Åbent brev og invitation til Klaus Bondam
Kære Klaus,
I løbet af ugen er du kommet med endnu en trussel om at genere os, der kører ind til byen i bil. Denne gang et forslag der ikke alene betyder, at det ofte vil tage meget længere tid at komme frem, men som også betyder, at vi kommer til at brænde mere benzin af på vejen, og dermed også forurene mere.
Nu ved jeg godt at det meste af denne ekstra forurening vil ramme dem der bor langs indfaldsvejene – langt fra dine vælgere og alle dem du kender, og at du ikke har noget til overs for dem, men alligevel. Er det ikke lidt dumt ligerfrem at øge forureningen?
I aviserne i dag er du citeret for at sige, at det er en myte, at det tager længere tid, at køre til København med de offentlige transportmidler end i privatbil. Jeg ved ikke om du taler mod bedrevidende, eller om du bare ikke er særligt vidende. I alle fald vil jeg gerne invitere dig til en lille konkurrence, der starter hjemme hos mig i Ugerløse, og slutter på mit kontor i Københavns centrum.
Konkurrencebetingelserne er enkle: Vi starter hos mig kl. 9 – så tager jeg bilen ind, og du tager de offentlige transportmidler. Og så ser vi hvem der kommer først frem til mit kontor (og bare rolig, når vi når frem skal jeg nok sørge for at der står en lille lækkerbidsken klar).
For den videnskabelige nøjagtigheds skyld burde vi naturligvis gentage forsøget over flere dage og så tage gennemsnittet af dine og mine tider, men det vil jeg ikke udsætte dig for. Jeg er sikker på, at du også gerne selv vil nøjes med den ene gang – særligt efter du har prøvet den lange tur med det offentlige første gang. Jeg vil ikke pine dig unødigt ved at bede om at du gentager det. Iøvrigt er jeg ret sikker på, at resultatet bliver så tydeligt, at selv du kan se, at de udtalelser du er kommet med i dag ganske enkelt ikke er korrekte.
Jeg håber du tager imod invitationen, Klaus. For jeg synes det er vigtigt at vise dig, at der faktisk bor mennesker vest for Valby bakke, som har et helt legitimt behov for, at komme til København jævnligt og at det vil være en unødig urimelig behandling af sådan nogle som mig, at bede os om at tage den offentlige transport. Ikke fordi, at jeg har noget imod den offentlige transport, men fordi jeg gerne vil så hurtigt fra A til B som muligt, så jeg kan komme videre med det der var planen.
Mit legitime behov for at komme til København er først og fremmest centreret omkring det faktum, at jeg driver en voksende virksomhed der. Faktisk ansætter vi i denne tid en hel del af dine borgere, Klaus. Københavnere som har brug for et godt job. Det giver vi dem. Men jeg skal altså ind og snakke med dem en gang imellem, og som du bedre vil forstå når denne konkurrence er overstået, er det altså praktisk umuligt for mig at skulle drive denne virksomhed, hvis jeg skal bruge så urimeligt lang tid på utidssvarende transportformer.
Men jeg har også andre legitime grunde til at skulle til København – enten for fornøjelsen skyld (som f.eks. Det Kongelige Teater) eller af andre årsager (Landsretten og andre offentlige kontorer, der kun ligger der). København er trods alt også min hovedstad, og en del af de offentlige institutioner som jeg skal besøge ligger der. Og da jeg er sikker på at du, Klaus, er både stolt og glad for at have disse store institutioner (og arbejdspladser) i København, så må du altså også gøre det praktisk muligt for mig at komme til dem på en rimelig måde.
Men som sagt, jeg tror at meget af det her vil falde på plads, når konkurrencen er overstået og du kan se hvor besværligt det faktisk er, at Komme fra Ugerløse til Københavns centrum, og at det bestemt ikke er en myte at det tager længere tid.
Alternativt kan du naturligvis for en del af køreturenes vedkommende bede mig om at holde mig væk – tage min virksomhed og de jobs den skaber til dine borgere i København, og flytte den et andet sted hen. Det kan jeg selvfølgelig godt gøre. Der er masser af kommuner udenfor København som er helt vilde med at tiltrække erhvervslivet, og som meget gerne vil have sådan nogle som mig. Men er det det du ønsker? For så vil jeg gerne høre dig sige det offentligt: Ud med virksomhederne. Ud med alle de gode jobs. Vi vil ikke have jer her …!
Jeg håber naturligvis, at du vil tage imod denne invitation til en konkurrence. Og Klaus, hvis vi “spinner” denne konkurrence rigtigt kan du måske endda komme i Holbæk Folkeblad. Ja, ja, jeg ved godt det ikke er helt ligeså fint som de flotte Københavnske formiddagsblade, men lidt har vel også ret 🙂
Med venlig hilsen,
Mikkel deMib Svendsen
Rosenstand skriver
Bravo, Mikkel! Godt skrevet – og jeg nyder at læse sådan noget fra dig uden eder i 🙂
Jeg er bange for, du taler for døve øren der. Klaus Bondam er for os jyder for længst dømt uden for pædagogisk rækkevidde. Men held og lykke med konkurrencen!
Og jeg kommer også til København flere gange månedligt i min politisk ukorrekte bil. Jeg håber, jeg kan blive ved med det – men får Klaus Bondam magt, som han har agt, flytter de fleste af mine kunder nok alligevel ud af den indre by. Og så er det problem jo løst…
Jesper skriver
Konkurrencen starter kl. 9:00 hos Mikkel og går imod Kbh. (direktøren imod politikeren i et kapløb omkring tiden).
I denne konkurrence har Klaus Bondam jo en klar fordel overfor arbejderklassen…. da de offentlige transportmidler har nedenstående ulempe.
1). Rejseplanen.dk giver følgende første afgang fra Ugerløse.
Fra: Ugerløse By Afg.09:42
Hovedbanegården, Tivoli Ank.12:27
Rejsetid: 2timer og 45minutter.
15minutter til at gå til Mikkels kontor
42minutter som spildes mellem kl. 9:00 og 9:42 inden først bus kører.
Samlet rejsetid for Klaus Bondam: 3 timer og 42minutter.
Jeg kan ikke bedømme om Mikkel kan klare det hurtigere i en bil – men han har nok handicapgear(automatgear) og kan nok godt overskue det hurtigere end Klaus.
OBS: Dette eksempel er komplet urealistisk, da det kun er Mikkel og få andre direktører som pendler på den måde hvis man eks. ønsker at møde kl. 9:00 i Kbh om morgenen så er det umuligt fra Ugerløse.. første afgang er kl. 7:34 og hvis man søger efter ankomst kl. 9:00 – så skriver Rejseplanen.dk “Vi beklager at Rejseplanen ikke kunne finde en forbindelse. ”
NU ER LØSNINGEN JO, at Ritt Bjerregård jo er igang med at bygge billige boliger i København og allerede har opført 10 stk i løbet af projektperioden på 5 år.
Hip Hip hurra – Godt man ikke bor i Københavns kommune.
Mikkel deMib Svendsen skriver
> Jeg kan ikke bedømme om Mikkel kan klare det hurtigere i en bil
På en god dag kan det gøres på 50 minutter.
De fleste dage tager det ca 1 time
På en meget trafikeret dag kan det tage 1½ time
Hvis Bondam sætter flere spærringer op bliver jeg nok nødt til tage Jeep’en ind, så jeg kan tage den op over fortovet og nogle af pladserne for at komme frem på en rimelig tid. Der er vel en grund til at man har en off-roader, ik. Men det sker der nu heller ikke så meget ved, for der er ikke længere budget til levende politikfolk i bybilledet 🙂
Jeg venter stadig på et svar fra Klaus …
Leif skriver
Sådan, Mikkel.
Det er et supergodt blogindlæg du har skrevet og jeg er helt enig i dine betragtninger.
Jeg håber virkelig, at Klaus Bondam er mand nok for at tage imod udfordringen.
Har du sendt linket til hans e-mail adresse på rådhuset?
/Leif
Jacob skriver
Hep
Jeg må også blande mig i debatten. Jeg er i den ulykkelige situation at jeg blev nødt til at købe et månedskort da jeg ikke altid har bil.
Men starter vi med Bondams udtalelse, så kører jeg turen på 30 min i bil, og det tager officielt 40-45 min. med offentlige, hvis alt kører efter planen. Til tider lidt længere, for ofte når jeg ikke toget pga. bussen kører for langsomt. Så nej, det er ikke hurtigere normalt.
Ser vi så på realiteterne: Den foregående uge hvor jeg har haft kortet har min tur fra Glostrup til Frederiksberg og retur minimum halvdelen af dagene været forsinket. Først var der signalproblemer på nørreport, hvilket betyder at linien rammes langt derfra. Det tog 1,5 time at komme hjem. Derudover var der bombe alarm og diverse i glostrup i morges, så en tur der maks skulle tage 40 min. tog 1 time og 45 minutter. Derudover har jeg flere gange set bagenden af et kørende tog eller bus flere gange. Det er ikke altid man kan gå fra arbejdet bare fordi der kører et tog, hvorimod en bil kører fint når man vil.
Konklusion efter en uge: Jeg køber ikke flere månedskort. Måske jeg ikke engang bruger dette resten af perioden.
Så lille Bondam, få fingeren ud og prøv en tur med det offentlige. Havde jeg råd til noget med have i København købte jeg det også og cyklede, men sådan er de færreste stillet…
Mattias Skovhøj skriver
Kanont indlæg, Mikkel..
Som Thomas skriver, er Bondam langt ude for pædagogisk rækkevidde set med jydske øjne.
At det tager 2timer og 45minutter fra Ugersløse By til hovedbanegården er mig ubegribeligt – fra denne hovedbanegård kan man tage toget videre og komme til Esbjerg på 3 timer og 12 minutter (uden skift!) – eller man kan køre lige til døren på mit kontor på 3 timer og 42 minutter (med ét skift). Så om du bor i det vestligste af vestjylland og har job i København eller om man bor på sjælland – i Ugersløse – er sgu næsten ét fedt. Til gengæld har jeg aldrig oplevet forsinkelser på den tur til København herfra..
Det lyder helt urealistisk. Så vi kunne også lave et race – hvem kommer først til Mikkels kontor med offentlige transportmidler.. Den vestligste vestjyde eller ham selv, der bor en håndfuld kilometer væk 🙂
Torben Lage Frandsen skriver
Kanont indlæg Mikkel, men jeg må lige korrigere dig. Klaus slipper ikke for den forøgede forurening, men det har han nok heller ikke lige selv tænkt over.
Det blæser som bekendt overvejende fra vest mod øst, så hele svineriet skal nok ende på hans egen altan!
Klaus Slott skriver
Kære venner, uanset formålet med jeres indlæg som jeg i øvrigt fuldstædigt støtter, så går det ud over troværdigheden når I overdriver på den måde.
@ Jesper
Jeg arbejder ikke langt fra Nørreport, jeg tager fra Hovedgaden i Ugerløse 7:15 og møder på arbejde 8:45. Men jeg snyder selvfølgelig også og tager bilen 10 min. til Tølløse og går 10 min. fra Nørreport. Skulle jeg tage bussen (søg “Ugerløse Nord” i rejseplanen) skulle jeg afsted 10 min . før – men så der er stadig langt til 3 timer og 42minutter. Og så kører jeg i den værste myldretid, hvor en bilist ikke har en chance for at komme ind på under 1 ½ tim.
Altså: Jeg synes Bondams idé er lettere ugennetænkt (for at sige det pænt) , men check lige egne argumenter ellers bliver I for nemme at skyde ned.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Med det offentlige, såvidt jeg kan gennemskue dit regnestykke, vil det således tage mindst 1 time og 40 minutter fra Ugerløse til Nørreport. Og det er de dage hvor de hele kører som det skal og alle forbindelser passer sammen. Hvor mange dage om måneden er det?
Jeg er normalt under 1 time om samme tur – og det samme retur. Det vil sige at jeg mindst sparer 1 time og 20 minutter om dagen! Hvis du så ganger det med 20 arbejdsdage nærmer det sig 30 timer om måneden. Det synes jeg er mange timer at spare – og det er vel og mærke forudsat, at tog og busser kører perfekt alle 20 dage – og det gør de altså ikke.
Med den timepris jeg tager, sparer jeg mange, mange tusinde kroner hver måned ved at bruge bilen. Og det mener Bodam så er ligegyldigt – eller ikke passer.
Det er derfor jeg gerne vil invitere ham til denne konkurrence – men da han virker som lidt af en tøsedreng, tager han jo nok aldrig imod denne udfordring … 🙂
Klaus Slott skriver
Enig! Som jeg også skrev var jeg enig i oplægget og konklusionen Jeg synes bare at omtalte opslag i rejseplanen var lidt for overdrevet.