Google repræsentant udtaler: Paid links? Det har jeg aldrig hørt om …
Jeg er netop kommet tilbage fra en god lille søgemaskine-konference i Irland – Search Marketing World 2008. Det er første gang jeg taler på den konference, som startede sidste år.
Konferencen er en af de mindre, men absolut en rigtig god konference. Vi var mange af de samme talere som på de andre internationale konferencer, men der er nu noget særligt over konferencer med kun 2-300 mennesker. Man når ganske enkelt at snakke med mange flere af deltagerne.
Den mest underholdende bemærkning, efter min mening, faldt under en session med navnet “Meet The Engines”. Desværre havde søgemaskinerne valgt, som de ofte gør, udelukkende at sende PPC-folk, og altså ingen der virkelig ved en masse om den organiske del af deres søgemaskiner. Det er lidt ærgeligt at de gør det, for naturligvis kommer der masser af organiske spørgsmål i sådan en session.
Et af de spørgsmål kom fra en lidt mindre erfaren dame, der gerne ville høre lidt om hvad søgemaskinernes holding var til det der med “paid links” (betalte links), for hun havde hørt, at søgemaskinerne ikke var så vilde med det. Repræsentanten fra Google (der ikke er en jeg lige kender) svarede så: “Paid links? I never heard about that …”.
Moderatoren, Chris Sherman, måtte så træde til og forklare Google politik på området, der som de fleste ved er meget skrap overfor betalte links. De ønsker simpelthen ikke at medtage betalte links i deres link-vurdering, og opfordrer derfor folk til at sørge for at sådanne links er markeret med attributten REL=NOFOLLOW.
Jeg synes det er lidt pinligt, at Google sender folk til en sådan konference, der ved så lidt om Googles politik på centrale områder som netop links. Men problemet er nok, at der faktisk ikke er ret mange Google-folk der både ved nok om den organiske del, og som de tør sende afsted til konferencer. Matt Cutts, Daniel Dulitz, Craig Silverstein, Adam Lasnik og nogle få andre Google-folk kan virkelig det der – men de kan bare ikke klare alle konferencerne. Der skal jo også arbejdes lidt ind imellem.
Anyway, det var en meget lille – og ganske underholdende, krølle på et ellers rigtig godt arrangement. Min egen session, om avanceret SEO, gik også rigtig godt, synes jeg. Salen var fyldt, der var masser af gode spørgsmål og det virkede somom folk var glade for præsentationerne.
Så hvis du er i nærheden af Irland næste år, kan det bestemt anbefales at deltage på denne konference …
Anders Saugstrup skriver
Ja, man skal høre meget før ørene falder af. 🙂
Niemi skriver
Det var dog grinagtigt. Jeg selv tog mig netop nu i at forveksle betalte links med ads. De er nu engang ogsaa betalte links. xD