Microsoft tror de har styr på “Search Engine Spam”
Et par forskere fra Microsoft og University of California har netop udsendt en rapport med titlen: “Spam Double-Funnel: Connecting Web Spammers with Advertisers” (PDF!), hvori de forsøger at gøre rede for en ny metode til udrydning af spam. Rapporten er også omtalt i New York Times i dag.
Der er desværre en række helt fundamentale fejl, og en masse grove generaliseringer, i forskernes arbejde, og i endnu højere grad i omtalen af det i pressen. Jeg vil gerne lige ridse nogle af de mere alvorlige af dem frem …
- Jeg anderkender, som du måske ved, slet ikke begrebet “spam”. Der findes dårlige søgeresultater, ingen tvivl om det, og sites som måske slet ikke burde have været med i søgemaskinernes indeks – eller i hvert fald ranket så højt, men det skyldes, at søgemaskinerne ikke er perfekte til det de laver. Lige meget hvor meget de gør sig umage, vil der komme resultater frem ind imellem som ikke lige ser ud som de egenligt gerne vill have det. Det samme gælder traditionelle medier som f.eks. aviser. De skriver også dagligt artikler, som ikke burde have været bragt, fordi det var et lidt for smart spin fra en eller anden politikers spin doktor, eller en lidt for kreativ PR-chef eller direkte løgn. Selv hvis aviserne gør deres bedste kan det ikke helt undgås. Og når det sker, råber aviserne ikke op om spam, og forsøger at skyde skylden på andre end dem selv, men accepterer deres eget ansvar, og forsøger så bare at gøre det bedre næste gang. Søgemaskinerne burde gør det samme!
- Jeg finder det helt ude i hampen, at søgemaskinerne med denne undersøgelse, og kommentarerne i New York Times, forsøger at kæde “search engine spam” sammen med rigtig spam – gøre det til to ender af samme sag. Det er det ikke! Det har intet med hinanden at gøre og er alene et udtryk for søgemaskinernes spin – deres forsøg på at score credits fra den eksisterende og anderkendte antipati for (email-) spam. Smart, men den går bare ikke her! Det er vigtigt at vi alle råber op og holder fast i at de to problematikker – dårlige søgeresultater, og email spam, INTET har med hinanden at gøre.
- De fleste, hvis ikke alle, de websites der benytter sig af kreative og aggresive SEO-tekniker gør det med et fælles mål i sigte: Konverteringer! I gamle dage (det vil sige i midt og slut 90’erne) var der mange webmastere som lavede forskelligt sjov med søgemaskinerne – bare for sjov. Men sådan er det ikke mere. Alle de bedste SEO-eksperter jeg kender er fokuseret på gode konverteringer og glade brugere. Det er nemlig det eneste der er penge i. Jeps, vi er såmænd bare nogle sølle kapitalister, der forsøger at tjene så godt vi kan på vores viden og indsats. Og der er simpelthen ingen gryn i at sende folk rundt i manegen og afsted til sites som slet ikke er det de søger.
Jeg har ikke fået nærlæst hele rapporten, men allerede fra mit første gennemkig kan jeg se, at de i alle fald har valgt at zoome meget ind på nogle ganske få typer af “search engine spam” – og såvidt jeg kan se, kun på engelsk. Så effekten af deres forskning, uanset om den måtte virke eller ej, er i alle fald meget begrænset. Men de prøver at få det til at lyde somom deres løsninger vil revolutionere kvalliteten af søgeresultater. Det kan godt være det er tilfældet med MSN, men de har så sandeligt også noget at kæmpe med 🙂
Jeg undrer mig også, som jeg læser gennem rapporten, over den måde de indsævre deres begrebsverden. F.eks. der deres beskrivelse af cloaking så snæver, at den slet ikke dækker de mange former for cloaking som faktisk er mest udbredt blandt de dygtigste SEO-ere – IP-baseret page-cloaking og DNS-cloaking.
Det virker alt i alt somom, at forskerne tror de har fundet de vises sten, alt imens jeg sidder og griner lidt over alt det de har overset. De har set toppen af et isbjerg – men de har slet ikke fået øje på det ocean isbjerget flyder rundt i!
Niels skriver
Hej Mikkel
Dit link virker ikke, der har sneget sig et https://www.demib.dk/wp-admin/ ind.
Munter artikel ellers, måske skal den mest betragtes som et led i Microsofts plan om at vælte google..
Mikkel deMib Svendsen skriver
Tak, så er den rettet
Ulstrup skriver
“Web Patrol with Search Monkeys” – haha, er artiklen skrevet engang i 1990’erne… her tales om user agent cloaking som ingen “spammere” benytter alligevel.
Til gengæld giver den en fin liste over områder hvor det kan betale sig at spamme:
1. Drugs: phentermine, viagra, cialis, tramadol, xanax, etc.
2. Adult: porn, adult dating, sex, etc.
3. Gambling: casino, poker, roulette, texas holdem, etc.
4. Ringtone: verizon ringtones, free polyphonic ringtones, etc.
5. Money: car insurance, debt consolidation, mortgage, etc.
6. Accessories: rolex replica, authentic gucci handbag, etc.
7. Travel: southwest airlines, cheap airfare, hotels las vegas, etc.
8. Cars: bmw, dodge viper, audi monmouth new jersey, etc.
9. Music: free music downloads, music lyrics, 50 cent mp3, etc.
10. Furniture: bedroom furniture, ashley furniture, etc.
Men her er der heller ikke de store nyheder…
Så vidt jeg kan se går deres system ud på at identificere doorway domæner og udelukke deres IP fra indexet, de går faktisk så langt at de mener det vil være fair at udelukke ikke blot C klasser, men går skridtet videre:
“Finally, we note that veryfastsearch.com
(64.111.196.122) and nudai.com (64.111.199.189) belonged to
the 64.111 IP”
Derfor kan “spam” undgås ved at udelukke alle IP numre på 64.111.xxx.xxx, hvilket ifølge mine beregninger vil udelukke 65.025 IP numre, på den måde skal de sgu nok få tyndet ud i resultaterne…
Bill Carson skriver
Jeg er helt uenig i at søgeresultater i mange tilfælde ikke er = spam. Desuden er artiklen ganske udemærket.
SEO er imo dumt og forkert. En søgemaskine er ubrugelig hvis kun SEOed sites og betalende listes øverst, hvilket i høj grad er tilfældet i dag. Et eksempel på spam er netop når:
“Spammers use questionable search engine optimization (SEO) techniques to promote their spam links into top search results.”
.. og det er hvad vi jævnligt oplever på især Google.
Vi oplever at spammers, virksomheder og andre betalende ligger i top på søgemaskinerne. Såkaldte (selvudævnte) seo-eksperter udgør også en lille del af topplaceringerne, og det er i grundet trist at Internettet på den måde spoleres af pengegriske interesser.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeg er som sagt ikke enig i termonologien – heller ikke som du bruger den ovenfor.
> En søgemaskine er ubrugelig hvis kun SEOed sites og betalende listes øverst
Ja, måske, men det samme kan siges om en avis eller en TV-station. Men aviserne råber ikke SPAM hver gang de er så åndssvage at bringe et smart spin fra en eller anden politiker, virksomhed, enkeltperson eller interesseorganisation. Og det sker jo hver dag.
> SEO er imo dumt og forkert.
Ja, på samme måde som PR er det, spin-doktorer, annoncering, telesalg – ja, egentligt alle former for salg og marketing. Det er dybt umoralsk. Men det er nu engang markedsføring og salg de fleste af os her på demib.dk lever af – på den ene eller den anden måde. Jeg har lært at overleve med mine synder 🙂
Søgemaskiner er et medie, på linie med mange andre medier – on- eller off-line. Ovenikøbet et meget brugt medie. Sådanne medier vil marketingfolk altid forsøge at påvirke, eller annoncere i på de måder, og med de metoder, som nu engang er tilgængelige. Det gælder for alle medier, og det ville være meget mystisk hvis søgemaskiner som de eneste ikke blev påvirket af de helt naturlige interesser der er for opmærksomhed – fra virksomheder, privatpersoner, organisationer etc.
Forskellen på søgemaskiner og de fleste andre medier er, at søgemaskinerne indtil videre er for meget tøsedrenge og krystere til at tage ansvaret for deres eget medie, og indrømme at dårlige søgeresultater skyldes deres manglende evne til at finde, filtrere og ranke det de helst så øverst. Man kan ikke kompensere for egne manglende evner ved at kaste skylden over på andre. Det er simpelt hen barnligt, og det må søgemaskinerne til at komme sig over.
Det tror jeg nu også de vil med tiden, for det hjælper ikke en hujende fis at de skriger og råber op om spam mig her og spam mig der, for dem der er i stand til at gennemføre aggressive optimeringskampagner i søgemaskinerne vil blive ved med det i det omfang det kan betale sig. Og det kan det sålænge omkostningerne er lavere end indtjeningen. Og det må man sige er tilfældet i dag – i den grad!
Det vil ikke kunne betale sig for søgemaskinerne at lave den “perfekte” søgemaskine – på samme måde som andre medier må leve med små fejl hist og her, da et fuldkommen vandtæt tjek af alle artikler bliver uforholdsmæssigt for dyrt.
michael H skriver
Hej mikkel, jeg ved ik ligehvor jeg skal skrive dette, men jeg oplever at min IE browser går ned hver gang jeg besøger denne side. Jeg ved ik om du bruger IE selv, men det er ret irriterende synes jeg, for alle mine “tabs” og IE browser vinduer bliver lukket og jeg får en fejlmeddelelse. Hver gang jeg besøger denne side.
Ps kan man abbonnere på en månedlig times samtale med dig om seo. Jeg har nemlig ca 100 hjemmesider, og jeg har nogle udfordringer for tiden som jeg slås lidt med. Du kan skrive hvis det er muligt.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeg bruger selv IE – og det gør størstedelen af de besøgende her også. Der er iøvrigt ingen avancerede eller “tricky” client-side ting på sitet. Så det lyder somom der er et eller andet galt i din installation, eller opsætning. Jeg er desværre ikke ekspert i den slags 🙂
Jeg sælger ikke enkeltstående timer, men du er velkommen til at skrive på info@demib.com så kan det være vi kan finde ud af noget