Krisetid er iværksætter-tid
Når der er krise, som nu, er det ikke skidt for alle. Faktisk kan det ligefrem være en fordel for nogle. I særlig grad dygtige og kreative iværksættere. krisetid kan blive til succes-tid for de rette iværksættere.
Verden går ikke i stå fordi der er krise. Folk skal stadig spise, bo, have tøj på, køre på arbejde osv. Og alle firmaer går jo ikke konkurs. Flertallet overlever. Og de mange firmaer der er tilbage skal stadig bruge produkter og ydelser, for at producere, sælge og levere det produkt de nu engang laver.
Der er to grupper virksomheder, der lider alvorligt i en krisetid:
- Virksomheder med dyre luksusprodukter – f.eks. store biler, dyre TV osv. Det går virkelig ad helvedes til for f.eks. B&O og de Amerikanske bilproducenter, der mest producerer store tunge og benzinslugende biler.
- Store tunge virksomheder der har svært ved at omstille sig – her bliver f.eks. bilproducenter ramt dobbelt, for når efterspørgslen pludselig falder med de 50-90% der har været rapporteret om fra f.eks. Ford, GM og Mercedes så kan de ganske enkelt ikke nå at tilpasse produktionsniveauet. Det betyder så, at de begynder at tabe penge. Mange penge! GM har f.eks. tabt 14,5 milliarder kroner bare i løbet af de sidste 3 måneder! Det er satme mange penge – selv for en stor virksomhed.
Som mindre virksomhed og iværksætter har man således mindst en stor fordel: Det er meget lettere at lægge produktionen om og ændre i strategierne i en lille virksomhed, frem for en kæmpe koncern med 10-tusindvis af ansatte. Dette kan så meget let føre til den anden store fordel: At man hurtigt kan skifte fra fokus på dyre løsninger til fokus på billigere løsninger. Eller man kan simpelt hen starte der, hvis man i dag er ny iværksætter.
Det sidste er det jeg i udpræget grad har gjort med SEO Supporten. Specielt i forhold til det Amerikanske marked, hvor vi lancerer sidst på året (under et nyt navn …). I USA har det været mere udbredt end i Danmark, at virksomheder har betalt 2, 3, 5 eller 10.000 dollars om måneden for at få den viden, hjælp og rapportering man har brug for for at kunne lave ordentlig markedsføring i søgemaskinerne. Så kommer vi så og tilbyder noget der meget ligner det samme for blot $1.000 om året!
Når der er krise prøver virksomheder at spare der hvor de kan. Mange gør i hvert fald. Og derfor er det et perfekt tidspunkt, at lancere et kommodificeret produkt på et traditionelt konsulentmarked – til en brøkdel af prisen. Faktisk vil jeg påstå, at krisen er en kæmpe fordel for os. Jeg vidste naturligvis ikke, at denne krise ville komme, da vi planlagde lanceringen af SEO Supporten i USA tidligere på året. Men jeg er bestemt ikke ked af den er kommet! Jeg er overbevist om, at det vil øge forretningspotentialet for vores virksomhed væsentligt.
Der findes masser af andre tilsvarende muligheder for iværksættere i en krisetid. Det gælder blot om, at have øje for, hvad det er folk bruger penge på i en krisetid – og hvad de holder op med at bruge penge på. Pengene forsvinder ikke – de bevæger sig bare andre steder hen.
Mængden af penge i verden er konstant. På samme måde, som vi jo har lært, at mængden af energi i unerverset er det. Der kommer hverken flere eller færre penge – de flytter bare plads og skifter form. OK, jeg ved godt den teori ikke støttes af alle, men jeg synes det hænger meget godt sammen. De penge som fosser ud af General Motors, Ford og B&O er jop ikke væk. De er bare gået til billigere biler, måske lidt flere busbilletter, eller en cykel, eller noget helt andet.
Google ruster sig til krisen. De ved godt, at de sikkert kommer til at tabe seriøs omsætning via AdWords på denne krise. Og hvis AdWords omsætningen falder, så vil flere AdSense publishers også springe fra, da programmet bliver mindre profitabelt. Det mærker mange allerede nu! Men betyder det at hele branchen for markedsføring i søgemaskiner lider? nej. Bestemt nej!
Min medvært på radioprogrammet David Naylor fortalte i et af vores nylige shows, at en af hans kunder havde ringet. De brugte X pund om måneden hos ham på organisk optimering og ca. 6 gange så meget på AdWords. Ikke så usædvanlig en fordeling. Kunden siger så, at de bliver nødt til at skære i det samlede budget. David bliver naturligvis nervøs for, at hans budget med kunden nu reduceres. Men det viser sig slet ikke at ende sådan. Kunden vælger nemlig, helt at droppe AdWords og så fordoble det organiske budget hos David!
Jeg er ret sikker på, at dem der kan levere ordentlige organiske ydelser i markedet for markedsføring i søgemaskiner og dem der kan levere ydelser til en væsentligt lavere pris end hidtil, de kan få rigtig gyldne tider i de komende par år!
Og det er så bare min egen branche – som jeg naturligvis kender bedst. Men de samme grundlæggende forhold gælder garanteret også i din branche. Der vil sikkert kommer forandringer i købsmønstrene – hvis det ikke allerede er sket. Men pengene forsvinder ikke. Du skal “bare” finde ud af hvor pengene smutter hen, og så stå parart lige der. Enkelt, ik?
Nej, ok, jeg ved godt det naturligvis ikke er enkelt for alle, men tro mig – det er meget lettere for “os” små erhvervsdrivende og iværksættere at vende skuden – hvis vi gider. Det er vores store fordel i forhold til mastodonterne i vores brancher. Udnyt den! Udnyt krisen. Find din nye niche og tjen på at pengene skifter retning.
Henrik Stenmann skriver
Hej Mikkel,
Jeg er helt enig i dine betragtninger. Men jeg tror dog, at inden virksomhederne skærer i AdWords så vil print, tv mv. lide endnu mere. Desuden så handler AdWords i korte træk hvad koster det og hvad får jeg ud af det. Så længe det er i plus, så bør man anvende AdWords. Det er klart, at lande som England, US etc. at AdWords priserne og konkurrencen stiller væsentlig større krav, hvor det hurtigt kan blive en dyr fornøjelse.
Dog lader det til, at AdWords i store træk har ca. en ½ til 1 pct. point højere konvertering end forhold til SEO.
Generelt bliver det spændende at se, hvad krisen bringer med positivt såvel mindre positivt.
I øvrigt god ide med SEO supporten:-)
Mikkel deMib Svendsen skriver
> Dog lader det til, at AdWords i store træk har ca. en ½ til 1 pct. point højere konvertering end forhold til SEO.
Det har jeg bestemt ikke set noget bredere belæg for, og det stemmer bestemt heller ikke overens med vores erfaringer. Det må enten være noget en AdWords sælger har bildt dig ind, eller noget du har oplevet i forbindelse med for dårlige SEO strategier og/eller implementering 🙂
De beslutninger virksomheder tager lige nu – midt i en krise, er ikke altid helt rationelle. De er styrret af frygt og skærer ned, også hvor der ikke burde skæres ned. Det kan vi se hver dag i aviserne. Og oplevelsen i markedet for tiden er, at mange trækker sig ud af AdWords annonceringen – eller skruer kraftigt ned, og at mange så til gengæld bruger lidt mere på SEO. Samlet set mindre.
Jeg synes ikke nødvendigvis virksomheder over en bred kam bør slukke helt for deres AdWords, men det er bestemt en god ide, at se lidt kritisk på den fordeling af resurserne man har i dag. Og hvis der skal en lille krise til, for at “tvinge” flere virksomheder til at arbejde lidt mere organisk med nettet, så er det såmænd meget godt, synes jeg 🙂
Peter Lundsby skriver
Ud fra http://furrier.org/2008/10/16/google-3rd-quarter-finanical-results/ ser det jo ikke ud til at AdWords er faldende, men væksten er ikke den samme som sidste år. Det ville også undre, da det er relativt nemt at måle ROI på de enkelte AdWords. Mens værdien af SEO, primært kan måles på lidt længere sigt.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Som børsnoteret virksomhed, er Google afhængig af en evig hidsig vækst. Sådan er det at være på børsen. Og leveres ikke fortsat vækst, så koster det dyrt på børsen. Det kan man så godt synes er lidt latterligt – men sådan er det.
Der er ingen der måler omsætningen i det organiske marked. Det er også svært. Det er en mangel som jeg gennem tiden har snakket med mange analysefolk om – fra nogle af de store analyse-leverandører, men de ved ikke hvordan de skulle måle det. Så når AdWods stagnerer – eller falder, i omsætning, så er der ikke objektiv måde at måle på, hvor pengene så gå hen. Men os der leverer organiske ydelser kan godt mærke hvor budgetterne flyder hen 🙂
Og så skal du være opmærksom på at 3. kvartal kun dækker den første lille del af krisen – resten slår for alvor igennem i næste kvartal. Og så er en 3% stigning over et kvartal altså skræmmende lavt for Google.
DNS skriver
Ja vores butikker mærker ikke krisen… Og så har vi jo snart jul
Henrik Stenmann skriver
Konvertering på AdWords kommer jo an på hvordan man sætter det op, bruger man stopord, landing page, call to action, broad, exact, – keywords som køb vare eller kun vare – osv.
Generelt oplever vi en højere konvertering på AdWords men tilgengæld en mindre volume.
Jeg tror det er meget individuelt.
Der er så mange faktorer som spiller ind.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Det kan godt være det er din oplevelse – jeg benægter ikke dine egne tal, men jeg er dog helt sikkrer på, at den nok har mest at gøre med mangler i jeres SEO strategi eller implementering – frem for at AdWords generelt skulle give bedre konverteringer. Det er i hvert fald ikke det jeg har oplevet i de mange forskellige markeder jeg arbejder med – og det er heller ikke det jeg får rapporteret fra kollegaer i branchen.
Henrik Stenmann skriver
Ja, igen det er individuelt… også i forhold til hvilke SEO strategi man vælger mv.
Jeg bygger mine tal på utallige Omniture, Webtrends og GA konti. Der kan vi konstatere, at der hvor Google AdWords er sat op på den “rigtige” måde, er der en højere konvertering.
Det vigtige i denne sammenhæng er ikke AdWords vs. SEO det interessante er virksomhedernes holdningsskift til online markedsføring især SEM 🙂 med den såkaldte “lille krise” 😉