KLM sutter røv og SAS er til grin
Jeg landede i Toronto lufthavn for et par timer siden og er lige tjekket ind på Inter Continental hotel for at tale ved Search Engine Strategies Canada de næste par dage. Selve rejsen var som sædvanlig noget nær uudholdelig!
Hvis andre servicevirksomheder behandlede deres kunder lige så dårligt, som (samtlige!) flyselskaber og lufthavne gør ville de sgu alle sammen gå konkurs. Jeg kan ikke komme i tanke om en eneste servicevirksomhed udenfor fly-branchen, der er så elendige til at behandle deres kunder bare nogenlunde rimeligt. Den eneste grund til at de bliver ved med at have kunder er fordi der ikke er nogen rigtige alternativer.
Når man tænker på hvor meget krise der har været i flybranchen, og stadig er det, kan det undre mig meget at de gør som de gør – jo mere krise jo mere elendigt behandler de deres kunder. Det grænser til det rene bedrageri.
Denne gang fløj jeg med KLM, som jeg har gjort (mere af nød end af lyst) mange gange før. Jeg har derfor optjent temmelig mange points som bl.a. kan bruges til at opgradere til en bedre plads. Men denne gang kunne det så ikke lade sig gøre, fordi den billet jeg havde købt åbenbart ikke var mulig at opgradere. Fortalte de mig det da jeg købte den? Nej! Var billetten særlig billig? Hell no! Den kostede ca. 7.000 kroner til Toronto og retur. Med andre ord: Jeg har købt et produkt og fået et andet. Det er sgu bedrageri. Jeg overvejer om jeg skal bede banken om at lave en charge back når jeg kommer hjem for det her er jeg satme sur over. De vil gerne tage pengene – men levere varen … nej, det er der jo ingen grund til når de har hævet moneterne. Magen til frækhed skal man lede længe efter.
Hvis min lokale grønthandler gjorde det samme ville han snart stå tilbage helt uden kunder. Godag, jeg vil gerne købe en agurk … vær så god, 12,50kr … her er den …. jamen, det er jo to radisser! Ja, det er det også – sur røv til dig, men sådan er det her …
Den eneste grund til at flyselskaberne fortsat har kunder er, at de alle sammen er lige elendige. Og hvis man så er heldig en dag at få en bare nogenlunde rimelig behandling af sit flyselskab kan man være næsten sikker på at blive pisset op og ned af ryggen af lufthavspersonalet, indrejse-gestapo’erne, told-idioterne eller en af de andre anti-service grupper der fordriver tiden i lufthavnene.
Jeg flyver også en gang imellem med SAS. I gamle dage var SAS et “højkvallitets-selskab” (i hvert fald sammenlignet med andre), men det er slut. I dag er de lige så elendige som alle andre. For ikke så lang tid siden fik jeg pludselig et brev fra SAS, hvori de påstod at de havde glemt at trække points på nogle opgraderinger jeg havde fået flere år tidligere. Dette skyldes rod i SAS egne systemer (så meget indrømmede de trods alt), men hvem skulle betale prisen for det? jeps, rigtig gættet – det skulle jeg.
Når jeg kommer hjem skal jeg se lidt på videokonferencesystemer. Jeg gider ikke rejse så meget mere – det er simpelt hen forbundet med for meget bøvl og besvær og jeg gider ikke betale tusindevis af kroner for et produkt og så blive behndlet som en idiot hele vejen.
Kenni Nielsen skriver
Det lyder som om du har haft en super ufed rejse, men ville nu alligevel gerne have byttet med dig, men det var nu mest for at opleve en sådan konference og Toronto. Så næste gang du skal afsted kan du bare sende en billet og et manuskript på hvad du ville have sagt på konferencen, så skal jeg nok stille mig op og snakke løs. 😀
Er dog ikke helt sikker på folk til konferencen får en helt så stor oplevelse af at høre mig tale som med dig, men det ville helt sikkert blive underholdene for dem, når jeg stod og ikke viste hvordan man skulle udtale et eller andet ord (mit engelsk er ikke helt så super, som det burde være).
Carsten Jacobsen skriver
Ja, i krisetider skulle man jo tro at flyselskaberne ville forsøge at konkurrere på service – priskrigen kan jo alligevel ikke vindes. Men nej.
Jeg kan huske at jeg for efterhånden en del år siden var på en tur til Oslo fra KBH. Det var dengang SAS havde monopol, og havde besluttet sig for at de kun ville have business class på den rute. Men der var sgu service på den tur! Velsmagende mad(!), vin, dagens aviser og flinke stewardesser (som ovenikøbet så ekstra godt ud). Det var dengang…
PS: Pris KBH-Oslo retur: 6.800 kr.
Marcel Fuursted skriver
Når du snart får din Hummer, skal du fortsætte bytteriet til dit HELT EGET PRIVATFLY. Hehehe 🙂 SÅ ka’ de lære det.
Håber resten af dit ophold går noget bedre og mere smertefrit 😉
Mikkel deMib Svendsen skriver
Det var jo en ide 🙂
Når først man er fremme plejer det nu at være meget hyggeligt. I går var jeg ude at spise med nogle gode venner – Oilman, Jensense, Joe Morin, Ann Kennedy og et par stykker mere. Det er altid hyggeligt.
jeg elseker at komme nye steder hen – men jeg hader at rejse. Jeg venter stadig på teleportation som en løsning på dette …
Casper Sigaard skriver
>>> Jeg venter stadig på teleportation som en løsning på dette …
Det har de da haft i Turtles siden jeg var knægt 😉
Havde for knap 2 år siden en super oplevelse med et lavprisselskab i Tyskaland. Fik at vide jeg skulle skifte fly på en mellemlanding, men det viste sig, at jeg skulle have blevet siddende 🙁 Heldigvis var selskabets CEO lige forbi skranken i Düsseldorf. Da han hørte om “problemet” ringede han straks til piloten der stoppede flyet netop som han var ved at “taxi” ud til startbanen. Her måtte de andre passagerer vente 15min på jeg skulle gennem sikkerhedstjek, aflevere boardingpas (alt sammen i løb) og spæne ud på asfalten og hoppe op på en faldefærdig trappe 🙂 Jeg kom da til København den aften, og de sparede et hotel 🙂 Det er utroligt hvad man får for €38 hver vej
Knut Nägele skriver
Problemet er at der nok aldrig vil komme ret fri konkurrence på flytrafik. Det koster meget at købe flyvemaskiner, opbygge et rentabelt kundegrundlag og er svært at få ret til at starte og lande i lufthavne. For det meste har man ikke særlig meget at vælge imellem når man skal et bestemt sted hen. Og når der endelig kommer lidt konkurrence, så er det på prisen som for mange er så afgørende at de finder sig i alt andet.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeg tror du har ret i at den manglende reelle konkurrence spiller ind, men det forklarer så bare ikke hvorfor flyselskaber som KLM og SAS vælger at imødegå en krise med en FORRINGELSE af deres service og dermed en dårligere mulighed for at konkurrere på markedet. Det er efter min bedste overbevisning en meget dårlig strategi, og resultatet er da også tydeligt at læse på bundlinien – se bare hvor elendigt det går for SAS, og hvor mange problemer de har med deres medarbejdere.
Peter Andesen skriver
Har i overvejet at flybranchen overhoved ikke er lønsom…
SAS prøver konstant at tilpasse sid det danske marked!! og danskerne efterspørger billigere priser… Og derfor er det da logisk at servicen ikke kan opretholdes når billetterne bliver billigere..!!!
Du kan heller ikke købe en mercedez for en skodas pris vel…..! 😉
Så jeg synes man skal kigge på sig selv, og overveje om pris og kvalitet følger hinanden!!!!!
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeg driver ikke selv flyselskab, så jeg har ikke så meget behov for at kigge på mig selv, når jeg skal vurdere om de flyselskaber jeg køber billetter hos er pengene værd.
Om branchen er løsnom eller ej er ikke min hovedpine. De selskaber der ikke kan få det til at løbe rundt er velkommen til at luke for min skyld. Jeg er sikker på andre står parart til at fylde hullerne ud.