Google Penguin update – Penguin version 2 eller 4?
I disse dage ruller Google den nyeste version af Penguin ud – det er den del af deres filtre, som er sat i verden for at bekæmpe link-spam og i det hele taget bedre forstå, hvilke links der faktisk betyder noget. Denne gang gang har Google annonceret, at de vil gå ekstra hårdt til værks.
Men hvem vil det her ramme? Kan det ramme dig og hvad skal du gøre i tiden fremover? Og er det her Penguin 2 eller 4? Alt dette og meget mere kan du læse om i dette indlæg …
Der er en smule forvirring omkring hvilken version af Penguin det er Google ruller ud nu. De fleste, lige bortset fra Google selv, har dog valgt – som også jeg gør det, at kalde denne version af Penguin for version 4, ud fra den simple betragtning, at der allerede har været 3 opdateringer af Google Penguin, som vi har kaldt Penguin 1, 2 og 3. Google har valgt at omdøbe nummeringen, som de første 3 versioner er blevet til version 1, 1,1 og 1,2. Dem om det – det er bare så du ved, at når Google snakker om version 2,0, så er det den version vi andre kalder version 4.
- Penguin 1: 24. april, 2012 (ca., 3,1% af alle resultater blev påvirket)
- Penguin 2: 26. may, 2012 (mindre end 0.1% af alle resultater blev påvirket)
- Penguin 3: 5. Oktober, 2012 (ca. 0.3%) af alle resultater blev påvirket
I den nye version af Penguin ser det ud til, at Google har sat ekstra hårdt ind overfor købte links og annonce-links. De ønsker ike at tilskrive linkværdi til den type links. Der har allere nu været rygter om, at Google med Penguin 4 har fjernet linkværdien fra et par meget store betalte linknetværk.
Så hvis du har arbejdet med en meget ensidig linkstrategi, hvor du har købt links i større kendte linknetværk, så kan du meget vel risikere, at lide under det nu. Men det er, efter min mening, i alle fald en rigtig skidt strategi. Du bør aldrig satse på kun, eller hovedsageligt, at få link fra en enkelt kilde eller teknik!
Men de fleste sites vil jeg gætte på ikke vil opleve nogen særlig ændring med denne opdatering af Penguin. Har du en bred, naturlig og sund linkprofil, så skal du ikke være nervøs.
Det er i stigende grad, i de sidste par år, blevet vigtigere og vigtigere at have en “naturlig linkprofil” – det vil sige en blanding af links, som de naturligt ville optræde, hvis du ikke havde gjort noget specialt for at skaffe links. Men vi ved jo alle sammen godt, at det som regel er nødvendigt at gøre lidt ekstra for at få de links der er nødvendige for at ranke godt nok. Så vi laver linkbuilding – uanset hvad Google så iøvrigt måtte mene om det.
Det du bør gøre i dag er, dels at benytte så mange metoder som du orker, til at skaffe links til dit website og i særlig grad sørge for, at en så stor mængde af de links du får er nogle som ikke kan spores tilbage til en enkelt kilde eller er købt – såkaldte “naturlige links”. Sådanne links fra du få flere af bl.a. ved at arbejde med link baits, konkurrencer og SEO-optimeret PR. Der er masser af muligheder – du skal bare gribe dem og udnytte dem.
I mit SEO-bureau deMib.com har vi en intern liste med over 30 metoder til linkbuilding, som vi gennemgår med nye linkbuilding kunder. Ud fra denne vælger vi så de 5, 10 eller 20 metoder, som passer til lige dem. Det virker! Ikke bare på kort sigt, men også på lang sigt.
Nedenfor kan du se en lille video fra Matt Cutts, som er leder af Google’s Quality Team, hvor han fortæller lidt om hvad der i vente.
Alexander Larsen skriver
Det bliver interessant at følge hvor meget den nye pingvin påvirker resultaterne!
Kan godt lide dit nye design, og kan nu se at du har arbejdet med søgemaskiner siden jeg blev født! 😀
– Alexander Larsen
Daniel skriver
Haha 🙂 Fed kommentar Alexander.. “Siden jeg blev født”…Tag den Demib 🙂
Jeg har endnu ikke set nogle af mine sites, blive ramt af Pinguin updates, men jeg har heller aldrig arbejdet med skummel linkbuilding… 🙂
Mikkel deMib Svendsen skriver
Ja, ja, ja – så gammel er jeg altså heller ikke, kidos 🙂
Jesper Normann-Riis skriver
Hej Mikkel
Der er da sket lidt her 🙂
Jeg er med på, at en naturlig linkprofil, er det der tæller – og dermed også varierende typer links follow/noflollow osv.
Men hvordan forholder det sig med linkværdi fra fx footer-links? Har hørt rygter om, at værdien i disse er minimeret, men kan man i det hele taget konkludere dette, idet footer-links, fx fra et webbureau / themedesigner (som linker til en selv) vel også kan være en del af naturlige strategi.
Eller betragtes disse som betalte links (altså fx en del af aftalen med slutkøberen)?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Tak 🙂
Der er flere grunde til at footer links – og site wide links ikke tæller meget mere og i enkelte tilfælde endda ser ud til at kunne skade, herunder:
1) De kan forekomme automatiserede
2) De kan ligne noget der er købt
3) De går igen på alle sider og er således ikke relevant for den enkelte side
4) Der klikkes næsten aldrig på dem af bruger
Når det så er sagt, så kan mange milioner af den slags links godt, om ikke andet så kortvarigt, boste rankings på sites. Men det er bestemt ikke en stærk lngsitet strategi og i alle fald aldrig en strategi der bør stå alene.
Jesper Normann-Riis skriver
Tak for svar.
Jamen så har jeg bestemt ikke misforstået det 😉
Mens jeg har dig – har købt et “brugt” domæne, som jeg har f…… svær ved at få indekseret.
Måske har det været brugt til “snavs” (håber jeg ikke) – har jeg ikke kunne tjekke.
Naturlige links er bygget til sitet – men nej, går langsomt i forhold til det plejer.
Kan man på nogen måde følge op på dette, eller er set blot at vente og vente…
Mikkel deMib Svendsen skriver
Du kan jo prøve at se på de gamle links i f.eks. MajesticSEO’s historiske data og Archive.org. Det kan måske give nogle indikationer.
Men hvis du har smidt nyt indhold på det og får friske links og sociale omtaler, så plejer selv nok så misrygtede domæner godt at kunne komme tilbage
Jesper Normann-Riis skriver
Mange tak, Mikkel 🙂
Ja alt er nyt.
Fortsat god Pinse herfra.
Thomas Wichmann skriver
Kan kun være enig i at det bliver spændende at se hvor mange der bliver påvirket af den “nye” pingvin. men mon ikke det er en del flere end de sidste to opdateringer ? 😉
Samtidig flot design du har fået (selv din mobile version af sitet er ganske fint.)
Og nej du er ikke gammel ( måske lettere brugt) Haha