Hvad er Information Pages?
Betegnelsen ”Information Pages” blev oprindeligt opfundet af tre af mine Amerikanske kollegaer, og gode personlige venner, Shari Thurow (Grantastic Designs), Marshal Simmonds (New York Times/About.com) og Detlev Johnson (Position Technologies). Det er ikke bare et ord – det er et dogme for en helt bestemt type sider.
I det efterfølgende vil jeg gennemgå i detaljer, hvad en Information Page er – og nok så vigtigt, hvad der ikke med rimelighed kan kaldes for Information Pages.
Information Pages er websider, der udarbejdes med særlig fokus på at blive fundet i søgemaskinerne på udvalgte ord – normalt et enkelt, eller få tæt beslægtede ord, for hver side. Information Pages er lavet til brugerne, men optimeret til søgemaskinerne.
I modsætning til Doorway Pages, som de fleste søgemaskiner opfatter som ”søgemaskine-spam”, følger Information Pages altid nedenstående simple regler – dogmer, om du vil:
- Siderne har fokus på information til brugerne
– det er vigtigt at siderne giver mening og værdi i sig selv, for brugerne. Information Pages bærer informationen i sig selv – det er ikke bare en “mellemside” hen mod det egentlige mål. - Siderne placeres altid på brand-domænet
– ikke på eksterne ”promotion-sites”, ”micro-sites” eller hos affiliates. - Siderne designes med samme look’n feel, som resten af websitet
– brugerne skal opleve at siderne hører til på websitet. Således vil de almindelige navigationslinks – interne og eksterne, også være at finde på Information Pages. - Brugerne viderestilles aldrig automatisk!
– brugerne og søgemaskinerne får nøjagtigt det samme indhold. Der er med information pages ikke tale om cloaking eller redirects.
Følges disse regler ikke, er der teknisk set ikke tale om ”Information Pages”!
Desværre ser jeg ofte sider, som folk har købt som “Information Pages” men som i praksis er det der defineres som Doorway Pages – ikke bare af mig, men også af søgemaskinerne. Når nogle leverandører i markedet fejlagtigt kalder deres Doorway Pages for Information Pages er det naturligvis fordi Doorway Pages har et rigtigt skidt navn, og at Information Pages opfattes possitivt. Det hjælper bare ikke at kalde en Doorway Page for en Information Page hvis den ikke er det – det er søgemaskinerne altså ret ligeglade med. Min Jeep Grand Charokee V8 5.2L bliver altså ikke økologisk bare fordi jeg klasker et fredstegn på bagsmækken 🙂
Og hvad er så problemet? Må folk ikke kalde deres sider det de vil? Jo, for min skyld gerne. Men jeg bryder mig bare ikke om, hvis intetanende kunder køber det de tror er Information Pages, som søgemaskinerne ikke har noget imod, når de faktisk får Doorway Pages, som søgemaskinerne ikke bryder sig om.
Problemet er, at Doorway Pages har en langt højere risikoprofil end Information Pages som, hvis de udføres rigtigt, er så godt som uden risiko. Derfor mener jeg i reglen ikke at Doorway Pages bør placeres på dit “brand-domæne” – det domæne, som du bygger din forretning og brand på, og som du sikkert har tænkt dig at bruge i mange år. Hvis du vil lave højrisiko-aktiviteter i søgemaskinerne bør det altid isoleres 100% fra dit brand-donæne. Alt andet er for dumt.
Hvordan kan man så vide om det man får leveret, og det som ens leverandør “påstår” er Information Pages faktisk også er det?`
Først og fremmest skal du bede om at se nogle eksempler på lignende sider din påtænkte leverandør har lavet. Tjek så om de opfylder alle 4 krav ovenfor.
Det sværeste krav at evalulere kan være det, at siderne skal være skrevet til brugerne. Nogle sider kan ved første øjekast se OK ud, men hvis du så begynder at læse teksterne, bliver det tydeligt at de er maskingenereret, eller stykket sammen af alt for mange af de samme kopier af små tekstafsnit.
Hvis ikke teksterne er virkelig godt skrevet og inspirerende at læse dur de ikke til Information Pages. Dårlige tekster skal du gemme til dine cloakede sider – men det er en helt andet historie 🙂
Du er dog ikke 100% på sikker grund endnu, blot fordi dine sider teknisk set er Information Pages, kan der sagtens forekomme andre former for spam på dit site, eller dine sider, som falder udenfor Information Pages dogmerne. Det kune f.eks. være at du deltager i linkfarming, har lagt en masse skjulte tekster ind på siderne, eller overdriver links på dine sider helt vildt.
En anden ting du skal være yderst opmærksom på er, at det ikke nødvendigvis er de leverandører i markedet der siger de er mest “etiske” som faktisk laver rigtige Information Pages. “Vi laver etisk søgemaskineoptimering ..” er bare en marketingfrase, som jeg desværre har set mange gange være ret tom luft. Se på de faktiske resultater af det der laves, frem for salgsgassen. Brug fornuften.
Marcel Fuursted skriver
Information Pages har ofte også én eller anden form for CTA (Call To Action), fordi de netop primært er lavet til brugerne 🙂
Mikkel deMib Svendsen skriver
Ja, og som jeg også ofte understreger til kunder jeg snakker med dette om, så er det i virkeligheden ret ligegyldigt om de eller jeg mener nogle konkrete sider er Doorway Pages eller ej – hvis søgemaskinernes synes det, så er de Doorway Pages.
Marcel Fuursted skriver
Ja, de plejer ofte at have det sidste ord 😛
Knut Nägele skriver
Tak for en oplysende artikel.
Søren Sprogø skriver
Super artikel Mikkel, lav endelig flere af den slags 🙂
Som Marcel siger, er det også vigtigt at siderne indeholder en klar og tydelig call-to-action. Men dette er også essentielt for doorway pages, så det kan derfor ikke stilles op som kriterie for en information page.
Jeg har siddet med til møder med ALT for mange SEO/SEM firmaer, der har lovet guld og grønne skove og masser af trafik til mine kunders sites. Men så snart jeg har spurgt dem om hvordan de konstruerer nogle gode CTA’er der får siderne til at konvertere, ligner de som regel spørgsmålstegn.
Skræmmende at tænke sig at nogen der påstår de er eksperter på den facon ikke ved hvad det hele går ud på.
Det er essentielt at dine door-/info-pages konverterer (bliver til en ordre, nyhedsbrevstilmelding el.lign). Trafik til dit site uden en konvertering er ren udgift.
Mikkel deMib Svendsen skriver
De fleste Doorway Sider, dog ikke alle, benytter redirect til den “rigtige” side, og har således ikke brug for Call To Action. Doorway Siderne er jo netop, som oftest, slet ikke beregnet til brugerne, men udelukkende til søgemaskinerne. Brugerne ser dem slet ikke 🙂
Markus Loong Brandt skriver
Har lige haft en af min kunder der har fået lavet en kampagne fra Internet Danmark. De påstår ihærdigt at der ikke er fare for noget somhelst ved deres “information pages” sider. Når man kigger på siderne kan man tydelig se de er doorway pages og så har hver af siderne en .js fil der redirecter. Efter at min kunde skulle køre disse sider på deres hoveddomæne sagde jeg at de måske hellere må lade være da der er risiko for at domænet bliver suspenderet. Det sagde internet danmark at det ville ihvertfald aldrig ske. (jeg har set mailen)
Heldigvis tror kunden mere på mig en dem.. 🙂
Mikkel deMib Svendsen skriver
Hvis de benytter redirect er det ikke Information Pages. Punktum. Og hvis der benyttes redirects stiger risikoen. Derom kan der ingen tvil være. Det er jeg til enhver tid parat til at tage en retssag på.
Allan skriver
Opfylder NetPointer’s løsninger i din mening kravene til “Information Pages”?
Oscar MG skriver
Hej Allan,
Lad mig lige komme med mit personlige bud, inden Mikkel kommer med sine lettere ‘farvede’ meninger.
Hvis du kigger på Netpointers’ “nye” løsninger – dvs. ikke de mange gamle sider der ligger og flyder som aldrig er blevet fjernet af kunder, så vil du klart se at de opfylder kravene 100%. Både hvad angår look-‘n-feel, ordentlig tekst, ingen redirects – OG call-to-action.
Jeg ved godt at det har været “in” at syntes at Netpointers laver “snask”, men de opfylder altså Mikkels beskrivelse til punkt og prikke – hvis det var det du ville vide.
Mikkel deMib Svendsen skriver
> Opfylder NetPointer’s løsninger i din mening kravene til “Information Pages”?
Det er umuligt at tage stilling til på et generelt plan. Netpointers laver, som så mange andre, et utal af forskellige site. Nogle er muligvis gode, andre er det mulivis ikke.
De problemer jeg mest er støt ind i med Netpointers sider er kvalliteten af teksterne, som gør at de på trods af at alle andre krav til Information Pages er opfyldt stadig er noget snask, som tydeligt ikke er skrevet til brugerne. Og så er det teknisk set ikke Information Pages.
Derudover har vi nok et lidt forskelligt syn på risikoevaluering. Når det handler om kundernes eet domæne er eg super forsigtig. det synes jeg mine mange år i branchen har vist kan betale sig 🙂
Morten Hansen skriver
Jeg har haft stor succes med at bruge information pages, som netop er rettet imod brugeren. Jeg har egentlig aldrig tjekket hvordan de virker i søgemaskinerne, da jeg primært har benyttet dem til slutbrugerne.
De information pages jeg har lavet, fungerer som en slags udgangspunkt for besøget på sitet. Siden er rettet imod fx en “skolelærer” og giver en kort introduktion til de services, som sitet har. Herefter er der link m.m. til de sider på sitet, som kunne være interessante. Brugeren finder hurtigt et sted, hvor de føler sig hjemme, og hvor der er relevant information.
Ganske simpelt…
/morten
Henrik Jensen skriver
Er der forskel på information pages og Landing Pages ??
Mikkel deMib Svendsen skriver
Landing pages bruges normalt som betegnelse for target-sider for mange former for markedsføring, og behøver således ikke at have noget som helst med søgemaskiner at gøre. Information Pages er derimod sider med det specifikke formål at ranke godt i søgemaskinerne, samtidig med at de “informerer” – servicerer, brugerne.
Eydun skriver
Jeg er glad for at jeg faldt over denne blog inde på en google-søgning.
Jeg har netop en kunde som også har fået nogle Doorway Pages installeret fra Internet Danmark som bliver eksekveret via en .
Da jeg ikke er SEO-ekspert kunne jeg tænke mig at vide hvor “farligt” der for kunden at lave slige sider liggende. Kan hjemmesiden blive helt udelukket af Google?
Mikkel deMib Svendsen skriver
> Kan hjemmesiden blive helt udelukket af Google?
Ja, det kan godt ske, hvis siderne er ringe nok. I alle fald er det noget skidt hvis Google udelukker sider fra dit website
Eydun skriver
Mikkel: Tak for besvarelsen.
Lige et sidste spørgsmål:
Som sagt så har jeg ikke megen erfaring med SEO-firmaer. Så mit spørgsmål er, hvad kan man med rimelighed regne med, når man går ind til et SEO-firma og beder om søgemaskineoptimering til sine hjemmesider?
I dette tilfælde (internet danmark) har min kunde fået følgende for sine penge:
Siden er blevet submitted til nogle gratis directories.
Nogle doorway pages er blevet lagt ind på hjemmesiden som så bliver kørt via noscript.
D.v.s. jeg er lidt overrasket over at intet er gjort for at optimere selve html-siderne, d.v.s. ændring af html-koden. Men det er måske ikke nogen som man kan regne med når man køber en “standard” SEO-ydelse?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Der findes ikke rigig nogle standarder på markedet, så du må vurdere det du får og det du skal betale, og så tage stilling ud fra det.
aristos skriver
Hej Mikkel
Jeg blev lidt nyskærrig på nedenstående afsnit fra din artikel. Hvad vil det sige, at “det er et dogme for en helt bestemt type sider?
“Betegnelsen ”Information Pages” blev oprindeligt opfundet af tre af mine Amerikanske kollegaer, og gode personlige venner, Shari Thurow (Grantastic Designs), Marshal Simmonds (New York Times/About.com) og Detlev Johnson (Position Technologies). Det er ikke bare et ord – det er et dogme for en helt bestemt type sider”.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Det jeg mener med det er, at Information Pages blev grundlagt, som et modspil til doorway sider (som søgemaskinerne pr. defination ikke kan lide). Og det var med basis i et meget stramt sæt af regler (dogmer) for hvordan sådanne Information Pages skal udformes at de har opnået accept fra alle – inklusiv søgemaskinerne.
Så Information Pages er ikke bare et ord – det er en helt bestemt type sider.
Men netop fordi Information Pages er så bredt accepteret som værende i orden, er der naturligvis mange “smarte” sælgere der misbruger ordet til at sælge noget som slet ikke er Information Pages, men deriomod, teknisk set, doorway pages, som søgemaskinerne jo ikke kan lide. Det kalder jeg bedrag!
aristos skriver
Tak for dit svar. Nyt spørgsmål: Det du kalder “snask”? Kan du gøre det lidt mere præcis?
“De problemer jeg mest er støt ind i med Netpointers sider er kvalliteten af teksterne, som gør at de på trods af at alle andre krav til Information Pages er opfyldt stadig er noget snask, som tydeligt ikke er skrevet til brugerne. Og så er det teknisk set ikke Information Pages”.
Daniel Nøhr skriver
Tak for en god artikel, men har lige et par spørgsmål til det overordnede emne.
Hvis jeg f.eks. har en side hvor jeg har et stort community og det hele er optimeret og godt, lad os kalde det “1domæne.dk”, derud over har jeg et domæne ved navn “2domæne.dk” som jeg faktisk ikke bruger mere webmæssigt, det har ingen relation mht. til navnet på mit community eller noget som helst, men ønsker blot at redirect via, meta (meta refresh), er dette noget snask?, og difinitionen af en “doorway page”?
Lige ledes har jeg et spørgsmål i lidt samme stil, hvor jeg stadig har “1domæne.dk” som skal være hoveddomæne, men jeg har også 5 andre domæner som har relaterende navne, hvordan skal dette helst håndteres?, jeg vil jo gerne have de pejer hen til hoved domænet, da jeg selvfølgelig ønsker at de skal blive positivt brugt. mht. til SEO og generel opbyggelse af siden.
Brian Frænde skriver
Hej Mikkel – god og informerende artikel..
Har dog lige et par enkelte spørgsmål .
Jeg høre hele tiden at der skal være noget Call To Action på Information Pages.. Men så ser jeg ikke helt hvad det er der adskiller Information Pages fra ganske alm. sider på ens hjemmeside.
Det er altså meningen forbrugeren skal IND på denne side, og læse på den?.
Men hvorfor så ikke bare have den i menu som.. jeg ved ikke.. en artikel eller ligende..
Nu laver jeg forskellige services som Grafiske Identiteter osv.
Hvorfor skal jeg lave Information Pages, og ikke bare skrive en artikel og ligge den i min menu (så fx. lave en del af min side der hedder ‘artikler’).?
(Okay, der var mere end ét spørgsmåltegn, men håber det går an 😉 ).
Mikkel deMib Svendsen skriver
Brian, Information Pages i sin traditionelle form er mest tiltænkt de mange websites, hvor det ikke umidlbart er muligt at lægge top-optimerede sider ind i det eksisterende publiceringssystem
Brian Frænde skriver
Okay – tak for svaret 🙂 .. Jeg læser videre 😉
Michael skriver
Det er vel også det nogle kalder “optimerede sider” – men det dækker vel over det samme?
Uanset hvad synes jeg det er super vigtigt, at der i den grad fokuseres på Call-to-action på disse sider – specielt fordi de skal være en integreret del af det “eksisterende” site.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Der er også nogle der bare kalder en bil for et “køretøj” eller “transportmiddel” 🙂
Men Information Pages er nu engang en mere snæver defination af en bestemt type optimerede sider. Et “dogme” om du vil