Grund til at frygte den næste Penguin update fra Google?
Google er kommet med en hidtil uset advarsel til SEO’ere og webmastere: Den næste Penguin update ønsker I ikke! Udtalelsen faldt på SES konferencen i San Fransisco under Matt Cutts keynote præsentation i denne uge.
Jeg kan ikke huske, at Google nogensinde er kommet med en så direkte “trussel” til webmastere og SEO’ere. De har tidligere sagt at de ville stramme op på kvalitet, links osv, men det har aldrig udtrykt sig på denne skarpe, og nærmest truende måde.
Spørgsmålet er så, hvor meget hold der er i truslerne, om det blot er en optrapning af deres gamle “scare straight” strategi og hvis denne update er så voldsom som de siger, hvem den så faktisk vil ramme.
Min erfaring fra tidligere, større, opdateringer er, at det hovedsageligt rammer de sites, som har arbejdet med en meget ensidig og automatiseret indholds- og linkbuilding. Websites der har haft mere fokus på brugere, brede strategier og høj kvalitet rammes sjældent.
Men nu får vi se. Mit gæt er, at det blot er en opstramning af de linkopdateringer vi så med Penguin – altså, at endnu flere dårlige links vil blive sorteret fra som værdigivende. Jeg håber så bare, de har lært af tidligere fejl, så det der står tilbage i toppen af søgeresultaterne efter denne opdatering ikke er så ringe, som de i alt for høj grad var tilfældet efter den første udrulning af Penguin.
Rosenstand skriver
Tja – det kan vel næppe blive ringere kvalitetsmæssigt end ved sidste opdatering? 🙂 Jeg tror, det er en del af en strategi mere, end det er reelt. Men tiden er jo som bekendt klog – så vi må vente og se.
Nikolaj Mogensen skriver
Hej Mikkel
I dette indlæg på Search Engine Roundtable http://www.seroundtable.com/google-penguin-warning-15577.html skriver Matt Cutts i kommentaren følgende:
“Hey Barry, I wasn’t saying that people needed to overly stress out about the next Penguin update, but I’m happy to give more details. I was giving context on the fact that lots of people were asking me when the next Penguin update would happen, as if they expected Penguin updates to happen on a monthly basis and as if Penguin would only involve data refreshes. ”
herefter fortsætter han med at trække sammenligninger til pandaopdateringer:
“If you remember, in the early days of Panda, it took several months for us to iterate on the algorithm, and the Panda impact tended to be somewhat larger (e.g. the April 2011 update incorporated new signals like sites that users block). Later on, the Panda updates had less impact over time as we stabilized the signals/algorithm and Panda moved closer to near-monthly updates.”
Til sidst fortæller han hvordan de nye pingvin opdateringer kommer til at foregå oftere og oftere:
“Likewise, we’re still in the early stages of Penguin where the engineers are incorporating new signals and iterating to improve the algorithm. Because of that, expect that the next few Penguin updates will take longer, incorporate additional signals, and as a result will have more noticeable impact. It’s not the case that people should just expect data refreshes for Penguin quite yet.”
Det bliver interessant at se de nye signaler Google inddrager i pengvinen.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Enig 🙂
Kim Schmeltz skriver
Hej Mikkel.
Tak for et godt indlæg:)
Har du nogen ide om hvornår den næste penguin opdatering kommer?
Med venlig hilsen
Kim Schmeltz.
René Madsen skriver
Pingvinen har givet SEO branchen et Wakeup Call, men det, der kom ud af de første ”forsøg” har efter min mening ikke skabt højere kvalitet i Googles indeks. Der ligger stadig meget skrammel i toppen, og det på bekostning af sites, der indholdsmæssigt er væsentligt mere informative i forhold til brugerfladen.
Bevares, der er nogle, som har været ensidige i deres linkbuilding, men det fjerner ikke det kvalitative indhold i forhold til sites, der f.eks. viser hvor meget et website har af værdi og andre uinteressante informationer. Disse sites bygger på kopieret indhold fra andre sites, det er irriterende at finde sådanne sider i toppen på søgninger på Google, og hvor Google har fjernet en side med yderst relevant indhold, og i stedet placeret sådanne skrammelsider i toppen af deres indeks.
Det er klart at de med Pingvinen Mark 1,2, 3, 4 osv. vil skræmme folk fra vid og sans, ved at fortælle at de bliver Skudt, Hængt eller på anden måde straffet hårdt, hvis de så meget som tænker på at købe et link et eller sted, hvor disse varer sælges. Dette budskab skal nok tages med et gran salt!
Men jeg tror nu heller ikke folk med sites, der har en bred linkprofil med spredte links skal sove uroligt om natten, det er nok ikke dem Google går efter, men det tænder samtidig yderligere op for negativ SEO, hvis det er ensidigheden i linkprofiler de går efter.
Better-Web skriver
Der må være en grund til at Google decideret prøver at skræmme folk ekstra meget denne gang. Hvis vi i fremtiden ser mere til dette mere direkte skræmmende ansigt af Google, tror jeg at flere SEO’ere vil begynde at tage deres ord med et gran salt – og det ved de forhåbentlig godt.
En sjov strategi fra Googles side. Men tilgengæld uhyrer troværdighedsskabende, hvis de slår korrekt – og hårdt ned i denne omgang af algoritmens opdatering.
Jacob Lund skriver
Efter Pingvinen er der på nogle af mine foretrukne søgeord i søgeresultater fyldt med sider som pricerunner og lignende, og det er side op og side ned. Hvor at der inden pingvinen var stor variation i resultatudbuddet.
Det virker som om at de med nogle af deres updates kaster knive med bind for øjnene
Sebastian Krausing skriver
Har man haft strategien i orden, så bør man ikke blive ramt. Men det gælder selvfølgelig om at vurdere links endnu hårdere, hvilket også gælder for det indhold man lægger op på siden.
Det er altid spændende at følge med i udviklingen hos Google, men de må gerne lige tage sig lidt tid, da der pt. er sket en del på kort tid ;D