Alt hvad Google siger der skinner er guld!
I forlængelse af den omtalte AIT-sag om click fraud i Google kommer der en masse informationer ud for tiden. Der er ingen tvivl om at Google har sat det store “spin-apparat” i gang. De benytter alverdens kendte spin-teknikker for at aflede opmærksomheden fra sagens kærne, og forplumre hele debatten med mere eller mindre valide påstande.
En af de spin-teknikker man tit ser fungerer ud fra teorien om, at man ikke nødvendigvis behøver at bevise at man har ret – hvis man kan bevise at den anden part tager fejl vinder man under alle omstændigheder. Så hvis man kan så tvivl om bare den mindste smule af det den anden part siger (f.eks. AIT i denne sag) kan man vinde sagen. Det fungerer også godt, hvis man krydrer det hele med lidt lomme-konspirations-teori, som f.eks. da Matt Cutt’s fra Google i en kommentar begyndte at påstå noget i retning af at det bare var et WebmasterRadio-komplot. En påstand der naturligvis er helt ude i hampen.
I en artikel i går skriver Donna Bogatin en masse spændende opfølgning på hele click fraud problematikken, med nogle uddybbende kommentarer fra Google.
En af de ting jeg fandt mest oprørende var Google’s egen defination på valide kliks i forhold til falske kliks – dem vi ikke skal betale for. Google siger ganske enkelt, at de kliks de fakturere os for er valide – de andre er ikke valide. Med andre ord, lige meget om Google sender dig guld eller lort så er det guld hvis Google siger det skinner!
I asked Google for the definition of an “invalid click.” Google’s base response: “Any click Google doesn’t charge for.” A “valid click,” in Google’s view, therefore, is one that Google charges for.
Det er naturligvis en foruroligende og temmelig højrøvet udmelding. Og den står i skærrende kontrast til gårsdagens udmelding, også fra Google, om at de anderkender 2% click fraud. Men måske er det bare en del af den samme forvirrings-spin-strategi de er i gang med. I alle fald virker det ikke særlig troværdigt eller overbevisende, som det da også med al tydelighed fremgår af artiklen ovenfor.
I artiklen fortæller Donna Bogatin om nogle initiativer i de Amerikanske marketingorgnisationer henimod at få etableret et uafhængigt klik-evaluerings system. Det synes jeg lyder godt. Vi kan som annoncører ikke være tjent med at skulle nøjes med den stærkt begrænsede information vi får fra Google idag – det er urimeligt at forvente at vi blindt skal stole på Google. En tredeparts validator, som man også kender det fra andre mediers “oplagskontrol”, vil være en brugbar løsning, hvis det gøres ordentligt.
Link til Donna Bogatin‘s artikel
Henrik skriver
Har netop haft en sag, hvor Googles PPC opgørelse divergerede mere end 20% fra vores webtracking værktøj (Instadia). Google står fast på at de er ufejlbarlige, mens Instadia indrømmer en vis – minimal – fejlmargin (under 2%).
Så nu står jeg tilbage med uforettet sag, skal jeg fortsætte med at betale (for) dyre SEM kampagner på Google, eller skifte til Miva?
Egentlig er der vel behov for at FDIM træder i karakter, og etablerer en form for kontrol/verificering af Google beregninger. Jeg har i altfald mistet tilliden til Google.
Mikkel deMib Svendsen skriver
> Jeg har i altfald mistet tilliden til Google.
Det kan jeg godt forstå! Du er ikke den eneste
Hvis du har dokumentationen i orden vil jeg anbefale at du forsøger med en charge back i banken, så må det være op til Google at dokumentere at de faktisk HAr leveret de besøg de påstår
michael H skriver
Vedrørende Google Adsense, så kunne jeg godt tænke mig at vi samler os og laver en massedemonstration online. Jeg foreslår at vi i nogle dage bytter vores google ID med hinanden på kryds og tværs, for jeg er sikker på at det vil lave en helvedes masse rod i deres system. Vi kan ligeledes bruge allemulige id’er vi finder på tilfældige sites som fx gulgratis og andre store sites. Jeg kunne godt tænke mig at webmasterne demonstrerer at vi kan leve uden google og at vi kan lave rav i deres systemer hvis vi har lyst. De skal sku behandle os ordentligt. Fx har de lige fjerne 98 af mine 110 sites fra deres søgemaskine og det er jeg pænt træt af. Men hvad fanden bilder de sig ind, sådan helt uden forklaring eller noget… Pikhoveder, jeg hader dem sku nu
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeg tror det er svært at samle opbakning til nogle former for masse-demonstrationer. I hvert fald ikke uden at have en meget enkelt og klart mål med det, som folk i almindelighed kan bakke op omkring.
Men hvis du endelig vil demonstrere, så synes jeg ikke det lyder så smart at bruge forskellige AdSense ID’er – hvis der skal demonstreres skal der da ske det omvendte: At man IKKE bruger AdSense.
Men som sagt, jeg tror det er svært at skaffe opbakning til.
michael H skriver
Jeg har fjernet alt adsense og lignende fra mine sider. De skal ik tjene en krone mere på mig når de bare sådan uden videre smider mine sider af deres søgning. Jeg finder andre partnere… PS skriv hvis du kan anbefale noget
Mikkel deMib Svendsen skriver
Det kan desværre godt være svært, at finde afløsere for AdSense der giver lige så godt. Men held og lykke med det 🙂