Grådighed og SEO er en farlig coctail
Jeg oplever ind imellem kunder, der ikke er tilfredse med nogle ellers rigtige fine resultater – uanset om det er så resultater jeg har hjulpet dem med at opnå, eller det er nogle andre dygtige kollegaer, der har hjulpet dem med det – eller noget de helt selv har klaret. Det kan være farligt. Hvis man bliver alt for grådig med resultaterne af sin SEO kan det pludselig koste dyrt!
En god kollega fra England fortalte mig fornyligt om en kunde, der have en rigtig flot placering som nummer 2 i Google på et MEGET konkurrencepræget ord. Det bør man være fuldt ud tilfreds med! Det er så ganske lidt der skiller tingene ad i toppen af de mest konkurrenceprægede keywords, at det er yderst risikabelt at skubbe til ballancen, hvis man først er kommet helt op på en 2. plads. Der skal ikke skubbes ret meget til brikkerne, før man ryger helt ud over kanten og smutter baglæns ned af rangstien.
Nå, men den her kunde var ikke tilfreds med sin nummer 2 placeing i Google. Min kollega prøvede at forklare kunden, noget af det samme som jeg skriver ovenfor: Don’t push your luck!
Kunden blev vist ikke overbevist, og valgte derfor en anden SEO virksomhed, der øjensynligt var villigt til at skrue lidt mere op for bissen for at forsøge, at rykke fra nummer 2 til nummer 1. Om de nogensinde kom op og vende som nummer 1 ved jeg ikke – men jeg ved, at de i hvert fald nu er helt væk! Ikke alene på det keyword, men på langt det meste af det de ellers rankede på. Grådigheden i forhold til et enkelt keyword kostede dem alt! Det er grådigt og det er dumt.
Kevin skriver
Ja, det kan være svært at opnå første pladsen altid, men det kan vil ikke skade, hvis man byggede backlinks til siden, med det rette ord? Det vil da derimod KUN hjælpe?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Nej, pointen er netop, at det KAN skade
Mathias skriver
Hej Mikkel
Spændende indlæg som har fået mig til at tænke lidt. Jeg kører også nogle link kampagner på en hel række ord, dog slet ikke de mest konkurrence prægede ord men heller ikke helt uvæsentlige ord.
Er der nogle ting som kunne indikerer for mig at jeg skulle stoppe med at optimerer eller hvordan ved du hvornår man er på vej ud i overoptimering?
Ved godt det er et stort og bredt spørgsmål, men det kunne jo være du har et par pointers 🙂
Mvh
Mathias
Mikkel deMib Svendsen skriver
Hvis du allerede ligger top 5 er det tid at holde igen med optimeringen på lige den side 🙂
Marcel skriver
For meget linkbuilding KAN simpelthen skade en side og jeg mener man er nødt til at overvåge hele tiden, hvornår den har fået “for meget” og om den overhovedet kan tåle mere 🙂
Jacob skriver
Kan nogen forklare det tekniske princip bag at for mange links til en side kan skade dens ranking i en søgemaskine?
Peter Lundsby skriver
Det er nok ikke kun fordi der er for mange links, men også at de er kommet for hurtigt/pludseligt. Det der sker er så vidt jeg har forstået det, at Google ikke tror på at linksne er fremkommet naturligt, og derfor vælge ikke at tælle dem eller straffe
Rent teknisk er det relativt nemt for Google at måle tilvæksten af links pr. måned.
Jeg har gået og funderet over om man kunne bruge et princip al a en-siger-det-videre-til-to. Således at man fra 200 links kører 400, 800, 1600 etc.
Det burde ligne en realistisk måde, at links ville udvikles sig på.
Der er sikkert nogle erfarne SEO der har en meget mere bedre formel, det at kende grænsen for hvornår man bliver smidt ud, må i hvertfald være guld værd.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Det er min oplevelse at Googles målinger er meget kontekst-relative – det vil sige, at de ser på hvad der er normen indenfor det enkelte marked. Der er f.eks. stor forskel på hvad der er den normale link-tilvækst pr. måned på et US Viagra site – og så et dansk øko-site 🙂
Det er også det Tim Mayer fra Yahoo hentydede til, da han engang for nogle år siden sagde: “Don’t bring a knife to a gun fight” – hvortil jeg svarede “Don’t go fishing with an A-bomb!”
Søren Sprogø skriver
Som deMib siger, bør man overveje at stoppe med at optimere, så snart man opnår en Top 5.
Og istedet fokusere på at skrive nogle gode title’s og descriptions, som overbeviser den søgende om at det er lige netop MIT site, der har mest relevans. For hvad nytter det at ligge i Top 3, hvis det er med et vrøvleresultat som ingen gidder klikke på?
Og så ellers bruge kræfterne på at lave landing pages, der er relevante for den besøgende, så de konverterer på den ene eller anden facon. For som jeg plejer at sige: Trafik, der ikke konverterer, er en udgift!
Jonas Cronfeld skriver
Spændende. Kan du sige noget om hvor meget trafik man som tommelfingerregel kan forvente hvis man f.eks. ligger nr. 1 på en søgeterm der har 60 millioner søgninger om måneden? Dette afhænger selvfølgelig meget af hvor god ens titel, beskrivelse etc. er, men du kan sikkert sige noget spændende om det anyways? 🙂