Krisen hos flyselskaber skyldes elendig service
Jeg ved godt, at jeg efterhånden har skrevet om flyselskaberne, lufthavnene og hele transportdelen af rejsebranchen mange gange før. Og ja, jeg er i sandhed ikke imponeret over deres evner til at betjene kunderne på en ordentlig måde.
Hvis en gennemsnitlig Super Brugsen, eller online butik, gjorde det ligeså besværligt at handle hos dem, som flyseksbaerne gør, ville de lukke lige på stedet!
I dag skulle jeg så have booket min flybillet til San Francisco i august, hvor jeg skal over og tale på SES konferencen i San Jose og holde nogle forretningsmøder. Jeg har efterhånden optjent så mange frequent flier miles med KLM at jeg besluttet at fyre nogle af dem af på en business class billet frem og tilbage. Den slags burde man kunne klare via deres website – det skriver de også man kan … men ak, så let skulle det ikke vise sig at være. Naturligvis ikke – det er jo flyselskaber vi taler om …
Jeg kunne godt finde biletterne og konstatere, at jeg havde miles nok til dem, men når jeg så trykkede på “accepter” kom der en fejlbesked, som jeg tror de har ladet sig inspirere af hos Microsoft. Jeps, rigtig gættet – en af dem der der er komplet ubrugelige, og i virkeligheden bare siger til folk: “Vi har ikke styr på vores lort – fuck af, narrøv!”. Sådan opleves det i hvert fald som kunde. Tænk lige over det, kære flyselskaber. Hvordan mon folk nede i Brugsen ville reagere hvis de blev behandlet sådan?
Nå, men så er der jo heldigvis telefonen. Med KLM skal man så ganske vist betale et strafgebyr på 25 øre i munuttet for at tale med dem. Gud ved om den gik nede i Brugsen …? Nå, men jeg overlever nok de par 25 øre og jeg skulle jo bruge den billet. Så jeg ringede op, og efter at have brugt nogle minutter på at klikke mig rundt i deres telefon-menu helvede lykkedes det, at få fat i en flink mand – der så desværre var langt bedre til fransk end engelsk. Og når nu det eneste jeg kan sige på fransk er “fuck you”, så bliver det jo lidt besværligt …
Efter 10-15 minutter lykkedes det dog. Det skal han have tak for. Manden var skam flink nok – der var bare lige nogle sproglige udfordringer. Fransk er nu engang ikke et verdenssprog. Jeg ville ønske franskmænd også kunne indse dette 🙂
Bekræftelsen på biletten kom også. På Fransk! Og på websitet, hvor man kan booke sit sæde i flyet, kunne jeg kun få lov til at gøre det via deres franske version af funktionen. På den engelske stod der, at man ikke kunne redigere fra denne side, når man kommer fra det land jeg kommer fra (uden iøvrigt at specificere, hvor de så tror jeg kommer fra). Hvad tror du kunderne nede i Brugsen ville sige, hvis der konsekvent kun blev svaret tilbage på Fransk? 🙂
Jeg fik mine billetter – som altid. Men hvorfor skal det tage 2 timer at købe en flybillet? Og hvorfor skal man nærmest kæmpe for det? Og hvorfor skal man betjenes på et perifært fremmedsprog, fremfor dansk eller i det mindste et brugbart engelsk? Jeg undres …
Hans Tosti skriver
Ej come on, Mikkel. “Sommervarmen” må have gjort noget ved dig, for selv Se&Hør kunne snedkerere en mere retvisende og korrekt overskrift.
Du påstår at den dårlige service er årsagen. Måske… For det er jo dårlig service folk opsøger, når de tager de billige selskaber i stedet for de gamle, store.
Derudover tror jeg nok at oliepriserne og den stærke priskonkurrence er de væsentligste parametre. 🙂
Mikkel deMib Svendsen skriver
Servicen var da ligeså dårlig, da oliepriserne var det halve. Iøvrigt er det da helt ulogisk, at man midt i en krisetid, hvor kunderne flygter, kører med en så dårlig service
Leif skriver
Dårlige service er desværre blevet alt for almindeligt (ved godt, at jeg lyder totalt gammel nu):
Se blot alle disse eksempler:
http://da.wordpress.com/tag/darlig-service/
Kasper skriver
Helt enig – der er absolut ingen grund til at have ondt af flyselskaberne; de ligger fuldstændigt som de selv har redt. Den gængse standard er rystende ringe, og man savner næsten dengang hvor der stadig var en smule “mystik” og eksklusivitet over det at flyve. Nu er det blot som en opgraderet langtursbus… Vinderen er det selskab der tænker nyskabende, og sætter kunden i centrum. Virgin Atlantic er et godt bud – Go Branson! 🙂
Rosenstand skriver
Når der er krise (brændstof etc.) er der kun få parametre tilbage for et flyselskab at spille på. Det største og første er serviceniveauet, og det er desværre kun få af selskaberne, der har format til at “turde” opskalere netop serviceniveauet i krisetider.
Så jo – mange af dem ligger, som de har redt.
Mikkel deMib Svendsen skriver
> desværre kun få af selskaberne, der har format til at “turde” opskalere netop serviceniveauet i krisetider
De kunne jo til at starte med levere den vare man betaler for 🙂
At flyselskaberne har ret til at overbooke fly er en af de mere groteske detaljer. Jeg har ikke behov for at der opgraderes på servicen, men jeg vil meget gerne have at det jeg betaler for er det jeg får. Det er det desværre ikke altid i dag, og når det ike er, så er der tilsyneladende ikke meget at gøre ved det – med mindre man gider, at hyre advokater og bruge flere år på at forfølge sagerne. Og det gider jeg altså ikke.