SEO er gratis markedsføring … eller er det nu også det?
SEO omtales af mange, som “gratis markedsføring” – men desværre er det for de fleste en sandhed med modifikationer. Vi betaler ganske vist ikke direkte for de besøgende vi får via SEO, men der kommer bare ikke ret mange af dem, med mindre vi gør en aktiv indsats. Og den er ikke gratis.
Mange virksomheder bruger millioner af kroner hvert år på SEO, og endnu flere bruger hundrede tusinder. Hvis du tror SEO er gratis, så bliver du sandsynligvis svært skuffet over dine resultater, når du skal konkurrere med disse virksomheder.
Men hvordan er det så lige, at de mest SEO-fokuserede og optimerede virksomheder bruger deres penge på SEO og hvordan får du mest ud af de begrænsede midler du har? Det vil jeg se lidt nærmere på i dette indlæg …
Den organiske trafik fra Google – altså de besøgende som kommer fra de almindelige søgeresultater, betaler vi ikke Google for. Det kan sammenlignes lidt med den opmærksomhed vi får, når aviserne skriver om vores virksomheder, produkter og aktiviteter. Den “markedsføring” betaler vi heller ikke for. I hvert fald ikke direkte. Men der er normalt en række omkostninger forbundet med, at få den opmærksomhed – i hvert fald hvis vi vil have mere end den lille smule der (hvis vi er heldige) kommer helt af sig selv.
Når det handler om SEO er det typisk følgende omkostninger du du vil løbe ind i:
- Interne resurser – dig selv og dit team
- Eksterne resurser – professionel SEO-rådgivning
- Udvikling – teknisk, grafisk og redaktionelt
- Distribution – betaling for links, indholds-distribution mv.
- Tools – køb af værktøjer og services
- Uddannelse – af dig selv og dit team
Lad os se lidt nærmere på disse omkostninger …
Interne SEO resurser
Når du skal søgemaskineoptimere dit website kan du vælge at gøre det hele selv, trække på eksterne resurser eller outsource hele SEO-opgaven. Min erfaring er helt ubetinget, at de virksomheder der klarer sig bedst er dem, der benytter en blanding af egne og eksterne resurser.
Dit eget team har flere fordele – de vigtigste er, at de normalt koster mindre end eksterne konsulenter og de ved mere om din virksomhed og branche end selv nok så erfarne eksterne konsulenter gør.
Den viden du selv og dit team har om lige netop jeres virksomhed, branche og marked kan I bruge til at udvikle og målrette indholdet bedre til lige jeres målgruppe. Der er ingen der kender det så godt som jer selv. Og uanset hvor god rabat du får hos eksterne konsulenter, så vil egne fastansatte medarbejdere stort set altid koste mindre, time for time.
Men hvor mange interne resurser skal du så afsætte? Det afhænger helt af dit marked og dine ambitioner. Indenfor rejsebranchen er det ikke usædvanligt at virksomheder har 1-3 ansatte til udelukkende at arbejde med markedsføringen i søgemaskiner. Indenfor mindre, og mindre konkurrenceprægede brancher, kan det måske klares med nogle få timer om ugen.
Men uanset hvad, så skal du afsætte nogle interne resurser. Du bør ikke outsource hele opgaven. Det bliver for dyrt og du risikerer alt for let, at købe katten i sækken, hvis du ikke er lidt med i arbejdet selv.
Eksterne SEO resurser
Eksterne konsulenter, som jeg selv og mit team på demib.com, har den styrke at vi ofte har mange flere års erfaring med SEO og et langt bredere grundlag end du og dine egne folk har. Denne viden kan bruges til at inspirere dig til bedre og mere kreative løsninger og vi kan hjælpe med at løse praktiske opgaver, som du ikke selv har praktisk erfaring eller kapacitet til.
Men hvad koster det så at benytte eksterne SEO-konsulenter? Det kommer naturligvis helt an på hvor meget hjælp du har brug for. Det er de færreste, som er seriøse med SEO, der kan klare sig med meget mindre en en dags hjælp om måneden. Nogle har brug for meget mere – eller kan I hvert fald få glæde af det. Danske virksomheder bruger meget ofte mellem 10-50.000 kr. pr. måned på eksterne SEO-knsulenter – enkelte bruger 2-3 gange mere. På de internationale markeder bruges der ofte mange gange mere.
SEO Udvikling
Som en del af arbejdet med SEO skal der som regel udvikles nogle ting – både af teknisk, grafisk og redaktionel karakter. Det kan være systemer til afholdelse af konkurrencer – både på dit eget site og sociale medier som Facebook, udarbejdelse inforgraphics, udvikling af linkbaits og gratis give-aways, særligt SEO-venlige funktioner på dit website – som FAQ’s, ordbøger osv., widgets, egne systemer til overvågning mv.
Hvor mange penge du kommer til at bruge på udvikling afhænger dels af, hvor meget af det du, eller dit eget team kan lave selv og dels hvor mange ting du har lyst til og mulighed for at sætte igang. Men en en ting er helt sikkert: Hvis du slet ikke afsætter midler til udvikling, så handicapper du dig selv i forhold til de mere kreative og pågående af dine konkurrenter.
SEO Distribution
Google siger ganske vist, at vi ikke må købe links. Jeg vil da heller ikke anbefale, at du køber links som det er alt for tydeligt at du har købt. For så opdager Google det og så er de intet værd. Men der er mange måder, hvor du mod en vis betaling kan få nogle flere, og ofte rigtig gode, links uden at Google opdager det, eller ser det som købte links. Det kan være gennem opkøb af eksisterende sites eller domæner, betaling for “naturlige” omtaler, produkter-for-omtale og køb af kontekstuelle links på udvalgte sites.
I den senere tid er det også blevet en mulighed, og ofte nødvendigt, at betale for distribution af dit indhold, som så kan give mere opmærksomhed og links. Det kan f.eks. være gennem sponserede indlæg i Facebook og Twitter. Vi kan godt blive enige om, at det er lidt latterligt, at vi nu skal betale for at nå alle vores “venner” i de sociale medier, men sådan er det bare og i det omfang at det kan betale sig, så bør du gøre det. Udover de sociale medier vil jeg også meget anbefale, at du sætter midler af til en god PR-distribution. Vælg ikke de billigste, de har ingen effekt.
Hvor mange penge du skal afsætte til distribution afhænger som med alt andet af dine ambitioner og marked. Men selv mindre virksomheder bør afsætte nogle tusinde kroner til dette hvert år. Større virksomheder kan med fordel afsætte nogle tusinde hver måned.
SEO Tools – gratis og betalte
Jeg bruger selv en frygtelig masse tools – de fleste af de bedste koster penge. Det er værktøjer til crawlng, indholdsudvikling, overvågning og benchmarking. I snit bruger jeg vel omkring 10.000 kr. pr. måned på tools alene – nogle gange endnu mere. Så meget er det ikke sikkert du har brug for, og det er heller ikke sikker du har brug for at have adgang til alle tools hele tiden. Nogle af dem skal du måske kun bruge i perioder og så kan du nøjes med at betale for dem i de perioder.
Hvis du benytter et SEO-buerau som mit kan du gsså trække på nogle af de tools vi allerede bruger. Det er ofte en del af den salmlede service du får hos et godt SEO-bureau.
Men uanset hvor mange eller få tools du har brug for, så kommer du ikke langt hvis du slet ikke afsætter nogle penge til tools overhovedet.
SEO uddannelse
SEO-markedet udvikler sig hele tiden og hvis du ikke følger med og hele tiden lærer nyt så vil du sakke bagud i forhold til dine konkurrenter.
Der er mange måder du kan dygtiggøre dig selv og dit team på. Der findes mange gode bøger om SEO, konferencer og websites. Og så er der SEO Master Class – Danmarks eneste fulde SEO-uddannelse.
Konferencer kan godt være kostbare at tage afsted på – dels koster det noget at deltage og dertil kommer rejseomkostninger og ophold, men det er til gengæld også en af de mest effektive måder at lære nyt om SEO på. Jeg er selv afsted på 8-10 konferencer om året, men det er fordi jeg bliver inviteret som taler. For dig er det sikkert nok at tage afsted en enkelt eller to gange om året.
I alle fald vil jeg anbefale dig at afsætte både tid og resurser til at holde din viden om SEO ved lige.
SEO er ikke gratis
Som du kan se er SEO absolut ikke gratis. Det kan faktisk godt koste rigtig mange penge. Men hvis du griber arbejdet med SEO rigtigt an vil din investering komme mange gange igen.
Jeg håber at ovenstående har givet dig et lidt bedre overblik over de omkostninger der er til til SEO – og måske hjulpet dig med at se nogle af de områder, hvor du ikke ofre nok i dag for, at opnå de resultater du ønsker.
Søren Baron Rom, Baron & Company reklamebureau skriver
Interesserer man sig for online markedsføring, byder nettet på et sandt overflødighedshorn af frit tilgængelig viden, værktøjer og SEO cowboytrick. Noget er naturligvis skidt og kanel – som så meget andet på nettet – men der er også et ocean af informationer som er glimrende, gode og ganske GRATIS. Så den vej rundt kan man jo godt tale om gratis markedsføring.
Skal man imidlertid tilegne sig og bruge disse ”gratis goder”, kræver det både tid og kræfter på den korte bane udover de ressourcer på den lange bane, som er nødvendige til vedligehold og udvikling for ikke at miste terræn.
Skal man derfor kunne tale om at SEO kan være gratis markedsføring, må man bevidst vælge at anse dette tidsforbrug som en form for ”interessetid” eller investering. Gør man ikke det, er tid jo som bekendt lig med penge…