Professionelle investorer opfører sig som amatører!
Danny Sullivan har i dag skrevet endnu et fantastisk indlæg på hans personlige blog, Daggle.com, der beskriver en lidt speciel problematik, som jeg også selv kender til.
Det handler om, hvor amatøragtigt såkaldte professionelle investorer agerer – og hvor dårligt de gør deres arbejde, når de skal vurdere et marked.
Hvis den måde de går til søgemaskinemarkedet på er symptomatisk for hele den financielle sektor, ja så kan jeg godt forstå det er gået så galt, som det er lige nu …
Du kan læse hele Danny’s artikkel her.
Problemet er, som både Danny og jeg har oplevet, at professionelle investorer – nogle gange fra store investeringsvirksomheder, kontakter os og spørger om vi ikke “lige” kan give dem svar på nogle vigtige spørgsmål de har i forhold til søgemaskinebranchen, da de (mange gange på vegne af en kunde) er ved at researche markedet med henblik på nogle større investeringer.
Det er der som sådan ikke noget problem med. Jeg yder gerne den service, og det gør Danny også. Problemet er, at fjolserne regner med, at de kan få det gratis! Ja, faktisk er de i de fleste tilfælde ikke interesseret i at betale – ikke engang når man gør dem opmærksom på at det altså er den måde vi arbejder på. Hvorfor i alverden skulle vi dog yde dem denne service gratis?
De kommer naturligvis med den sædvanlig smøre om, hvor godt det ville være for os at hjælpe lige dem gratis – og hvor mange andre investorer de kender, som de så vil sende over til os (om de så vil betale melder historien sjældent noget om) og bla bla bla. Det preller altså helt af på mig sådan noget.
Nå, men som regel ender det så med at de ikke bruger os. Måske finder de en der vil gøre det gratis. Måske ved denne person knap så meget som f.eks. Danny Sullivan eller undertegnede, i al beskedenhed, om markedet.
Normalt kunne jeg jo være ligeglad – det er ikke mine penge de skal investere på et uprofessionelt grundlag. Jeg forstår bare ikke, at en professionel investeringsrådgiver kan påstå overfor sine kunder, at de har lavet omhyggelig research i markedet – når de ene og alene baserer sig på de gratis informationer de har kunne støve op. Det er dybt uprofessionelt. Og gud ved om de fortæller kunderne det – eller om det bare er endnu et udtryk for den ekstreme grådighed der tilsyneladende gennemsyrer den branche?
Jeg kan dårligt tro, at det kun er søgemaskinemarkedet “investeringseksperterne” håndterer SÅ amatøragtigt. Jeg kender ikke branchen godt nok, men det skulle da være underligt, at det kun er vores fag der er “ramt” af det. Jeg kunne godt mistænke, at det er en generel tendens.
Og så er det da ikke underligt, at der pludselig kommer sådan en financiel krise!
Så bliver alle de der fine mænd med slips og dyre habitter hevet ind i TV-nyhederne, hvor de med forundret mine kan fortælle hvorfor de tror det er gået som det er. Jeg har stadig til gode at høre dem fortælle sandheden: Vi har opført os som lallende amatører!
Kasper skriver
Hahaha Mikkel, jeg føler med dig, men jeg er bange for at det desværre ikke kun begrænser sig til søgemaskinemarkedet. Jeg mindes flere kunder jeg har været i dialog med, som skulle have en større webløsning, men hvor de mere eller mindre diskret fik flettet samme salgstale ind i samtalen når snakken faldt på pris og betaling.
“Du skal tænke på at jeg kender mange, der kender mange, og hvis bare 10 af dem kommer tilbage til dig, så har du jo tjent på mig”.
Meget muligt, men nu baserer jeg ikke min virksomhed på pyramidespil, og hvis du er så seriøs som du tidligere har givet udtryk for, så må du til lommerne kammerat. Hvis så dit netværk viser sig at være fyldt med penge de har lyst til at smide efter mig, så kan vi snakke om eventuel rabat i fremtidige projekter.
Det er ikke helt samme scenarie som en der tror han kan få gratis rådgivning, og det forekommer muligvis oftere i dit hverv end i mit, men amatørere og krejlere – dem er der masser af. IT-branchen skal vel også have sine egne brugtvognsforhandlere. 🙂