METRO-selskabet er ikke så dumme
Jeg så lige et dejligt indlæg på TV2 Lorry omkring METRO-selskabets nye måder, at håndtere ulovligt parkerede cykler. De benytter sig af et old-gamelt psykologisk trick der på det nærmeste tvinger folk til at parkere korrekt næste gang. Mange flere e-handlende – og andre købmænd iøvrigt, burde kende og bruge dette trick også …
Det som METRO-selskabet har valgt at gøre består af to dele – den første er ikke ny. De flytter cyklerne fra de steder hvor de ikke må stå – hvor de f.eks. potentielt set kan stå i vejen for redningsfolk. Men den anden del er ny. Inden de stiller syklen på plads giver de den lige et hurtigt tjek – pmper den, om nødvendigt, og smører kæden. Og så hænger de en lille seddel på cyklen, hvor de fortæller hvad de har gjort og beder så folk pænt om de ikke nok vil parkere rigtigt næste gang.
Tricket er, at starter med at GIVE noget – hvorefter de BEDER om noget. Ikke den anden vej! Vi mennesker er, som jeg engang så en psykolog forklare det på en konference, “hard-wired” til at reagere på uopfordret (og i dette tilfælde ufortjente) gaver med en følelse af, at vi bør give noget igen. Det er somom vi skylder noget. Skylder en tjeneste. Og vi får helt naturligt mere løst til at give igen. Hjernen belønner os (med skønne endofiner) hvis vi gør det.
Det er ikke bare psyko-pjat. Det virker! Psykologer har lavet kliniske og videnskabeligt bund-solide tests på det her. Og eKøbmænd der har prøvet det selv ved også at det virker. Det er en af grundende til at “Freemium” forretningsmodeller kan fungere så godt.
Så et godt råd er, at gøre som METRO-selskabet. Find måder hvorpå du kan GIVE dine kommende kunder noget FØR du beder dem om noget (f.eks. købe af dig).
Leoparddrengen skriver
Det er ikke ligefrem helt det samme, men i nærheden af mit hjem holder et lille firma, som laver dørskilte og den slags til.
De har jo en del eksempler udstillet i deres facadevindue, hvorfor de næppe ønsker cykler til at stå og dække for det. Alligevel må de være meget altruistiske, for ved siden af vinduet er opsat et skilt:
Indsamling af cykler til Afrika, står der. Stil din gamle cykel her, og så vil vi sende den til Afrika hvor den kan gøre nytte. (Eller noget i den stil.)
Desværre har de vist ikke meget held med indsamlingen – jeg ser aldrig nogle cykler parkeret foran det vindue.
Mathias Bak skriver
Det er god stil, kreativt og bare genialt. Respekt!
Mikkel deMib Svendsen skriver
God historie, Leoparddrengen ! 🙂
Christian Brix fra Eee PC Bloggen skriver
Godt tip – og også god historie fra Leo. 🙂
Mikkel, det ville være lækkert med “real world” eksempler (som det kaldes) – hvis du har nogle på lager?
Torben Lundsgaard skriver
God perspektivering Mikkel. Jeg så udsendelsen men havde ikke fået det vendt til e-handel.
Afrika indsamlingen er en genial løsning på et svært kommunikationsproblem.
De fleste butikker skriver “cykler fjernes uden ansvar”. Mig bekendt er det kun politiet der må fjerne en cykel uden ansvar, og hvis en butiksejer fjerner en cykel har denne person også ansvaret for at der ikke sker noget med cyklen.
Om det er humor der virker i afrika indsamlingen eller om det er reel frygt for at miste cyklen ved jeg ikke, men det er godt tænkt.
Mikkel deMib Svendsen skriver
> Mig bekendt er det kun politiet der må fjerne en cykel uden ansvar
Teknisk set har politiet også et ansvar – det er mere et spørgsmål om rettet til overhovedet at fjerne cyklen 🙂
Til gengæld er jeg ret sikker på, at du ikke får erstatning, hvis din cykel holder ulovligt og f.eks. en Ambulance skal til og i forbifarten skader cyklen. Og det er vel også meget fair.
Tim Petersson skriver
Det er da bestemt interessant at tag med i tanken boxen det du hiver frem der 🙂
Paris Nakita Kejser skriver
Perfekt indlæg, der er virklige mange e-handels kunder der bør lære dette.
hvis jeg måtte give et tip om nogle e-handels trick gør jeg det lige her i min kommentar.
1. fjern fragten så du kan annoncere med “fri fragt” det elsker e-handels kunder!
2. Stå inde for dit produkt og tilbyd dine kunder 30 dages returret isted for de 14 dage man har pr lov krav.
3. Fokusere på services evt. med live chat support.
4. Opfølg din ordre når du har sendt den “medel kunden om dette med T&T nummer” og efterfulgt en uge efter kunden har modtaget vare ring til dem og hør om vare var som forventet, god idé lav det til et checkbox felt når kunderne køber, nogle kunder kan blive stødet af dette pr. telefon.
lige 4 tips fra mig til jer, og tak for indlæget Mikkel.
Thomas skriver
Paris
Annoncere man med fri fragt, vil man i sidste ende sende dyrere varer.. Hvorfor betale moms af en vare, når den nu endelig er momsfri.. og her taler jeg selfølgelig om privatkunder og varer sendt med PD.
Kim Jørgensen skriver
Supert indlæg.
Ved bare ikke hvordan jeg kan vende den til egen fordel 🙂
omar skriver
God point!
Jeg har i lang tid arbejdet med unge (besværlige) og det slog mig at jeg nok ville spå dem til at parkere med vilje -for et gratis cykel service siger man ikke nej til – Jeg tænker bare. er der ikke mange som måske bevidst vil parkere forkert dette uden at have skåret alle over i en kam.
Det kan jo hutigt gå hen og blive dyrt hvis man udlover alt muligt “gratis” for at ende med at skyldfølelsen blot er teori og en mangelvare.
Kan du berige os med et eksempel hvor teorien ala metro faktisk virker? eller er omsat til praksis?
ps. glæder mig til at følge med i dine blog´s 🙂
Mvh Omar
Mikkel deMib Svendsen skriver
I dette foredrag, fra DefCon 15 (hacker konference i Las Vegas) beskriver Mike Murray mere detaljeret den kliniske videnskab bag teorien. Den del starter omkring 28:20 (reciprocation) – men du bør høre hele foredraget fo rigtig at forstå det.
http://video.google.com/videoplay?docid=-1210687204734530548&ei=fdsaS-2xBtii-AbWwfz4CQ&q=“defcon 15″&view=2#
Karsten skriver
Som shopejer synes jeg det lyder vildt spændende – men jeg mangler virkelig eksempler på hvordan man kan gøre det i praksis?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Mange webshopejere har haft stor succes med at give folk noget mere – gratis – end det de har bestilt. Smid en lille gave i pakken – lidt slik, en lile bog og et venligt brev. Det virker!
Driver du webshop eller fysisk butik?