Google Quality Score algoritme
I de seneste dage har der været mange spekulationer om, hvordan Google’s nyeste version af deres Quality Score algoritme til AdWords egentligt fungerer. udover de mange diskusioner i alle de store søgemaskine-debatter, blogs og radioshows bragte Danny Sullivan i dag (for subscribers) et spændende interview med Nick Fox, Senior Business Product Manager på Google, som arbejder med netop AdWords Quality Score algoritmen. I dette indlæg vil jeg forsøge at samle alle trådene og komme med nogle bud på hvad det er du skal gøre for at tilfredstille den nye algoritme …
En af de ting der overraskede mig i Danny’s interview med Nick Fox fra Google var, at der i den nye algoritme tilsyneladende er lagt meget vægt på indholdet af landing-siderne. Han afslører således, at de f.eks. ikke er så vilde med sider der tilbyder noget gratis, som så måske alligevel ikke helt er det (det gør jeg heller ikke). Han nævner også “work from home” og scams i almindelighed som områder de har forsøgt at rydde ud i med den nye Quality Score algoritme. Det lyder jo egentligt meget fornuftigt. Med mindre man lever af den slags, eller noget der kunne minde om det.
For spørgsmålet er, om hvor gode disse algoritmer er på de mindre sprog, som dansk. Og spørgsmålet er, om disse algoritmer tager hensyn til lokale forskelligheder i kultur, tradition og jura. Det som en dansker opfatter som OK, kan en Amerikaner måske opfatte meget uetisk. Dette giver interviewet desværre ingen svar på.
Det ser heller ikke ud til at det hjælper noget, at man har et stort AdWords budget. Både de eksempler jeg har set i Danmark og udlandet, som er blevet ramt, har haft forholdsvis store budgetter. Dette bekæftes iøvrigt også af Nick Fox fra Google.
Men lad mig forsøge at opsumere nogle af de ting som du skal være opmærksom på, da de sikkert spiller ind i den nye Quality Score algoritme.
- Reklame- og side-tekst
Sørg for at teksten i dine annoncer, de keywords du bruger og den side brugerne sendes til matcher. Hvis du reklamerer for en rejse til London, skal du ikke sende folk hen på en generel rejse-søgeside, men direkte til din London-side. - Reklamebærende websites
Hvis du har reklamer på dit website, så sørg for at det tydeligt fremgår hvad der er reklamer og hvad der er redaktionelt materiale. Reklamerne må heller ikke være alt for dominerende – hverken i omfang eller metode. Pop-ups, pop-unders and andre kreative og meget anmasende annonceformater kan give en dårlig quality score. - Privacy policy – politik om personlige oplysninger
Sørg for at have et tydeligt link til din privacy policy. Har du ikke en sådan, så lav en. - Kontaktinformationer
Det skal tydeligt fremgå hvem der står bag websitet, og jeg vil anbefale at du linker direkte til en kontakt-side eller -formular. Det skal være let for brugerne at finde dig og kontakte dig. - Login
Hvis du kræver login af de og betaling af de besøgende, for at se hvad de får, anbefales det at du laver en form for pre-view. Google vil have åbenhed om det du sælger. - Gratis ting
I Danmark er købsbetinget tilgift ulovlig, og det virker lidt somom det faktisk er det som Google forsøger at ramme med denne del af algoritmen. Så for alle lovlige virksomheder i Danmark er dette punkt nok ikke de store problem, da forbrugerloven på dette punkt er stram i forvejen. Men alligevel – har du noget som helst gratis, eller bruger du “gratis” i din markedsføring, så sørg for at det tydeligt fremgår hvad det er, så det er helt gennemsigtigt. - Vær unik!
Dette er et svært punkt, og et af dem som har ophidset mange webmastere. Tilsyneladende gider Google ikke at have alt for mange annoncer der i princippet bare reklamere for det samme produkt uden nogle væsentlige forskelle. Årsagen til de mange sure webmastere skal findes i, at der ikke nødvendigvis er nogen logisk grund til at hvilke udbydere Google giver en dårlig score og hvilke de giver en god. men hvis du kan tydeliggøre forskellen på dig og alle dine konkurrenter, vil du i alle fald lettere slippe igennem. Så, det ka godt blive svært for affiliate folk at køre AdWords kampagner fremover … - Katalog- og link-sider
Hvis dit website primært består af eksterne links og “direktory-sider”, bør du få tilføjet noget mere unikt indhold der kan supplere disse listninger. rene link-sites vil få en lav quality score. - Browser- og bruger-fjentlig kode
Undlad at køre scripts der ændrer på brugernes browser vindue, automatisk installerer programmer, fjerne browser funktionalitet osv. Dette vil skade din quality score alvorligt.
Jeg tror det var hvad jeg havde lige nu, men der kommer hele tiden nyt, så jeg skriver jo nok lidt mere om det efterhånden som vi får lidt mere erfaring.
Du er meget velkommen til at skrive en kommentar nedenfor med dine egne erfaringer …
Christian Garrelts skriver
Glimrende udredning, Mikkel.
Jeg vil blot tillægge, at jeg er overbevist om, at alle de andre forhold omkring søgemaskineoptimering (Title tags, H1 osv.) også har en MEGET væsentlig inflydelse på Adwords Quality Score.
Mvh,
Christian