Link love og link juice – links har mange navne!
Jeg har tit og ofte moret mig over denne artikel, fra Vertikal.dk, hvor de skriver om de mange betegnelser for links som advokater bruger. 13, for at være mere præcis. For de fleste almindelige mennesker er der, som jeg tidligere har slået fast, kun to slags links: Gode links og dårlige links! Men advokaterne er så kommet frem til at der faktisk findes 13! Og så kom jeg til at tænke på os selv – SEO’erne. Vi har faktisk også mange navne for links og betegnelser for link-relaterede ting.
Først og fremmest er der jo “link love“, som er det man får, når andre linker til en. Om det så er det der fører til “link juice” ved jeg ikke, men i hvert fald kan man beskytte sig med et “link kondom“. Man kan også blive udsat for en “link bomb” (eller linkbombe) og så er det ikke ligefrem “link juice” der kommer ud af det – nærmere en gang sur vin.
Og så er der dem der bygger links, såkaldt “linkbuilding” – det er dem vi kalder “link builders“. Tænk at det skulle blive et fag i sig selv. Ikke desto mindre er netop “linkbuilding” blevet et meget vigtig fag og fagområde.
Vi skal heller ikke glemme de mange forskellige links der findes – som vi opfatter det: “Permanente links“, “kataloglinks“, “købte links“, “virale links” for slet ikke at tale om “bad links” – links fra sites man absolut ikke har lyst til at blive associeret med. Eller “døde links” – de er ikke gode. Det samme gælder “NOFOLLOW links“, “JavaScript links” og “skjulte links“.
Ja, der er mange links. Mange flere end advokaterne tror. Men de er jo heller ikke så kreative. Måske skulle jeg lave en hel ordbog kun med link-ord 🙂
Skriv kommentar