75% mere trafik med Google sitelinks!
I mandagens udgave af mit radioprogram Strikepoint havde jeg hollænderen Joost de Valk på besøg, som afløser for David Naylor, der var ude at rejse. Udover en snak om udviklingen i Yahoo/Microsoft sagen snakkede vi også om nogle meget spændende data som Joost har på Google sitelinks.
Hvis du ikke lige ved hvad sitelinks er for noget, så er det de der små ekstra links til undersider man nogle gange får på nogle søgninger. For deMib.dk’s vedkommende ser der således ud, hvis man søger på “demib” (uden quotes):
Det er kun når Google er helt sikre på, at det øverste website på en søgning er det helt rigtige – lige det folk leder efter, at de viser sitelinks. Det er Google selv der vælger de sitelinks ud (helt automatisk) som de tror er bedst. Du kan ike selv tilføje links, men du kan fjerne dem du ikke kan lide via Google Webmaster Tools – hvilket jeg dog absolut ikke anbefaler, for jo flere du fjerner jo mindre fylder din listing. Og plads giver synlighed, blokerer mere for konkurrenterne og giver flere kliks.
Som du kan se i ovenstående eksempel forsvinder sitelinks, hvis man tilføjer et ord mere til ovenstående søgning, for så er Google ikke længere helt sikker at deMib.dk er det helt rigtige site. Demib.dk ligger stadig i toppen – det er deres bedste bud, men forskellen på demib.dk og det næste site (som er joyzone.dk) er åbenbart for tæt.
Vi har længe snakket om – blandt professionelle SEO’ere, hvor meget mere trafik sitelinks giver. Vi er enige om, at det naturligvis giver mere, men det er svært at måle præcist hvor meget mere. Det kræver at man har et website der først i en periode ligger nummer 1 uden sitelinks og derefter nummer 1 i en periode med sitelinks. Og det er lige præcis den data Joost havde – og præsenterede i Strikepoint!
Joost har et website der handler om CSS3. I en periode lå sitet nummer 1 i Google på CSS3 uden sitelinks. Og efterfølgende lå den nummer 1 med sitelinks. Perfekt data!
Fremgangen i trafik viste sig at være på 75! Og sjovt nok var det kun 20% der klikkede på sitelinks – de 80% klikkede på det almindelige link i toppen.
De er bemærkselsesværdig og meget spændende data.
Rosenstand skriver
Det er det bestemt – men ikke voldsomt overraskende egentlig, når man tænker på, hvor stor forskellen kan være i CTR mellem plads 1 og plads 4 eller 5 i SERP.
Jeg kan se, at vi får en hel del flere besøg på vores firmanavn, efter vi fik sitelinks. Det passer jo meget godt med dine data – jeg vil dog umiddelbart vurdere, at vores trafik på søgningerne “concept i” og “concept interest” kun er steget med ca. 40%. Men det er da værd at tage med.
Ulstrup skriver
En indeksering som den du illustrerer ved søgningen på “demib søgemaskiner”, med to sider indekseret, giver også mere end hvis der kun var en side (URL) indekseret, så alene det at det “fylder mere” på resultatsiden giver noget. Og det bedste ved det er at man selv kan gøre en del for at opnå disse 2 siders indekseringer.
Folk har i øvrigt meget stor tiltro til at Google ved hvad der er bedst for dem, derfor har sitelinks også en positiv effekt – det signalerer at sitet (resultatet af søgningen) er “Google godkendt”
Bachmann skriver
Meget interessant statistik ham Joost er kommet med.
Da jeg fik sitelinks, var der et par stykker som ikke var så relevante, men efter lidt tid valgte jeg at fjerne dem vi Webmaster tools, for at teste hvad der ville ske. Og heldigvis så valgte Google at tildele mig nogle andre i stedet for, så i mit tilfælde kunne det godt betale sig.
Der er selvfølgelig ingen garanti for at man er så heldig hvergang, men det kan være der er andre demib-læsere der har erfaring med det?
Vadskær skriver
Ja – det er meget interessant, men jeg tror, man skal tage endnu en parameter med i spil. CSS3 bliver hottere og hottere, så der er nok også i øjeblikket en konstant øget opmærksomhed omkring CSS3. Altså der er også en stigning i antallet af søgninger på CSS3 de her dage. Se eksempelvis her:
http://www.google.com/trends?q=css3&ctab=0&geo=all&date=ytd&sort=0
Nu ved jeg jo selvfølgelig ikke, hvornår hans data er fra og hvor præcise Google Trends er. Men det er nu nok ikke sitelinks det hele.
Bortset fra det, så skulle Joost se at få sin side op. Nu havde jeg lige glædet mig til at se, hvad han havde at sige om CSS3. Han plejer jo at have rimeligt meget interessant at byde på.
Stefan Juhl skriver
Vadskær, jeg tror du har ret i at “trenden” omkring CSS3 kan være stigende, men jeg tror også Joost har været smart nok til at tage det med i betragtning. Lige omkring Google trends og ‘css3’ som du henviste til, så har Joost tidligere vist hvor langt ved siden af nogle af Google’s keyword tal er – se dette: http://www.joostdevalk.nl/traffic-estimation-googles-traffic-estimator/ – nu ved jeg bare ikke om det er de samme data Google bruger til deres trends værktøj.
Hvad mener du med at Joost skulle se at få sin side op? De er da begge (css3.info og joostdevalk.nl) oppe..!
Vadskær skriver
Når jeg går på css3.info, så får jeg denne besked:
Table ‘css3_wp.wp_sbtracking’ doesn’t exist
Det betyder selvfølgelig ikke at serveren er nede, men Jakob Nielsen ville nok vælge at sige det ikke er brugervenligt ;o) Whatever – er sikker på, at han nok får den kørende igen og jeg kigger helt sikkert forbi engang senere.
Jeg nævnte jo netop også, at jeg ikke kender til baggrunden for hverken de ene eller andre tal. Men medmindre Joost har adgang til Googles data, så kan han jo ikke rigtigt tage højde for at efterspørgslen på CSS3 er stigende. Det er også lige gyldigt. Jeg har også set en stigning i trafik efter at mine sider fik sitelinks, men der er desværre langt op til de 75%.
Stefan Juhl skriver
Vadskær, ja ingen tvivl om at det ikke er helt brugervenligt.. Siden virker dog stadig fint for mig, men det kan jo være noget case-baseret noget.
Det jeg mente med at han kunne tage højde for ændringer i trenden, er ved at sammenligne tallene for dagene lige inden og lige efter han fik sitelinks, og efterfølgende holde øje med hvorvidt tallene efter stigningen forblev stabile. Det ville med rimelig sandsynlighed give et ret præcist fingerpeg om effekten af sitelinks, eller om tallene er ved siden af pga. andre begivenheder på samme tidspunkt.
Mikkel deMib Svendsen skriver
> Men medmindre Joost har adgang til Googles data, så kan han jo ikke rigtigt tage højde for at efterspørgslen på CSS3
Jo, det er let nok, hvis man også kører AdWords på ordet 🙂
Men, Joost har taget højde for det over perioden, så godt det nu er muligt
bob skriver
og jeg som troede Joost var et internet tv projekt…
vadskær skriver
Ja, han har jo nok holdt øje med det både før og efter. Han er jo en rimelig erfaren herre udi den slags. Han ska’ nok regne med meget mere trafik fremover. CSS3 er kommet for at blive (i hvert fald frem til CSS4) 😉
Men interessant indlæg, Mikkel. Kunne være rart at høre andres tal fra før og efter sitelinks. Jeg vil godt lægge ud med at fortælle, at min side http://www.mxchange.dk gik op med næsten 20% efter jeg fik sitelinks. Det er jeg fint tilfreds med
Mikkel deMib Svendsen skriver
Det er ikke helt nok at have før/efter tal – det skal også helst være i første possition begge to. Og det er ikke så tit man har den data.
Torsten Bo Hansen skriver
Hvordan optimerer man bedst subsites for Google Sitelinks på formen subsite.domænenavn.dk eller domænenavn.dk/subsite? Og er der nogen, der ved om det har en betydning for Google Sitelinks, at man bibeholder sin url i navigationen på underliggende sider, hvis det er på formen subsite.domænenavn.dk?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Det er ikke formen men den interne navigation og links der gør det store udslag 🙂