HTTPS/SSL – Secure Pages og rankings. Pressen overfortolker og misforstår Googles udmelding!
Efter Googles officielle udmelding om, at HTTPS/ Secure Pages – krypterede sider, nu vil indgå som et parameter i deres ranking faktorer har der desværre spredt sig en voldsom overfortolkning af dette på Nettet – ikke mindst i den danske presse.
Jeg synes derfor det er på sin plads, at få sat tingene lidt på plads og ind i det rette perspektiv.
For det første: Der har længe været tale om, at Google ville lade HTTPS/SSL – secure pages, indgå som et ranking element. De har åbent sagt, at de mener hele Nettet burde køre på sikre forbindelser – og måske burde have været lavet sådan fra starten af. Fair nok. Det er jo en holdning man kan have, men nok bare ikke specielt realistisk indenfor de næste mange, mange år.
Nu har Google så meldt officielt ud, at HTTPS vil indgå som et direkte ranking parameter. Det er dog min klare opfattelse at dette fortsat vil ske i på “real life forsøgsbasis”. Sådan arbejder Google altid. De “live BETA-tester” de ting de tror vil forbedre søgeresultaterne. Det er dog langt fra alle de ting de afprøver, der får lov til at fortsætte – eller får nogen væsentlig betydning. De tester.
Det er også vigtigt at huske på, at HTTPS kun vil indgå som en ud af mange hundrede ranking faktorer!
Det vil også kun berøre en meget lille del af alle søgninger. Google siger selv under 1%. Logisk nok, for hvor det er relevant indenfor shopping og kan være det indenfor brancher med overførsel af følsomme informationer giver det ingen mening for f.eks. en blog.
Der er yderst tvivlsomt, om HTTPS nogensinde vil få en særlig stor vægtning i det samlede sæt af hundredevis af parametre, der samlet set afgører, hvordan et website ranker i Google. Og med en meget lille samlet vægtning i en meget lille del af de samlede søgninger er det altså en bagatel, relativt set.
Af væsentligt vigtigere og langt mere betydningsfulde (nyere) parametre kan nævnes den meget store gruppe af ”engagement data”, bedre fortolkning af indholdskvalitet, linkdata og sociale signaler. Dertil kommer gamle parametre, som f.eks. hastighed, som I dag er meget vigtigt – og det kan I værste fald påvirkes negativt ved indførsel af HTTPS på et site. Og så er jeg sikker på det vil skade mere end det vil gavne i forhold til ranking i Google!
Så alt i alt – tag det helt roligt. Jeg ser ingen gode grunde til i panik at gå ud og ændre non-secure sites til secure, blot på grund af denne ændring hos Google, med mindre der er andre mere åbenlyse fordele for det enkelte site.
Jacob Worsøe skriver
Godt indspark, til at se det i et bredere perspektiv.
Mht. deres udmelding om at det kun påvirker 1% af søgninger, så kan det sagtens være at de kun mener det er relevant at medtage det som ranking faktor på nogle søgninger og ikke på andre. Det kan også være at de kun tester på 1% af søgninger lige nu.
Personligt tror jeg dog at de 1% skal tolkes på en anden måde. De siger selv at de mener hele internettet bør køre over HTTPS, og derfor må det også være relevant for alle søgninger at fremhæve HTTPS websites, og ikke kun e-commerce og websites med personlige oplysninger. Jeg tror derfor at de 1% skal tolkes som at der er så få HTTPS websites derude, at det kun er på 1% af søgninger hvor side 1 på Google vil blive forandret af denne ændring.
Simpelthen fordi der er så få HTTPS sitet i toppen af SERPS, og det boost man kan få ved at bruge HTTPS er så lille, at det ikke vil få nye websites ind i top 10, som ikke tidligere har været der.
Du har desuden en god pointe i at de negative effekter ved en højere loadtid, kan være større end de positive effekter ved at bruge HTTPS. Jeg har listet en række overvejelser her http://blog.webdanmark.com/https-giver-bedre-placeringer-men-skal-du-bruge-det/ og overvejelsen omkring loadtid tror jeg er rigtig vigtig.
Mathias skriver
Ja det er sgu godt at få en lidt anden og mere professionel vinkel på det!
Jesper Grand Jensen skriver
Du har ret. Pressen forsøger at piske en stemning op, til gavn for dem der tjener penge på SSL licenser. Det er nok en meget god plan at slå koldt vand i blodet, men selvfølgelig skal vi arbejde på at gøre Internettet mere sikkert. Det kan jeg godt tilslutte mig.
Foreløbig vil jeg bruge de 900 kr på noget fornuftigt og sove roligt om natten 🙂 Tak fordi du maner til besindighed.
Cleveland skriver
TAK, Der blev jeg sgu lidt klogere!
Jeg må indrømme at med alle de overdramatiseringer jeg har haft læst om https opdateringen fra Google, gik jeg næsten hen og troede jeg også skulle til at benytte SSL på min rabatkode blog.
Hvilket jeg dog heller ikke helt kunne få til at hænge sammen, da der ikke ligefrem er følsomme data der skal beskyttes på ret mange blogs 😉
Jesper Petersen skriver
Hej Mikkel,
Super godt indlæg, og jeg har også fået ssl på min hjemmeside, spørgsmål går bare på tror du ikke at google tager det væk igen?, (Evt forklare hvorfor / Hvorfor ikke),
Martin Linde skriver
Nu har artiklen lidt år på bagen, så er din holdning den samme eller hælder den en tand mere mod https som ranking-faktor – omend stadig ikke altafgørende.
Nu kan man jo også få gratis SSL, så det er nok ikke kun fordi nogen vil hype en indtjening på SSL.
Jeg tænker, at man bare skal få det gjort, hvis det er “nemt” og gratis. Og ellers få det gjort i løbet af de næste år. Omend ikke en kæmpe ranking-faktor, så betyder det noget for nogen at besøge en “sikker” side i takt med, at flere og flere online svindlere dukker op.
Er man f.eks. på Chrome, så vises en side som usikker selvom den måske ikke er direkte usikker. Hvor imod en med SSL vises som sikker. Der er helt sikkert en psykologisk element i det.
Mikkel Svendsen skriver
Det er fortsat ikke en særlig betydningsfuld ranking faktor, men af årsager som du selv nævner kan det bestemt være en ide at overveje SSL 🙂
FireGirl skriver
Jeg kan ikke lide ideen med https