol. Men som “forbruger” af en søgemaskine er det ganske rart KUN at skulle lave een søgning (hos Google) og være sikker på, så godt som det er muligt (på mange niveauer), at man får de “bedste” søgeresultater frem. Skulle man nu til at søge rundt på Live.com (som jeg af principielle årsager aldrig bruger) Yahoo, eller den go’e gamle altavista.com for at se hvilke resultater de nu mener passer bedst til ens søgning – næ tak.
Skulle der ske noget interessant på search engine markedet skulle man lave en OpenSource udgave af en search-engine, hvor enhver kunne læse source koden og algoritmen bag indekseringen og ranking’en. Dvs. at der måske skulle være en non-profit organisation bag og ikke en virksomhed, drevet af lysten til at lave en reel konkurrent til Google.. ak ja – man har da lov til at drømme ikke 😉
Mvh / Lars Borup Jensen
Mikkel deMib Svendsen skriver
Live.com vil jeg påstå kan tilfredstille de fleste mennesker i dag i det daglige, hvis de kun ønsker at bruge en søgemaskine. Nogle vil så vælge Live.com – andre Google, Yahoo eller ASK. AltaVista findes ikke længere som selvstændig søgemaskine
Da vi tilsyneladende er enige om at monopoler er skidt, så er næste skridt hvad vi kan gøre for at ændre på det. At få flere folk til at bruge noget andet end Google er et realistisk projekt. At etablere en ny open source søgemaskine, der skal udkonkurree Google, er et – efter min mening, temmelig urealistisk projekt 🙂
At bygge en konkurrerende open source søgemaskine er langt fra kun et spørgsmål om software – det handler mindst ligeså meget om den fysiske praktiske drift. Hvis en søgemaskine skal kunne konkurrere på markedet SKAL den være lynende hurtig. Er den langsom gider ingen bruge den. Og hvis den skal op i nærheden af Googles niveau – altså tage væsentlige markedsandele, så kræver det enorme resurser – maskinkræft og båndbredde. Og det er så bare søge-driften. Dertil kommer så crawlingen, som også er et kæmpe projekt i sig selv. For selt ikke at snakke om de datamængder der skal gemmes. Vi snakker petabytes data af mange typer.
Men du skal da ikke holde dig tilbage for min skyld 🙂
anders dahl pape skriver
Fin tanke bag. Men! Jeg vil under ingen omstændigheder, være med til at støtte op om brugen af et firmas produkter der i andre henseender, i den grad kun er i vejen for mit virke til daglig, og for nettets fremdrift som sådan.
Jeg snakker Internet Explorer 6.0 – ja, det er blevet en smule bedre med 7.0, men det antal timer jeg efterhånden har brugt på at rette ellers standardbaseret kode til, så det amatørprodukt kan være med, overstiger langt hvad rimeligt er. Den dag, de rent faktisk opnår at kunne tilbyde nogle produkter der ikke modarbejder og besværliggør fremskridt – og her snakker jeg også brugervenlighed i deres software generelt – ja, så kan vi kigge på det igen. Vend tilbage om 5-10 år, når de har fået nok tæsk af andres bedre produkter og en langsomt forsvindende bid af kagen.
Men ja, monopoler bør undgåes – men det bør dårlige produkter også.
/anders
webudvikler
Mikkel deMib Svendsen skriver
Man kan ike få alting, og jeg synes som sagt at monopolet som Google har på søgning er et så alvorligt problem for markedet at man bliver nødt til at gå på kompromis med andre ting.
Jeg er ikke særligt religiøst – faktisk slet ikke, og i denne sag er jeg som i de fleste andre mere fokuseret på målet: At gøre markedet mindre monopoliseret.
Men nuvel, hvis man hellere vil sidde i et hjørne og spille fornærmet så er det jo også en mulighed 🙂
anders dahl pape skriver
Njah, fornærmet og fornærmet – eller bare progressiv og træt af andres elendigheder der holder udviklingen tilbage.
Lur mig, om ikke du også har dine forbehold overfor ting som du mener er en hæmsko for dit arbejde…
/anders
Mikkel deMib Svendsen skriver
For mig at se har Microsoft gjort mere godt end skidt. Det samme kan siges om Google. Men de er begge to i dag store multinationale selskaber, der mest af alt skal stå til ansvar fra aktionærerne, der forventer vækst, vækst, vækst – uanset om det så betyder at man må kompromis med alle værdierne og al anstændighed (som det f.eks. er tilfældet med Google i forhold til deres Kina-projekter). Men som sagt, er det ikke noget som gør hverken Google eller Microsoft særligt specielle. Jeg mener ikke de hver især er hverken mere eller mindre “onde” end så mange andre tilsvarende selskaber.
Men det har bare stadig ikke noget med pointen at gøre: Google har monopol, og det er noget lort for vores marked – og det SKAL der gøres noget ved. Og det eneste praktisk muligige projekt jeg kan få øje på er, at forsøge at lokke flere til at bruge en anden søgemaskine. Og den eneste anden søgemaskine der gider at fokusere på os her i Scandinavien er altså Microsoft med Live.com. Jeg ville som sagt ønske at også ASK (som teknologisk set faktisk er Google LANGT overlegen) og Yahoo også ville fokusere mere på Skandinavien, men det ligger i lige i deres planer.
Strategen skriver
Det ville virkelig være godt med nogen stærke modspillere til Google i norden. Det er blevet alt for dyrt at annoncere på på søgemaskinen da alt for mange annoncører kæmper om få pladser.
Alene af den grund er der masser af fornuft i at håbe på at andre søgemaskiner ville få nogen større andele.
Idag er der virksomheder som ville lukke på stedet hvis Google smed dem ud – der er ikke en eneste alternativ trafikkanal der vil kunne “lukke” hullet – det synes jeg er hamrende usundt.
At Google i mine øjne er den bedse søgemaskine er en anden sag – men her er pointen alstså at alle – både brugere og annoncører – ville have gavn af et alternativ uanset omman hedder Microsoft eller ASk.
Kasper Bergholt skriver
Til Rosenstad – Live-tilmeldingssiden virker fint for mig.
/Kasper
Rosenstand skriver
Og nu virker det også hos mig. Meget sødt tool 🙂
Morten skriver
Google har jo ikke monopol på søgninger. De har bare leveret den bedste service, og så har folk valgt at bruge den. Der er intet til hinder for at man går i gang med at udvikle en ny søgemaskine.
Men er meget enig i, at det ville være sundt med noget kvalificeret konkurrence til Google. Tror faktisk også, at Live så småt er ved at komme ind i den kamp. Personligt gider jeg dog ikke skifte søgemaskine, da Google på alle områder tilfredsstiller mine behov for en søgemaskine. -Og synes faktisk at de forvalter deres “monopol” helt okay (måske har det noget at gøre med, at jeg forlængst smed min opsparing i Google-aktier).
Nå – men hvis man vil have et bredere spektrum af søgninger, kan man installere Greasemonkey i sin Firefox og så hente scriptet Butler, der hjælper med at levere flere søgeresultater.
Rosenstand skriver
Hej Mikkel
Den søgte fredagsjoke: Er det dette indlæg, der er skyld i, at du er røget fra en PR4 til en PR0?
Mere seriøst: Det er da et temmelig underligt PR-drop… Masser af validt indhold og naturlige IBL. Har du selv et bud på, hvorfor G gør sådan?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Næh, Google fedter lidt rundt med tingene for tiden. Det tager jeg ikke så alvorligt. Det gælder for både denne, som mange andre PR-justeringer i den seneste tid at de overhovedet ikke påvirker hverken rankings eller trafikmængde. Så det er vist mest “illustrativt” 🙂
Mikkel deMib Svendsen skriver
> Og synes faktisk at de forvalter deres “monopol” helt okay
Et monopo er et monop, og forhindrer altid fri prisdannelse og reel konkurrence på markedet. Det er ligegyldigt hvordan det forvaltes.
Hvis ikke DU gider at ændre vaner, kan man ikke forlange at andre gør det
Rosenstand skriver
Ja – gu’ fedter de rundt. Havde et site forleden, der pludselig var helt væk fra indeks på samtlige IP’ere. Tre timer senere var det tilbage – med bedre ranking end før.
Henrik Dahl skriver
Jeg er udlandsdansker og har nyligt debuteret med min første annonce-finansierede informationsportal. Selv om jeg har arbejdet i it-branchen i mange år, har det overrasket mig, hvor afhængig man rent faktisk bliver af Google i forhold til at opnå succes med et nystartet online-projekt.
Dels genereres pt. over 80% af sitets besøgende via Google søgninger og dels findes der ingen reelle/seriøse alternativer til kontekst-baseret annonce-indtjening via Google Adwords.
Derfor kan jeg erklære mig 100% enig i Mikkels synspunkt.
Jeg har heller intet imod Google og jeg synes at de leverer nogle fantastiske services, men monopol er og bliver aldrig godt.
Mine egne tests af Live er dog desværre ikke så positive i relation til at få siderne på mit eget site indekseret. Selv om jeg tilmeldte mit site og uploadede sitemap for lang tid siden, er det fortsat kun forsiden, der er indekseret. I Google og Yahoo går det derimod fint med at få siderne indekseret.
En alternativ søge-service som jeg faktisk synes fungerer ganske glimrende er http://www.dogpile.com
Den søger på tværs af Google, Live, Yahoo og Ask.
Hvad er jeres holdning og erfaring med Dogpile?
Mikkel deMib Svendsen skriver
> Hvad er jeres holdning og erfaring med Dogpile?
Personligt er jeg ikke så vild med META-søgemaskiner – jeg vil hellere have den rene vare 🙂
Jeg synes ikke søgeresultaterne bliver bedre af at blande dem i et samlet resultat. Men det er jo bare mig .,..
Morten skriver
Altså jeg forventer heller ikke, at folk ændrer søge-vaner. Jeg er stadig af den opfattelse, at Google ikke har monopol. Det står enhver frit for at ta’ konkurrencen op. Det svarer til at sige, at Micro$oft har monopol på styresystemer bare fordi 97% (totalt grebet ud af luften, ved ikke, om det er sandt) bruger det. Så bør alle jo også skifte til OS. Og office-pakke tilmed.
Jagten er fri…
Mikkel deMib Svendsen skriver
Google har monopolignende status i Danmark – det kan du så mene om hvad du vil, men at nægte dette faktum er da for dumt. Og skaderne af dette monopol er meget tydelige for os annoncører: Der er ganske enkelt ikke et alternativ med tilstrækkelig dækningsgrad. Det betyder i praksis at den fri prisdannelse og den fri konkurrence er sat ud af kraft, og det fører helt naturligt til et ringere produkt og en højere pris end hvis der havde været konkurence.
Og i modsætning til styresystemer er det ret let at lave om på. Det tager 2 milisekunder for folk at skifte til en anden søgemaskine – og det er præcis det der skal til for at ændre på den skadelignende monopollignende situation vi har.
Men hvis du hellere vil kæmpe for et fortsat monopol, og ringere forhold for annoncørerne på det danske online marked, så må du jo gøre det, men det er nok ikke her på deMib.dk, hvor de fleste af os lever af netop online markedsføring, at du får så meget støtte til det projekt 🙂
Morten skriver
Nej, men jeg er sådan set helt enig. Det ville være sundt med konkurrence (både set fra annoncørers og brugernes side) – kan bare ikke lige se, hvor konkurrencen skulle komme fra. Jeg synes ikke, at Live.com leverer tilfredsstillende resultater, så jeg gider ikke bruge dobbelt så lang tid på at finde de løsninger, jeg ska’ bruge (og så er det jo nok også noget med vanens magt – når man een gang har vænnet sig til at bruge forskellige Google-søgninger).
Thomas Schulz skriver
Jeg forstår ikke helt du promoverer Live / Microsoft for at bryde et monopol? 😀
Hvorfor så ikke Ask.com eller en anden søgemaskine. Ja, deres sponsored listings er ikke så godt, men på den anden side kan selv Yahoo ikke måle sig med Adwords bruger interface/hastighed, keyword-ad-matching, search-volume mv.
Ask er en rimelig god og unik søgemaskine som også har oplevet et pickup igen. De er vel en klar nummer #4
Mikkel deMib Svendsen skriver
Som jeg skriver ovenfor, så ville jeg meget gerne anbefale ASK, men det kræver at de gider fokuserer på at skabe optimale søgninger for danske brugere. Og det ligger slet ikke i deres nuværende strategi. Desværre. For jeg synes ellers det er en virkelig god søgemaskine, og nogle meget flinke folk, der forrtjener al den succes de kan få.
Stefan skriver
Jeg ved godt at denne kommentar kommer rimeligt sent, men set fra brugerens synspunkt holder din argumentation ikke en meter: Hvad skulle det gavne brugeren at skifte til et inferiørt produkt? Google har muligvis nær-monopol, men det er fordi de har det bedste produkt. I hvilken anden sammenhæng bruger du selv suboptimale produkter af ideologiske årsager? Biased, puhaa!
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeg er bestemt ikke enig i, at Live.com eller Yahoo er et dårligt alternativ til Google. Og i USA er det jo til sammenligning også 30-40% der bruger dem (mest Yahoo, herefter Live.com og ASK).
For rigtig mange mennesker vil Live.com være et glimrende og fuldt ud tilfredstillende alternativ. Andre vil bedre kunne lide Yahoo.
Pointen er, at vi i Danmark er ekstremt ensidige, og det skader både brugere og annoncører på kort og lang sigt. Monopoler skader altid – uanset hvem der har dem, og hvor meget det udnyttes.
BarMeister skriver
Måske lidt sent med i dialogen, men stadig spændende at se udviklingen