Kloge kunder og dumme kunder – hvem satser din SEO-leverandør på?
Kloge kunder stiller store krav, de kender markedet og de forstår at evaluere kvaliteten af det arbejde de får leveret. Dumme kunder handler i blinde, kender ikke rigtig markedet og kan ikke gennemskue om det der leveres er godt eller skidt.
Spørgsmålet er ikke så meget hvilken gruppe du selv tilhører, men i hvilken grad din leverandør har optimeret sine produkter, salg og virksomhed efter de dumme eller de kloge kunder. Hvordan opfatter de dig og hvad tror de, at de kan slippe af sted med?
Det store spørgsmål er så, hvordan man finder ud af om ens SEO-leverandør – eller en hvilken som helst leverandør, for den sags skyld, falder i den ene eller den anden kategori.
Det er faktisk ikke så svært. Tag først et kig på de produkter og services de tilbyder. Er det ”black box” løsninger – løsninger, hvor du næsten ingen præcise detaljer får om de ting der leveres og hvordan, er det et godt tegn på at de satser på de dumme kunder. Et andet godt tegn er prissætningen. Er der gennemsigtighed i priserne er det et tegn på en leverandør, der satser på de kloge kunder. Er priserne ugennemsigtige er det et tydeligt tegn på det modsatte.
Og hvad er så problemet med de SEO-leverandører der satser på de dumme kunder?
I teorien burde der ikke være noget problem i det. Dumme kunder har absolut også ret til at købe SEO-ydelser og alle mulige andre produkter og services de ikke ved så meget om. Og en virksomhed behøver i princippet ikke, at have fordækte hensigter med at satse på de dumme kunder.
I praksis viser det sig dog som regel, at de virksomheder der mest satser på de dumme kunder har meget svært ved at holde sig på måtten. Når kunderne ikke ved hvad de laver og når der ikke er gennemsigtighed i priserne, så bliver det for fristende at presse citronen mere og mere. Der skrues ned for kvaliteten og op på fortjenesten på videresalg af ydelser – f.eks. AdWords annoncer.
Jeg har altid satset mest på de kloge kunder. I første omgang var det mest af personlige grunde – fordi jeg synes det er fagligt mest spændende og udfordrende at arbejde med dem, men i de senere år er det også af fagpolitiske grunde.
Ved at satse så meget på de kloge kunder er det blevet en indgroet og naturlig del af mine services og produkter, at gøre mine kunder klogere. Jeg og mit team på demib.com bruger meget tid på at lære kunder selv, at blive dygtigere, vi afholder workshops og træner deres egne folk. Vi holder ikke på vores viden, men videregiver den i alle de detaljer som kunderne ønsker. Vi holder intet tilbage. Vi har ingen hemmeligheder for kunderne. For jo klogere vores kunder er – eller bliver, jo gladere er vi.
Jeg har dog også – og har haft gennem tiden, mange kunder der som udgangspunkt ikke vidste ret meget om SEO. Ja, man kunne godt i den sammenhæng kalde dem dumme. Men frem for at holde dem i uvidenhedens mørke, ser jeg det så, som min opgave at gøre dem klogere, så de med tiden kan gennemskue mere og mere af det de får fra mig – eller andre, og så de måske kan klare flere af de praktiske opgaver selv.
Men er det så ikke undergravende for din egen virksomhed, spørger du så måske. Når alle kunderne har lært det hele, så har de jo ikke bruge for dig – eller hvad?
Nej, det er ikke min erfaring. De bedste kunder og længste kundeforhold jeg har haft har været med de absolut klogeste kunder. Nogle af de bedste kunder jeg har haft ved 100 gange mere om SEO end mange af de SEO-firmaer, der ellers reklamerer med at være ”SEO eksperter”.
For uanset hvor klog en kunde er, så har de næsten altid god gavn af sparring udefra og der er næsten altid opgaver som de ikke kan eller ønsker at løse selv – eller hvor de bare har brug for nogle friske øjne til at se på tingene udefra.
Jeg indrømmer gerne, at jeg ved at gøre kunder – eller måske kommende kunder, klogere spænder ben for de konkurrenter i markedet der satser på de dumme kunder. Men det kan jeg godt leve med 🙂
Martin K skriver
God læsning.
Du rammer især hovedet på sømmet mht. om du spænder ben for dig selv ved, at gøre dine kunder “kloge”.
Jeg har selv tænkt, at jeg er den kloge kunde, men min erfaring har vist mig, at den kloge kunde nemt kan blive klogere af sparring udefra.
Martin
Kasper Bergholt skriver
Ja, man fornemmer jo godt, at du kan din Marketing Warfare på fingerspidserne… You have the higher ground! 😉
Marcel Fuursted skriver
Fantastisk indlæg, Mikkel! Det giver fuld mening – og faktisk er det også de kloge kunder der er potentiale i… De dumme skal stadig overbevises, mens de kloge ved præcist hvad de vil have og formår at stille de rigtige spørgsmål (hvis de får lov at komme én i forkøbet selvfølgelig).
Jeg er enig hele vejen igennem, du punktum 🙂
Lars Meyer skriver
Det minder meget om kunderne og leverandørerne i CMS branchen. Der er ingen tvivl, ihvertfald for os i Intramedia, at de kloge kunder som kender en del til løsningerne og ved hvad de vil have er klart de bedste kunder. Hvorimod det kan være meget svært at overbevise dem som intet aner om løsningerne hvorfor vi fx er dobbelt så dyre som nogen der leverer et produkt.
For nogen er CMS bare noget de skal have, og så er de ligeglade med detaljerne. Trist, for det er de færreste tjent med, og det kan give kunderne store problemer senere hen, også i forhold til SEO sjovt nok 🙂
Så lad os få nogen klogere og kunder med mere indsigt i vore fagområder, det vil være lækkert.
Majbritt Lund skriver
Hatten af for dit provokerende sprogbrug. Og ja det er federe at handle med dem, der har sat sig bare lidt ind i stoffet. Vi begynder opgaven på et andet niveau, de ved hvorfor vi koster det vi koster og der er mindre risiko for at de kommer til at ødelægge noget ubevidst.
Majbritt Lund, journalist og SEO-tekstforfatter