Hvis ingen brokker sig sælger du for lidt!
På baggrund af de sidste par dages oplevelser, i forbindelse med frigivelsen af min SEO bog til gratis download, kom jeg i tanke om noget, som jeg ofte har sagt offentligt: Hvis ingen brokker sig over dine kampagner, så er de ikke skarpe nok! Hvis ingen bliver stødt, så sælger du ikke så meget som du burde.
Det kan måske lyde lidt underligt, for målet med markedsføring er jo sjældent at pisse kunderne af. Men der er faktisk mening med galskaben …
For meget eller for lidt?
I de fleste markeder vil der være to yderpunkter du skal balancere imellem: Den minimale påvirkning der skal til at aktivere din målgruppe – og den maksimale påvirkning de vil acceptere, inden de falder fra – eller ligefrem bliver sure.
Jo tættere på den øvre grænse du kommer, jo bedre sælger du. Når de første begynder at falde fra ved du at der har nærmet dig grænsen. Hvis ingen falder fra, så har du ingen mulighed for at vide, hvor langt fra en øvre grænse du er.
Med andre ord – du bliver nødt til (i hvert fald nogle gange) at træde lidt over grænsen, for at have en god føling med, hvor den er.
Problemet er, at de fleste frygter denne grænse så meget, at de holder sig milevidt fra den, og dermed ender med at få solgt alt for lidt.
Når folk framelder sig sælger jeg!
Jeg kan personligt følge det meget præcist med mit nyhedsbrev. Hvis jeg har lavet et rigtig godt nyhedsbrev, som sælger godt, og får læserne til at gøre som ønsket, så er der også altid nogle som synes at det var for meget, og nogle som framelder sig.
Jo flere der framelder sig, jo mere sælger jeg.
Dermed ikke være sagt, at det er en fordel at folk framelder sig. Det er som sagt ikke målet, at gøre folk sure. Men det er bare en rigtig god indikator på, at du er ved at nå grænsen for hvor meget du kan presse citronen.
Det er klart, at hvis du laver et nyhedsbrev, der får 80% til at afmelde sig, så er du gået for langt over grænsen, men i mit tilfælde snakker vi typisk om 10-20 personer ud af flere tusinde. Og det kan jeg godt leve med – som en indikator på, om jeg sælger effektivt nok.
Hvis slet ingen framelder sig, så plejer jeg heller ikke at sælge så meget. Der er stort set en 100% korrelation mellem de to forhold.
At handle eller ikke handle …
De sidste par dage har været lidt hektiske – for nu at sige det mildt. Jeg blev lidt overvældet af, de mange tusinde der på en gang ville have den gratis e-bog. Så min server har kæmpet lidt med, at følge med.
Jeg må da indrømme, at de tekniske udfordringer ikke har været så sjove. Jeg har spildt en masse tid på det og har nok også¨groet et par ekstra grå hår – minus dem, jeg i frustration har revet ud.
De fleste har taget det pænt. Det er trods alt bare en gratis gave. Nogle har måtte forsøge et par gange for at kunne downloade bogen. Andre er det ikke helt lykkes for endnu. Men med lidt tålmodighed skal alle nok få den.
Enkelte er dog blevet meget sure over at det ikke lige virker. Nogle er også blevet sure over de sælgende nyhedsbreve. Der er vel knap 20 som har frameldt sig. Det er fint nok. Omend det ikke er målet i sig selv kan jeg godt leve med, at måtte skuffe nogle få.
I det her tilfælde blev (nogle få) folk som sagt sure både på grund af nyhedsbrevet og at teknikken fejlede. Fair nok. jeg havde valget enten at køre løs med det jeg havde – velvidende, at der var en risiko for tekniske flaskehalse, eller vente flere uger, eller måneder på at få tid og råd til en bedre løsning. Jeg valgte den aggressive, sælgende metode og kastede mig ud i det.
Resultatet er, at jeg foreløbigt har gjort over 2.500 mennesker glade med en gratis e-bog. Og nogle få er så blevet skuffede, og endnu færre sure. Det synes jeg er et godt resultat. Havde jeg ladet være, af frygt for at gøre nogle sure, så havde jeg ikke siddet med 2.500 ekstra kontakter i dag.
Jeg synes tit jeg oplever at iværksættere, på tilsvarende måde, er bange for at gøre det der skal til. Mange er bange for at gøre det, der skal til for at tjene en million kroner af frygt for at miste 10.000 kroner – for nu at stille det lidt firkantet op.
Jeg ved godt, at aggressive nyhedsbreve jager nogle væk, men de får mange flere til at gøre som ønsket og du tjener mere på dem, netto, end du taber på dem der smutter. Det er iskold købmandsregning.
Hvis dit vigtigste mål i livet er, at gøre alle glade, så skal du nok ikke blive iværksætter eller sælger 🙂
Og for ikke at misforstå noget, så lad mig igen understrege, at jeg skam er rigtig ked af at enkelte har haft en dårlig oplevelse på sitet her de sidste par dage. Det var ikke hensigten. Men det er desværre nogle gange resultatat, når man, som jeg, vælger at kaste mig lidt hovedkuls ud i ting.
Skriv kommentar