Indextools solgt til Yahoo
I sidste uge fik jeg en spændende besked fra drengene på Indextools, som jeg har kendt gennem mange år: Indextools er solgt til Yahoo! Først og fremmest skal der naturligvis lyde et stort tillykke til de dygtige folk på Indextools – de fortjener virkelig det her.
Men hvad har Yahoo så tænkt sig at gøre med Indextools?
Planerne er ikke endelige og offentliggjorte endnu, men alt tyder lige nu på, at Yahoo vil gøre det samme som Google gjorde da de købte Urchin – de vil gøre Indextools til en gratis service. Så får Google altså for alvor konkurrence! For der er ingen tvivl om, at Indextools på alle måder er et langt mere omfattende og avanceret værktøj end Google analytics.
Så det bliver spændende at se hvad der kommer til at ske. Som mangårrig ven af Indextools, og forhandler gennem mit firma, får jeg løbende besked om detaljerne og skal naturligvis nok holde dig opdateret her
Søren Sprogø skriver
Du er en lille smule bagefter, Mikkel. De annoncerede allerede den 15. april at IndexTools nu mere eller mindre er gratis 😛
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeg har skam haft nyheden liggende helt fra i sidste uge – jeg var bare ikke helt sikker på hvornår jeg måtte sende den ud 🙂
Tranberg skriver
Dejligt, en sikker post i regnskabet bliver reduceret 🙂
Så er det da interessant og se, om samarbejdet med google så opfører? og msn for den sags skyld..
Søren Sprogø skriver
“…men alt tyder lige nu på, at Yahoo vil gøre det samme som Google gjorde da de købte Urchin – de vil gøre Indextools til en gratis service. ”
Det er “alt tyder på”-delen jeg hentyder til. Det blev offentliggjort den 15. at IndexTools bliver gratis.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Den del er endnu ikke fuldt ud afklaret. Der er stadig mange løser ender i forhold til en eventuelt kommende gratisversion 🙂
Tranberg skriver
Bare et spørgsmål, hvilket analytics tool synes du er bedst mikkel? Jeg kender kun index tools og google’s, så hvem der er bedst der, ved vi jo alle.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Ja, der er ingen tvivl om, at hvis man skal sammenligne Google Analytics med IndexTools så vinder Indextools med mange længder. Så det bliver en virkelig hård konkurrent, når prisen bliver den samme – hvis altså det ender med at det bliver det fulde Indextools-version … 🙂
Jeg arbejder ikke så meget med webanalyser mere, som jeg har gjort, så jeg har ikke et detaljeret overblik over de mange programmer der findes. Jeg har gennem mange år været godt tilfreds med IndexTools – selv til den nuværende pris, synes jeg man får meget for pengene.
Søren Sprogø skriver
Jeg synes ellers ikke det kan udtrykkes mere klart end dette: “Yahoo! currently intends to provide the IndexTools Web Analytics service FREE of charge to clients and partners who accept the standard Yahoo! agreement.”
(http://visualrevenue.com/blog/2008/04/indextools-yahoo-web-analytics-goes.html)
Ok ok, “intends” er ikke en garanti. Men det er svært at gå den anden vej 🙂
Og der er heller ikke noget ude der direkte siger om det er både Enterprise og E-business versionerne der bliver gratis, eller dem begge. Mere om dette skulle komme inden den 28. april.
Hvordan “standard Yahoo! agreement” kommer til at se ud glæder jeg mig dog til at se. Denne vil højst sandsynlig afsløre de negative sider af at køre med et gratis analyseværktøj.
Til Tranberg:
For mig er det lidt det samme som at spørge, hvilken bil er bedst? En porsche eller en pickup truck? Det kommer an på hvad du skal bruge den til!
Google Analytics er ufatteligt nemt at bruge og implementere i forhold til de andre værktøjer. Så har man ikke brugt web analyseværktøjer før, så er det et godt sted at starte.
Men rimeligt hurtigt løber man ind i begrænsninger, især når det kommer til marketing tracking og segmentering. Her er IndexTools et genialt produkt, især i forhold til prisen. Eller, sådan var det tidligere, nu bliver det jo (måske?) gratis.
IndexTools er dog en smule mere kompliceret at komme igang med for folk der ikke har arbejdet med dette område før, selv når man kigger på den totalt omdesignede UI der er på vej i næste udgave af IndexTools (Rubix).
Skal du have det bedste af det bedste, så hedder det Omniture. Men det koster kassen, og IndexTools er ikke vanvittigt langt bagefter når det kommer til features og funktionalitet.
Markedet er selvfølgelig en del mere komplekst end det jeg har udlagt herover, og kommer ufatteligt meget an på din nuværende situation samt fremtidige behov. Jeg selv har arbejdet med GA, IndexTools, og det tidligere Clientstep fra danske Instadia (nu opkøbt af Omniture). Der findes en hel række andre produkter ud over dette, men GA, IndexTools og Omniture bliver normalt her i Europa betragtet som De 3 Store.
Mikkel deMib Svendsen skriver
I offentlige udtalelser fra Amerikanske børsnoterede selskaber er det de små ord man skal lægge mærke til. “Intend” er i den forbindelse vigtigt at holde fast på – det løser dem fra enhver forpligtelse 🙂
Men det ville nu være ret smart af Yahoo at gøre Indextools gratis. Problemet bliver nok bare, at jeg tror det bliver svært, at gøre det uden visse begrænsninger i forhold til det vi kender i dag. Alene de uendeligt store mængder at rå-data Indextools gemmer vil blive en seriøs udfordring, hvis der pludselig kommer 100 gange så mange (gratis) kunder på. Til sammenligning gemmer Google jo langt mindre data med GA, der er aggrigeret data.
Lad os håbe Yahoo ikke får fucket alt for meget op i strategien og får indføjet alt for mange åndssvage begrænsninger – for så slår de aldrig Google Analytics. Det skal være enkelt og ligetil og uden besværlige begrænsninger.
Yahoo’s “standard agreement” tror jeg godt jeg kender … 🙂
Den er, som de fleste andre af den slags Amerikanske corporate contrakter, lidt langt ude set med Danske briller. Og sådanne kontrakter plejer også at sikre dem langt bedre end de sikrer os.
Desværre er der også tradition for, at indholdet af kontrakterne ikke står til forhandling. Så det er “take it or leave it” vil jeg tro.
Så du skal nok være indstillet på, at acceptere en aftale der ikke er helt som du gerne ville have det, hvis du vil være med på vognen …