Google Search Plus Your World
I denne uge lancerede Google endnu et tiltag i deres fortsatte bestræbelser på, at personificere søgeresultaterne endnu mere, under navnet: Search Plus Your World.
Jeg har i mange år snakket om, at der manglede to vigtige faktorer for at få den “perfekte” søgemaskine: En bedre forståelse af meningen med det der søges på, og en bedre forståelse af den individuelle bruger der søger. Det er det sidste punkt som Google med Google Search Plus Your World forsøger at forbedre.
Spørgsmålet er så, om Search Plus Your World faktisk er en forbedring, om det er den rigtige retning, og om der er problemer forbundet med den løsning Google har valgt. Det vil jeg i dette indlæg se lidt nærmere på …
Google startede med at personificere søgeresultaterne tilbage i 2005 – så det er ved at være næsten 7 år siden. Det betød, at du og jeg ikke nødvendigvis fik de samme resultater, selvom vi søgte på samme måde. Siden da har Google flere gange tilføjet nye features til denne personificering og siden 2009 har det ikke engang været nødvendigt, at være logget ind på Google for at få tilpassede resultater.
Googles nyeste tiltag: Search Plus Your World er stadig ikke udrullet i hele verden, så det er ikke sikkert du ser det nu. Men det kommer.
Med Search Plus Your World tilpasser Google søgeresultaterne ikke alene efter dig, men også i høj grad efter dit sociale netværks handlinger. Eller det vil sige, en (lille) del af dit sociale netværk – nærmere bestemt Google+ – Googles eget sociale netværk.
Og netop deri ligger en del af problemet. Google har nemlig ikke adgang til Twitter og Facebook data på samme måde som med deres eget netværk på Google+. Men da Google+ ikke er så udbredt og brugt som de to andre sociale netværk bliver de sociale signaler naturligvis også svagere. Der kommer simpelthen til at mange den væsentligste data på Nettet. Og det er naturligvis problematisk.
Om Facebook og Twitter en dag kommer med på Search Plus Your World er ikke til at vide endnu. Facebook har som bekendt et tæt samarbejde med Bing, og det er derfor mere nærliggende, at Bing og Facebook laver deres egen variant af Search Plus Your World.
Search Plus Your World kan godt virke skræmmende på mange første gang de oplever det. For med Search Plus Your World kan der optræde ting i dine søgeresultater, som du har delt mere eller mindre privat i dit netværk. Det kunne f.eks. være et billede. Disse ting ser kun du, naturligvis, så bare rolig – det er ikke hele verden det pludselig afsløres for, men det vil alligevel nok skræmme mange.
Nogle kommentatorer mener også, at Google med Search Plus Your World risikerer, at løbe ind i (flere) problemer med beskyldninger om, at de promoverer eget indhold (fra deres eget sociale netværk) på bekostning af andres indhold. Med deres dominerende rolle på markedet kan det få juridiske konsekvenser.
Et andet problem er, at det indhold du i første omgang kun deler privat, hurtigt kan deles af andre i dit netværk – som ser det med Search Plus Your World, til andre udenfor den oprindelige private cirkel. Og så kan alle pluselig se det. Det kan naturligvis også ske uden Search Plus Your World, men risikoen stiger nok for at det sker med denne feature.
Der har også været rejst bekymring for, om det private indhold der vises kan opsnappes af hackere. Dette burde dog ikke kunne ske efter Google i efteråret gik over til at vise søgeresultaterne på en sikker forbindelse (SSL) for alle brugere der er logget ind. Det var, såvidt jeg kan forstå, i virkeligheden den primære årsag til, at Google gik over til denne sikre forbindelse – det fortalte de bare ikke dengang det blev indført.
Et andet kritikpunkt er det faktum, at Google har valgt en opt-out model for Search Plus Your World. Det vil sige, at du som udgangspunkt er tilmeldt Search Plus Your World og aktivt skal sige nej til det, hvis du ikke ønsker disse resultater.
Generelt set bryder jeg mig ikke om opt-out modeller. Jeg synes folk selv skal have lov til at vælge, om de vil være med i den slags – det skal være en opt-in model!
Men selv hvis du framelder Search Plus Your World bliver du ikke helt fri for personificering. En del personificering foretages på baggrund af sprogvalg, land osv og vil stadig forekomme. Så du og jeg kan fortsat få forskellige resultater, selvom vi begge ikke anvender Search Plus Your World.
Det sidste kritikpunkt jeg vil nævne i denne omgang er, at Google måske er gået over stregen i forhold til at vægte eget indhold i forhold til relevans. Der er allerede masser af eksempler ude, hvor Search Plus Your World giver mindre relevante resultater end Google burde levere – og kan levere uden Search Plus Your World (se referencer nedenfor).
Et af de mest groteske eksempler er en søgning på “Facebook” – her giver google et forslag om at besøge Mark Zuckerbergs Google+ konto – som han aldrig har brugt, men ikke hans egen Facebook profil. Det er bare ikke godt nok!
Det bliver spændende at følge udviklingen i 2012. Der er ingen tvivl om, at Google ønsker at skabe langt mere personificerede søgeresultater – og det synes jeg som sagt, som udgangspunkt, er godt. Det må bare ikke ske på bekostning af relevans, og det må ikke skabe juridiske eller privat-krænkende problemer. Og det er der noget der tyder på det gør nu.
Om Google+ og Search Plus Your World overlever er naturlivis ikke til at vide. Som SEO’er bør du dog lige nu bruge Google+ i det omfang du orker, for det har en betdning for, hvor synlig du vil fremstå i Google. Som med alle andre sociale netværk handler det om dels at få så mange som muligt i din målgruppe til at følge dig, og dels af få dem engageret, så de deler dit indhold med deres egne netværk. Så må tiden vise, om det i sidste ende er anstrængelserne værd …
Her er et par links til mere uddybende artikler om emnet:
http://searchengineland.com/googles-results-get-more-personal-with-search-plus-your-world-107285
http://searchengineland.com/examples-google-search-plus-drive-facebook-twitter-crazy-107554
http://gizmodo.com/5875571/google-just-made-bing-the-best-search-engine
Christian skriver
Hej Mikkel
Tak for et godt indlæg, men studsede lige over noget.
“Men selv hvis du framelder Search Plus Your World bliver du ikke helt fri for personificering. En del personificering foretages på baggrund af sprogvalg, land osv og vil stadig forekomme.”
– Hvordan kan I som SEO’er, så definere en standard ranking i Google på en hjemmeside?
/Christian
Søren Sjøgren skriver
Hej Mikkel
Tak for opsamlingen. Det giver god mening bare at acceptere at der nu er sådan det er og så så agere ud fra det.
Der er dog en ting yderligere, som bekymrer mig: Jeg læste en artikel som konkluderede, at det indhold vi deler på Facebook primært deles for at iscenesætte os selv. Det må have en indflydelse på værdien af data?
Hvis vi et kort øjeblik antager, at det lykkes Google at få succes med , så må det også være rimeligt at antage, at adfærden vil finde vej dertil (hvis det ikke allerede er sådan). Dermed bliver de sociale søgeresultater måske ikke udtryk for relevans, men i højere grad af hvad vi gerne vil vise andre at vi synes er interessant.
Det leder mig til at tænke:
– enten skal vi modnes til at dele det indhold vi finder interessant, uagtet om det iscenesættende eller ej.
– alternativt kunne Google måske sammenligne dine og mine personlige søgedata på baggrund af hvad vi søger efter og ikke kun hvad vi vil vise andre, at vi søger efter.
– måske er det slet noget problem i forhold til data. Det indhold der oftest deles på sociale medier er måske også det indhold, som der oftest linkes til på traditionel vis.
Søren
Mikkel deMib Svendsen skriver
Christian, det kan man heller ikke
Christian skriver
Man læser og hører bare så ofte om folk som er glade for at være tilbage i SERP på et bestemt søgeord, men er dette så bare noget sludder – da alt er personificeret?
Der må da findes et eller andet standard man kan gå ud fra?
KAI skriver
Det må have en indflydelse på værdien af data?
Hvis vi et kort øjeblik antager, at det lykkes Google at få succes med , så må det også være rimeligt at antage, at adfærden vil finde vej dertil (hvis det ikke allerede er sådan).
Mikkel deMib Svendsen skriver
@Christian, nej det gør der ikke. Det vi gør på SEO Supporten er at søge annonymt, uden cookies og fra en maskimne der ikke ellers søges på. Det er det bedste du kan gøre. Men det betyder bare ikke, at DU eller andre nødvendigvis ser helt samme SERPS. Det kan du ikke gøre noget ved.
Nikolaj skriver
Jeg er virkelig spændt på at se hvordan Google SERP kommer til at transformere sig de næste par år. Det skal nok blive rigtig interessant at se, hvordan Google kommer til at være afgørende for SEO.
Christian skriver
@Mikkel, Okay. Det er alligevel tankevækkende.
Men hvad anbefaler du for den “normale” bruger, som ikke har adgang til sådan en ‘specielsøgemaskine’?
Kan man ikke via et program eller bestemt link, søge uden cookies?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Du kan slå cookies fra i din browser, men det betyder stadig ikke at du nødvendigvis får samme resultater som alle andre. Når resultaterne tilpasses alle bruger er det teknisk umuligt at få det samme som dem alle. Det må du bare acceptere.
Andreas Linde skriver
Det bliver super spændende at se udviklingen. Det er et kæmpe problem at de ikke har adgang til Twitter længere, men jeg tror de vil kæmpe for at få en favorable aftale med dem, og jeg tror twitter bliver nødt til at sige ja, for de skal snart have en indtægt. De kan ikke blive ved med at leve af VC kapital. Facebooks sider er åbne for Google, men jeg tror også Google kan lave en aftale om at få adgang til personer. Ligesom Twitter har de også brug for en solid indtægt. Deres reklame-service generer ikke nok penge.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Twitter har allerede et API og tilbyder en aftale til alle der vil betale. Det er der allerede en del der gør. Google gjorde også tidligere, men gad så åbenbart ikke mere.
Prisen for API’et er iøvrigt så beskeden, at det ikke er en enkelt aftale mere, med Google, der betyder det store for Twitter.
Så Twitter kan Google sagtens få, hvis de gider. Langt sværere – og endnu vigtigere, er det med FaceBook. Det er ike ret gode venner 🙂
Knut skriver
Spændende gennemgang. Det bliver spændende at teste, om man kan drage nytte af Google i sit SEO-arbejde. Ligegyldigt om man kan lide det eller ej, så tænker jeg, at det er vigtigt at inddrage Google i sin SEO-strategi.
Christian, advokat skriver
Er jeg den eneste der blev lettere rundtosset af den artikel? Jeg går herfra med det indtryk at det nye tiltag fra google er super vigtigt – og at jeg er håbløst bagud når det kommer til forståelse af det. – Så videre til de artikler du linker til!
Christian Johnsen skriver
Interessant læsning. Også en vigtig problemstilling med, at Google endnu ikke er stort nok til, at de kan få gavn det, så derfor er de måske nødt til at tage Facebook og/eller Twitter med?
Jeg vil fremover følge noget mere med herinde! 🙂
Mvh. Christian
Esben skriver
Der kommer nok til at ske en hel masse på den front. Hvis det kun bliver “anbefalede” resultater i fremtiden, får de nok travlt på fiverr med at lave likes og deslige..
Henning skriver
Uhh jeg glæder mig virkeligt til at se hvor indviklet SEO bliver i fremtiden. Om man ender med at skulle betale en SEO-konsulent for at være aktiv på ens Google profil, for at komme frem i google ranking osv.
Men spændende indlæg, tak for deling!
Nikolaj Mogensen skriver
Synes du har fat i nogle vigtige punkter her Mikkel… Det bygger jo nok egentlig blot i virkeligheden videre på den udvikling vi har set det sidste år omkring at SEO er i højere og højre grad bliver PR arbejde, content strategi og udarbejdelse samt seeding af artikler og relationer…
Er ligesom dig lidt bange for at Google’s nye hat i mild grad kommer til at undergrave deres gode produkt
Lars Holdgaard skriver
Jeg er enig med Nikolaj, det virker lidt som om de kører lidt af kvaliteten af deres eget produkt af med Google Plus. Det betyder lidt for meget – især de her sager med Google Plus profiler af kendte som ranker helt vildt er lidt mærkeligt.
Det er ret besværligt at man som virksomhed bør holde styr på så mange sociale netværks.. Men det handler vel om at vælge hvad der er relevant for målgruppen – Google har bare et irriterende stort kort her , på trods af ens målgruppe ikke er der.
Brian Petersen skriver
Der har været sagt og skrevet meget omkring Google´s sociale satsning.
Der har været fin interesse og mange er hoppet på vognen, men flere hæfter sig også ved at rigig mange profiler er inaktive.
Sociale signaler fra brugerne som indikerer at de “syntes om”/har delt en hjemmeside er helt klart noget Google ikke kan ignorere.
Hvis man f.eks. ser på udbredelsen af Facebook, skal der ikke mere end et klik med musen for at “syntes om” et eller andet, hvorimod der skal mere til hvis man først skal til at tilføje et link på sin hjemmeside eller blog.
Hvis man bruger Google´s webmaster værktøjer, kan man se at det allerede spiller ind hvor mange der har Google ´et ens website.
Det er lidt som med browser krigen – nogle var skeptiske på om Google´s chrome overhovedet havde en chance mod MS Internet Explorer og Firefox.
Google har dog været dygtige til at promovere Chrome bl.a. på Google´s forside, så i dag har de fine markedsandele.
Jeg tror at fremtiden kommer til at handle meget om sociale netværk og de signaler og den autoritet de kan kaste af sig.
Det bliver interessant at se om Google er i stand til at formå at skabe mere kvalitet for deres brugere, således at de formår at aktivere dem.