Google viser (måske) op til 70 tegn i TITLE’s
Det har fra flere sider været rapporteret at Google nu skulle vise 70 tegn fra TITLE-tags i søgeresultaterne. Spørgsmålet er så om det har nogen praktisk betydning …
Jeg har som tidligere nævnt altid forsøgt at holde mine TITLE-tags til under 64 tegn – af to vigtige årsager:
1) 64 tegn har ALTID været vist i alle søgemaskiner. Det er den 100% sikre løsning.
2) 64 tegn er mere end rigeligt til en god TITLE. Det er faktisk meget sjældent, at jeg ser eksempler på, at en TITLE længere end 64 tegn er bedre end en kortere, mere præcis, version er.
Søgebrugere læser ikke søgeresultater – de scanner dem. Lange TITLE’s er som regel meget sværere at scanne, end korte TITLE’s. Derfor kan de give en højere klikrate – og det er jo en af de vigtigste formål med dine TITLE’s.
Så i praksis mener jeg ikke denne udvidelse til de 70 tegn vil få nogen særlig praktisk betydning for SEO.
Martin Pihl skriver
“Så i praksis mener jeg ikke denne udvidelse til de 70 tegn vil få nogen særlig praktisk betydning for SEO”
Men hvis det ingen praktisk betydning har for SEO, og det ingen praktisk betydning har for brugere, som, med dine ord, kun scanner titlen, har en længere title så ingen betydning overhovedet?
Hvad skulle pointen med ændringen så være? Set fra Googles synspunkt…
Kristian skriver
“Hvad skulle pointen med ændringen så være? Set fra Googles synspunkt…”
At gøre SEO folkene forvirret! 🙂
Jan Poul Kaczmarek skriver
Hej Mikkel
Google.dk har vist 70 tegn inkl. mellemrum i et par måneder efterhånden. Før viste de 69 tegn – også i flere måneder, i hvert fald. Så det er ikke ligefrem den store ændring.
Jeg kan da bringe et eksempel fra et af mine egne blogindlæg fra 14. marts 2010 (med 70 tegn): http://www.google.dk/search?hl=da&safe=off&q=pi dag bonusninja&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=
Jeg har ikke selv lavet tests mht. korte vs. lange titles, men det er spændende, du nævner, at ikke alt for lange titles skulle være “bedre”. Jeg har ellers den ide om, at en lang title (hvor søgeord eller søgeordsvariationer, der er placeret sidst i title og som også bliver highlightet i SERPs) skulle virke mere “dominerede” og dermed give en højere klikrate.
Som nævnt er det blot gætværk, og det kan man jo ikke rigtig bruge 🙂
Mikkel deMib Svendsen skriver
At placere vigtige keywords til slut i en TITLE er i hvert fald dumt – for der ret god dokumentation for, at keywords først i TITLE tæller langt mere. Den seneste dokumentation jeg så var en analyse på 10.000 websites Rand Fishkin havde med til SMX London. Den underbygger min egen erfaring gennem årene.
At prøve, krampagtigt, at klemme en masse keywords ind i TITLEs er bestemt heller ikke at anbefale – dels får man normalt bedre rankings ved at holde fokus, og dels ser den slags TITLEs ikke særligt indbydende ud på søgebrugerne.
Jan Poul Kaczmarek skriver
Der skulle have været tryk på “søgeordsvariationer” i mit ovenstående svar 🙂 Jeg refererer til en title-opskrift, der lyder: keyword først i title samt variation af keyword (som også bliver highlightet i SEPRs) et sted til sidst i title. Et eksempel kunne være:
“Hurtig slankekur – Tab vægt i dag – Find de hurtige slankekure nu”
Hvis man så søger på “hurtig slankekur” ville både første del (“hurtig slankekur) og sidste del (“hurtige slankekure”) blive highlightet i SERPs. Og det er så dét, jeg TROR, ville virke mere dominerende.
Håber, det gav bedre mening 🙂
Per H. Jørgensen skriver
Det er også min umiddelbare erfaring, at korte titler virker bedst. Den absolutte bedste version ser ud til at være den, der udelukkende indeholder den brugte søgefrase, måske pga. den automatiske fremhævning af søgefrasen?
Jeg tester dog lige nu titles, hvor der også indgår opfordringer til action i titlen. Men ellers mener jeg ikke den forholdsvise lille øgning af maks. antal karakterer får nogen nævneværdig betydning.
Kristian skriver
Den bedste title er uden tvivl den der får den søgende til at klikke(no shit Sherlock!), men spørgsmålet er så… hvordan får vi dem til at klikke på vores title?
Skal den være kort og indeholde søgefrasen? Ja, for så er det automatisk fremhævet og skiller sig ud fra de andre.
Skal den være kort og kun indeholde det primære ord? Ja, dette giver en bedre klikrate.
Skal den være anderledes og indeholde nogle ord der gør den søgende nysgerrig? JA!
Det er ovenstående modeller jeg generelt bruger når jeg arbejder med titler på mine sites 😉
Mvh.
Lars Meyer skriver
Gad vide om de så også ændrer eller har ændret på længden af description?
Kristian skriver
Det har de ikke skrevet noget om, saa det tror jeg ikke.
Anders sprogkurser skriver
Der kan vel være to årsager til at længere titler bliver anvendt:
1) Der kommer flere og flere sider, og længere tekster giver mere entydige søgeresultater.
2) Flere ord i title giver flere mulighedre for hits, så adwords kan vises på flere sider.
Et andet spørgsmål:
Kan man forestille sig at hvert link får tildelt 1 ponit, og jo flere ord man har i titlen, jo mindre vægter hvert ord?
Altså
Bukser =1 point
billige bukser = 0,5 point pr ord
og så videre.
Det vil jo tale for korte præcise titler vs. lange titler med mange ord.
Paris Nakita Kejser skriver
Jeg mener altså også selv at Google har sagt 64 tegn, så hvis de skulle ha ændret det til 70 tegn så bør man vel ha fået besked.
Anders: Du kan ikke bare pr definasion stille det op som du gør, man anbefaler i snit 5 ord hvor et eller flere af dine keywords indgår men også at det giver mening, har selv test det af ved at have 1 og 2 ords titeler, da jeg skiftet de titler til nogle bedre altså op til 5 ord i gennemsnit jamen så vægtet mine titeler en del mere end de gjore før.