Danmarks dyreste søgemaskineekspert indrømmer: Jeg er billig!
Jeg må, med skam i sinde, indrømme at jeg er billig. Jeg ved godt, at jeg i mange år har ladet folk blive i den tro, at jeg var enormt kostbar og meget eksklusiv, men den skinbarlige sandhed er altså bare, at jeg er virkelig billig.
Om mit ry som “dyr” skyldes at jeg ligger nummer 1 i Google på “Danmarks Dyreste Søgemaskineekspert“, om det er fordi jeg har det med at køre rundt i dyre biler, min beklædning eller mine timepriser, der rigtig nok umiddelbart ligger i den lidt højere ende af skalaen, skal jeg lade være usagt, men sandheden er bare, at jeg – og mit team på demib.com, i virkeligheden er meget billige.
Hvad er billig SEO?
Billig SEO kan let ende med at blive virkelig dyr og kostbar SEO kan ende med at blive meget billig …
Et godt eksempel på denne påstand er et indlæg, som en af vores kunder på et tidspunkt skrev på iværksætterdebatten Amino. Det kan du læse her.
Kunden ville egentligt gerne have benyttet os til at lave en SEO-analyse af hans website, men han havde fået den opfattelse, at vi var enormt dyre. Derfor startede han med at vælge en anden SEO-leverandør. Ja, faktisk endte han med, at kæmpe sig igennem 2 forskellige SEO-leverandører og fik 2 forskellige SEO-analyser, der alle var så elendige, at han ikke turde implementere de sparsomme forslag til forbedringer der var. Til sidst kontaktede han så os.
Den første SEO-analyse betalte han 34.500 kr. for, den næste betalte han 26.000 kroner for og den sidste betalte han 16.000 kroner for. Det er den sidste som vi leverede! Han fik en grundig rapport på 64 sider, omhyggeligt udarbejdet, vel-underbygget og med konkrete anvisninger på de ting han burde forbedre. Den forrige analyse bestod af 12 linier på en email.
Vores timepriser i deMib.com ligger ganske vist lidt højere end mange andre i branchen, men vi er ofte meget hurtigere til at lave arbejdet, har mere erfaring med det og derfor kan vi levere f.eks. en SEO-analyse, der samlet set er billigere, men som samtidig er langt mere gennemarbejdet og fyldestgørende.
Billig SEO kan blive meget dyrt
Jeg forstår godt, at du som SEO-kunde kan blive fristet af, at hyre et SEO-firma der tilbyder dig nogle lave timepriser. Det kunne jeg såmænd også godt falde for, når det handler om fagområder jeg ikke selv har den helt store viden om.
Men som jeg skrev om forleden dag, så er SEO et “Winners Takes it All” -game – hvis din SEO-investering ikke fører til, at du kommer op på side 1 i Google på i hvert fald nogle af dine vigtigste keywords, så er alle dine penge spildt. Der er ingen værdi i at ligge på side 2 – eller derunder.
Jeg indrømmer gerne, at SEO kan være lidt af en jungle at finde rundt i. Alle kan jo kalde sig SEO-eksperter og det kan være svært at gennemskue om de så faktisk også er det.
Det bedste råd jeg kan give dig, når du skal vælge en SEO-leverandør er, at spørge andre og se lidt nærmere på, hvor lang tid den SEO-leverandør du overvejer har været i markedet. Søg på deres navn i Google og se hvad der dukker op.
Jeg har arbejdet med SEO i over 15 år nu. Det samme har min produktionsleder i deMib.com Peter Ulstrup Hansen. Vores øvrige medarbejdere har også mange års praktisk erfaring med SEO og det får du glæde af uanset om det er et stort eller lille projekt du ønsker hjælp med.
Få et SEO-tilbud fra deMib.com
Hvis du overvejer, at få nogle til at hjælpe dig med søgemaskineoptimering af dit website, skal du ikke holde dig tilbage fra at kontakte os. Du skal ikke lade dig skræmme af rygterne om, at vi er meget dyre.
Vi påbegynder næsten altid vores arbejde med en SEO-analyse – det er en omhyggelig gennemgang af dit website, hvor vi undersøger alle de ting der skal være på plads for, at opnå gode resultater i søgemaskinerne. Alle de mange punkter vurderes og vi beskriver løsninger på hver af de ting der bør forbedres. Du kan læse mere om vores SEO-analyser og se priserne her.
Med udgangspunkt i SEO-analysen kan vi så planlægge det praktiske arbejde med søgemaskineoptimeringen af dit website. Noget af det kan du måske selv lave – evt. med lidt support fra os, måske vil du gerne have lidt uddannelse af dig selv eller egne medarbejdere, og noget af det vil du måske hellere have at vi ordner for dig. I alle fald er det noget vi aftaler sammen og lægger en plan for.
Uden den viden, som en SEO-analyse giver dig (og os) arbejder vi i blinde. Du vil muligvis møde “SEO-eksperter”, der påstår, at det bare gælder om at gå igang fra en ende af – uden at lave sådan en analyse først. Vores erfaring er bare, at man så meget let risikere, at bruge kræfterne helt forkert – som jeg også beskrev her på bloggen forleden dag i mit indlæg “SEO prioritering – lær hvordan du prioriterer dit SEO-arbejde”
Uanset om du ender med at vælge os som din SEO-levrandør, eller en anden, så håber jeg, at du ikke bare falder for det tilbud som på overfladen kan se ud som det billigste. Og, at du ikke lader dig skræmme væk fra leverandører som os blot fordi du tror vi er for dyre. Sandheden er som sagt, at vi faktisk er meget billige …
Emil Sørensen skriver
Hold kæ… en god artikel 😀 – Og JA alle kan sgu kalde sig SEO-eksperter, det er lidt syndt. Jeg kalder ikke mig selv ekspert, da jeg personligt synes at folk som eks. Matt Cutts, er en af de eneste eksperter.
Jeg kalder mig til SEO Konsulent.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Tak 🙂
Jeg er dog ikke helt enig i forhold til Matt Cutts – han er søgemaskine-ekspert, men han er bestemt ikke SEO-ekspert. Faktisk tror jeg aldrig han har arbejdet med markedsføring. Han tænker som produkt-mand – og det er jo sådan set også hans job. Hans opgave er, at (være med til at) lave verdens bedste søgemaskine – ikke at søgemaskineoptimere websites.
Så meget ofte, når jeg snakker med ham, eller du ser nogle af hans foredrag og videoer, så er de “gode råd” han giver ikke nødvendigvis helt korrekte. Han giver de råd, som han mener vil gavne hans mission – at lave en bedre søgemaskine, og det er ikke nødvendigvis altid det samme, som det der vil gavne DIN virksomhed. Men, han ER jo heller ikke ansat hos dig, for at optimere din virksomhed, men derimod Google’s 🙂
Christian Brøndum skriver
Jeg troede Thomas Rosenstand var den dyreste søgemaskine-ekspert??
Thomas Rosenstand skriver
@Christian Brøndum: Hvordan er du kommet på den ide? Jeg er en af de absolut billigste.
Christian Brøndum skriver
Man siger jo, at pris og kvalitet følges ad, så der er vel heller ingen skam i at være den dyreste!!!
Thomas Rosenstand skriver
@christian: Men hvis pris og kvalitet følges ad, vil det jo aldrig være dyrt. Du må aldrig begå den fejl at bedømme en pris i tal! Den skal bedømmes i udbytte.
Hvis en opgave kan udføres af A for 5.000 kr. og af B for 10.000 kr., og du med A’s løsning sælger for 8.000 kr. og med B’s løsning sælger for 25.000 kr. – hvilken af de to var så billigst? A eller B? 😉
Christian Brøndum skriver
Hvis det stilles op på den måde, så er B billigst, men der er jo aldrig nogen garanti for et mersalg, selvom man ligger højt i søgemaskinerne!! Jeg ville da gerne ofre 100.000 kr. på SEO ekspertise, hvis nogen kunne love mig et mersalg på det dobbelte!
Thomas Rosenstand skriver
@ Christian: Det er nu sjældent, at en professionel SEO udbyder “nøjes” med at skabe placeringer – der skal også konverteres. Og ja – ville verden ikke være skøn, hvis der kunne udstedes garantier? Det ville jeg også ønske 😉
Allan skriver
Jeg kunne godt tænke mig at I skrev jeres priser på jeres hjemmeside. Jeg fravælger altid virksomheder, som ikke har en prisliste, men der i mod, kræver at man skal skrive sit telefonnummer.
Jeg tror at mange SEO-eksperter i virkeligheden er eksperter i telefonsalg, så man ender med at blive overtalt til at betale tusindvis af kroner for nogle helt almindelige gode råd, som man kan finde på nettet helt gratis.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Vi skriver priser på nogle få ting – de få services som er ens for alle. Men som med al anden rådgivningsvirksomhed er det meste af det vil laver tilpasset den enkelte kunde og derfor er det i praksis umuligt at lave en prisliste.
Simon Rohde Nielsen skriver
Det er ikke muligt og lave en fast prisliste på deres ydelser, da største delen af dem er skræddersyet til de forskellige virksomheder, og derfor er forskellige fra gang til gang, som Mikkel selv skriver. 🙂
Thomas Rosenstand skriver
@ Allan: Det er en skam, du gør det, for dermed skyder du dig selv et smukt rundt hul i foden! Du er uden tvivl helt unik i din situation og dit marked, hvorfor en standardiseret prisliste er en umulighed. At havde den slags standardpakker vil altid og uden undtagelse være kompromiser, der enten skyder over eller under målet.
En samtale kan afklare de reelle behov – og det fortjener enhver potentiel SEO kunde. Jeg tillader mig at linke til denne: https://www.concept-i.dk/blog/standard-seo-loesninger.html
Der er ingen SEO eksperter, der er hverken mestre i telefonsalg eller har tid til det. De har heller ikke behov for det 😉