Hypnotiske tekster sælger!
Writemindset.com har i dag en rigtig god artikel om det de kalder “hypnotisk tekst-skrivning” – hypnotiske tekster. Der er som sådan ikke noget nyt i teknikken med at skrive hypnotiske tekster. Dygtige tekstforfattere har kendt metoden i mange år.
Du kender sikkert godt denne type hypnotiske tekster. Der hvor man ser de mest ekstreme versioner af hypnotiske tekster er, når der sælges “get rich quick” produkter.
I artiklen gennemgår fortatteren en række af de tegn man skal være opmærksomme på, hvis man vil identificere hypnotiske tekster, herunder:
- Sproget
Dette er den mest åbenlyse indikator. Oftest benyttes der en masse stærkt følelsesladet ord, som vi kun kan fortolke ved at projektere dem på os selv. Vi bliver med andre ord nødt til at føle det for at forstå det. Og så er hypnosen igang. Ofte bruges også fraser som “forestil dig at …” – dette er også en klassisk hypnotisk teknik. Man skal ikke spørge folk – man skal give dem komandoer.
- Story telling
Som oftest vil forfatteren af hypnotiske tekster bruge stroy telling som en teknik til at få folk til at forestille sig de fantastisk possitive ting der vil ske med dem, når de køber lige dette produkt.
- Intimitet og følelser
Tekstforfatteren ønsker at forføre læseren ind i en emotionel tilstand, så deres kritiske jeg bliver svækket.
- Fjern forhindringer for handling
For at forhindre folk i at gå hjem og tænke lidt over det bruges ofte tidsbegrænsede tilbud. Hvis du køber lige nu får du 50% rabat. Ingen tid til at tænke …
- Gentagelser
Gentagelser, nærmest i det uendelige, at dine vigtigste beskeder er også en almindelig hypnotisk teknik. Når man læser gentager man de læste ord for sit indre, og gentagelserne hjælper med at fastfryse de vigtigste komandoer: Køb X produkt …
- Komandoer
I hypnotiske tekster bruges der oftest flere komandoer – som i almindelige hypnose. Folk skal ikke have valget – du skal vælge for dem. Det virker …
- Single minded fokus
Hypnotiske tekster er ekstremt fokuseret. Der er kun et mål i sigte og det forfølges intensivt.
Læs den fulde artikel her – den er som sagt rigtig god�
Tranberg skriver
Sjovt det minder mig om TV-shop :p
og en adsense “ekspert” bog hjemmeside :p
Casper Stendal skriver
Interessant læsning…
Har efterfølgende specielt fået øje på payoff sætningen fra Danske Spil; “Tænk hvis du vandt”. Som jo ligner et skoleeksempel på den først nævnte teknik.