Google mister markedsandele – Yahoo og Microsoft vinder frem
Nu skal du ikke blive alt for opstemt over overskriften. Teknisk set er min overskift rigtig nok, men det er ganske små tal og forskydninger vi snakker om her, og selvom Googles andel er gået en lille smule tilbage, fra 61,8% i maj til 61,5% i juni, så er antallet af søgninger steget, så de nu er oppe på over 7 milliarder søgninger i juni! Det er fordi, den samlede mængde af søgninger fortsat er stigende – så selvom en søgemaskine mister procentvis andel i markedet, kan de faktisk godt have absolut fremgang.
Microsofts fremgang skal også ses i lyset af, at de i flere foregående måneder er gået lidt tilbage i den procentvise markedsandel. Yahoo har haft to gode måneder i træk 20,9% markedsandel i maj. Microsofts markedsandel ligger på 9,2%
Du kan læse Danny Sullivans mere detaljerede gennemgang af de nyeste tal fra ComScore her.
Søren Sprogø skriver
Godt nok en gammel post, men jeg tænkte lige jeg ville komme med en lille relevant update.
Jeg har netop færdiggjort en stor undersøgelse, der dokumenterer de forskellige søgemaskiners andele i Danmark:
http://www.afdeling18.dk/blog/2009/4/7/soegemaskineandele-i-danmark.aspx
Alle har nok godt vist at Google er dominerende, men at det er så ekstremt kommer vist som en overraskelse for de fleste.
Og intet tyder på, at dominansen er faldende…
Mikkel deMib Svendsen skriver
Nogen stor overraskelse er det nu ikke. Jeg har flere gange skrevet om om de andele af trafikken der kommer fra Google til danske sites. Og det er flere år siden jeg langserede GDF – Google Domination Factor, som et mål for hvor dominerende der er i forskellige lande
Men lidt blogspam skal der vel også være plads til, Søren 🙂