Kan det altid betale sig at måle effekten af en kampagne?
Jeg anbefaler normalt altid at folk opsætter gode målingsværktøjer – både generelt, for at forstå de besøgendes adfærd bedre på sitet, men i høj grad også for at måle effekten af de kampagner man sætter igang: Søgemaskiner, nyhedsbreve, bannere osv.
Men kan det altid betale sig at måle effekten af en kampagne? Hvad hvis man ikke selv har de nødvendige måleværktøjer eller erfaring?
Nej, svaret er nej. Det kan ikke altid betale sig at måle effekten af en kampagne. Jeg ved godt det kan lyde dumt, for det er vel altid en god ide at holde godt øje med, om de penge man bruger på markedsføring giver den ønskede effekt. Ja, i princippet ja. Men, hvis din kampagne er meget lille er det ikke sikkert at gevinsten ved kampagnen kan bære omkostningen ved målingen.
Det er jo lidt åndssvagt, for nu at sige det direkte, at æde hele overskudet ved en kampagne op, af de omkostninger der er ved at undersøge effekten af denne kampagne.
– Ja, vi havde sådan set en meget god kampagne, med en positiv ROI, men når omkostningerne til måling af denne ROI regnes med så gav kampagnen underskud …
Hvis du ikke selv har erfaring med at måle effekten af kampagner, du ikke har værktøjerne til det og dit samlede budget til en kampagne er meget lille, så er det langt fra sikkert at det kan betale sig for dig at bruge resurser på disse målinger.
Men hvor lidt er lidt, og hvor meget skal der til for at det kan betale sig?
Det er svært at give et entydigt svar på, men det er min oplevelse at det er ovenstående faktorer der afgør det – her listet lidt mere overskueligt:
- Hvor stort er dit budget?
- Har du de nødvendige redskaber?
- Har du den nødvendige erfaring selv?
Hvis du ikke selv har redskaberne og erfaringen kan du starte med at snakke med dem der skal levere din kampagne om de har noget der kan bruges, og hvad det i givet fald vil koste dig. Normalt vil jeg anbefale tredieparts værktøjer, men hvis dit budget er meget lille kan det være nødvendigt at se på leverandørenes, ofte lidt billigere, indbyggede muligheder for måling.
Hvis du selv skal bruge tid på opsætning og analyse, skal du huske at indregne din egen tid også. Hvis du f.eks. kører en kampagne til 10.000 kroner og du tjener 2.500 på den, så kan det jo ikke betale sig, hvis du skal bruge 2-3 dage på at finde ud af hvordan målingen sættes op og resultaterne analyseres. Der må være grænser for galskaben.
Søren Sprogø skriver
Det er i høj grad også nødvendigt at definere begrebet “effekt”.
Conversion er ikke alt, en markedsføringskampagne kan have mange andre, svært målbare mål!
Mit råd er at man træder 5 skridt tilbage og starter med at skrive et kort Creative Brief for sin kampagne, der bl.a. svarer på følgende spørgsmål:
– Hvad ønsker vi at opnå med kampagnen?
– Hvad er den ønskede effekt?
– Hvad er successkriteriet?
– Og hvordan kontrollerer(måler) vi om målet er nået, så vi kan betegne kampagnen som en success eller ej? (Og ud fra det beslutte om den skal gentages).
Gør man det vil man ofte også finde at svaret på spørgsmålet om/hvad der skal måles er anderledes.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Ja, det er da rigtigt, men med meget små kampagnebudgetter vil en process som den hurtigt æde hele gevinsten op – uanset hvordan du opgør den.
Pointen er, at jo mindre erfaren du i forvejen er, og jo mindre kampgnen er, jo mindre kan det betale sig at bruge på at undersøge effekten.