Linkbuilding stopper med at virke i søgemaskinerne!
For få uger siden proklamerede den Russiske søgemaskine Yandex, at de vil droppe links som ranking faktor – i første omgang for alle kommercielle søgninger i Moskva-området. Så ikke hele Yandex og ikke alle typer af søgninger, men de mest kommercielle i hovedstadsområdet.
Min første reaktion var, at hvis jeg havde en Russisk søgemaskine, så ville jeg også sige, at links ikke længere ville have nogen værdi … 🙂
Men kan det virkelig være rigtigt, at Yandex dropper links og vil det sprede sig til andre søgemaskiner? Er det snart helt slut med linkbuilding?
Det vil jeg se lidt nærmere på i dette indlæg …
Søgemaskiner har før droppet faktorer, men …
Hvis søgemaskinerne skulle vælge helt at droppe links som en ranking faktor en dag, så vil det ikke være første gang, at de gør det. For mange år siden var META-keywords f.eks. en vigtig faktor i mange af datidens største søgemaskiner. Men det har alle droppet for mange år siden. Det viste sig at være et alt for dårligt og upræcist signal.
Men hvor META-keywords blot var en ganske lille faktor – et svagt del-element i de mange tekst-faktorer, er links omvendt en af de vigtigste grundsten i den måde søgemaskiner i dag crawler nettet på og vægter de dokumenter de finder. At droppe links fuldstændigt i dag ville give søgemaskinerne et alt fgor svagt signal at arbejde med. Links udgør en alt for vigtig faktor til, at de helt kan ognoreres.
Links blev en valuta
I takt med at søgemaskinerne igennem de sidste mange år har lagt mere og mere vægt på links har de skabt en valuta. Links har en værdi, og mange links kan føre til meget store økonomiske gevinster. I en markedsøkonomisk verden er det umuligt, at forhindre at en sådan valuta forsøges udnyttet.
Hvis det koster mindre, at skaffe de nødvendige links end man kan tjene på det er det en sund valuta. Og det er det for mange.
Det har naturligvis betydet, at links fra at være den her næsten jomfruelige kilde til naturlige signaler er blevet en kilde der er stærkt forurenet af signaler, der bør ses bort fra. Støj. Linkspam, hvis du spørger søgemaskinerne.
Men det betyder ikke at søgemaskinerne ser bort fra alle links i dag. De filtrere blot mange flere links fra end de nogensinde før har gjort. Og med rette. For mange af de links de sorterer fra, er bestemt ikke særligt relevante eller naturlige signaler at medtage. Så helt fornuftigt og logisk at de ser bort fra disse links.
Det er uden tvivl blevet sværere for søgemaskinerne at få filtreret alle de dårlige signaler – dårlige unaturlige links, fra. Men de er blevet bedre til det. Lidt. Og i takt med det, er det så blevet mere omkostningstungt, at få de samme links som før, på en måde der virker og holder lidt længere.
Men søgemaskinerne bruger stadig links. Links er stadig en valuta. Og for rigtig mange kan det stadig betale sig, at investere i links.
Hvad med sociale signaler og brugeradfærds data?
Som du sikkert ved er søgemaskinerne i stigende grad begyndt, at bruge sociale signaler og brugeradfærds data i deres vurdering af websites og websider. Det er nogle virkelig gode signaler, som jeg er sikker på, at søgemaskinerne i de kommende år vil blive meget bedre til at forstå, fortolke og anvende.
Men disse data er ikke nok til helt at erstatte links. Selv hvis søgemaskinerne blev rigtig gode til at forstå sociale signaler og brugeradfærds data vil jeg mene, at de stadig vil kunne få bedre resultater ved også at inddrage links.
Yandex har i forbindelse med deres annoncering af at de vil droppe links sagt, at de så vil vægte netop brugeradfærds data højere. Det er også et rigtig godt signal, synes jeg. Men der er bare nogle ting omkring de nye signaler, som mange tilsyneladende glemmer …
Alt kan manipuleres. Punktum!
Alle mennesker og alle maskiner kan manipuleres i en eller anden grad. Sådan er det bare. I mild grad tror jeg de fleste kan acceptere en smule manipulation. Vi kalder det bare som regel noget andet. Inspiration. Positiv påvirkning, salg, markedsføring, PR… You name it. Men grundlæggende set handler meget af det om en eller anden grad af manipulation af mennesker eller maskiner. Mange gange begge dele.
Igennem de sidste 12-13 år er der udviklet et utal af strategier, metoder og tekniske løsninger til manipulation af et websites linkprofil – som opfattet af søgemaskinerne. Vi kalder det samlet set “linkbuilding”. Nogle virksomheder bruger mange forskellige linkbuilding-metoder. Det er godt. Andre laver mere ensidig linkbuilding. Det er risikabelt. Men valget er dit. Der eksisterer meget håndgribelige strategier og metoder – og endda de tools du skal bruge, hvis det er ønsket. Linkbuilding markedet ligger klar for dine fødder.
Helt anderledes forholder det sig når det handler om sociale signaler, og i endnu mindre grad brugeradfærds data.
Der findes ikke i dag nær så mange håndgribelige strategier og konkrete tools til optimering af din sociale synlighed – også i forhold til de faktorer søgemaskinerne vægter. Der findes naturligvis noget, men bare ikke nær så meget som i forhold til links. Og det er heller ikke så underligt, for markedet for optimering af sociale signaler er meget nyere. Det er opstået i kølevandet på det faktum, at søgemaskinerne ser mere og mere på netop sociale signaler.
Og der findes endnu færre strategier og tools som er lige til at bruge til manipulation med brugeradfærds data.
Men det betyder ikke at det ikke kan lade sig gøre! Både sociale signaler og brugeradfærds data kan manipuleres. Og ud fra en teknisk vinkel behøver det ikke være mere kompliceret at manipulere dem i forhold til links. Der er som sagt bare ikke nær så mange der har gennemprøvede strategier, og tools der virker, til den slags – endnu.
Færre links vil betyde noget
Der er ingen tvivl om, at færre og færre af de mange links der eksisterer på Nettet vil have en betydning for hvordan søgemaskinerne opfatter dit site. Mere og mere vil blive filtreret fra.
Jeg kunne sagtens forestille mig, at søgemaskinerne en dag begyndte at se helt omvendt på links – i stedet for at medtage dem alle og så filtrere en masse fra, at være langt mere selektiv i hvilke de overhovedet ser på til at begynde med.
Jeg er også overbevist om, at sociale signaler og brugeradfærds data vil fortsætte med at få en større og større indflydelse på den samlede ranking-mekanisme i søgemaskinerne.
Men jeg er også helt sikker på, at der vil gå mange, mange år før søgemaskinerne helt holder op med at vægte links – om nogensinde. Så indtil videre kan vi godt fortsætte med linkbuilding. Linbuilding er ikke død. Det er bare blevet en lille smule mere besværligt, at skaffe de links som faktisk har en effekt og det er dermed lettere at spille tiden på links, som enten slet ikke virker eller kun virker kortsigtet.
Hør mere om links på Strikepoint
Vi havde emnet oppe at vende i mit radioprogram Strikepoint på WebmasterRadio i går. Du kan høre hele udsendelsen her.
Nikolaj Mogensen skriver
Man kan vel også sige, at det er mange de samme mekanismer, er arbejdes ud fra, hvis man udfører whitehat SEO og hvis man udførere Social Media Marketing. Forenklte: Lav noget godt delbart indhold og kontakt mennesker…
Tror du det er fordi, at Yandex ikke er i stand til at lave en lige så sofistikeret algoritme som Google, at de vælger denne løsning til spam?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Yandex er skam mere avanceret teknologisk end de fleste på vores breddegrader går og tror 🙂
Hvis du kender lidt til det Russiske marked vil du vide at de mere end noget andet er oversvømmet af et altdominerende lag af crap links. Så de har et særligt stort problem der.
Men som sagt er jeg slet ikke så sikker på, at Yandex rent faktisk dropper links i den grad de har meldt ud. Jeg mistænker at en del af det er et forsøg på at dæmpe linkbuildernes iver.
Tobias Ehlig skriver
Interessant emne. Men hvis Google dropper links som ranking-faktor, så bliver resultaterne da først for alvor skæve. Links er trods alt fortsat et signal om, hvor populært et site er – i hvert fald hvad angår ikke-kommercielle sites.
Søren skriver
De store (og mindre) søgemaskiner i dag har mange mange signaler (for at blive i Mikkel’s terminologi), og de får hele tiden feed-back fra brugerne.
Hvert signal har en vægtning ifht. søgemaskinens rankerings-model (noget simplificeret). Hvis Yandex kan se at links (åbentbart mest links i Moskva regionen) begynder at have en negativ effekt på rankeringen, så er det ikke bare godt, men nødvendigt at tage “html”-links ud af modellen.
Sociale links er meget mere pålidelige end links der er lavet af indholds-udbyderne, ligesom lokations-baserede, entitets-baserede, sentiment baserede osv. links er noget der bliver brugt i stor stil i dag (sidder pt. og undersøger alders-baserede links hvor ideen er at vægte “links” baserede på modtagerens alder, f.eks. sociale links til andre i samme aldersgruppe).
Mvh,
Søren
Mikkel deMib Svendsen skriver
> Sociale links er meget mere pålidelige end links der er lavet af indholds-udbyderne
Ikke nødvendigvis. Lige nu er der nok færre som manipulerer voldsomt med dem, men jeg kan garantere dig for, at sociale links vil blive mindst ligeså “korrumperet” som alle andre links, hvis værdien af dem fortsætter med at stige. Som antydet i mit indlæg er det i princippet kke sværere, at manipulere sociale medier end søgemaskiner 🙂
> entiment baserede osv. links er noget der bliver brugt i stor stil i dag
Nej, det bruges ikke af de store søgemaskiner, og kommer nok heller ikke til det de første mange år. Det er der en række meget gode grunde til, sm bliver lidt for langt at g i detaljer med her. Men faktum er, at de store søgemaskiner ikke bruger sentiment analyser af links.
Søren skriver
Hej igen Mikkel, godt nytår der! 🙂
> Ikke nødvendigvis. Lige nu er der nok færre som manipulerer voldsomt med dem
Det er naturligvis altid muligt at manipulere (voldsomt) på et eller andet niveau, men, vil stadig mene at der med de sociale medier er en 3. part som “regulerende” faktor (den sociale tjeneste), hvilket man ikke ser med links styret kun af indholds-leverandøren. Om de sociale tjenester kan følge med er så spørgsmålet.
> Nej, det bruges ikke af de store søgemaskiner, og kommer nok heller ikke til det de første mange år.
Vi snakker muligvis forbi hinanden — men, søger jeg på f.eks, restauranter i mit område, så er jeg ret sikker på at sentiment (i form af reviews) er et signal i rankeringen på næsten hvilken som helst søgemaskine jeg bruger — ellers er højt-placerede restauranter også tilfældigvis gode her i området 🙂
Mvh, Søren
Mark skriver
Jeg har endnu ikke set en officiel kilde eller tekst der angiver at links fra de sociale medier betyder særlig meget for rangering, hvis overhovedet noget endnu.
Der er mange som har spået om effekten af disse links, og det er snart mange år siden der først gik rygter om indflydelse, men jeg har endnu at se beviser på dette.
Når yandex nu eksperimenter helt uden links, ja så kan det være SMO aldrig rigtigt bliver aktuel for linkbuilding årsager anyways.
Bliver interessant at følge udviklingen, der er sket meget de seneste par år på disse kanter og der går nok ikke lang tid før linkbuilding kun er en meget lille taktik fremfor den store overordnede strategi linkbuilding engang var.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Hvis du venter på, at der kommer officielle kilder på det som virker indenfor markedsføring, herunder også – måske i særlig grad, SEO, ja så kommer du til at vente MEGET længe og i sidste ende vil du ganske enkelt aldrig blive i stand til at gøre det som faktisk virker.
Markedsføring er et kreativt fag, der først og frmmest byger på erfaring. Kan du ikke acceptere det, så skal du nogle kaste dig over et andet fag 🙂
Mark skriver
Vi er skam ikke uenige, jeg syntes det er en positiv ting at vi går væk fra diverse spam og i stedet fokuserer på at bygge relationer og omdømme fremfor links fra forums og snuskede blogs.
Og at fordelene er mange ved at køre en solid kampagne på diverse sociale sites, udover lige netop SEO er vi heller ikke uenige i, men nu var det specifikt SEO ifb. linkbuilding jeg tænkte på, ville blot frem til at det ikke var på de sociale medier man burde sætte mere ind på at bygge links i disse dage 🙂
Mikkel deMib Svendsen skriver
Der er masser af cases, der tydeligt viser, at social synlighed og links derfra giver bedre rankings og trafik fra søgemaskinerne. Vores egne tests viser det også meget tydeligt.
Så hvis du endnu ikke er overbevist, så lav dine egne tests.
Niklas Bojsen skriver
Jeg tror næppe, at Google ville droppe kvalitetslinks som en faktor. Det kunne jeg simpelthen ikke forestille mig. Det ville jo nok ramme mange affiliate sites som eksempelvis denne side smslånlet.dk, og sider der ligner den i samme genre, blot inden for andre produkter. Jeg kunne næppe forestille mig det! Dog tror jeg til gengæld, at der vil ske en ændring i forhold til hvad der vægtes i tekster!