Viral link-kampagne og link-bait der kunne have virket
Jeg fald lige over Politikens “Meningsmåleren” i dag. Dette er på mange måder et rigtig godt eksempel på en viral applikation, der kunne have skaffet masser af besøg og en masse gode links til Politiken. Og så alligevel ikke. For Politiken har lavet en række alvorlige fejl, ved dette værktøj, som gør, at den søgemaskinemæssige værdi det kunne have givet dem, går helt tabt. Og det er dumt. Rigtig dumt.
For havde de grebet det rigtigt an, kunne resultatet af en sådan applikation meget let have været at Politiken fra nu af og mange år frem helt kunne dominere søgemaskinerne på en meget stor del af de centrale søgninger der har med “meningsmålinger” at gøre, og de kunne have nydt godt af den generelle linkværdi, der ville gavne hele sitet.
Se blot hvor godt det er gået Marketleap i USA, som jeg tidligere arbejdede for. Vi lavede det første rigtig gode tool til linkpopularitets-tjek (og site saturation iøvrigt). Folk var vilde med det, linkede helt af sig selv til siden i hobetal, og det betyder at siden stadig den dag i dag, mange år efter, ligger top 1-3 i bl.a. Google på f.eks. “link popularity” – en søgning med over 30 millioner konkurrerende sider.
Men som sagt har Politiken grebet det helt an i forhold til søgemaskinerne med denne, ellers rigtige gode, lille applikation. Lad mig lige ridse op, hvad jeg mener de har gjort forkert:
- Keyword fokus
De har tilsyneladende ikke taget ordentligt stilling til hvilket keyword, eller keywords, de har ville ramme – hvilke søgninger de har håbet folk ville finde siden på. Ellers også har de vurderet forkert, efter min mening. “Meningsmåpleren” er i hvert fald ikke det ord jeg havde valgt – eller den form af ordet. - Støj
Applikationen bliver fuldkommen overdøvet af støjen fra de mange, store og yderst anmasende reklamer for et par af de partier der stiller op nu til folketingsvalget. Udover at det gør, at man drligt nok kan se applikationen når man kommer ind på siden, gør det generelt at den virker mindre troværdig. Har de to annoncerende partier monm noget at gøre med den – de går i hvert fald begge frem i dette tool … hmmm, man kan ikke lade være med at tænke den slags når man ser siden, og det skader troværdigheden og dermed den virale effekt. - Kompliceret URL
En viral applikation som dennbe SKAL have en enkel og kort URL, som alle kan kommunikere uden problemer. URL’en er i dag: http://politiken.dk/politik/article380531.ece – den burde i stedet have været noget i stil med politiken.dk/meningsmaaling/ - Man kan ikke deep-linke
Man kan naturligvis godt linke til selve siden, men ikke til de resultater man klikker sig frem til. Det er virkelig skadeligt for den virale effekt på en applikation af denne type. Resultaterne af det man laver skal meget gerne kunne bruges af andre – deles og spredes. Og det må gerne være meget let. Jo færre gridninger jo bedre spredning. - Vis på min side
Det er virkelig dumt at det med netop denne type applikation ikke har lavet en eller anden “widget” hvormed man kunne få vist en bestemt filtrering af meningsmåleren på sit eget site. Lidt på samme måde som man f.eks. kan få vist Alexa data, eller data fra mange andre sites – dynamisk. I det script der laver denne widget, sørger man (Politiken i dette tilfælde) så naturligvis for, at der indbygges et link tilbage til ens website i det format og med den linktekst (roterende) man ønsker. Det kan være yderst effektivt!
Havde disse ting været lavet bedre (og sikkert også lidt flere småting), så ville denne applikation have givet Politiken en langt større værdi end jeg tror den gør nu – og det havde ikke kostet mange ekstra kroner.
Nu har aviserne jo aldrig være så voldsomt optaget af hvordan anden end de selv fungerede på Nettet og har bekæmpet det meste integration, men jeg synes da alligevel det er dumt. De laver noget som har et kæmpe potentialet, bruger 99% af budgettet og kommer så alligevel ikke rigtig i mål. Rent fagligt kan den slags godt ærgre mig lidt.
Jeg håber så bare, at andre kan lære af dette, og sørge for at SEO aspekterne af virale kampagner er mere på plads, når de sætter sådan nogle ting i gang. Det er dumt at lade være, for det koster så lidt ekstra at gøre det rigtigt, og værdien kan vise sig at være meget større og længerevarende hvis det gribes optimalt an.�
Rosenstand skriver
Hvor er det fedt! Der er jo arbejde til os mange år frem, så længe selv store sites som Politiken skyder tre huller i hver fod for hver gang, de prøver at være med fremme 🙂
Lars Bachmann skriver
ja, man kan sommetider undres over hvordan de “store” mediehuse lader god linkbait gå til spille.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeg undres snart ikke mere. Hvem kan nævne blot 5 effektive online strategier som de store dagblade har benyttet sig af ? 🙂
Claus skriver
Ja vi har snakket om det før og de bliver ved med at overse potentialet. Det er gentagelse på gentagelse at de ikke tager søgemaskinerne med i deres markedsføring.
Men igen, kan kun glæde mig i mit virke. Betyder jeg har en chance for at få mine ting frem
Morten skriver
Jeg tror simpelthen ikke, de ved bedre. Alle er vel interesseret i den trafik/opmærksomhed det ville kunne gi’. Om ikke andet så for de reklame-kroner, der er i det.
Men lige mht Politiken så er det ofte som om, der ikke kører en rød tråd gennem deres IT-strategi. De kan sagtens have en artikel, hvor de lovpriser Firefox, og samtidig crasher deres egen side i Firefox – og vigtige funktioner virker ikke (f.eks. at sætte sit abonnement i bero).
Mikkel deMib Svendsen skriver
> Alle er vel interesseret i den trafik/opmærksomhed det ville kunne gi’
Nej, ikke alle!. Jeg overværede engang chefen for BT vidne i sagen mod Newsbooster, hvor han forklarede at de TABTE penge på deres website, så når man linkede til dem, og jagede folk over på deres website, så svarede det faktisk til at stjæle – for det kostede dem penge! Hvilken logik …!
Morten skriver
Nåe ja – den sag husker jeg godt. Men er vi ikke enige om, at her er vi ude i et eksempel på at mod dumhed kæmper selv guderne forgæves?
-Alle andre avis-chefer vil prise sig lykkelig over trafik.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeg er for lang tiden siden hold op med at tage noget for givet når det handler om avisernes strategier på Nettet 🙂
Mathias skriver
Tak for en god artikel 🙂
Knut skriver
Ved siden af “Meningsmåleren” så er der også “Hvilket parti er du mest enig med?” som jeg flere gange har hørt omtalt og som folk er vilde med at bruge. Link: http://politiken.dk/politik/article369438.ece
Carsten skriver
Prøv politiken.dk/meningsmaaleren.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Det er jo lige meget at en adresse findes – hvis ingen kender den 🙂