Manipulation og markedsføring
Jeg har igennem mange år interesseret mig meget for manipulation – sådan i bred forstand. Det startede allerede som lille, hvor jeg var meget stærkt optaget af trylleri. Jeg købte tricks, læse tryllebøger og øvede mig i timevis på at snyde folk. Manipulation.
I forlængelse af min fascination for trylleri begyndet jeg på et tidspunkt at interessere mig lidt for hypnose og suggestion. Jeg synes stadig det er en fantastisk verden. Det er utroligt så let vores hjerner lader sig manipulere af syggestion og hypnose – og hvor langt vores hjerner lader sig manipulere. Selv med meget simple metoder er det muligt i et ret vidt omfang, at fortælle hjernen hvad den skal opleve eller opfatte – og så gør den det gudhjælpemig.
Det kræver ikke særlig dybe hypnotiske niveauer, at opnå helt eller delvis anestesi, ændre folks opfattelse af sig selv eller deres omgivelser. Eller, som en af de ting jeg stadig synes er mest ufatteligt, at fjerne objekter fra folks syn. Med andre ord, du kan hypnotisere folk til ikke at kunne se noget bestemt – et bestemt møbel eller en person. Dette objekt vil simpelt hen forsvinde fra deres synsfelt.
Det ville være smart hvis man nu kunne hypnotisere sin målgruppe til ikke at kunne se konkurrentens produkter 🙂
I dag tryller jeg stort set ikke mere selv, men jeg holder stadig meget af at se gode tryllekunstnere og mental-magikere. Specielt de sidste har jeg i de senere år brugt meget tid på. En af mine favoritter er den Engelske Derren Brown. Han blander mange forskellige tekniker – fra hypnose, syggestion, trylleri, psykologi og en masse rent bedrag. Man ved aldrig helt hvornår den ene teknik afløse den anden eller hvordan de dækker og overlapper. Det er stor kunst.
Derren Brown har lavet en del TV-udsendelser og et par DVD’er. Jeg har naturligvis det meste, som den fan jeg er. En af mine faviritter er et trick, som han udsætter to reklamefolk for. De får til opgave at finde et navn og et logo til en ny butik for udstoppede dyr. Derren har så på forhånd givet dem en lukket konvolut med sit forslag. Efter reklamefolkene har vist deres forslag frem, bliver den forseglede konvolut åbnet, og de er mildest talt chokerede over at se at både navn og logo er så godt som identisk. Snak lige om manipulation! Når man kan manipulere professionelle marketingfolk, i et forsøg hvor de ved at de vil blive forsøgt manipuleret med, så er man satme god.
Men det er ikke kun tryllekunstnere som Derren jeg kan beúndre. En anden gruppe er de politiske spindoktorer. De bedste af dem er også virkelig dygtige – ja, måske lige så dygtige som hypnotisørerne og tryllekunstnerne. De forsøger nemlig at manipulere professionelle mediefolk og journalister – en faggruppe, som netop er uddannet til at forholde sig kritisk overfor kilder. Men alligevel slipper spindoktorer afsted med de mest groteske løgnehistorier – dag efter dag, uge efter uge. Rent fagligt er det flot. en det er også rendyrket manipulation.
I forlængelse af den virkelige verdens spindoktorer findes der også nogle film, der illustrerer disse tekniker virkelig godt. En af mine faviritter for tiden er filmen “Thanks For Smoking”, der handler om en spindoktor der arbejder for en sammenslutning af tobaksproducenter i USA. Tuff job! Men han er fantastisk til det. Det var bl.a. gennem denne film jeg lærte en glimrende teknik: Man behøver ikke altid bevise at man har ret i en diskusion – hvis man kan bevise at den anden tager fejl, så vinder man alligevel. Og det sidste er langt lettere. Se filmen, den er fantastisk!
Og hvordan kan alt det her så bruges i markedsføring og søgemaskineoptimering?
Personligt bruger jeg det først og fremmest til bedre at forstå mennesker – og ikke mindst, hvordan mennesker kan manipuleres. Lets face it, salg og markedsføring er manipulation. Vi forsøger, at ændre folks opfattelse af ting og få dem til at foretage handlinger de måske ellers ikke ville have foretaget sig. Manipulation.
Jeg snakkede med en gammel købmand om det forleden dag. Gode købmænd har i gennem mange år perfektioneret deres praktiske håndtering af den daglige manipulation. Han kom med et meget godt og konkret eksempel.
Hvis man skal sælge f.eks. nogle T-shirts i en butik, kan man forholdsvist let flytte folks fokus. Hvis de er lagt flot op i bunker sorteret efter stil, farve og størrelse, så bliver succeskriteriet for kunden at finde den de synes er flot – eller cool. Smider man dem derimod ned i en blandet rodekasse flytter fokus sig fra at finde den der er flot, til at finde en i den rigtige størrelse. Når man endeligt finder den er det sekundært om den faktisk er fed. Man er allerede tilfredstillet ved at have fundet en der passer i størelsen. Manipulation!
Rodekasser er i det hele taget smarte til mange ting. Folk tror som udgangspunkt, at det må være billigere, når det ligger og roder i en stor kasse – uanset om det så iøvrigt er det.
Jeg kan huske en jeg kendte for mange år siden. Han hjalp bl.a lidt til i en frugtbod nede på Strøget i København. Når blomkålen var ved at blive lidt for gammel, og så idt træt (eller halvrådden) ud smed de et skilt i den og skrev “BIODYNAMISK”, satte prisen op, og så røg de sidste ynkelige blomkål som varmt brød.
Man kan naturligvis godt argumentere for at det sidste eksempel er rent bedrag. Men der ligger også en god portion manipulation til grund for at det faktisk kan lade sig gøre, at bedrage folk på denne måde. For det kan det.
Folk lader sig bedrage, lader sig rive med af de røverhistorier vi fortæller dem, og de ser på verden reletivt til de kuliser vi stiller op foran dem. Når varerne ligger i en rodekasse, så må de jo være billige. Hvis blomkålet er halråden fordi den er gammel vil i ikke have den – men hvis det er fordi den kaldes biodynamisk, elsker vi den. Verden vil bedrages, og det bliver den.
Personligt ville jeg ikke sælge rådden blomkål som en biodynamisk delikatesse. Jeg synes ikke man skal lyve overfor folk. Og iøvrigt er det ulovligt. Men jeg har intet imod en række andre former for påvirkning af folk – som f.eks. rodekassen. Der er forskel på at iscenesætte og flytte folks fokus og så til direkte bedrageri. Find ballancen 🙂
Anders Saugstrup skriver
En landmand fra min familie sælger lidt blomkål ved en ubemandet vejbod.
Han kom en dag ud samtidig med at en kunde var ved at købe et par stykker. Kunden fortalte at han gerne betalte lidt ekstra for den bedre kvalitet end brugsens blomkål i den nærliggende landsby.
Det var landmanden glad for at høre og det kunne han godt forstå, sagde han.
Men han grinede lidt indeni for det er ham, som leverer kålene til brugsen i landsbyen og det er 2. sortering, som han sælger ved vejen. 🙂
John skriver
Mig kan man ikke snyde (troede jeg da)
Var på Ibiza i 1983 hvor jeg faldt for det nu klassiske svindelnummer
med at finde kuglen under bægeret. I løbet af ca. 3 minuttet havde jeg tabt 400kr.
Det mærkelige var at jeg ligesom blev fanget af astmosfæren, og da det hele
var overstået kunne jeg ligeså godt have stået på månen, jeg anede simpelthen
ikke hvad der var sket. Jeg var lidt sur og flov over hvor ‘nemt’ jeg faldt i.
Da det hele kom lidt på afstand, kunne jeg ikke lade være med at være lidt
imponeret over hvor effekktiv de arbejde.
Det er vel nærmest en kunst.
Ulstrup skriver
Under mit studium solgte jeg fisk, herunder røget ål. Prisen på røget ål svingede mellem 200 og 400 kr./kg. i forretninger så jeg mente at friskrøgde ål til 135 kr./kg. måtte sælge big time, men nej – 135 kr. pr. kilo var ALT for meget.
En typisk røget ål vejer 300 gram, jeg ændrede så strategi og solgte 300 grams ål til 60 kr./stk og så kom der gang i forretningen for det var satme billigt 🙂
Lars skriver
ULSTRUP. Hvor er det morsomt, det du skriver !
Dags dato blev jeg så læsterligt taget i røven. ikke af fiskehandleren. Ikke af nogen som helst. Kun af mig selv. Jeg kommer drønende ind i fiskehandelen for at købe RØGET ÅL til en 10-15 personer. Der er 3 dage til 1. juledag. Den eneste dag jeg har til at foretage netop dette indkøb, er idag henover middag mellem 13 og 14. Egentlig har jeg også en mulighed sent lille jule aftensdag, men…
Der er ingen ‘RØGEDE ÅL’ i lokalet. De kommer først i morgen ved 15 – tiden, får jeg at vide ! og de er “stort set udsolgt”, “men vi har nogle vacumpakkede ålestykker med 10 til 12 i hver pakning a 500 gram til 300 kr. for 1 pakke. Skal du have 1 eller 2 pakker”?
Idiot, som jeg var, købte jeg 2 pakker! “Bare for at være sikker”!
600 hundrede dejlige danske coronas for et kilo vacumpakket røget ål ?