Mobil SEO – er dit website godt nok søgemaskineoptimeret til mobiltelefoner og tablets?
Det er vist efterhånden gået op for de fleste, at den mobile revolution kører for fuld tryk. Flere og flere mennesker bruger deres mobiltelefoner og tablets til at gå på Nettet med, frem for deres PC eller Mac, med dertil hørende stor skærm.
Det er ikke usædvanligt, at 20-40% af trafikken på et website kommer fra mobile brugere. Og på nogle websites endda endnu mere.
Spørgsmålet er så bare, hvordan dit website ser ud, når man besøger det med en mobiltelefon eller en tablet. Og ikke bare det – hvordan er dit website søgemaskineoptimeret til mobile brugere?
I dette indlæg vil jeg se lidt nærmere på de muligheder der er for at søgemaskineoptimere dit website til mobile enheder, med den størst mulige effekt i Google og den bedste brugeroplevelse.
Almindelige websites fungerer ikke på små skærme
Det er de færreste websites der fungerer på små skærme, som dem vi har på mobiltelefoner og tablets. Hvis dine tekster er opdelt i spalter, hvis du har en bred tværgående navigation, eller en række af informationer ude i den ene side, så er det et helvede at bruge på en lille skærm. Og det er blot nogle få eksempler.
Resultatet af en dårlig brugeroplevelse på mobile enheder er, at det stigende antal af mennesker, der besøger dit website med en mobiltelefon eller tablet hurtigt smutter igen – hen på en af konkurrenternes websites, som måske er bedre optimeret til mobile enheder.
Og ikke bare brugerne flygter, hvis dit website ikke fungerer godt til mobile enheder – det gør Google også! Dels identificere de brugernes adfærd og dels kan de til en vis grad gennemskue om dit website fungerer godt på en mobil enhed. Hvis ikke det gør det, eller hvis de kan se, at de mobile brugere hurtigt smutter igen, så vil dit website i sidste ende komme til, at ranke dårligere, når de mobile brugere søger i f.eks. Google. For det giver jo ingen mening for Google, at sende de mobile brugere hen på et website, som ikke fungere særligt godt på den mobile enhed de sidder på, når Google ved, at der findes bedre alternativer.
3 løsningsmodeller for mobile websites
Der er grundlæggende set 3 forskellige måder, du kan lave en løsning, så også dine mobile besøgende kan bruge dit website ligeså godt, som dem der sidder med store skærme:
- En mobil app
- Et mobilt website
- Responsive Web Design (RWD)
De 3 løsninger har hver især deres fordele og ulemper, men lad mig med det samme understrege, at kun en af disse løsninger er helt optimal både i forhold til brugeroplevelsen og søgemaskineoptimeringen af dit website: Responsive Web Design (som regel forkortet til RWD). Lad mig forklare hvorfor …
En mobil app
En mobil applikation har den fordel, at den 100% er udviklet til at virke på en bestemt mobiltelefon og via en sådan app kan man få adgang til funktioner på telefonen, som ellers ikke så let er muligt på andre måder. Det kan give en rigtig lækker oplevelse.
Problemet med den løsning er så bl.a., at den kan blive temmelig dyr – både at udvikle og vedligeholde og at der skal laves forskellige versioner til de forskellige mobiltelefoner og tablets. Men endnu værre – søgemaskinerne går ikke på App Store, downloader din app og indeksere indholdet i den. Af gode grunde. For de kan jo ikke rigtig henvise folk direkte til det indhold de finder fra et søgeresultat.
Så hvis du vælger en app-løsning, så siger du også helt farvel, til den stigende mængde brugere, der søger efter informationer på deres mobile enheder. Så som søgemaskinenørd vil jeg naturligvis ikke anbefale denne løsning. I hvert fald ikke som den primære model for, at skabe en mobil version af dit almindelige website indhold.
Et mobilt website
Et mobilt website er i modsætning til app-løsningen et “rigtigt” website, som blot er tilpasset de mobile brugere. Som regel placeres et mobilt website på et subdomæne – for denne blogs vedkommende kunne det f.eks. være på: m.demib.dk.
Udfordringen med et sådant website er dels, at der jo så skal vedligeholdes to websites – et mobilt og det almindelige. Det kan godt ende med at blive ret dyrt. Men endnu værre, så skal man altså, mildt sagt, holde tungen lige i munden for at sikre, at det ikke går helt galt i forhold til søgemaskinerne, og brugerne, med et mobilt website.
Problemet er, at det jo kun er de mobile brugere, der skal have det mobile website – ikke dem der sidder med en stor skærm. Og omvendt. Det samme gælder for søgemaskinerne. Google har en crawler der håndterer mobile websites og en anden der håndterer almindelige websites, når de to er forskellige. Det kan meget let gå i kludder. Det har jeg desværre set rigtig mange eksempler på gennem tiden.
Og selv hvis der ikke går kludder i det rent tekniske, så står du stadig tilbage med to websites, som der hver især skal skabes links til og sociale omtaler af. Det er ikke let – særligt ikke med det mobile website. Og hvis ikke du får en tilstrækkelig mængde links til begge sites, ja så kommer de ikke til at ranke på så meget.
Responsive Web Design (RWD)
En Responsive Web Design løsning er i modsætning til de to andre løsninger en integreret løsning – det vil sige, at løsningen dynamisk tilpasser sig brugerne, uanset hvilken enhed de besøger dit website fra. Der er kun et website på et domæne.
Jeg har selv været igang med at udskifte flere af mine websites til RWD, og anbefaler alle mine kunder at gøre det samme – seneste skud på stammen er denne blog og mit SEO-bureau website www.demib.com.
Hvis du sidder på en almindelig computer nu, så prøv at gøre dit browser vindue mindre – enten på dette website, eller demib.com. Du vil så se, at websitet dynamisk tilpasser sig størrelsen på dit browser vindue, og hvis det bliver helt lille – svarende til en mobiltelefons skærm, så bliver elementerne ude i højre side flyttet ned under resten af indholdet – så det hele står i en spalte. Du kan også se, at billeder dynamisk ændres i størrelse, når dit browser vindue gøres mindre. På demib.com ændrer top-navgiationen og kontaktformularen i øverste højre hjørne sig også, så den fungerer bedre på en mobiltelefon.
Men det er de samme elementer – det samme indhold, der vises uanset størrelsen af dit browser vindue eller hvilken enhed du besøger sitet med. Det er blot design og brugerinterface der tilpasses.
Samlet set er den mest elegante løsning på www.demib.com – for den er der brugt lidt flere resourcer på end bloggen her, der blot bygger på en færdig, og kun minimalt tilpasset, RWD template. Men begge sites fungerer nu godt – bedre end nogensinde, på både store skærme, tablets og mobiltelefoner. Og det er en kæmpe styrke!
Fordelene ved en RWD løsning er mange. Først og fremmest undgår du alt det tekniske kludder, som der kan være med en en mobil løsning, og du får ingen problemer med din søgemaskineindeksering – og optimering (herunder linkbuilding, som jo kun skal laves et sted). Og så er det en dynamisk løsning, som ikke bare er tilpasset en slags mobiltelefoner eller tablets – den kan let justeres ind til alle størrelser – som f.eks. de nye små tablets, eller de meget store mobilteleoner. Så du skal ikke ud og lave et nyt mobilsite, hver gang et nyt format dukker op.
Uanset om du vælger mobil-site-løsningen, eller RWD-løsning skal du dog tage højde for de forskellige skærmstørrelser i dit design og brugerinterface. På demib.com lavede vi først et grundlæggende design, og så lavede vi en tilpasning af det til tablets og mobil (mellem og små skærme). De tre designs blev så lagt sammen i den samlede RWD-løsning.
RWD er ikke let at lave. Det indrømmer jeg gerne. Det er langt mere kompliceret at kode ordentligt, end et almindeligt website. Så du skal regne med, at det koster lidt mere. Men ikke nødvendigvis mere end det ville koste, at lave to sites: et mobilt og et til store skærme, og næsten aldrig ligeså meget som en mobil app løsning. Men gratis er det ikke.
Der findes folk som er kritiske overfor RWD, og som mener du hellere skal vælge en af de to andre løsninger, men du finder dem stort set ikke blandt marketing-, usability- og SEO-folk. Ja, selv de store søgemaskiner er stærke fortalere for RWD-modellen. Det er faktisk meget sjældent jeg oplever en så bred enighed. Det er værd at bemærke!
Jeg har en stærk mistanke om, at de – typisk udviklere, som er kritiske overfor RWD er det fordi de ikke selv er helt fortrolige med RWD eller føler de er i stand til at udvikle gode nok RWD-sites. I stedet for bare at indrømme det (overfor deres kunder), så forsøger de at bilde omverden ind, at RWD ikke er så godt.
Den mobile revolution er kommet for at blive!
Uanset hvilken model du vælger så er der ingen vej udenom i dag: Du bliver nødt til, at have et velfungerende website til de mobile brugere også. Ellers går du glip af de mange kunder, der i disse år skifter til mobil – og den dertil hørende søgetrafik de står for. Der bliver flere og flere af dem. Ingen virksomheder med seriøse aktiviteter på Nettet kan tillade sig, ikke at tage det alvorligt.
Så hvad venter du på? Læg en plan og kom igang i dag … eller senest i morgen.
Jacob Neergaard Hansen skriver
Ser lige om det virker 🙂
Jesper Fledelius-Gehrke skriver
hermed 1 stk. testkommentar 🙂
Søren Kottal skriver
Jeg er ikke helt enig i at det er langt mere kompliceret at kode et responsive webdesign kontra et traditionelt website. Det er fuldstændig ligesom dengang man gik fra tabelbaserede designs til css baserede designs. Gamle vaner holder folk tilbage. Hvis du tænker dig bare lidt om er det et spørgsmål om få ekstra timer der kræves for at lave et responsive site.
Dermed ikke sagt at responsive altid er løsningen. Store nyhedssites med meget indhold kan have store gavn af en mobil udgave, eller måske en app.
Mikkel deMib Svendsen skriver
jeg er helt enig med dig i, at det er et spørgsmål om tilvending. Om nogle år tror jeg ingen vil spørge om et website skal laves i RWD – det skal det selvfølgelig, for det bliver standarden.
Men indtil da – et stykke tid endnu, vil det tage de fleste udviklere (jeg siger ikke alle, for måske er der undtagelser jeg aldrig har hørt om) lidt eller meget længere tid at kode et ordentligt RWD site. Dertil kommer, at uanset kodningen, så er der med RWD mindst 3 designs, der skal laves – eller justeres ud fra et master-design. Så i forhold til det de fleste har nu, eller traditionelt ville overveje (altså et ikke RWD site) vil en RWD løsning blive dyrere.
Jeg er dog ikke helt eng i din vurdering af nyhedssites. Lige netop nyhedssites er faktisk nog efa dem, som har kludret allermest i at lave mobil-versioner. Jeg bruger dem tit som skræmme-eksempel i foredrag og undervisning. 🙂
Nyhedssites kan sagtens laves godt i RWD. Grundlæggende kan du jo i princippet det samme – design og funktionsmæssigt, som med et dedikeret mobil-site. Med en app kan du naturligvis en helt anden type løsning – men det er jo så også et lukket univers, med bl.a. udelukkelse af SEO af indholdet i app’en til følge
Karsten Nygaad skriver
Er grundlæggende helt enig – men det stiller vel nogen særlige krav til billedoptimering og skalering af billeder at køre med RWD – når det kommer til loadtid på de forskellige enheder?
(Hvis vi SEO fluknepper passer billedet vel altid i loadhastighed til enheden)
Synes iøvrigt du er sluppet rigtig flot afsted med dine egne RWD løsninger 🙂
Mikkel deMib Svendsen skriver
Tak – det er jeg glad for du synes 🙂
Hvis du har et website med meget tunge objekter – f.eks. store og ikke så godt komprimerede billeder, så kan RWD godt blive lidt tungt på mobile enheder med en langsom dataforbindelse. Det er jo de samme objekter der skal loades.
Men, jeg vil så mene, at i langt de fleste tilfælde bør sider – helt generelt, ikke være tunge og alle objekter bør komprimeres så meget som muligt (naturligvis ikke mere end at de stadig ser godt ud og fungerer). Dertil kommer, at i hvert fald i Danmark har de fleste efterhånden ret gode hastigheder på deres mobile enheder – både via WiFi og de hurtige 3G og LTE mobile netværk.
Philip Andersen skriver
Det kan anbefales at du kører billederne igennem en service som f.eks. http://www.smushit.com. De kan godt komprimere billederne lidt ekstra, samtidig med det er lossless.
Hvis du har forskellige størrelse billeder, kan du via. JavaScript loade billedene dynamiske, så de tungere billeder kun bliver vist i desktop mode, og du bruger nogle andre til mobildesignet.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Smushit er godt – og der er en del andre services af samme type. Men at loade billeder via JavaScript er ikke godt – i hvert fald skal du så ikke forvente, at de bliver indekseret af Google, og så går du glip af image- og universal search. Det kan ikke anbefales 🙂
Philip Andersen skriver
Fin artikel, men du glemmer at RWD ikke kun drejer sig om at præsentere designet. Der skal også tænkes funktionalitet. Jeg har siddet og arbejdet meget på http://www.fashimodo.dk for at gøre det responsivt og ikke mindst funktionelt på mobile devices, da det er fremtiden.
Jeg havde dog nogle ideer til funktionalitet som jeg måtte droppe pga. de mobile devices. Man kan f.eks. sætte noget til at være en favorit. Den oprindelige idé var at lave noget fancy drag and drop, men det fungere bare ikke på mobile devices, når man samtidig skal kunne scrolle.
Desuden er der hele problematikken omkring ikoner. Hvis man har en normal side, kan man godt vælge kun at bruge ikoner, og så på hover fortælle hvad der linkes til. Det fungere bare ikke på mobile devices, da man ikke har en hover effekt. Derfor er man nødt til bruge links eller knapper som forklarer funktionaliteten.
Mange begynder i dag at køre det som hedder Mobile First, hvor man først designer til mobiltelefonerne, og derefter til stationære PC’er/Mac. Faktisk vil mobile frameworks som f.eks. Bootstrap i næste version, køre Mobile First.
Jeg er forresten ved at skrive sitet om til at være en Single Page Application, og der ved jeg at jeg vil få udfordringer med SEO. Jeg håber derfor dette måske er noget du vil røre i et af dine næste blog indlæg .
Mikkel deMib Svendsen skriver
Helt enig – jeg nævner kort “design og brugerinterface” – og dermed også funktioner, men det kunne måske godt have været endnu mere penslet ud. For ja, det er naturligvis ikke kun et spørgsmål om design, men også funktioner.
Og du har helt ret i, at det ærligt i forhold til funktioner kan være en stor udfordring på mobiler – ikke mindst fordi, der i dag er så utroligt mange forskellige modeller folk besøger et website med.
Jeg tjekkelde lige et af mine lidt større danske websites – i løbet af 30 dage har vi haft besøg af intet mindre end 389 FORSKELLIGE mobiltelefoner! Det er mange! Og dit mobile site skal jo helst både se godt ud og fungere på dem alle. Det er en udfordring uanset hvordan du så iøvrigt koder dit website 🙂
På http://www.demib.com bruger vi iøvrigt også Twitter Bootstrapping – de var det mine udviklere anbefalede, og efter en hurtig evaluering synes jeg det virker fint.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeg vil bestemt overveje, at skrive lidt om “single page” websites her på bloggen, men som du sikkert ved, kan det godt blive lidt trist læsning – ud fra et SEO perspektiv, for dem som vælger denne, lidt specielle, website model 🙂
Philip Andersen skriver
Ja, det er desværre et no-go. Nu håbede jeg måske bare du ville skrive en kritisk post, som måske kunne få lidt omtale, og lidt gang i debatten omkring SEO og mere dynamiske hjemmeside.
Martin skriver
100% enig.
Har selv lige gennemført det samme på vores website.
Jonas skriver
Simpelthen fordi folk surfer så meget på deres telefoner, vælger jeg ikke andet end responsive desgins når jeg leder. Jeg orker ikke at skulle opbygge og linkbuilde til to ens sider, men hvor den ene er til mobilbrugere. Det er bare ærgerligt at flere mobiler har samme problem som Internet Explorer.. Virker det fint for alle andre browsers, så brokker IE (eller de få mobiler) sig fuldstændigt..
Ditte skriver
Hej spænderne artikel, jeg arbejder på at få lavet min hjemmeside i øjeblikket. Vil gerne lave RWD men ved ikke helt hvordan jeg skal gribe det an med det design jeg har. Hvis det ikke lykkes laver jeg et dedikeret mobil site. Bruger wordpress og siden ligger på http://dittesfoto.dk Måske der er en her der har et godt råd?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeg kan anbefale Twitter Bootstrapping – det er det vi bruger på http://www.demib.com. Jeg har dog ikke kodet det selv, RWD er for nørded til mig – så det har jeg trgt overladt til 1902 Software
Ditte skriver
Hej spændene artikel, jeg arbejder på at få lavet min hjemmeside i øjeblikket. Vil gerne lave RWD men ved ikke helt hvordan jeg skal gribe det an med det design jeg har. Hvis det ikke lykkes laver jeg et dedikeret mobil site. Bruger wordpress og siden ligger på http://dittesfoto.dk Måske der er en her der har et godt råd?
Danny skriver
Gode pointer!
Jeg savner dog lidt mere kød på forringet-SEO vinklen. Har du evt. nogle referencer eller kilder du vil dele?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeg er ikke helt sikker på, hvad du mener. Kan du uddybe lidt? 🙂
Danny skriver
Du skriver: “det giver jo ingen mening for Google, at sende de mobile brugere hen på et website, som ikke fungere særligt godt på den mobile enhed “.
Det har jeg ikke hørt om før – i forhold til mobil.
Har Google meldt noget ud, eller er der nogen som har testet eller noget …?
Mikkel deMib Svendsen skriver
OK, så er jeg mned …
Den udtalelse bygger dels på de diskussioner om emnet som gennem de sidste par år har været på konferencerne – hvor også søgemaskinerne deltager, og så helt almindelig logik. Der ER jo absolut ingen fornuft i, at søgemaskinerne sender mobile brugere hen til websites som nikke dur på deres mobiler.
Danny skriver
Synes Godt Om
Kent Medom skriver
Nu så jeg lige at i talte om tung grafik og mobilenheder. Jeg er ved at lave en ny udgave af min webshop, og der er gjort plads til at mobile enheder henter mindre tunge grafikfiler. Man laver altså 2 udgaver af udvalgte grafikfiler, og kan på den måde både tage højde for størrelsen, men også det visuelle, der kan have fordel ved at være anderledes for mobile brugere.
Selv slideshowet på forsiden har forskellige slides, det fungere rigtig fint.
Mark Thomas Gazel skriver
Vi skal da heller ikke glemme, at WordPress’ to standardtemaer – Twenty Eleven og Twenty Twelve – er helt responsive. Lige ud af boksen og helt gratis.
Jonas skriver
Hvad med twenty ten, er det også responsive?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeg ved det faktisk ikke. Jeg bruger ikke det tema 🙂
Mette Teilmann Lyng skriver
Hej Mikkel
Dejligt at se dette fra dig lige nu, hvor jeg arbejder med et udviklingsprojekt, hvor målet at gøre et eksisterende site responsive. Det er ikke et salgssite, men et site med mange formularer og selvbetjeningsløsninger, så jeg er lidt usikker/spændt på, hvordan dette kan løses både i forhold til RWD og i forhold til SEO. Har du nogen umiddelbare kommentarer til det? Ser du andre ting, man skal være ekstra opmærksom på ifht SEO på RWD eller er det samme anbefalinger, som du vil give ved udvilkling af et traditionelt website?
Mange hilsner Mette Teilmann Lyng (vi har samarbejdet hos P. Christensen :))
Mikkel deMib Svendsen skriver
Det med formularerne lyder som nogle sider der nok ikke er så velegnet til SEO. Husk, at i dag skal “tynde sider” udelukkes fra crawling eller indeksering, ellers gør Google det og det kan skade hele sitet.
Selvbetjening … hmm, det kommer jo an på hvad det er. Men det lyder heller ikke lige som det mest oplagte SEO-indhold.
Det kræver nok, at jeg ved lidt mere for helt at kunne sige hvad der er bedst 🙂
Mette Teilmann Lyng skriver
Tak for det 🙂 Ja, noget af det, er nok nødt til at blive udelukket, men vi vil samtidig også gerne findes på netop disse ting, så jeg må se på, hvordan jeg får kombineret det med noget indhold. Jeg ved ikke endnu, hvor stort et SEO-niveau, jeg kan få lov at putte på, men jeg vil ikke udelukke, at du høre fra mig. 🙂
Mikkel deMib Svendsen skriver
Du siger bare til 🙂
Kjeld skriver
Ok, jeg risikerer en over snuden nu, men jeg er ikke så imponeret og disse specialiserede mobilsider.
Jeg forstår ikke hvorfor man ændre på designet for en tablet med 10″ skærm. Det er godt nok mest webshops jeg kigger på, men et godt ‘normal’ design fungerer glimrende på en sådan. Hvis det har med load tid at gøre, så burde man da gøre sig de samme anstrengelser altid.
Et modildesign der bliver stækket så det nærmest holder op med at fungere er da så træls at hvis der ikke er en knap til normalsitet er jeg væk igen.
Prøv at gå ind på krak.dk med det formål at lave en ruteplanlægning, på mobil og tablet. Det illustrerer ret godt hvad jeg mener.
Hvis vi snakker mobiltelefoner er det ret enkelt med 2 fingre gøre det læsbart. Der er også fordele ved at se hele siden og så zoome den del man vil se. Alternativet er noget med at scrolle rigtig meget.
Er det at foretrække?
Hvis jeg skal være ærlig overvejer jeg det samme på vores webshop, men har hver gang (indtil videre) takke nej, simpelthen fordi det virker for ringe.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Man kan sagtens lave dårlige tablet- og mobilsites. Ingen tvivl om det. 🙂
Men hvis du laver en one-size-fits-all model, så ender du med garanti med noget, som er mindre end optimalt for alle. Og det giver dårligere konverteringer, mindre salg og dårligere rankings i Google.
RWD er uden tvivl den bedste løsning på den udfordring.
Kjeld skriver
Ok, jeg mangler nok bare at få denne aha oplevelse på mobilen.
Jeg skal også kun tale for mig selv, men hører til dem (jeg gætter på der er andre end mig der har det sådan 🙂 der bliver irriteret over nedsat funktionalitet. Jeg synes det er dejligt at have det store overblik og bare zoome på det jeg vil se, jeg kan ikke forstå det er så svært eller bøvlet.
Jeg kigger stadig, men de demoshops jeg har set (Magento) med responsive design … ja jeg er ikke rigtig imponeret.
Er der, ellers er det da et oplagt forsøg, nogen der har lavet noget splittest på det her?
Hvor mange flygter pga. det normale design (der jo uden videre skalerer sig til enheden) på en mobil. Kontra folk der flygter pga. dårlig funktionalitet, evindelig scrolling eller fordi de ikke kan finde tingene på mobilen.
Philip Nunnegaard skriver
Jeg er lige gået i gang med at lave en ny version af en af mine hjemmesider, og under processen har jeg selv været inde i de overvejelser som du næsten har givet mig svaret på i dette indlæg.
Mine overvejelser gik netop på om jeg skulle lave en selvstændig side på m.mitdomæne.dk eller gøre det eksisterende site mobilvenligt, evt. med et handheld-css i tillæg til det ordinære css.
Jeg kendte ikke til begrebet RWD, men min tanke gik netop på at forsøge at lave det eksisterende site mobilvenligt, alene af hensyn til fremtidig vedligeholdelse. Dertil kommer aspektet med at folk der fx ser et link via Facebook, uanset hvad kommer frem til en side som passer til deres enhed, hvad enten det er en mobil, en tablet eller en almindelig stationær pc.
Apps er helt udelukket i min verden. Jeg vil hellere se siderne i min browser, hvor jeg kan zoome ind og ud som jeg lyster. Det kan jeg ikke i de apps der fås til min mobil (Nokia Lumia 800). Jeg går ud fra at problemet er det samme med de apps der fås til iOS og Android.
Selv tænker jeg stadig på gammeldags manér med loadhastighed, men det er nok fordi der er elendigt mobilsignal langs Kystbanen hvor jeg færdes hver dag til og fra arbejde, Det er mest der, jeg surfer med min mobil.
Jeg prøvede i øvrigt lige at tjekke denne side i min mobil, og jeg værdsætter virkelig at du har sørget for at bogstaverne er så store at jeg kan læse dem uden at skulle zoome.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Tak – ja, jeg kan også bedst lide at skriften er forholdsvis stor på et site. Måske er mine øjne bare ved at blive lidt gamle og uskarpe, men jeg synes det er irriterende med sites, hvor teksten er så lille at den er svær at læse. Det kan godt være designerne synes det ser skide smart ud, men det er bare ikke godt for brugervenligheden.
Det er bestemt ikke gammeldags at tænke på din loadhastighed. Tværtimod! Det er i dag et af de parametre Google bruger direkte i deres ranking af sites. Så hurtigere er altid bedre!
Casper skriver
Hvad er dine bedste råd til at forbedre mobil SEO, hvor synes du man burde starte?
Niclas M skriver
Det er vel også super vigtigt med load time. Der er jo en beta med load time i google search Console. Det må vdl være fordi de ligger høj vægt der. Her har man jo også mulighed for at se om crawler syntes en side er nemt læseligt. Er der andre ting der er vigtigere syntes du
Mikkel Svendsen skriver
Ja, hastighed er super vigtigt. Ikke kun for SEO, men også fordi kunderne elsker hurtige websites